• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ky3mikael

Cartier
Hur är länken? Solid endlinks?
Väldigt trevlig länk om man tänker på vad klockan kostar (2495)
20190908_192644.jpg
 
Jag har varit i kontakt med Citizenklockor tidigare.
Har ägt en Aqualand och en Chronomaster och bara goda erfarenheter av kvaliteten hos enheterna.

Nu sitter jag med ytterligare en lite mer "high-end" modell, som jag verkligen gillar, en Signature collection dykare med retrovibbar...
Riktigt snyggt ihopskruvad och vackert dekorerat och stabilt urverk.

Hur är det annars här på forumet, är det bara Aqualands och Ecozillas som gäller?

Bifoga gärna foto som bevis på att du faktiskt även äger en medborgare och beskriv gärna ditt intryck av klockan...

DSC_0001%25257E2.jpg
Jävligt snygg!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Var på stan och passade på att slinka in på UrP. Tänkte bara kolla lite... kom ut med en Stiletto på armen :p
8D1650D6-B61B-4EBC-B4CE-08C362A8B777.jpeg

Jag har varit lite nyfiken på Stiletto serien tidigare och har fortfarande den utgångna AR1110-11B på listan över utgångna att leta efter. Bjuder på en snodd bild på den också...
55EF8583-D0FB-4942-B32F-E57411848AA4.jpeg

Samma stil och formspråk, men grymt elegant med Breguet siffror och långa tunna löv-visare. Mer tidlös vintage, men som sagt utgången 2015 om jag förstått det rätt.
Men nu blev det den något modernare yngre brodern AR1130-81A på länk. AR1130-13A är samma men på läder.
1E1EA22F-B8EA-4616-91E6-2A1DCFFCC335.jpeg

Jag skiftade direkt till läder efter att jag anpassat länken. Länken är löjligt skön, men jag ville tona ner den lite med ett svart enkelt band.
4757F9FD-EB8F-45C3-8A9E-695077F32216.jpeg

Tunna boetter är överlag riktigt bekväma, denna är inget undantag.Ca 4,5mm sitter slickat :cigar:
Jag försökte fota tavlan som är lite speciell i strukturen. Fick vrida och vända en del för att fånga strukturen som bara flimrar förbi i vissa lägen.
11A846D4-FE67-4B7E-AE81-78D1629A0105.jpeg

Den har matta ribbor över ett fint cirkelmönster i botten som ger en slags sunburst effekt i vissa vinklar. I andra vinklar får man känslan av porslin, men det dominerande intrycket är vit. Emalj-vit.
Visarna ser svarta ut, nästan hela tiden... under lupp och när ljuset faller på är dom i blank silver. Kan vara någon typ av black-chrome.
Tackar @Imrun för inspiration att få tummen ur, även @M.L. för sin tråd med fina bilder :)
 
Senast ändrad:

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Den har matta ribbor över ett fint cirkelmönster i botten som ger en slags sunburst effekt i vissa vinklar. I andra vinklar får man känslan av porslin, men det dominerande intrycket är vit. Emalj-vit.
Visarna ser svarta ut, nästan hela tiden... under lupp och när ljuset faller på är dom i blank silver. Kan vara någon typ av black-chrome.
Tackar @Imrun för inspiration att få tummen ur, även @M.L. för sin tråd med fina bilder :)
Kul att kunna vara till hjälp! Håller med om att tavlan är riktigt fin, och du beskriver den på ett mycket bra sätt!
Grattis till en trevlig pjäs!:)
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Var på stan och passade på att slinka in på UrP. Tänkte bara kolla lite... kom ut med en Stiletto på armen :p
8D1650D6-B61B-4EBC-B4CE-08C362A8B777.jpeg

Jag har varit lite nyfiken på Stiletto serien tidigare och har fortfarande den utgångna AR1110-11B på listan över utgångna att leta efter. Bjuder på en snodd bild på den också...
55EF8583-D0FB-4942-B32F-E57411848AA4.jpeg

Samma stil och formspråk, men grymt elegant med Breguet siffror och långa tunna löv-visare. Mer tidlös vintage, men som sagt utgången 2014 om jag förstått det rätt.
Men nu blev det den något modernare yngre brodern AR1130-81A på länk. AR1130-13A är samma men på läder.
1E1EA22F-B8EA-4616-91E6-2A1DCFFCC335.jpeg

Jag skiftade direkt till läder efter att jag anpassat länken. Länken är löjligt skön, men jag ville tona ner den lite med ett svart enkelt band.
4757F9FD-EB8F-45C3-8A9E-695077F32216.jpeg

Tunna boetter är överlag riktigt bekväma, denna är inget undantag. 4,5mm sitter slickat :cigar:
Jag försökte fota tavlan som är lite speciell i strukturen. Fick vrida och vända en del för att fånga strukturen som bara flimrar förbi i vissa lägen.
11A846D4-FE67-4B7E-AE81-78D1629A0105.jpeg

Den har matta ribbor över ett fint cirkelmönster i botten som ger en slags sunburst effekt i vissa vinklar. I andra vinklar får man känslan av porslin, men det dominerande intrycket är vit. Emalj-vit.
Visarna ser svarta ut, nästan hela tiden... under lupp och när ljuset faller på är dom i blank silver. Kan vara någon typ av black-chrome.
Tackar @Imrun för inspiration att få tummen ur, även @M.L. för sin tråd med fina bilder :)
Den gjorde sig riktigt bra på läder. Elegant!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Under dagens promenad var jag även in till "Step in watches" och såg något roligt.
51DR4Z7JTHL.jpg

Tyvärr tog jag ingen egen bild så jag lånar en ;) Den heter BL0060-56H och är alltså en eco-drive med perpetuell kalender och i titan. What´s not to like? Möjligen designen av blästrad tvål ;) Om jag inte missminner mig såg jag en sån för första gången för mer än 10 år sedan. Jag hade inte tid att be att få se den, men det vore kul att kolla serienummer på den. Hur som, sjukt kul när man går i en butik och hittar vad man ändå får kalla NOS i montern :)
 

AB

Panerai
2-Faktor
Under dagens promenad var jag även in till "Step in watches" och såg något roligt.
51DR4Z7JTHL.jpg

Tyvärr tog jag ingen egen bild så jag lånar en ;) Den heter BL0060-56H och är alltså en eco-drive med perpetuell kalender och i titan. What´s not to like? Möjligen designen av blästrad tvål ;) Om jag inte missminner mig såg jag en sån för första gången för mer än 10 år sedan. Jag hade inte tid att be att få se den, men det vore kul att kolla serienummer på den. Hur som, sjukt kul när man går i en butik och hittar vad man ändå får kalla NOS i montern :)
Kul spaning! Tycker du är inne på något, att gå in i en butik och se om det finns några guldkorn som man kanske inte förväntar sig ska dyka upp. Kanske ett tema som förtjänar en egen tråd här på KS... Sorry för ot, hehe, men tänker att Citizen kan vara ett märke som passar bra för en sådan aktivitet. Borde ju finnas en hel del gamla godingar hos random klockbutiker!
 

Imrun

Omega
Var på stan och passade på att slinka in på UrP. Tänkte bara kolla lite... kom ut med en Stiletto på armen :p
8D1650D6-B61B-4EBC-B4CE-08C362A8B777.jpeg

Jag har varit lite nyfiken på Stiletto serien tidigare och har fortfarande den utgångna AR1110-11B på listan över utgångna att leta efter. Bjuder på en snodd bild på den också...
55EF8583-D0FB-4942-B32F-E57411848AA4.jpeg

Samma stil och formspråk, men grymt elegant med Breguet siffror och långa tunna löv-visare. Mer tidlös vintage, men som sagt utgången 2014 om jag förstått det rätt.
Men nu blev det den något modernare yngre brodern AR1130-81A på länk. AR1130-13A är samma men på läder.
1E1EA22F-B8EA-4616-91E6-2A1DCFFCC335.jpeg

Jag skiftade direkt till läder efter att jag anpassat länken. Länken är löjligt skön, men jag ville tona ner den lite med ett svart enkelt band.
4757F9FD-EB8F-45C3-8A9E-695077F32216.jpeg

Tunna boetter är överlag riktigt bekväma, denna är inget undantag.Ca 4,5mm sitter slickat :cigar:
Jag försökte fota tavlan som är lite speciell i strukturen. Fick vrida och vända en del för att fånga strukturen som bara flimrar förbi i vissa lägen.
11A846D4-FE67-4B7E-AE81-78D1629A0105.jpeg

Den har matta ribbor över ett fint cirkelmönster i botten som ger en slags sunburst effekt i vissa vinklar. I andra vinklar får man känslan av porslin, men det dominerande intrycket är vit. Emalj-vit.
Visarna ser svarta ut, nästan hela tiden... under lupp och när ljuset faller på är dom i blank silver. Kan vara någon typ av black-chrome.
Tackar @Imrun för inspiration att få tummen ur, även @M.L. för sin tråd med fina bilder :)

Kul!:woot: Fina bilder! Ja den är riktigt nice. Grattis till klockan. Var köpte du lädret?
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Kul!:woot: Fina bilder! Ja den är riktigt nice. Grattis till klockan. Var köpte du lädret?
Tack! Jag tog ett av få 19mm jag hade liggandes. Hirsch Siena 19/16. Alltid lite knepigt med 19mm lugg. Inte att hitta eller beställa, men utbudet är inte så stort och många är 19/18 där jag föredrar 16mm lås. Jag har ett band i från forumets @Maer på G och har både @Fredrik (Swe) och @jankoxxx fina band att rekommendera om man vill ha handgjort och måttbeställt :)
Visst kan jag tänka "dress-ur" om man bara ser till att det är en super clean 4,7mm tunn tvåhandare med 3atm. Men 39mm tillsammans med fonten på siffrorna gör att den också känns lite lekfull. Passar absolut till kortärmat eller ledig klädsel också :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Var på stan och passade på att slinka in på UrP. Tänkte bara kolla lite... kom ut med en Stiletto på armen :p
8D1650D6-B61B-4EBC-B4CE-08C362A8B777.jpeg

Jag har varit lite nyfiken på Stiletto serien tidigare och har fortfarande den utgångna AR1110-11B på listan över utgångna att leta efter. Bjuder på en snodd bild på den också...
55EF8583-D0FB-4942-B32F-E57411848AA4.jpeg

Samma stil och formspråk, men grymt elegant med Breguet siffror och långa tunna löv-visare. Mer tidlös vintage, men som sagt utgången 2014 om jag förstått det rätt.
Men nu blev det den något modernare yngre brodern AR1130-81A på länk. AR1130-13A är samma men på läder.
1E1EA22F-B8EA-4616-91E6-2A1DCFFCC335.jpeg

Jag skiftade direkt till läder efter att jag anpassat länken. Länken är löjligt skön, men jag ville tona ner den lite med ett svart enkelt band.
4757F9FD-EB8F-45C3-8A9E-695077F32216.jpeg

Tunna boetter är överlag riktigt bekväma, denna är inget undantag.Ca 4,5mm sitter slickat :cigar:
Jag försökte fota tavlan som är lite speciell i strukturen. Fick vrida och vända en del för att fånga strukturen som bara flimrar förbi i vissa lägen.
11A846D4-FE67-4B7E-AE81-78D1629A0105.jpeg

Den har matta ribbor över ett fint cirkelmönster i botten som ger en slags sunburst effekt i vissa vinklar. I andra vinklar får man känslan av porslin, men det dominerande intrycket är vit. Emalj-vit.
Visarna ser svarta ut, nästan hela tiden... under lupp och när ljuset faller på är dom i blank silver. Kan vara någon typ av black-chrome.
Tackar @Imrun för inspiration att få tummen ur, även @M.L. för sin tråd med fina bilder :)

Väldigt speciell tavla! Gillar.
 

Imrun

Omega
Tack! Jag tog ett av få 19mm jag hade liggandes. Hirsch Siena 19/16. Alltid lite knepigt med 19mm lugg. Inte att hitta eller beställa, men utbudet är inte så stort och många är 19/18 där jag föredrar 16mm lås. Jag har ett band i från forumets @Maer på G och har både @Fredrik (Swe) och @jankoxxx fina band att rekommendera om man vill ha handgjort och måttbeställt :)
Visst kan jag tänka "dress-ur" om man bara ser till att det är en super clean 4,7mm tunn tvåhandare med 3atm. Men 39mm tillsammans med fonten på siffrorna gör att den också känns lite lekfull. Passar absolut till kortärmat eller ledig klädsel också :)

Ja luggarna är ett problem. Det är ju inte bara att beställa. Googlade precis på Hirsch Siena och det verkar inte vara gratis precis:dead: Jag får jaga lite mer eller beställa från dom du länkade till.

Det jag har är från singular straps. Ett enkelt svart. Men jag beställde ett 20 mm och klämde dit det:angel: Inte optimalt men det funkar.

Jag tycker att klockan passar till det mesta. Att det är 3atm har jag inte upplevt som ett problem heller.
 

Fadäsen

Cartier
Screenshot_20190917_220152_com.ebay.mobile.jpg
Någon som känner till denna pjäs.
Titan ISO 200m etc etc är det ett ok verk i den om någon vet.
Säljs just nu för runt 5k ref tappades bort i detta nu men kommer snart ihåg.
Gillar titan och denna var Nice.
Lånad bild by the way.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Screenshot_20190917_220152_com.ebay.mobile.jpg
Någon som känner till denna pjäs.
Titan ISO 200m etc etc är det ett ok verk i den om någon vet.
Säljs just nu för runt 5k ref tappades bort i detta nu men kommer snart ihåg.
Gillar titan och denna var Nice.
Lånad bild by the way.
Jag klämde på den i somras. Personligen hade jag valt eco-drive varianten BN9205-10L, men det är säkert inga problem med urverket i automaten.
 

Jonas74

Omega
Tips på butiker i Stockholms-området där man kan klämma å känna på Citizen? Är det Ur&Penn som gäller? Deras hemsida är trasig för tillfället så kan inte kolla tyvärr.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor

DavidF

Breitling
[QUOTE Är du helt säker att denna inte fungerar utanför Japan?[/QUOTE]

Det står inte explicit i produktbeskrivningen, men i de recensioner jag sett verkar det så. Kanske har modifierats? Modellen har ju funnits med i katalogen ett tag.
Förvisso lite konstigt med en JDMklocka med latinska tecken.

Tack för tipset m Clock Wave. Skall kolla in.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Smått fantastiskt hur allt liksom bara svävar. Vet nån om Citizens klockor är tjockare än t ex Grand Seikos? För visst monterar de visarna lite längre bort från tavlan än GS? Eller är svävandet en synvilla?
Just denna är straxt under 11mm (10,6) hög, GS 9f brukar väl vara 10mm? Men jag har ju ett antal andra Citizen med eco-drive som är under 10mm så varför just denna är lite högre vet jag inte. Jag tror att det finns en bild längre bak i tråden som illustrerar varför det "svävar" på de papperstavlade. Man har först urverket, sen solpanelen och över den pappret och slutligen en tunn glasskiva som index sitter på, därav avståndet mellan index och pappret
the-citizen-dial-blowup.jpg

Men det verkar som alla Chronomaster med eco-drive ligger mellan 10,1mm och 12,5mm
 
Topp