• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Clubhouse

roosterman

G-shock
2-Faktor
Tro det eller ej men imorrn äre onsdag igen 😁
Och i väntan på det så får man ju sysselsätta sig med något... 🙄
IMG_20211026_211738.jpg
 
Senast ändrad:

Valborg

KS Explorers Club
2-Faktor
Här är historien om Daytonan:

Hej, det var jag som skrev till Adrian Barker.

Denna tråden var en enastående upptäkt eftersom att jag inte ens visste att Adrian publicerat mitt mail, och än mindre att det letades efter mig här på forumet! Men bättre sent än aldrig.

När jag skrev mailet visste jag inte vilket år den köptes men vi kikade på kvittot och där stor det 1975, vilket är året som 'DAYTONA' introducerades på urtavlan. Pappas klocka är alltså med 'Sigma Dial' och har inte DAYTONA skrivet på den.

Här kommer en annan spännande grej, vi vill ju serva den och tog den till Klarlund i Köpenhamn där de har ett rätt stort service center. De sade att de inte får röra den, utan att alla 6263 och liknande skickas till en speciell vintage avdelning i Schweiz och ingen annanstans, och de uppskattade att en reguljär service (alltså inte någon häftig helrestaurering) kostar runt 175.000 DKK, och nej jag skojar inte och överdriver heller inte. När jag frågade hur i hela friden de resonerar sa han bara "where else are you going to go?". Touché. Men så mycket lägger vi inte på en service. Men nu ligger klockan i ett bankfack och kommer troligen aldrig användas igen, delvis för att vi inte känner någon klockmakare som vi litar på tillräckligt som kan göra det billigare, delvis för att det känns lite mycket att bära en så dyr klocka, och delvis för att vi heller inte vill sälja den (emotionellt värde). Trist att så trevliga vintageklockor blir förevigade i bankfack.

Men den användes aktivt och dagligen i ca 40+ år och har haft en spännande resa, fortfarande med första ägaren. Han lever fortfarande (frågades det om i ett inlägg ovan) och historien, som vi inte alls menat publicera, är sann. Den räddade alltså hans liv en natt. Faller man av en segelbåt mitt i natten på öppet hav som ende man på deck så hittas man inte, men han hängde i klockan som hade krokat fast sig i någonting på vägen överbord.

Kul att det fanns intresse för denna historien här, det glädjer mig och jag ska förmedla det till min far.

Här kommer några bilder jag själv tagit på den i våras, en av dem på pappas handled.

Får väl sluta med att säga, ursäkta mitt sena svar =)

Mvh, Erik


DSC_8120.jpg
DSC_8127.jpg
DSC_8106.JPG

Ping @3R1K - vi talar om servicekostnaden.
 

seikodiverr

KS Explorers Club
Nu har eqotime.com publicerat bilderna från igår:
 

Berns

KS Explorers Club
OWG March
Topp