Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har sett en del bilder i en klockgrupp på fb och det är SEL samt att spännet är av gjutet gods (heter det så?) istället för pressad plåt. Däremot är jag mer förtjust i justeringen som finns i det enklare spännet. Haft det på en annan Citizen och älskar att kunna microjustera on the go.Jag har själv letat efter schyssta produktbilder på den nya, mest för att se vad det är för länk. Verkar av dessa bilder vara av bättre kvalitet än Citizens standardlänk, dessutom med mikrojustering
Microjusteringen är trevlig på den med vikta plåten, resten av länken är dock ganska trist. Citizen gör dock bra spännen med mikrojustering också. Här länken till BN0150-61E.Har sett en del bilder i en klockgrupp på fb och det är SEL samt att spännet är av gjutet gods (heter det så?) istället för pressad plåt. Däremot är jag mer förtjust i justeringen som finns i det enklare spännet. Haft det på en annan Citizen och älskar att kunna microjustera on the go.
Precis det där spännet jag menade. Tycker det är toppen.Microjusteringen är trevlig på den med vikta plåten, resten av länken är dock ganska trist. Citizen gör dock bra spännen med mikrojustering också. Här länken till BN0150-61E.
Kan vara så att detta spänne passar nya länken till NY0100-50XE men jag vet inte. För detta spänne är kanon.Precis det där spännet jag menade. Tycker det är toppen.
Är inte NY0100an titan? Tänker att det inte är samma färg som rostfritt.Kan vara så att detta spänne passar nya länken till NY0100-50XE men jag vet inte. För detta spänne är kanon.
Det har du såklart rätt i. Tankevurpa av mig.Är inte NY0100an titan? Tänker att det inte är samma färg som rostfritt.
Jag minns inte hur låset var när jag testade den, men länken är såna Y delar som bara är ledade på var ände... samma som på min sommarbeaterJag har själv letat efter schyssta produktbilder på den nya, mest för att se vad det är för länk. Verkar av dessa bilder vara av bättre kvalitet än Citizens standardlänk, dessutom med mikrojustering
Som standard Seiko typ?Jag minns inte hur låset var när jag testade den, men länken är såna Y delar som bara är ledade på var ände... samma som på min sommarbeater
Ja, typ. Inget som imponerade, men gör sitt jobb. Jag tycker inte det är fel med en blank liten mellanbit på riktiga 5-delade länkar, men när det är ett pressat mönster och polerat på en länkbit känns det lite trist.Som standard Seiko typ?
Håller med. Tack för info! Finns den att klämma på i Sverige?Ja, typ. Inget som imponerade, men gör sitt jobb. Jag tycker inte det är fel med en blank liten mellanbit på riktiga 5-delade länkar, men när det är ett pressat mönster och polerat på en länkbit känns det lite trist.
Jag såg den i Spanien, så ingen aning tyvärrHåller med. Tack för info! Finns den att klämma på i Sverige?
Gissar att Ur&Penn inte tar in denJag såg den i Spanien, så ingen aning tyvärr
Bättre lås och länk i den nya om jag fattat det rätt.Funderar på att köpa en billig Citizen-dykare. Är lite sugen på NY0100 men tycker det känns dyrt när man kan få en NY0040 strax över 2000. Verkar ju inte vara någon jätteskillnad på klockorna annat att den ena är i titan eller är det något jag missar?
Bättre lås och länk i den nya om jag fattat det rätt.
Någon skrev för ett tag sen att den kändes motsvarande till turtlen. Och det är ett rejält lyftTrevlig länk är ju alltid värt lite extra. Frågan är hur den står sig mot en Seiko Turtle eller andra liknande klockor i prisklassen?
Jag minns inte hur låset var när jag testade den, men länken är såna Y delar som bara är ledade på var ände... samma som på min sommarbeater
Trevlig länk är ju alltid värt lite extra. Frågan är hur den står sig mot en Seiko Turtle eller andra liknande klockor i prisklassen?
Någon skrev för ett tag sen att den kändes motsvarande till turtlen. Och det är ett rejält lyft
Riktigt fint skick, är det Svensk dagskiva? Den boetten är riktigt lyckad tycker jagFick hem det här charmtrollet idag, snuskigt fint skick. Måste få sig en service bara!
Japp, svensk dagskiva. Så coolt tycker jagRiktigt fint skick, är det Svensk dagskiva? Den boetten är riktigt lyckad tycker jag
Det är säkert inget problem att byta om du vet storlekenÄr det någon vet om det finns något alternativ till mineralglaset som sitter std. i JP2000?
Mitt är riktigt repigt, jag vill antingen få tag i ett plexi eller ett safirglas, finns det någonstans att köpa?
Helst bör klockan behålla sin täthet för bad och lek.
Det är säkert inget problem att byta om du vet storleken
Det går säkert att googla sig till storleken, sen beställer du ett glas på cousinsuk och går till valfri urmakare och byter, så gjorde jag med min Longines när jag bytte till kupat glas. Det är väl egentligen bara diameter och tjocklek som är de mått du behöver...Rimligtvis, men då är frågan, någon som vet storleken?
Till Seiko går det ju finna det mesta i mod-väg, finns det nån liknande site som säljer Citizen-delar-mods?
308x2,5 googlade jag fram...
När det är kupade glas finns 2 mått att hålla koll på. Dels tjockleken av kanten, och dels total höjd med kupning. Jag skulle tro att 2,5mm inte bör överskridas så att vridringen går att snurra, medans totalen kan vara mer. När det gäller det du nämner gällande plexi finns det ju både glas med och utan spännring. Vilken som är vilken vet jag inte. In i mod, fix&trix tråden och fråga... @rogart-63 kanske har koll?Det fanns 22 olika fabrikat av doomat plexi hos cousins, är något fabrikat att föredra?
Skall man ha "step" eller "no-step"?