• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dubbelpostar lite. Klockan jag ägt längst. Köpte ny 1996, satte första repan i den (bezel + glas) samma vecka. Enda klockan jag dykt med på riktigt, med flaskor på ryggen och sådär.

DSC_0453.JPG
Gillar såna här historier! Vilka underbara minnen. Har du någon gång servat eller bytt packningar på den? Fungerar allt som det ska?
 
Gillar såna här historier! Vilka underbara minnen. Har du någon gång servat eller bytt packningar på den? Fungerar allt som det ska?

Skoj att det uppskattas!

Jag kopierar mig själv lite grann från ett äldre inlägg här:

1996 var jag på Borneo för att lära mig dyka. Efter första dagen på dykskolan i Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia gick jag in i stadens klockbutik och letade dykarur. Jag förevisades en självuppdragande mekanisk Seiko samt ett kvartur från Citizen. Seikon var dyrare, om jag minns rätt typ 1500 svenska på den tiden, och Citizen kostade hälften (men jag kan minnas fel, det var ju i annan valuta dessutom). Säljaren, en ung man från trakten, pushade hårt för Seikoklockan.

"The mechanical watch will last much longer, Sir", sade säljaren, "it will still work in twenty years!!!".

Jag lät plånboken styra och tog den billigare batteridrivna klockan. Nu är det mer än tjugo år sedan och visst har klockan under perioder fått vila, men den funkar än idag.

Batteribyten m.m. har skötts hos urmakare på denna och för nåt år sen fick den en täthetsservice också. Jag har däremot slutat dyka med tuber så några hårda prov kommer den nog inte utsättas för framöver.
 
Synd att Citizen är ett sådant misshandlat märke i Skandinavien. Alltid i en monter på Ur&Penn tillsammans med Jetset etc. Denna plockade jag upp i Honduras igår. Supertitan och riktigt techig som jag gillar till väldigt lite pengar. Fanns i svart stål också. Riktigt snygg. Var lite orolig för slitage på den bara - är inte så säker på Citizens svarta beläggning…

Varför får Citizen inte mer utrymme?
 

Bilagor

  • 533D3D83-5199-45F2-90F0-62D542F7A488.jpeg
    533D3D83-5199-45F2-90F0-62D542F7A488.jpeg
    606.4 KB · Visningar: 22
Jättefin! Vilken sida köpte du länken ifrån? Vart nu riktigt sugen på att komplettera min med en sådan då originallänken inte alls satt skönt på min handled.
Har du kollat på Geckota.com? Jag har ett par därifrån, helt ok kvalité. Jag köpte senast en Jubilee ifrån Tid&Ting för halva priset av Geckotas Jubilee länk (heter Warrington), men den har ett simpelt viklås med kläm-stängning och känns därför lite enklare. Men just länken är nog likvärdig mellan dessa
 
Jag tror det blir en catch and release på pandan. Den är för liten för mig tyvärr.
Någon som är intresserad? Jubileelänken ska jag behålla.
 
Är på jakt efter en chronograph. Har varit lite inne på Omega speedmaster, Breitling Skyracer eller ngt dylikt.

Dock har jag haft ögonen på Citizen Hakuto R CC4016-75E under hösten och nu lutar jag allt mer åt denna.

Edit: Hade en kommentar om priset på den, men sanningen är väl att Citizen tyvärr kan upplevas som ett ngt misshandlat klockmärke med ständig rea hos ur&penn vilket är lite synd.
 
Senast ändrad:
Har du kollat på Geckota.com? Jag har ett par därifrån, helt ok kvalité. Jag köpte senast en Jubilee ifrån Tid&Ting för halva priset av Geckotas Jubilee länk (heter Warrington), men den har ett simpelt viklås med kläm-stängning och känns därför lite enklare. Men just länken är nog likvärdig mellan dessa
Tack för tipset! Jag har faktiskt jubilee länken från tidochting.se sen innan men ändlänkarna passade inte på citizen pandan, hur jag än försökte. Så jag får nog testa mig vidare med Geckotas:)
 
Tack för tipset! Jag har faktiskt jubilee länken från tidochting.se sen innan men ändlänkarna passade inte på citizen pandan, hur jag än försökte. Så jag får nog testa mig vidare med Geckotas:)
jag minns inte åt vilket håll det var, men en av dom hade för korta ändlänkar.... Kan det ha varit så att Geckota hade korta och Tid&Ting hade längre...?
 
Oklart vad som menas.
Vet att Seikos tjocka stift inte får plats i öglorna på våra ändlänkar. Kan det vara motsvarande stift för citizen?
Jag vet inte heller, men man borde väl prata med er innan man vänder sig någon annan stans tänker jag? Jag är nöjd med er Jubilee 👍🏿😊. Möjligen skulle det vara trevligt med ett lite mer ”premium” lås, men för ert pris är jag mer än nöjd 😁
 
La precis in ett enkelt inlägg i recensions-tråden. Hoppas det är ok att jag länkar in den här också.

Citizen Promster Marvel Iron Man edition:

Marvel4.jpg
 
Dubbelpostar lite. Klockan jag ägt längst. Köpte ny 1996, satte första repan i den (bezel + glas) samma vecka. Enda klockan jag dykt med på riktigt, med flaskor på ryggen och sådär.

DSC_0453.JPG
Kul! Har en liknande på väg hem och antog att det var 90-tal, men då borde ditt nyköp bekräfta det. Din verkar dock linjerna bättre än mitt kommande ex.

Screenshot_20220101_142058.jpg
 
Tack! Jag kan tyda ref.nr på bilderna, vilket är 5502-H12476, dock inte serienumret.

Och detta fick mig att svara på min egen fråga med googling: Eftersom klockan är japansk men såld i en lite mer kinesdominerad del av asien har jag undrat om de konstiga tecknen på andra språket på veckodagshjulet var japanska eller kinesiska. Det var enklare än så, veckodagarna på språk två är helt enkelt siffrorna 1 tillochmed 7 med tecken som är samma både i kanji och förenklade kinesiska tecken så de borde funka nästan överallt där japanska och kinesiska språken dominerar.

Nu blev jag nyfiken på hur det funkar i Taiwan... men det är nog off topic. :)
 
Senast ändrad:
Snyggt!! Vad är det för länk på den översta? Är det original eller am?
Det är Geckota Warrington. Jag köpte tillbaka klockan efter att ha sålt den 2020, tyvärr hade nästan alla låshylsor i länken försvunnit under den tiden (att den jag köpte tillbaka den av inte tappat den är ett under). Jag började med att plocka hylsor ifrån andra länkbitar jag har liggandes men upptäckte då att även låset blivit förstört... Valet stod då mellan att ta en komplett länk från en annan klocka jag har eller att helt enkelt köra med något helt annat.
IMG_4572.jpg

originallänken är dock i en liknande design så jag tycker det funkar med Jubilee
 
Det är Geckota Warrington. Jag köpte tillbaka klockan efter att ha sålt den 2020, tyvärr hade nästan alla låshylsor i länken försvunnit under den tiden (att den jag köpte tillbaka den av inte tappat den är ett under). Jag började med att plocka hylsor ifrån andra länkbitar jag har liggandes men upptäckte då att även låset blivit förstört... Valet stod då mellan att ta en komplett länk från en annan klocka jag har eller att helt enkelt köra med något helt annat.
IMG_4572.jpg

originallänken är dock i en liknande design så jag tycker det funkar
Tack!
 
Citizen känns klart underskattat av många känner jag, har ju bra många modeller i olika budget som ser väldigt fina ut. Nån som har nåt tips på någon sportstål av GADA-typ i budget upp till 3000kr? Tänker mig omkring 39mm, inte allt för dressat. Behöver inte vara automat, men gärna passa bra på både länk och läder.
 
Tillbaka
Topp