• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lowe92

Cartier
Någon som har Citizen BM7360-82L och kan ge lite input? Lite sugen på en sommarklocka/GADA-klocka och tycker den här verkar ganska schysst. Egentligen tänkt ha den på gummi eller nato eftersom jag har mest klockor på länk... Bild stulen från internet nedan.
en-citizen-bm7360-82l.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Någon som har Citizen BM7360-82L och kan ge lite input? Lite sugen på en sommarklocka/GADA-klocka och tycker den här verkar ganska schysst. Egentligen tänkt ha den på gummi eller nato eftersom jag har mest klockor på länk... Bild stulen från internet nedan.
en-citizen-bm7360-82l.jpg
Jag har en med svart tavla. Jag köpte den blå till farsan i födelsedagspresent och en svart till mig för att ha med på semestern, tänkte att den skulle passa till mycket. Det är en lätt och bekväm klocka. Supertitaniumet är i nyskick, även om jag inte utsatt den för några överdrivna strapatser. Är du sugen på en svart kan du köpa min, bara dra ett PM ;)
 

Lowe92

Cartier
7E414B61-CCEA-4201-923E-A33DFC7AA2EE.jpeg

Den bärs väldigt slimmat...
34FB3773-034B-4A54-AB2A-0FEA9522F2E8.jpeg

Bra läsbarhet. Tavlans ribbade mönster syns inte i alla lägen. Den blå skiftar lite mot svart och är inte klarblå, men trevlig om man gillar att det glimrar till :)
851712E6-62A0-42FE-A237-174CE18AD159.jpeg
Ser ju trevlig ut. Är specifikt ute efter den blå på grund av hur resten av klocklådan ser ut.
Har du haft den på andra band än original-länken och hur gjorde den sig på det?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ser ju trevlig ut. Är specifikt ute efter den blå på grund av hur resten av klocklådan ser ut.
Har du haft den på andra band än original-länken och hur gjorde den sig på det?
Nej, jag har inte skiftat. Jag köpte den som sagt för att ha på sommaren, och då är ju länk perfekt. Den är ju dessutom i deras Supertitan vilket är riktigt lätt och skönt, så ett byte till läder har inte lockat. Länken har ett speciellt utseende som gör att den nästan ser integrerad ut, det gillar jag. Du får titta på den blåa i butik och se om du gillar den. När jag köpte min tog säljaren först fram en blå som ingen av oss såg att den var, det var först utanför butiken i solljuset jag såg att jag fått fel.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Någon som är väl bevandrad i The Citizen, AQ4000-51A utan chronomaster på tavlan, är det en gammal modell? Varför har inte en A060 chronomaster på tavlan?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
@BarbaBaba du verkar kunna mest?:)

Vart köper man THE Citizen (chronomaster) och vad brukar dom ligga på nya / beg?

Tänkte mig en gs eller chronomaster som nästa projekt!
De säljs inte utanför Japan, men går givetvis att beställa ifrån olika Japanska säljare på nätet. https://www.seiyajapan.com/ eller http://www.higuchi-inc.com/english/ är dom jag vet att andra använt. Jag tror Biccamera har nät handel också? Pris beror helt på modell, men generellt är de billigare än GS trots likvärdig finish
@john b eller @Geparden är nog bäst bevandrade tror jag :)
 

wotan

Rolex
De säljs inte utanför Japan, men går givetvis att beställa ifrån olika Japanska säljare på nätet. https://www.seiyajapan.com/ eller http://www.higuchi-inc.com/english/ är dom jag vet att andra använt. Jag tror Biccamera har nät handel också? Pris beror helt på modell, men generellt är de billigare än GS trots likvärdig finish
@john b eller @Geparden är nog bäst bevandrade tror jag :)
Tack!! Nu har jag koll på vad jag måste lägga undan eller vilka klockor som behöver gå om jag ska testa :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Den kom för ett par år sedan har jag för mig. Det finns ju ganska många moderna som inte har ”Chronomaster” på tavlan.
Jo, den verkar ha kommit runt 2015... Eco-Drive utan PR på tavlan och utan Chronomaster texten. Jag gillar anonymiteten med den, men undrar samtidigt vad som gjort att de saknar texten? Är det fler med Eco-Drive utan Chronomaster text? Har bara sett de med PR utan ...
 

Geparden

Audemars
Jo, den verkar ha kommit runt 2015... Eco-Drive utan PR på tavlan och utan Chronomaster texten. Jag gillar anonymiteten med den, men undrar samtidigt vad som gjort att de saknar texten? Är det fler med Eco-Drive utan Chronomaster text? Har bara sett de med PR utan ...
Räknade med de som har PR. Gillade också att texten inte fanns men de var inte tillräckligt snygga i övrigt för ett köp.
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
7E414B61-CCEA-4201-923E-A33DFC7AA2EE.jpeg

Den bärs väldigt slimmat...
34FB3773-034B-4A54-AB2A-0FEA9522F2E8.jpeg

Bra läsbarhet. Tavlans ribbade mönster syns inte i alla lägen. Den blå skiftar lite mot svart och är inte klarblå, men trevlig om man gillar att det glimrar till :)
851712E6-62A0-42FE-A237-174CE18AD159.jpeg
Är den 43, eller? Har nämligen också kikat lite på den modellen då jag gillar Titan. Känns som rätt mycket pang för pengen! WR100 ? :)
 

kuma-kun

Audemars
Ja, 42 eller 43 och er 100m. Sitter superskönt. Ingen spektakulär finish eller design, bara en jäkligt prisvärd klocka som man kan ha till det mesta :) Jag har precis åkt tunnelbana i Tokyo och sett G-Shocks till kostym :cigar:

G-Shocks till kostym är inte konstigt i Japan.
För här klär man sig i uniform eller reglementsenlig klädsel på jobbet vilket för folk på kontor är kostym.
Så kostym innebär inte att man klär upp sig utan snarare tvärtom, man är en i mängden.
Dom flesta tar nog på sig kostym utan att tänka på vad som är rätt eller fel stil enligt stilgurus, bruna eller svarta skor, typ av klocka, vem bryr sig.
Skulle man komma på en sån befängd idé att ta chinos och piké på jobbet skulle folk undra, tror han att han är nåt eller...
 

Vinterdykarn

KS Explorers Club
Är det någon som kan uttala sig om hållbarheten av eco-drive verken samt hur citizen är gällande service?
Jag har 2 ecodrives som är +10 år. De har tyvärr fått för lite armtid till förmån för Schweiziska automater. De ligger mörkt och stannar därför mellan gångerna. Hittills har jag fått igång dem varje gång. Vid ett tillfälle(innan jag förstod hur man nollställer ”dåligt batteri”-indikationen kollade jag upp möjligheten att byta kondensatorn vilket kostade 1000-1500. Service har jag ingen erfarenhet av då det inte behövts.
 

Vinterdykarn

KS Explorers Club
Finns det nån citizenconneseur här inne som har koll på tavlorna på Bullheads/Micky mouse/Easter rabbits. Jag har hittat uppgifter på att de aldrig fanns med röd tavla. Är min en aftermarkettavla på min Bullhead från 1976?
 

Bilagor

  • A67AC00D-7780-4392-BD87-2D5E8D1D72F5.jpeg
    A67AC00D-7780-4392-BD87-2D5E8D1D72F5.jpeg
    158.5 KB · Visningar: 3
  • DABD9C4B-AA17-45D9-8CAC-7A961759C37C.jpeg
    DABD9C4B-AA17-45D9-8CAC-7A961759C37C.jpeg
    168.8 KB · Visningar: 2

kuma-kun

Audemars
Finns det nån citizenconneseur här inne som har koll på tavlorna på Bullheads/Micky mouse/Easter rabbits. Jag har hittat uppgifter på att de aldrig fanns med röd tavla. Är min en aftermarkettavla på min Bullhead från 1976?

Det där är en djungel jag inte vågat ge mig in i.
Det enda jag vet är att det finns mycket som inte är gjort av CTZ.
Har du tittat på Sweephands sida?
Han har skrivit om dom flesta vintage modeller.
 

z32

Omega
Finns det nån citizenconneseur här inne som har koll på tavlorna på Bullheads/Micky mouse/Easter rabbits. Jag har hittat uppgifter på att de aldrig fanns med röd tavla. Är min en aftermarkettavla på min Bullhead från 1976?
Jag är långt ifrån någon expert, men jag är rätt säker på att det är AM tavla på din Bullhead.
Citizen tillverkade aldrig några "färgglada" Challenge Timer. Färger som fanns var Guld, Silver, svart och mörk grön.
Här kan du läsa mer:
https://sweep-hand.org/citizens-vintage-chronographs/
https://sweep-hand.org/want-an-original-citizen-bullhead-a-quick-buying-guide/
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Bjuder på lite Medborgar-godis
2110971F-D76E-47F8-AFCA-A6DEF63FA204.jpeg

Var i en outlet-galleria stor som Täby-Centrum och hittade en Citizen outlet. Resans vintageköp fick bli en Exceed ;)
B7521E7F-FDBB-42A0-890B-199B186E2A37.jpeg

Gott om radiokontrollerade modeller...(28000JpY=~2300kr)
8F99B232-9E61-4AAD-9E99-2D5ACC409BBF.jpeg

Även ett par Eco-Drive Chronomasters fanns att ”fynda” ;)
135CC2BE-6484-4CBA-AF85-EBEC3927D905.jpeg

Testade att pruta på Exceeds flaggskeppsmodell som är 4,5mm tunn, men med frun som ankare blev det middag med ett antal Asahi istället .
5879BBDF-491D-4964-A716-D4FA87523C38.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp