• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Crossfit & relaterad träning.

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Likear några gamla på en gång. Ja väldigt skönt, blir mest gym nu på sats men försöker köra lite cleans, front squats osv för komma igång igen :)
Om det är några crossfitutövare ni följer på insta så tipsa om dem! Jag följer b.la Brookeence, Laurenfisher, Nohlsen, Alexanderelebro och några till

Kan tipsa om min coach Calvin keyser-allen. Han är helt vansinnig!
Sök på namnet så hittar ni honom på instagram
 

EmilW

Omega
Testkörde event 2 igår. Fick köra all handstand och alla muscle-ups. Känns kul när man själv har vinnarskalle och de andra kör på ploj :facepalm:
Ouch, låter som att det blir en tuff helg för dig! Känner igen det med att det är svårt att göra nått på skoj. Är det tävling SKA man vinna, spelar ingen roll om det är Fran eller yatzy. ;)

DUs borde ju gå att lära dem på en vecka men krävs ju lite mer för att klara muscle ups och hspu... Ös på bara!
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Efter front rack jerk dips, frontböj, frontböj med paus och tunga bänkpressar med toppset på 2x120 (tangerat pr) så fick det bli overheadsquats utan lyftarskor.
Får inte droppa vikter i garaget så tänkte att jag skulle köra halvtunga och bara göra tvåor-treor på bekväma vikter för att stretcha ut och få in känsla inför morgondagens snatch balance på sats.
Slutade med att jag överraskade mig själv. Höjde mitt 5RM till 8RM .
Lätt var det också men tog ner vikten självmant när det började kännas av lite då jag inte ville riskera att tappa vikten i golvet.
Känns bra för självförtroendet inför snatch och ohs eventen Roslagen nästa helg.
Nöjd :)
 

Rusty

Omega
2-Faktor
Jo men man får ju vila efter behov också. Cindy är generellt ett bra nybörjarnas. Övningarna i sig är ju väldigt simpla om man nu kan pull-ups vilket jag frågade om han kunde. Vet inte om jag utgår från en smal eller mer överviktig person heller.
Till mer överviktiga brukar jag köra 15-20min amrap 5 push-ups på knä, 10 sit-ups, 15 böj som benchmark.
Sen finns ju typ "Nancy"
5 rundor av 400m löpning & 15 oh-squat på 43kg men då är det en fråga om rörlighet och teknik också. Svårt att ge en person man inte träffat eller fått förklaring info från konkreta tips :)

Är verkligen benchmarkpass bra att börja med?
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Är verkligen benchmarkpass bra att börja med?
Ja men det beror på individen.:) Generellt är det bra att börja med och bästa sättet att gå tillbaka och se vart man var när man börja.
Man kan inte göra en 3min amrap med 5 sit-up & 5 air squat bara för att det ska vara enkelt för en nybörjare.
Man gör riktiga pass och skalar efter behov så man kan hålla på regelbundet i ett någorlunda jämnt och högt tempo. Det ska vara jobbigt och man får bita ihop. Har aldrig varit med om att en ptklient inte klarat en 10-20mins amrap när de va nybörjare
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Imorgon blir det att testa seven som lovat till @Magnlar
Drog ett 30kg PR idag i en övning jag aldrig kör. Kom lite oväntat i ett komplex.
Snatch balance (30kg PR) + oh-squat (tangerat 1rm) på 120kg :)
Någon som sitter på roliga wodar? tips på chippers framförallt
 

meuller

Omega
Foamroller längs med hela fascian, triggerpunkter ffa kring psoas major samt självfallet iliacus..... Glöm inte heller QL samt gluteus medius optimalt med en baseball- boll!
Det finns speciella hårda triggerpoints bollar som är i storleken av tennisboll, använd en sådan& man är inte kaxig....Jobba försiktigt &ffa långsamt så muskelfibrern inte hinner smita undan! Lycka till, bra djup på böjet faktiskt -syns att du fokuserat ett tag på rehab/rörlighet!! Kan rekommendera starkt samtliga Poliquins kurser :-D
Hur kommer man åt Iliacus? En nyfiken funderar :)
 

meuller

Omega
Vette fan vilken som är vilken av psoas major & iliacus när jag kör men jag tar iaf en träpinne, trycker den mot väggen och in mot höften samtidigt som jag har benet lite böjt och rotar runt efter knutar som man kan trycka bort
Allright :) Ser att du har bra rörlighet i böj. Hur mycket emfas lägger du vid att träna rörligheten? Jag kan gå nedanför parallelet lite grand och därför har jag inte tränat rörligheten eftersom det "räcker". Är det något man borde göra? :)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Allright :) Ser att du har bra rörlighet i böj. Hur mycket emfas lägger du vid att träna rörligheten? Jag kan gå nedanför parallelet lite grand och därför har jag inte tränat rörligheten eftersom det "räcker". Är det något man borde göra? :)
Tack :) Tycker du bör lägga tid på rörligheten om du vill utvecklas mycket fortare.
1. Bättre för din c&j och ryck och flera andra övningar som kräver rörlighet.
2. Snabbare återhämtning
3. Snabbare återhämtning = snabbare resultat
4. Mer press-ur/myofaschiarelease = mindre skaderisk
5. Bättre rörlighet = lite mindre energikrävande att utföra övningar
6. Bättre rörlighet (av press-ur/myofaschiarelease) ger bättre blodcirkulation vilket i sin tur är hälsosammare och minskad risk för en hel del sjukdomar.

Jag lägger cirka 20-40 min kanske 5-6 gånger i veckan men nu tränar jag bara för att det är roligt.
När jag tränade på högre nivå 6-7ggr/v 1-3 pass/dag så la jag ner 1-2.5 timmar om dagen på det alla dagar i veckan
 

meuller

Omega
Tack :) Tycker du bör lägga tid på rörligheten om du vill utvecklas mycket fortare.
1. Bättre för din c&j och ryck och flera andra övningar som kräver rörlighet.
2. Snabbare återhämtning
3. Snabbare återhämtning = snabbare resultat
4. Mer press-ur/myofaschiarelease = mindre skaderisk
5. Bättre rörlighet = lite mindre energikrävande att utföra övningar
6. Bättre rörlighet (av press-ur/myofaschiarelease) ger bättre blodcirkulation vilket i sin tur är hälsosammare och minskad risk för en hel del sjukdomar.

Jag lägger cirka 20-40 min kanske 5-6 gånger i veckan men nu tränar jag bara för att det är roligt.
När jag tränade på högre nivå 6-7ggr/v 1-3 pass/dag så la jag ner 1-2.5 timmar om dagen på det alla dagar i veckan
Lite för mycket crossfit- mumbo jumbo för mig även om vissa av fördelarna säkert stämmer :)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Keff tajming när det är snart är tävling. Sträckte stjärten i marklyften under seven redan i första rundan. Fortsatte men gjorde pissigt ont i runda två så bröt vid thrusters på runda tre. Iaf unbroken dit men flåset började ta ikapp en också @Magnlar
Testar igen nästa vecka. Ska se om lite press-ur hjälper nu
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Keff tajming när det är snart är tävling. Sträckte stjärten i marklyften under seven redan i första rundan. Fortsatte men gjorde pissigt ont i runda två så bröt vid thrusters på runda tre. Iaf unbroken dit men flåset började ta ikapp en också @Magnlar
Testar igen nästa vecka. Ska se om lite press-ur hjälper nu

Fan.. Du skulle ha avbrutit direkt när du sträckte stjärten.
Sträcka muskler är inte roliga. Segt att läka enligt min erfarenhet. Fast så är jag ganska gammal nu också :D
Den värsta med "seven" är de där 60kg thrusters, speciellt efter 2:e eller 3:e runda. Fyfaan

EDIT: Speciellt när man precis tagit handstående pushups.. Axlarna är ju rätt trötta efter det.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Fan.. Du skulle ha avbrutit direkt när du sträckte stjärten.
Sträcka muskler är inte roliga. Segt att läka enligt min erfarenhet. Fast så är jag ganska gammal nu också :D
Den värsta med "seven" är de där 60kg thrusters, speciellt efter 2:e eller 3:e runda. Fyfaan

EDIT: Speciellt när man precis tagit handstående pushups.. Axlarna är ju rätt trötta efter det.
Hände för inte så länge sen när jag maxa i sumomark så hade säkert inte hunnit läka helt heller. Typiskt. :facepalm:
60 pannor som sjuor är jobbigt.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Imorgon blir det att testa seven som lovat till @Magnlar
Drog ett 30kg PR idag i en övning jag aldrig kör. Kom lite oväntat i ett komplex.
Snatch balance (30kg PR) + oh-squat (tangerat 1rm) på 120kg :)
Någon som sitter på roliga wodar? tips på chippers framförallt
För helvete! Skriv på Svenska så man förstår!! ;-)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Låt dig inte luras av min höga ålder.. Jag har tränat både det ena å andra under mitt långa liv.. Förstod det mesta också. Det blev bara så slående i @Luckyluciano s inlägg.. Bara förkortningar och Engelska termer:)

Jag har personligen ingen aning om vad en 'oh-squat' är - nu är ju 120 pannor imponerande som det är - men lättare att persa om man kör 10 varianter på varje övning. För mig räcker böj och ryck som förklaringar för att jag ska kunna göra mig själv trött på gymmet...
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har personligen ingen aning om vad en 'oh-squat' är - nu är ju 120 pannor imponerande som det är - men lättare att persa om man kör 10 varianter på varje övning. För mig räcker böj och ryck som förklaringar för att jag ska kunna göra mig själv trött på gymmet...
Tror du inte det är en knäböj med stången över huvudet?!?
 
Topp