• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har en Nighthawk på väg in. Kommer bli riktigt najs.
Någon som vet nåt bra ställe i Göteborg där man kan få hjälp med att byta till ett inköpt safirglas? Klockmaster kanske, men borde finnas någon lite mer "på hörnet"?
Med det installerat känns det som en riktigt keeper.
 

Kallemaralm

Breitling
Har en Nighthawk på väg in. Kommer bli riktigt najs.
Någon som vet nåt bra ställe i Göteborg där man kan få hjälp med att byta till ett inköpt safirglas? Klockmaster kanske, men borde finnas någon lite mer "på hörnet"?
Med det installerat känns det som en riktigt keeper.
Jag har ett tips som är väldigt "på hörnet" som kanske inte känns 100 % första gången men som är grym och väldigt billig: En kille som är på Kommersen, typ 2:a eller 3:e på höger långsida om du kommer ifrån Järntorget. Jag har bytt glas på en rad klockor där och gjort lite småfix, dock alltid plexi, och har varit nöjd varje gång!
 

Kallemaralm

Breitling
Jag funderar lite på att byta med SKX007 mot en NY0045 (gärna två ton) och tänkte kolla om någon här har ägt/äger båda som har lite input? Hur hög upplevs NY0045 mot SKXen?
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag funderar lite på att byta med SKX007 mot en NY0045 (gärna två ton) och tänkte kolla om någon här har ägt/äger båda som har lite input? Hur hög upplevs NY0045 mot SKXen?

Gör det! :D Jag har en äldre NY0040-08E (svart urtavla) sedan innan så själva klockan är ingen nyhet för mig. Den är helt klart jämförbar med SKX när det gäller urverk, finish och hur den sitter på armen. Däremot så måste jag säga att NY0040 har "det" som jag känner att SKX saknar. Missförstå mig inte, jag älskar mina SKX men de är också lite tråkiga jämfört med Citizens variant som känns lite mer speciell. Den känns lite också lite hårdare än SKX med den taggiga bezeln och kronan på den "taktiska" sidan (tänk Sinn UX GSG9 fast nere). :borg: Sen tycker jag att det är extra kul att den gamla har daghjul på hanzi och den nya på tyska. :bookworm:

Sorry för allt babblande men kontentan är att gillar man SKX så bör man absolut testa NY0040! :)

@Kallemaralm, jag citerar mig själv här. Har haft både SKX007, SKX009, NY0040-08E och NY0040-17L. Just nu har jag kvar SKX009 och NY0040-08E varav den första används mest men det är bara för att den senare inte längre är vattentät. Hade jag fått välja en av dem att ha kvar så hade det helt klart blivit min Citizen för det är överlag en mycket roligare klocka. :)

PSX_20180625_112613.jpg

PSX_20180613_141845.jpg

PSX_20180627_115507(1).jpg

PSX_20180828_084905(1).jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Finns det bara 1 ägare till Citizen Ecodrive One på forumet? Från och till är jag sjukt sugen på att äga världens tunnaste ljusdrivna ur :cigar:
Att den till stora delar är ihopsatt för hand och med högsta tänkbara kvalitetskrav gör det ju inte sämre :happyhappy: Vad ingen kunnat svara på hitintills är hur bra den håller tiden, HAQ nörd som man är vore det kul att veta (även om den saknar sekundvisare). Kollar man lite Japanska handelsplatser kostar den dessutom mer än gemene Chronomaster, så ingenjörerna på Citizen verkar hålla den högt :) Slänger in en "lånad" bild på den senaste modellen, nu i titan.
img_titanium.jpg
 

Kallemaralm

Breitling
@Kallemaralm, jag citerar mig själv här. Har haft både SKX007, SKX009, NY0040-08E och NY0040-17L. Just nu har jag kvar SKX009 och NY0040-08E varav den första används mest men det är bara för att den senare inte längre är vattentät. Hade jag fått välja en av dem att ha kvar så hade det helt klart blivit min Citizen för det är överlag en mycket roligare klocka. :)

PSX_20180625_112613.jpg

PSX_20180613_141845.jpg

PSX_20180627_115507(1).jpg

PSX_20180828_084905(1).jpg

Stort tack! Blir att lägga ut en bytes annons snart och testa nytt. När jämförelsen med UXn kom så bestämde jag mig haha!
 

TomGanks

Panerai
Ärvegods, Citizen 4-R05482.

Rätt kul att den har dubbel dag-skiva spanska och engelska. Den byter alltså datum 23ish, dag 03 och igen 04. Oklart om det är enligt spec eller liknande. Trevligt med quikset då den inte används allt för ofta dock går kronan väldigt trögt men det gör inte så mycket då den inte används allt för frekvent som sagt. Mest kul att man kan få en klocka med dessa komplikationer för en så billig peng. Såklart överstiger det sentimental värdet vida det ekonomiska.

20190119_184451.jpg
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Finns det bara 1 ägare till Citizen Ecodrive One på forumet? Från och till är jag sjukt sugen på att äga världens tunnaste ljusdrivna ur :cigar:
Att den till stora delar är ihopsatt för hand och med högsta tänkbara kvalitetskrav gör det ju inte sämre :happyhappy: Vad ingen kunnat svara på hitintills är hur bra den håller tiden, HAQ nörd som man är vore det kul att veta (även om den saknar sekundvisare). Kollar man lite Japanska handelsplatser kostar den dessutom mer än gemene Chronomaster, så ingenjörerna på Citizen verkar hålla den högt :) Slänger in en "lånad" bild på den senaste modellen, nu i titan.
img_titanium.jpg
Köööööp. Svincoool!!

Gillar Eco drive. Hur länge håller de? Är väl bra att byta batteri ibland eller behövs det verkligen aldrig med Eco drive?

Min enda:
IMG_20190119_234911.jpg
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Mjo men det är vad Citizen skriver. Hört delade meningar om att man ska byta batteri ibland ändå? Aja coolt är det hursomhelst och min är en billig variant så gör inget om den "bara" håller i typ 15 år :D
Min har hängt med sen den köptes ny i butik 2010. Inte 15 år än, men den ligger på +/- 0 sek i avvikelse just nu så inga tecken på åldrande :happyhappy:
 

ArneF

Omega
Är det någon annan som har bytt länken till något annat på The Citizen? Jag satte på ett svart sailcloth-Cousteau och blev väldigt nöjd!
IMG_2688-1w.jpg
 
Topp