• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Här är den enda "Medborgaren" som jag känt ett sug efter och nu har jag den. Tillverkad 1998. Jag lutar rätt tungt åt dykarklockehållet förstås, och då är detta en ikonisk modell, men det behöver jag ju inte lära folk på det här forumet, ha ha!
20191114_172702.jpg
 

dnill

Cartier
2-Faktor
Provade denna skönheten i Tokyo för några veckor sen, kan inte riktigt släppa den. Så otroligt välgjord och tavlan är verkligen magisk. Le 200 exemplar för japanska marknaden. Snodda bilder:
A24391A6-95C1-4DE5-B020-ED845C3DFF46.jpeg

714DE808-F313-478F-9B54-3D9C24A484BA.jpeg

Personligen hade jag dock föredragit stål framför titan då jag gillar lite tyngd på en klocka. Annars är det perfektion.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Provade denna skönheten i Tokyo för några veckor sen, kan inte riktigt släppa den. Så otroligt välgjord och tavlan är verkligen magisk. Le 200 exemplar för japanska marknaden. Snodda bilder:
A24391A6-95C1-4DE5-B020-ED845C3DFF46.jpeg

714DE808-F313-478F-9B54-3D9C24A484BA.jpeg

Personligen hade jag dock föredragit stål framför titan då jag gillar lite tyngd på en klocka. Annars är det perfektion.
Vart var du och testade den? När jag klev innanför dörrarna till flaggskeppsbutiken vid Ginsa Six i våras sa frun att jag såg drogad ut ;) När jag hade testat vitguldaren cal0100 tyckte hon jag skulle ta lite luft innan jag klämde på något mer :D
 

dnill

Cartier
2-Faktor
Vart var du och testade den? När jag klev innanför dörrarna till flaggskeppsbutiken vid Ginsa Six i våras sa frun att jag såg drogad ut ;) När jag hade testat vitguldaren cal0100 tyckte hon jag skulle ta lite luft innan jag klämde på något mer :D
Haha kan ha fått nån liknande kommentar av mitt resesällskap också. Provade den på Takashimaya i Shinjuku är tror jag. De hade bara den röda kvar av LE-modellerna. Var tungt att lämna tillbaka den, satt verkligen som en smäck. Provade att höra lite försiktigt om det fanns nån rabatt att få också men lönlöst i dom butikerna.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Haha kan ha fått nån liknande kommentar av mitt resesällskap också. Provade den på Takashimaya i Shinjuku är tror jag. De hade bara den röda kvar av LE-modellerna. Var tungt att lämna tillbaka den, satt verkligen som en smäck. Provade att höra lite försiktigt om det fanns nån rabatt att få också men lönlöst i dom butikerna.
Ja, pruta var inte vanligt, men man fick ju tax-free överallt... Jag hittade en Citizen Outlet-butik på Venusfort / Odaiba där dom hade Golden Week priser på allt :happyhappy: Dom hade i princip bara förra årets och äldre modeller men till bra pris. Jag lyckades hitta ett par utgångna modeller av Exceed som jag knep :cigar:
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Jag har en fråga om armband till min Aqualand - det som sitter på nu är gammal, stelt och vähähähähähäääääääldigt långt! Vad tror ni om detta istället? Har den mjukare gummi? Någon som testat?
Screenshot_20191115-003047.png
 

jmalmsjo

Cartier
Jag har en fråga om armband till min Aqualand - det som sitter på nu är gammal, stelt och vähähähähähäääääääldigt långt! Vad tror ni om detta istället? Har den mjukare gummi? Någon som testat?
Screenshot_20191115-003047.png

Tjena!
Jämförde med mitt originalband (som i och för sig är riktigt gammalt och kanske har blivit ännu stelare än normalt) och zuludivers är betydligt mjukare. Nu ser det inte ut så på bilden eftersom det gamla bandet är böjt men zuludiver är 10mm kortare än mitt originalband. Hoppas det kan vara till någon hjälp!

3A1D0FC7-F9B4-4602-A9EF-4FAEEC05617F.jpeg
 

JwJ

Omega
Dubbelpostar från titan-tråden
Tycker denna ser riktigt schysst ut (CB5010-81E). Någon som har en Citizen Promaster Sky?
Screenshot 2019-11-07 at 09.28.54.png
Jag har en as4020-52e och älskar den! Den får mycket armtid trots att den varit med länge och inte är något speciellt.
Mycket bättre på länk än på läder!
Det är en sån klocka man haft i många år och aldrig blivit fotad... En riktigt trotjänare som ställer upp i vått och torrt men som får väldigt lite uppskattning.
 

Geparden

Audemars
Kommer tyvärr inte att ske;) Det som ju är lite skönt med med klockor, som befinner sig denna (relativt, som beggad, alltså) låga prisklass är ju att man får något som är världsledande, för en rimlig peng:) Tråkigt nog verkar @Geparden dela min uppfattning.......
:) De är ju så bra. Så länge jag bara har en får din väntan fortsätta. Tror dock det finns ex kvar att inhandla hos säljare, fick en blänkare av Sakura Watches att de fått in en för ett tag sen.
 

Fargoth

Omega
Nya limiterade Chronomasters som kommer i december...
https://citizen.jp/product/the-citizen/lineup/detail/index.html?seihin_no=AQ4054-01E
39/11,6mm. Svart är väl coolt även om jag tycker den i stål är mer Chronomaster för mig. Ser ut att bli en trevlig boett med fasade luggar. Kanske lite i andan av GS sbgv245, sportigare med kraftiga visare och siffror i chapterringen.
Det är numera bara AB9000 modellen tillsammans med ett par dammodeller som är kvar med a660 kvartsverket medans allt nytt som släpps är eco-drive. Än större anledning att börja "horda" kvarts :p
Man måste ju ändå älska att citizen.jp har en liten klocka som visar datum och tid i hörnet på hemsidan, som ett litet budskap att de faktiskt är seriösa med att leverera bästa möjliga tidshållning, inte bara snygga klockor.
 
  • Like
Reactions: HSK

HSK

Patek
2-Faktor
Kommer tyvärr inte att ske;) Det som ju är lite skönt med med klockor, som befinner sig denna (relativt, som beggad, alltså) låga prisklass är ju att man får något som är världsledande, för en rimlig peng:) Tråkigt nog verkar @Geparden dela min uppfattning.......
:) De är ju så bra. Så länge jag bara har en får din väntan fortsätta. Tror dock det finns ex kvar att inhandla hos säljare, fick en blänkare av Sakura Watches att de fått in en för ett tag sen.
Ja, tyvärr dyker de väldigt sällan upp som begagnade, åtminstone här i Sverige. Jag är sjukt sugen på en men det är ju lite skillnad på 15 och 25-30k... :( I och för sig fortfarande "prisvärt" och "billigt" jämfört med många andra märken och modeller dock sett till vad man får.

Är det någon slags limiterad utgåva? De tillverkas kanske inte i några jättemängder men jag kan inte minnas att jag läst någonting om att det skulle vara limited edition men du kanske syftade på den låga tilldelningen generellt?
 

Geparden

Audemars
Ja, tyvärr dyker de väldigt sällan upp som begagnade, åtminstone här i Sverige. Jag är sjukt sugen på en men det är ju lite skillnad på 15 och 25-30k... :( I och för sig fortfarande "prisvärt" och "billigt" jämfört med många andra märken och modeller dock sett till vad man får.

Är det någon slags limiterad utgåva? De tillverkas kanske inte i några jättemängder men jag kan inte minnas att jag läst någonting om att det skulle vara limited edition men du kanske syftade på den låga tilldelningen generellt?

Syftade på min AQ4040-06A som @Oron gärna vill ta över.
E9827004-60EF-4DE8-A595-04C5EA3CC345.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ja, tyvärr dyker de väldigt sällan upp som begagnade, åtminstone här i Sverige. Jag är sjukt sugen på en men det är ju lite skillnad på 15 och 25-30k... :( I och för sig fortfarande "prisvärt" och "billigt" jämfört med många andra märken och modeller dock sett till vad man får.

När jag läste din reflektion kring pris och tillgänglighet blev jag påmind om en företeelse jag funderat över här på forumet. Inte specifikt riktat till dig ;)
Det här med pris. Och tillgänglighet. Och dumpning av pris... Vi tänker oss att första ägaren av en Chronomaster beställt den ifrån Japan, och därmed betalat fullt listpris (möjligen rabatterad hos Japansk gråhandlare, men någon har ju någon gång betalat butikspriset som förste köpare). Jag tar exemplet på just AQ4020-54Y. Den har ett listpris ifrån Citizen på 3026€ + Svensk moms/tull/frakt (slutar på ca 3800€) När den första ägaren av olika orsaker bestämmer sig för att sälja klockan sänker han priset med upp till 30-40-50-60% av listpriset. Varför han sänker priset så mycket kan ha fler orsaker. Han är exempelvis helt pris-o-känslig och vill bara bli av med den, han har ett akut behov av att få in pengar, eller har kanske lämnat den i inbyte mot något dyrare där den ägaren värderar ner bytesvärdet och sedan säljer den. Eller den kanske är ruskigt hårt använd och i ett slitet skick. Det kan finnas många orsaker. Oavsett bakomliggande orsak har nu spekulanter på KS fått uppfattningen att en klocka som har ett listpris på 3800€ (40532kr) ska kosta ca 15000kr begagnad, ofta vet man inte ens vad listpriset är. Jag köper att man har tidigare försäljningar som riktlinje för klockor som ofta förekommer på k&s som begagnade. Men på unika klockor som inte finns att köpa i Sverige, i vissa fall den enda klockan som finns i Sverige... Det som blir tokigt är alltså att som köpare bilda sig en uppfattning om prisbild utifrån en unik försäljning. Bara en reflektion jag gjort då jag själv råkat ut för att spekulanter haft mina egna försäljningar av unika klockor som riktmärke.
 

HSK

Patek
2-Faktor
När jag läste din reflektion kring pris och tillgänglighet blev jag påmind om en företeelse jag funderat över här på forumet. Inte specifikt riktat till dig ;)
Det här med pris. Och tillgänglighet. Och dumpning av pris... Vi tänker oss att första ägaren av en Chronomaster beställt den ifrån Japan, och därmed betalat fullt listpris (möjligen rabatterad hos Japansk gråhandlare, men någon har ju någon gång betalat butikspriset som förste köpare). Jag tar exemplet på just AQ4020-54Y. Den har ett listpris ifrån Citizen på 3026€ + Svensk moms/tull/frakt (slutar på ca 3800€) När den första ägaren av olika orsaker bestämmer sig för att sälja klockan sänker han priset med upp till 30-40-50-60% av listpriset. Varför han sänker priset så mycket kan ha fler orsaker. Han är exempelvis helt pris-o-känslig och vill bara bli av med den, han har ett akut behov av att få in pengar, eller har kanske lämnat den i inbyte mot något dyrare där den ägaren värderar ner bytesvärdet och sedan säljer den. Eller den kanske är ruskigt hårt använd och i ett slitet skick. Det kan finnas många orsaker. Oavsett bakomliggande orsak har nu spekulanter på KS fått uppfattningen att en klocka som har ett listpris på 3800€ (40532kr) ska kosta ca 15000kr begagnad, ofta vet man inte ens vad listpriset är. Jag köper att man har tidigare försäljningar som riktlinje för klockor som ofta förekommer på k&s som begagnade. Men på unika klockor som inte finns att köpa i Sverige, i vissa fall den enda klockan som finns i Sverige... Det som blir tokigt är alltså att som köpare bilda sig en uppfattning om prisbild utifrån en unik försäljning. Bara en reflektion jag gjort då jag själv råkat ut för att spekulanter haft mina egna försäljningar av unika klockor som riktmärke.
Jo, det är väldigt svårt prissatt och när det gäller den här typen av objekt som är väldigt ovanliga och sällan dyker upp till försäljning måste man ju förankra andrahandsvärdet genom någon slags referens och jag tycker det verkar som att många Chronomasters ligger därikring prismässigt, åtminstone här på KS.

Jag håller med om att det är galet att en klocka som kostar typ 28k inkl. moms (baserat på aktuellt pris, listpris är väl nästan aldrig relevant ändå oavsett märke) går för hälften av det som bättre begagnad men det verkar vara där som folk har lagt ribban. Det är alltid svårt att sälja udda objekt och man får välja vilken av de två vägarna man vill ta: antingen håller man ett lite högre pris då man tycker/vet att den är värd det och hoppas att någon annan som också är insatt förstår det rätta värdet eller så dumpar man priset för att slippa ha den ute på annons månad efter månad.

I det här fallet handlar det nog främst om det sistnämnda då Citizen är ett okänt märke i de flestas ögon (tror att de flesta ser det som ett budgetmärke vilket det till stor del också är precis som Seiko) samt att quartz är rätt kallt bland klocksnobbar.

Hur resonerade du själv när du sålde dina? :)
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jo, det är väldigt svårt prissatt och när det gäller den här typen av objekt som är väldigt ovanliga och sällan dyker upp till försäljning måste man ju förankra andrahandsvärdet genom någon slags referens och jag tycker det verkar som att många Chronomasters ligger därikring prismässigt, åtminstone här på KS.

Jag håller med om att det är galet att en klocka som kostar typ 28k inkl. moms (baserat på aktuellt pris, listpris är väl nästan aldrig relevant ändå oavsett märke) går för hälften av det som bättre begagnad men det verkar vara där som folk har lagt ribban. Det är alltid svårt att sälja udda objekt och man får välja vilken av de två vägarna man vill ta: antingen håller man ett lite högre pris då man tycker/vet att den är värd det och hoppas att någon annan som också är insatt förstår det rätta värdet eller så dumpar man priset för att slippa ha den ute på annons månad efter månad.

I det här fallet handlar det nog främst om det sistnämnda då Citizen är ett okänt märke i de flestas ögon (tror att de flesta ser det som ett budgetmärke vilket det till stor del också är precis som Seiko) samt att quartz är rätt kallt bland klocksnobbar.

Hur resonerade du själv när du sålde dina? :)
Jag har bara sålt en (1) som jag själv köpt ny och då satte jag ett pris jag tyckte var rimligt utifrån att den var begagnad. De jag köpt begagnade har jag sålt för ungefär vad jag köpt dom för, oftast med en liten förlust. Jag är ingen bra affärsman på det viset :bag:. Det har hänt att jag gjort affär genom PM med någon medlem och givit ett bra pris bara för att se klockan ligga på k&s till ett högre pris någon vecka senare (inte just Chronomaster dock). Sånt tycker jag är lite oskönt :bored: Just med Chronomasters och GS tenderar ju affärerna att göras mellan en mindre grupp insatta där det både ges och tas, så det är inga större problem med priser ;) Poängen i mitt funderande är just att köpare tenderar att få en skev prisuppfattning när det finns så få objekt att utgå ifrån.
En limiterad modell i titan och ecodrive kan av köpare förväntas ha samma andrahandspris som en 10 år gammal kvartsare i stål just för att det finns så få att jämföra med. (Pratar man Rolex är det förstås åt andra hållet ;):confused::p) För säljare betyder det ju bara att man får dåligt betalt på KS om man går utanför "kretsen" och får sälja via andra kanaler om man vill ha bättre betalt. Men för köpare kan det betyda att man aldrig tar chansen att kliva på en trevlig klocka för att man har en prisbild baserad på endast en eller två försäljningar på KS som referens. Givetvis handlar det ju om ekonomi, att de flesta inte vill köpa nytt då det säljs & byts friskt. Bara en fundering jag haft :)
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
Poängen i mitt funderande är just att köpare tenderar att få en skev prisuppfattning när det finns så få objekt att utgå ifrån.
Ja, det låter jäkligt lågt att lägga ut objektet till ett högre pris på K&S. Det är klart att man kan ändra sig, att den upplevs annorlunda i verkligheten osv. men då kan man ju låta någon annan få chansen till samma pris. Som du säger så är det oftast en liten krets som är intresserade av dessa nischade produkter och då kan det vara kul att någon erbjuds ett bra pris då man vet att klockan lever vidare på forumet, att köparen har ett genuint intresse osv.

Jag hänger dock inte riktigt med i det som citeras ovan. Naturligtvis finns det många olika modeller i varierande prisklasser men vad ska man basera prisläget på om inte tidigare sålda objekt även om de är få till antal? Både på KS och internationellt verkar det vara svårsålt över 15k-ish oavsett modell, vissa objekt ligger ute för runt 20k men då ligger de också osålda månad efter månad och jag tror inte att det beror på bristande intresse.

En annan sak som skiljer dessa klockor från mängden är att de är JDM så som köpare i Europa gör det ingen skillnad om man handlar från AD (går det ens att göra på distans?) eller gråis då man ändå inte omfattas av garanti osv. så vitt jag förstår och då blir det samtidigt lite skevt att utgå från listpriser som ligger 10-12k högre även om det säkert finns en del som handlar klockorna på plats till dessa priser.

Det var inte meningen att dra igång en off topic-diskussion och spåra ur tråden men det är ändå intressant att diskutera och se hur andra ser på saken. Tycker också att du har många goda poänger och gillar att du sätter ett rimligt pris på dina annonser och klargör redan från start att det är satt pris OBRO som gäller. :)
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag hänger dock inte riktigt med i det som citeras ovan. :)
Jag har en dråplig historia på temat. Jag ska byta in min 3 år gamla mc. Jag sätter ut den på blocket samtidigt som jag går till butiken för att kolla på en ny mc och lämna min i inbyte. Väl medveten om att man alltid brukar få dåligt i inbyte sätter jag ändå ett lågt pris för att få den såld fort, men tror i min enfald att handlarna har någon typ av listor med riktpriser. Handlaren börjar med att gå in på blocket och leta efter min modell (min var den enda i Sverige till salu just då) varpå han ger mig ett prisförslag ca 30% under det jag hade den för på blocket. När jag påpekade att det är min annons han har som riktmärke blir han först lite generad, men säger sedan att det är ett rimligt pris och att man alltid får mer privat. Jag frågar vad jag hade fått för prisförslag om jag lagt ut min annons 1 lax under nypris (eller om det inte funnits någon annons), hade han då dragit 30% även på det priset eller av nypris? Det slutade med att jag gjorde affär med ägaren av butiken istället för säljaren, det var min femte nya mc jag köpte av dom.
Översatt till klockannonser har det alltså hänt att jag för en AQ ifrån 2018 fått bud med hänvisning till tidigare försäljning av en CTQ ifrån 2015 som dessutom var min tidigare annons. Blir lite tokigt. Har man däremot en uppfattning baserad på som du exempelvis säger, garantier eller vad samma modell brukar säljas (eller inte) för internationellt är det en helt annan femma :)
 
Topp