• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Hittade en riktigt rolig klocka på Tradera som jag hade tänkt ge till dottern. 31mm utan krona, 15mm mellan bandhornen och paddelhänder. Nu ska jag bara lyckas hitta ett nato på 15mm... :rolleyes: Ser galet liten ut jämfört med min SKX, hehe. :D
PSX_20180829_125448.jpg

PSX_20180829_125558.jpg

PSX_20180829_125715.jpg

PSX_20180829_125842.jpg
Tryck dit ett 16mm. Borde funka :) köp något märke som du vet har något mjukare nato bara
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
Tror ni att det är möjligt att leva sitt liv samtidigt som man downsizear sin samling till att innehålla Promaster NY0040 med blå och svart urtavla istället för Seiko SRP777 och 773? Frågar åt en kompis...
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
På något sätt fuckar det med mitt sinne för symmetri, men ska överväga! Sitter för tillfället med svart och hel-lumad ny0040 + svart och blå SRP, och även om det är dagis-nivå för dykarsamling för många är jag lite sugen på att slimma.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
På något sätt fuckar det med mitt sinne för symmetri, men ska överväga! Sitter för tillfället med svart och hel-lumad ny0040 + svart och blå SRP, och även om det är dagis-nivå för dykarsamling för många är jag lite sugen på att slimma.
Symmetri? Ska du ha en på varje arm? :hilarious: Är du sugen på en blå NY0040 så har jag en som är i princip nyskick och som snart ska bort.
 

Operator

Omega
Hej, börjar bli sugen på att skaffa mig en svart Chronomaster (ref AB9000-61E). Blir väl antagligen nyköp, för det är väl ingen här som har en som de vill sälja? Lite osäker på varifrån det är bäst att beställa, någon som har tips?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor

ArneF

Omega
Ah, tackar :) - då ska vi se om jag kommer till skott snart...
Jag köpte min Chronomaster hos HIGUCHI-INC.COM, som skötte köpet väldigt bra. Jag fick ett års garanti (japaner får tio år!) vilket var för kort tid, då länkens lås gick sönder efter 1,5 år. Shoppingjapan verkar också bara ge ett års garanti för internationella kunder.
 

Operator

Omega
Jag köpte min Chronomaster hos HIGUCHI-INC.COM, som skötte köpet väldigt bra. Jag fick ett års garanti (japaner får tio år!) vilket var för kort tid, då länkens lås gick sönder efter 1,5 år. Shoppingjapan verkar också bara ge ett års garanti för internationella kunder.
Tack för tips, verkar dock som om de bara säljer eco-drive versionen för tillfället. Av någon anledning vill jag ha batteri :)
 

Larry Sanders

Breitling
Ingen som hört något mer om cal 0.100? Typ vilka klockor urverket kommer sitta i, hur dyrt man kan vänta sig det blir, och hur stora boetter som krävs? Väldigt nyfiken på utvecklingen av kvarts efter att detta visats, ecodrive, 1spy...
Är också nyfiken och otålig. Såg att Jomashop säljer ut det mesta i Citizenväg med nära 50%, så det kanske är ett tecken i skyn. Men det gör dom kanske alltid, med alla märken - har ingen koll?

I länkade artikel nedan anger de måtten:
Diameter 33.3mm / Thickness 2.92mm (Design specification only)

Så så himla stora behöver de ju inte bli.

http://www.citizenwatch-global.com/news/2018/20180322-2/index.html

Numera vet man ju inte när nyheter kommer då både Basels o Genèves mässor nästan blir irrelanta när alla drar sig ur (Gbgs skämt). Ska man sälja julklappar lackar det redan.

Larry
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack för tips, verkar dock som om de bara säljer eco-drive versionen för tillfället. Av någon anledning vill jag ha batteri :)
De två som finns hos Higuchi just nu är ju förutom ecodrive lite annorlunda i boetten. Mjukare luggar och inget kronskydd, borde göra att dom passar på läder om man vill byta. Tycker mig hittat info om att modellen kom 2010. Personligen tycker jag dom senaste modellerna (AQ4030-51A)
med ecodrive, titanboett och rispapperstavla är riktiga fullträffar. Jag har turen att bli bjuden på en resa till Japan i april nästa år, så jag hoppas att det nya urverket som kom med 100års jubileumet (1918-2018) kommer finnas i någon klocka till dess :rolleyes:
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
De två som finns hos Higuchi just nu är ju förutom ecodrive lite annorlunda i boetten. Mjukare luggar och inget kronskydd, borde göra att dom passar på läder om man vill byta. Tycker mig hittat info om att modellen kom 2010. Personligen tycker jag dom senaste modellerna (AQ4030-51A)
med ecodrive, titanboett och rispapperstavla är riktiga fullträffar. Jag har turen att bli bjuden på en resa till Japan i april nästa år, så jag hoppas att det nya urverket som kom med 100års jubileumet (1918-2018) kommer finnas i någon klocka till dess :rolleyes:
Jag gillar också AQ4030-51A, men en riktig deal-breaker för mig är dom korta visarna. Annars hade det blivit ett köp.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag gillar också AQ4030-51A, men en riktig deal-breaker för mig är dom korta visarna. Annars hade det blivit ett köp.
Jag förstår vad du syftar på, men samtidigt måste jag säga att ha det som deal-breaker kommer lämna många trevliga klockor utanför dörren. I princip alla klockor som har sekundmarkeringarna på chapterringen lämnar ju en hel del luft till visarspetsarna. I de fall visarspetsarna slutar innan minutindex slutar, har vissa lagt sekundindex innanför minutindexlinjen (hoppas du förstår hur jag menar:confused:). I min värld är det därför oftast sekundindex som är för långt ifrån visarna än tvärt om ;)
Seiko Padi, Skx, Tudor Pelagos är några exempel...(Tissot Visodate måste vara reference-watch när det gäller för korta visare) Men som sagt, jag förstår vad du menar, och när man väl fått en hang up...;)
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Jag förstår vad du syftar på, men samtidigt måste jag säga att ha det som deal-breaker kommer lämna många trevliga klockor utanför dörren. I princip alla klockor som har sekundmarkeringarna på chapterringen lämnar ju en hel del luft till visarspetsarna. I de fall visarspetsarna slutar innan minutindex slutar, har vissa lagt sekundindex innanför minutindexlinjen (hoppas du förstår hur jag menar:confused:). I min värld är det därför oftast sekundindex som är för långt ifrån visarna än tvärt om ;)
Seiko Padi, Skx, Tudor Pelagos är några exempel...(Tissot Visodate måste vara reference-watch när det gäller för korta visare) Men som sagt, jag förstår vad du menar, och när man väl fått en hang up...;)
Jag förstår hur du menar och inser själv hur löjligt det är att haka upp sig på sådana smådetaljer.
I det här fallet tycker jag att förra generationen med papperstavla, AQ4020-54Y, ser bättre ut.
Utan att veta så antar jag att man valde att behålla visarna trots att nya versionen har större boett (38,4mm mot 37,5m).
Lite som på Exp I MK1.
Oavsett är klockan vansinnigt snygg, både den vita och svarta, och något jag lätt skulle kunna vara owg med om det inte var för visarna.
 
Topp