• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Någon som har tips på kul Eco-drive dykare av den diskreta sorten. Lite som Certina DS Action i stil kanske..?

Den här?
https://www.citizenwatch.com/us/en/product/BN0198-56H.html

Promaster Diver.png

Just köpt min första Citizen, en beggad CA0711-80H i gott skick.
Behöver lite hjälp att korta länken. Har letat efter en vettig guide på tuben men verkar mest finnas guider för Seikos. Kan någon posta en beskrivning eller länka till någon vettig sida där det visas hur man gör?
Tack på förhand!

Just köpt min första Citizen, en beggad CA0711-80H i gott skick.
Behöver lite hjälp att korta länken. Har letat efter en vettig guide på tuben men verkar mest finnas guider för Seikos. Kan någon posta en beskrivning eller länka till någon vettig sida där det visas hur man gör?
Tack på förhand!
https://klocksnack.se/threads/instruktion-förkortning-av-stål-länk-med-sprintar.3141/ :)
De allra flesta länkar har denna typ av sprintlösning där man pressar igenom sprinten i riktningen som pilarna visar. Det finns även andra varianter där länkbitarna t.ex. är skruvade och man använder då en liten mejsel men till 90% är det traditionella sprintar som gäller, åtminstone i denna prisklass.

https://klocksnack.se/threads/instruktion-förkortning-av-stål-länk-med-sprintar.3141/ :)
De allra flesta länkar har denna typ av sprintlösning där man pressar igenom sprinten i riktningen som pilarna visar. Det finns även andra varianter där länkbitarna t.ex. är skruvade och man använder då en liten mejsel men till 90% är det traditionella sprintar som gäller, åtminstone i denna prisklass.
Tackar!
20191127_221542.jpg
Sprint och hylsa var det här. Tyvärr saknas 3st hylsor. Kollat med säljaren om han hade dem kvar. Han ska leta.
Bjussar på en bild så länge, endast sprintar på två ställen nu så vågar inte börja använda den på riktigt

Hur länge tror ni att en modern Citizen Eco Drive klocka håller? Om man tar hand om klockan, kommer den hålla i 15-20 år eller mer tror ni? Kan man serva eco drive urverk? Har alltid gillat Citizen, men har valt bort de tidigare eftersom de flesta Citizens är soldrivna och har hört att klockan blir oanvändbar efter några år eftersom Capacitorn ( kondensatorn? ) blir urladdad genom åren. Stämmer detta?

Hur länge tror ni att en modern Citizen Eco Drive klocka håller? Om man tar hand om klockan, kommer den hålla i 15-20 år eller mer tror ni? Kan man serva eco drive urverk? Har alltid gillat Citizen, men har valt bort de tidigare eftersom de flesta Citizens är soldrivna och har hört att klockan blir oanvändbar efter några år eftersom Capacitorn ( kondensatorn? ) blir urladdad genom åren.
Du behöver nog inte oroa dig. Senaste information från Citizen gällande nyproducerade modeller är att de ska hålla uppåt 40 år.
According to Citizen, experimental data showed the solar cell and secondary battery will last for more than 10 years.[24] According to Citizen Europe, laboratory tests showed that after 20 years the secondary battery retains a power storage capacity of 80% of its initial capacity.[25] Newer Citizen claims state the rechargeable/secondary batteries will last up to 40 years and that it is highly unusual for these batteries to fail.[26]
https://en.wikipedia.org/wiki/Eco-Drive

Det borde inte heller vara några problem att byta ut hela verket om det mot förmodan skulle paja och modellen har utgått. Det enda problemet skulle i så fall kanske vara deras supertunna "one" som jag tror att den heter, där kan det kanske bli svårt med ersättningsverk om Citizen inte tillverkar dem längre.

Tackar!
20191127_221542.jpg
Sprint och hylsa var det här. Tyvärr saknas 3st hylsor. Kollat med säljaren om han hade dem kvar. Han ska leta.
Bjussar på en bild så länge, endast sprintar på två ställen nu så vågar inte börja använda den på riktigt
Hylsorna brukar ju vara otroligt små och jättelätta att tappa bort. Några tips är att hålla till på ett bord rensat från annan bråte, bra belysning, lung och ro samt att ha klockan och händerna inne i en plastpåse. Om man tappar nåt så stannar det förhoppningsvis inne i plastpåsen.
Ficklampa nära till hands skadar inte heller.

Hur länge tror ni att en modern Citizen Eco Drive klocka håller? Om man tar hand om klockan, kommer den hålla i 15-20 år eller mer tror ni? Kan man serva eco drive urverk? Har alltid gillat Citizen, men har valt bort de tidigare eftersom de flesta Citizens är soldrivna och har hört att klockan blir oanvändbar efter några år eftersom Capacitorn ( kondensatorn? ) blir urladdad genom åren. Stämmer detta?
Angående kondensatorn (capacitor) så har du nog blandat ihop det med Seikos kinetic som hade problem med det i början när tekniken var ny.

Du behöver nog inte oroa dig. Senaste information från Citizen gällande nyproducerade modeller är att de ska hålla uppåt 40 år.
https://en.wikipedia.org/wiki/Eco-Drive

Det borde inte heller vara några problem att byta ut hela verket om det mot förmodan skulle paja och modellen har utgått. Det enda problemet skulle i så fall kanske vara deras supertunna "one" som jag tror att den heter, där kan det kanske bli svårt med ersättningsverk om Citizen inte tillverkar dem längre.

Tack så mycket för svar och för informationen! 40 år, låter helt galet! Ser verkligen fram emot min första Citizen med Eco Drive, börjar gilla märket mer och mer.

Tack så mycket för svar och för informationen! 40 år, låter helt galet! Ser verkligen fram emot min första Citizen med Eco Drive, börjar gilla märket mer och mer.
Tekniken har inte ens funnits i 40 år än och källan är dessutom tillverkaren själv så jag skulle nog ta det med en nypa salt men 10-15+ år lär de hålla i alla fall utan problem. En av de stora fördelarna med quartz är att verken oftast är så pass enkla och billiga att de dels sällan går sönder p.g.a. slitage och dylikt och att man helt enkelt bara byter ut verket mot ett nytt om det skulle uppstå problem istället för att byta delar som kan vara svåra att få tag i osv.

Risken är nog större att du hinner tröttna på klockan långt innan du behöver bekymra dig över eventuell livslängd... ;)

Hylsorna brukar ju vara otroligt små och jättelätta att tappa bort. Några tips är att hålla till på ett bord rensat från annan bråte, bra belysning, lung och ro samt att ha klockan och händerna inne i en plastpåse. Om man tappar nåt så stannar det förhoppningsvis inne i plastpåsen.
Ficklampa nära till hands skadar inte heller.
Jo det var lite pilligt men det gick bra förutom de hylsor som saknades. Kan man köpa såna om säljaren nu inte skulle hitta de som saknas?

Jo det var lite pilligt men det gick bra förutom de hylsor som saknades. Kan man köpa såna om säljaren nu inte skulle hitta de som saknas?
Besök närmaste klockbutik/urmakare så hjälper de dig med nya hylsor. Det är generiska hylsor så det är inte heller märkesspecifikt eller så och så länge storleken är rätt så passar de. :)

Kan meddela att det var jag som köpte denna klockan och jag är mycket novis på dessa modeller. Att det är en AM-tavla stör mig inte nämnvärt men du får gärna redogöra vad som mer avviker från original, antingen här i tråden eller i PM.
Tack på förhand.
Förutom alla utseendemässtiga avvikelser i form av suddigare tryck, andra typsnitt, felplacerade tachymeterindex, och vad det nu kan vara mer så blir ju värdet lägre och klockan mer svårsåld om du ledsnar på den i framtiden. Vad sade säljaren om tavlan?

Köptips som dök upp via mina bevakningar på ebay:
Jag kan inte garantera att säljaren är ärlig, för jag har aldrig handlat med honom, men klockan är inom EU, dvs moms ingår.

s-l225.jpg

Citizen The Citizen Chronomaster AQ1000-66E High Accuracy Quartz wristwatch
https://www.ebay.de/itm/193226834268
1300 GBP

inte helt aktuell modell kanske, men liknar de som finns nu:
https://citizen.jp/product/the-citizen/lineup/detail.html?tag=0

Billigaste exemplaret på Ebay, men priset kan behöva justeras? Fråga vänligt via mess (till säljaren på ebay)!
https://global.rakuten.com/en/store/tokeikan/item/aq1000-66e/
https://www.sakurawatches.com/citizen-the-citizen-aq1000-66e

Senast ändrad:
Förutom alla utseendemässtiga avvikelser i form av suddigare tryck, andra typsnitt, felplacerade tachymeterindex, och vad det nu kan vara mer så blir ju värdet lägre och klockan mer svårsåld om du ledsnar på den i framtiden. Vad sade säljaren om tavlan?
Givetvis förstår jag att värdet blir lägre med en AM-tavla. Säljaren nämnde inget om att det var en AM-tavla, det var inget som jag frågade om heller tyvärr.

Angående kondensatorn (capacitor) så har du nog blandat ihop det med Seikos kinetic som hade problem med det i början när tekniken var ny.
@Seikosnubben Jag vet att urmakaren jag köpte min Seiko Astron hos kallade det uppladdningsbara batteriet för "capacitor". På Seikos soldrivna modeller brukar det anges en livslängd på runt 10 år. Ett byte kostar inte mycket mer än ett vanligt batteribyte, så rent ekonomiskt är det inte hela världen. Citizens eco-drive ska dock jobba på ett annat sätt, och i ONE vet jag att batteriet i princip aldrig ska behöva bytas. Beskrivningen är att urverket "drivs" av ljus och att batteriet laddas samtidig men inte hoppar in och driver urverket förrns ljuset är otillräckligt. Det ska dessutom ha någon typ av "sleep-mode" när det ligger i mörker och batteriet sjunkit till en viss nivå. Det uppladdningsbara batteriet förväntas tappa runt 15% / 10 år om det används mycket för att driva urverket, så det bör ta ganska många år och dessutom av väldigt mycket mörker för att det ska tappa i funktion. Detta gäller de nyare generationerna av eco-drive, hur det är med riktigt tidiga vet jag inte, men oavsett är det inga stora pengar det handlar om :)

Givetvis förstår jag att värdet blir lägre med en AM-tavla. Säljaren nämnde inget om att det var en AM-tavla, det var inget som jag frågade om heller tyvärr.
Bedrövligt, säljaren var aktiv ungefär en timme efter jag pingat in vederbörande i tråden, utan att jag fick svar eller att annonsen korrigerades. Bristen på relevant information berodde nog inte på okunskap om du köpte den senare än så. En fejktavla ska du inte behöva fråga om. Det ska deklareras.

Tekniken har inte ens funnits i 40 år än och källan är dessutom tillverkaren själv så jag skulle nog ta det med en nypa salt men 10-15+ år lär de hålla i alla fall utan problem. En av de stora fördelarna med quartz är att verken oftast är så pass enkla och billiga att de dels sällan går sönder p.g.a. slitage och dylikt och att man helt enkelt bara byter ut verket mot ett nytt om det skulle uppstå problem istället för att byta delar som kan vara svåra att få tag i osv.

Risken är nog större att du hinner tröttna på klockan långt innan du behöver bekymra dig över eventuell livslängd... ;)

Den här har funnits i mer än 40 år.

41505834785_1d0127d02e_c.jpg

Den här har funnits i mer än 40 år.

41505834785_1d0127d02e_c.jpg
Spännande! Infon jag hittade påstod att ecodrive lanserades i början/mitten av 90-talet men de verkar göra skillnad på ecodrive och solcellsladdade klockor även om skillnaden mest verkade vara att man med den äldre tekniken var tvungen att ha panelerna monterade direkt på urtavlan medan man med ecodrive istället kan gömma den under tavlan.

Vad är det för klocka på bilden och vilket år är den ifrån? Det skulle vara intressant att läsa mer om solcellsklockornas historia om någon sitter på en bra artikel eller så. :)

Spännande! Infon jag hittade påstod att ecodrive lanserades i början/mitten av 90-talet men de verkar göra skillnad på ecodrive och solcellsladdade klockor även om skillnaden mest verkade vara att man med den äldre tekniken var tvungen att ha panelerna monterade direkt på urtavlan medan man med ecodrive istället kan gömma den under tavlan.

Vad är det för klocka på bilden och vilket år är den ifrån? Det skulle vara intressant att läsa mer om solcellsklockornas historia om någon sitter på en bra artikel eller så. :)

Min klocka är från 1976 och om jag inte missminner mig var det året som dom kom.
Citizen Crystron Solar Cell, världens första med solcellladdning tror jag.

Bedrövligt, säljaren var aktiv ungefär en timme efter jag pingat in vederbörande i tråden, utan att jag fick svar eller att annonsen korrigerades. Bristen på relevant information berodde nog inte på okunskap om du köpte den senare än så. En fejktavla ska du inte behöva fråga om. Det ska deklareras.
Ja, du har givetvis rätt. Orkar dock inte krångla med säljaren och tycker den är rätt fin ändå så blir att behålla. Förhoppningsvis stannar den länge i samlingen så jag inte behöver bry mig om värdet. Det får bli en liten läxa för framtida vintageköp.

Ja, du har givetvis rätt. Orkar dock inte krångla med säljaren och tycker den är rätt fin ändå så blir att behålla. Förhoppningsvis stannar den länge i samlingen så jag inte behöver bry mig om värdet. Det får bli en liten läxa för framtida vintageköp.
Det där är verkligen jättesvårt. Jag har alldeles för lite erfarenhet av vintage klockor för att kunna se sådant. Man tar för givet att det ska vara original och absolut när man handlar här på KS. Är då säljaren även medveten om att det är en AM tavla så är det verkligen bedrövligt. Hoppas du är nöjd med den så du känner att du inte förlorat allt för mkt på affären. Annars kan du ju alltid höra dig för efter en original och om någon skulle kunna hjälpa dig återställa. Finns många här på KS som är väldigt vänliga och hjälpsamma. Det har jag fått erfara många gånger :happyhappy:

Själv har jag nyss fått en väldigt fin gåva av en medlem här på KS. Eftersökte ett 24mm band till min nyförvärvade C022 från 1990. Tänkte ju inte för allt i världen att jag skulle få ett band. Och istället för ett så låg det två stycken i paketet. Och det ännu mer intressanta, är att medlemmen även tillverkat banden själv. Kan inte nog beskriva min glädje :happyhappy:
Tack @SpaceAce för din givmildhet :)
IMG_20191128_192900.jpg

Har fått för mig att jag behöver en Chronomaster på typ 35-36 mm, gärna ecodrive. Men det är inte bara svårt att hitta nån som säljer en, det verkar helt omöjligt att ens hitta nån lista över modeller. Nån som har bra förslag på söktermer till Google och Ebay?

Har fått för mig att jag behöver en Chronomaster på typ 35-36 mm, gärna ecodrive. Men det är inte bara svårt att hitta nån som säljer en, det verkar helt omöjligt att ens hitta nån lista över modeller. Nån som har bra förslag på söktermer till Google och Ebay?
citizen "the citizen" chronomaster
enligt url:en nedan kan du se att "the citizen" verkar vara huvudnamnet på deras lyxlinje
alla nuvarande:
https://citizen.jp/product/the-citizen/lineup/detail.html?tag=0

Själv har jag nyss fått en väldigt fin gåva av en medlem här på KS. Eftersökte ett 24mm band till min nyförvärvade C022 från 1990. Tänkte ju inte för allt i världen att jag skulle få ett band. Och istället för ett så låg det två stycken i paketet. Och det ännu mer intressanta, är att medlemmen även tillverkat banden själv. Kan inte nog beskriva min glädje :happyhappy:
Tack @SpaceAce för din givmildhet :)
IMG_20191128_192900.jpg
Slit dom med hälsan @KlockTotte , Bra klockor behhöver bra band. :cigar:

Min äldsta eco-drive har tickat problemfritt i 22 år nu tror jag:oldman:

Tillbaka
Topp