• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fan saknar en zilla igen, får se till att skaffa en femte eller sjätte i ordningen snart :pompus:
AB1D4520-63D2-465C-BE8A-99328E0090A2.jpeg

Senast ändrad:
Det kan vara lite känsligt med batterier på gamla kvartsare, ibland är det fler parametrar än diameter och tjocklek det handlar om. Men gå till närmsta Ur&Penn, dom är ju AD för Citizen och borde kunna pilla i rätt sort :)

Lämnade in den på Ur&Penn förra veckan. Tyvärr saknades den lilla metallbiten som håller fast batteriet så de skickade den till Citizen. Hämtade ut den idag och de kunde inte fixa den..tydligen var det en för gammal del som de inte har längre :( Känns ju som att det borde gå att fixa ändå, får leta vidare.

Hej, har några frågor. Har en Citizen Promaster automstic, inköpt ny 2004. Den har legat ett antal år på sistone. Lite osäker på gångreserven nu så jag ska testa den lite.
1. Om gångreserven visar sig vara dålig är det service som måste till då? Och i så fall är service värd att göra på en sån här som jag gett ca 1600kr för 2004.
2. Armbandet i gummi är nästan som kladdig hårdplast... Förslag på nytt? Är ej intresserad av nato. Vill heller helst inte ha ett superlångt gummi (gjort för att man ska kunna ha klockan utanpå våtdräkten antar jag).
Tacksam för svar.

Släng upp en bild, eller åtminstone ref.! Jag tror inte den blivit dålig av lite vila. Det man älskar är värt att serva, annars finns säkert nåm som kan tänka sig att köpa/byta ;)

Hej, har några frågor. Har en Citizen Promaster automstic, inköpt ny 2004. Den har legat ett antal år på sistone. Lite osäker på gångreserven nu så jag ska testa den lite.
1. Om gångreserven visar sig vara dålig är det service som måste till då? Och i så fall är service värd att göra på en sån här som jag gett ca 1600kr för 2004.
2. Armbandet i gummi är nästan som kladdig hårdplast... Förslag på nytt? Är ej intresserad av nato. Vill heller helst inte ha ett superlångt gummi (gjort för att man ska kunna ha klockan utanpå våtdräkten antar jag).
Tacksam för svar.
Svar på fråga 1 kan du bara ge själv... om det är värt pengarna. Ur ren miljösynpunkt ska du naturligtvis inte kasta den bara för den behöver service. Om gångreserven är katastrofalt dålig skulle jag reagera (och agera) men annars är väl tidshållningen viktigare än om den kan ligga 30 eller 40 timmar tycker jag.Som svar angående armbandet tycker jag du ska beställa ett original eller bara testa dig fram. Lycka till :)

• Like
Reactions: Man
Svar på fråga 1 kan du bara ge själv... om det är värt pengarna. Ur ren miljösynpunkt ska du naturligtvis inte kasta den bara för den behöver service. Om gångreserven är katastrofalt dålig skulle jag reagera (och agera) men annars är väl tidshållningen viktigare än om den kan ligga 30 eller 40 timmar tycker jag.Som svar angående armbandet tycker jag du ska beställa ett original eller bara testa dig fram. Lycka till :)
Tack för svar. Min eget krav på gångreserven är inte skyhögt. Det är att jag ska kunna ta av den på kvällen när jag lägger mig och ta på den på morgonen utan att den har stannat på natten. Jag får se hur det går där. Antar att en service skulle vara alltför kostsam med tanke på klockans värde.
Får klura på det där med armbandet.

at8130-56e.jpg

Är det någon som har denna?
Även om Ur & Penn inte är det första stället man letar klockor på så måste jag säga att deras priser verkar svårslagna.
Denna har referens AT8130-56E och är alltså en eco-drive i super titanium som är radiokontrollerad med safirglas och wr100, kostar under 5 tkr.
Känns som en sjukt prisvärd klocka
Japp, jag har en som jag köpte för ca ett år sedan och jag är supernöjd. Både boett, länk och glas ser fortfarande ut som nytt fast jag använder den dagligen!

Senast ändrad:
Är det någon här som har tips på var man kan hitta stållänk till Aqualand Promaster? Helst original men annars någon annan som sitter bra (inte mesh).
/J.B

4F1C38AA-18C1-478C-92C8-E5B7DA98DC50.jpeg
Brukat denna varje dag i 18 år. Skall pensioneras nu då jag måste öppna den för att ställa in den efter batteribyte. Knapparna har blivit tröga. Köpte den under FN-tjänstgöring och vill minnas att jag gav 3100 för den.

Bilagor

• 13E50CC1-7F47-4AC1-BEA1-8065C6699C07.jpeg
    13E50CC1-7F47-4AC1-BEA1-8065C6699C07.jpeg
    133.1 KB · Visningar: 2
4F1C38AA-18C1-478C-92C8-E5B7DA98DC50.jpeg
Brukat denna varje dag i 18 år. Skall pensioneras nu då jag måste öppna den för att ställa in den efter batteribyte. Knapparna har blivit tröga. Köpte den under FN-tjänstgöring och vill minnas att jag gav 3100 för den.
Tycker också den var skitcool. Du kan säkert öppna den och ge den lite kärlek.

En gång i tiden var det en amerikansk flagga på baksidan. Hade faktiskt kvar originalasken och extralänkar etc, men slängde den när jag städade vinden senast.

Tillbaka
Topp