• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Därför tror jag Rolex har strypt tillgången på sportmodeller sportrolex

Bygg relation med gråhandlare om det inte hjälper hos AD, dom har oftast fler roliga modeller och stora marginaler (som alla andra iof) men det har funkat bäst för mig som har 0 relation till skumpa ADs
 
Om det är sant vet jag inte men hörde att Rolex kan endast pumpa ut x antal klockor/år och idag så väljer dom att tillverka fler guldklockor då dessa säljer som smör, dvs dom gör färre stålklockor då dom helt enkelt tjänar mindre pengar på dessa..därav kö på stålen och guldisarna finns i butik....
Vad skulle begränsa Rolex produktion?

?

Om Volvo kan pumpa ut fler bilar i sin lilla fabrik i Torslanda, då kan Rolex också (om de vill) tro mig. :)
Ja

Ni hör det här för att det är vad Rolexägare vill tro, att de köpt något exklusivt som knappt hinner tillverkas.

Ville Rolex producera skulle de, de ägnar sig åt marknadsföring på Mastersnivå.
Ja

Ingen vet hur många Rolex det säljs per år, men ni vet att de kan producera fler än de gör. Imponerande.
Det finns inget i Rolex produktion av standardmodeller som inte skulle gå att skala upp.

Hur vet ni vad/var flaskhalsen är? Det är fritt fram att gissa, tycker bara det är lite tramsigt att lägga fram det som en sanning.
Den enda flaskhalsen är att de vill bevaka / höja varumärkets värde.

Är det Pagholds du tänker på?
Har de slutat att vara Rolex AD? De är med här i alla fall
https://www.rolex.com/rolex-dealers/dealer-locator/sweden#location=sweden
 
Det finns inget i Rolex produktion av standardmodeller som inte skulle gå att skala upp.

Den enda flaskhalsen är att de vill bevaka / höja varumärkets värde.
Om DU säger det måste det vara sant... Helt omöjligt för oss att sitta här och gissa oss till. Finns många potentiella flaskhalsar i en såpass komplex tillverkning. Sedan kan det såklart vara så enkelt att Rolex tycker det räcker att producera 1? 1,5? miljoner ur per år. Vem vet.
 
Du låter som en expert så du kan säkert förklara hur det funkar.
Yes, tex att det finns mååånga potentiella flaskhalsar. Urmakare, golvyta, keramik, maskiner, influensa, facket, underleverantörer, spiralfjädrar osv. Bara fantasin sätter gränser för vad som kan hindra en sån här stor maskin. Dåligt insatt i vilket produktionstak Rolex fabrik har och hur mycket de tillverkar så känner inte det är lönt att jag gissar själv. Ni som verkar veta mer kan ju istället förklara hur det ligger till kanske?
 
Börjar även den gröna Submarinern (”Hulk”) sticka i pris och bli svår att få tag på (och då vet jag att alla Sportmodeller är svåra)? Frågar då jag ser att gråhandlarna vill ha premium för just den gröna nu...
 
Sett ifrån ett ekonomiskt perspektiv så har jag svårt att förstå dessa spekulationer även om det är fullt möjligt att strypa produktionen (scarcity/supply/demand). Känns bara som den generella marknaden utanför klockforum har växt nämnvärt. Dvs efterfrågan globalt är betydligt större idag än för några år sedan samtidigt som branchen är under förändring med AD/Boutique.
 
Börjar även den gröna Submarinern (”Hulk”) sticka i pris och bli svår att få tag på (och då vet jag att alla Sportmodeller är svåra)? Frågar då jag ser att gråhandlarna vill ha premium för just den gröna nu...

Ehhh börjar? den här väl legat över list pris ett bra tag nu och det har varit soprent på både hulk och batman hos alla AD jag besökt senaste halvåret
 
Yes, tex att det finns mååånga potentiella flaskhalsar. Urmakare, golvyta, keramik, maskiner, influensa, facket, underleverantörer, spiralfjädrar osv. Bara fantasin sätter gränser för vad som kan hindra en sån här stor maskin. Dåligt insatt i vilket produktionstak Rolex fabrik har och hur mycket de tillverkar så känner inte det är lönt att jag gissar själv. Ni som verkar veta mer kan ju istället förklara hur det ligger till kanske?

Well, likt dig så gissar jag men ok;
golvyta är billigt, keramik kan varenda tomte på kickstarter och fejkrollar lösa, maskiner beställer man bara eller outsourcar, influensa är temporär och något säsongsbetonad, det är samma spiralfjädrar i modeller som är lättåtkomliga och facket löser man med våld a la tidigt 1900-tal(humor). Kvar är urmakare men det förklarar inte varför Rolexbristen enbart gäller sportstålrollar.

Kvar är att Rolex bygger hype med vissa modeller som är högt eftertraktade så de kan sälja mindre eftertraktade. Har man en flaskhals på en högmarginalsprodukt av samma kaliber som en Rolex(no pun intended)så löser man den annars.
 
Well, likt dig så gissar jag men ok;
golvyta är billigt, keramik kan varenda tomte på kickstarter och fejkrollar lösa, maskiner beställer man bara eller outsourcar, influensa är temporär och något säsongsbetonad, det är samma spiralfjädrar i modeller som är lättåtkomliga och facket löser man med våld a la tidigt 1900-tal(humor). Kvar är urmakare men det förklarar inte varför Rolexbristen enbart gäller sportstålrollar.

Kvar är att Rolex bygger hype med vissa modeller som är högt eftertraktade så de kan sälja mindre eftertraktade. Har man en flaskhals på en högmarginalsprodukt av samma kaliber som en Rolex(no pun intended)så löser man den annars.
Jag gissar inte likt dig, upplyser bara om problematiken. Golvyta tar tid att bygga till. Skillnad på keramik och keramik med olika leverantörer. Man outsorcar inte produktion om man är Rolex, de har kommunicerat inhouse och konservativa förhållningssätt tidigare. Maskiner kan ta ett år att bygga. Spiralfjädrar kan bara en begränsning, spelar ingen roll om den hamnar i en dyr klocka eller ej. Pratar om total produktion. Du har en åsikt, jag en annan. Ingen av oss vet, bara en som ger skev av att veta.
 
Kom hem efter 2 veckor i Hongkong, insåg ganska snabbt att hitta en sportrolex hos en ad var omöjligt, då finns det ändå en hel del ads i hk. No stock är säljarnas vanligaste hälsningsfras nuförtiden i hk.
 
Jag gissar inte likt dig, upplyser bara om problematiken. Golvyta tar tid att bygga till. Skillnad på keramik och keramik med olika leverantörer. Man outsorcar inte produktion om man är Rolex, de har kommunicerat inhouse och konservativa förhållningssätt tidigare. Maskiner kan ta ett år att bygga. Spiralfjädrar kan bara en begränsning, spelar ingen roll om den hamnar i en dyr klocka eller ej. Pratar om total produktion. Du har en åsikt, jag en annan. Ingen av oss vet, bara en som ger skev av att veta.


Ingen av oss vet men man kan tro antingen naivt eller cyniskt. Jag vet vad jag tror iaf.
 
Sett ifrån ett ekonomiskt perspektiv så har jag svårt att förstå dessa spekulationer även om det är fullt möjligt att strypa produktionen (scarcity/supply/demand). Känns bara som den generella marknaden utanför klockforum har växt nämnvärt. Dvs efterfrågan globalt är betydligt större idag än för några år sedan samtidigt som branchen är under förändring med AD/Boutique.

Känns rimligt, säkert viss artificiell strypning i viss mån men man ska heller inte överskatta vad en glödhet högkonjuktur kan åstadkomma. Även om det är påväg ner nu har det varit ett par starka år.
 
Om DU säger det måste det vara sant... Helt omöjligt för oss att sitta här och gissa oss till. Finns många potentiella flaskhalsar i en såpass komplex tillverkning. Sedan kan det såklart vara så enkelt att Rolex tycker det räcker att producera 1? 1,5? miljoner ur per år. Vem vet.


Yes, tex att det finns mååånga potentiella flaskhalsar. Urmakare, golvyta, keramik, maskiner, influensa, facket, underleverantörer, spiralfjädrar osv. Bara fantasin sätter gränser för vad som kan hindra en sån här stor maskin. Dåligt insatt i vilket produktionstak Rolex fabrik har och hur mycket de tillverkar så känner inte det är lönt att jag gissar själv. Ni som verkar veta mer kan ju istället förklara hur det ligger till kanske?

Well, likt dig så gissar jag men ok;
golvyta är billigt, keramik kan varenda tomte på kickstarter och fejkrollar lösa, maskiner beställer man bara eller outsourcar, influensa är temporär och något säsongsbetonad, det är samma spiralfjädrar i modeller som är lättåtkomliga och facket löser man med våld a la tidigt 1900-tal(humor). Kvar är urmakare men det förklarar inte varför Rolexbristen enbart gäller sportstålrollar.

Kvar är att Rolex bygger hype med vissa modeller som är högt eftertraktade så de kan sälja mindre eftertraktade. Har man en flaskhals på en högmarginalsprodukt av samma kaliber som en Rolex(no pun intended)så löser man den annars.

Jag gissar inte likt dig, upplyser bara om problematiken. Golvyta tar tid att bygga till. Skillnad på keramik och keramik med olika leverantörer. Man outsorcar inte produktion om man är Rolex, de har kommunicerat inhouse och konservativa förhållningssätt tidigare. Maskiner kan ta ett år att bygga. Spiralfjädrar kan bara en begränsning, spelar ingen roll om den hamnar i en dyr klocka eller ej. Pratar om total produktion. Du har en åsikt, jag en annan. Ingen av oss vet, bara en som ger skev av att veta.

Kom hem efter 2 veckor i Hongkong, insåg ganska snabbt att hitta en sportrolex hos en ad var omöjligt, då finns det ändå en hel del ads i hk. No stock är säljarnas vanligaste hälsningsfras nuförtiden i hk.

Ingen av oss vet men man kan tro antingen naivt eller cyniskt. Jag vet vad jag tror iaf.
Aurum, jag tror inte du trollar, men du borde varit med i klockgamet tillräckligt länge för att se igenom detta.

Vi kan börja med att Tim Mosso som via Watchbox och Govberg och sina övriga kontakter är mycket insatt i klockvärlden. Den riktigt stora kapningen av leveranser skedde i höstas, jag orkar inte hitta videoklippet där han nämner detta. Det var alltså inte så att Rolex slog i ett produktionstak, de slutade helt enkelt (i princip) att leverera sportrolex i stål.

Med tanke på hur lönsamma Rolex skulle kunna vara, ur ett kortsiktigt perspektiv, om de ville, så är de tänkbara flaskhalsar som finns mycket överkomliga. Rolex klockor är till största delen maskintillverkade, och sedan handmonterade.

Även om man tittar på Patek, och deras notoriskt låga produktion av Nautilus, så inser man att det handlar om en skapad brist. Det mest komplicerade, dvs urverken, finns ofta i en annan Patekmodell, som det inte är brist på. Stålarmbandet och stålboetten till Nautilus har Patek, om de hade önskat, haft årtionden på sig att skala upp produktionen på, vilket de inte gjort. VSB

Låt oss titta på en annan av de mest insatt klockjournalisterna, Ariel Adams. En av få som är så inkopplad att han blivit inbjuden till Rolex fabrik (no photos!).

Från hans text länkad ovan av @thewallin.
https://www.ablogtowatch.com/why-some-watches-rolex-patek-philippe-impossible-retail/
"The strategy is simple; based on market demand, limit the availability of entry-level or close to entry-level sport lifestyle watches from brands also known for much higher-end goods. For example at brands like Rolex and Patek Philippe, that means making it easy for a consumer to get a more expensive complicated or precious metal-based watch, but much more challenging to get a simple steel timepiece."

" Remember, if you have a high disposable income, the excitement of retail therapy isn't always in what you can afford, but what you can manage to acquire. That means rarity can seem to have increased value for some collectors over inherent value. A big part of this is because rarity is easier to perceive than inherent quality when trying to determine overall product value."

I den sista feta meningen tror jag vi starkt närmar oss sanningen.

" What Rolex, Patek Philippe, and Audemars Piguet all have in common is that they aren't owned by a large group nor are they beholden to shareholders. It is my theory that in today's luxury watch industry landscape, only "independent" companies like the aforementioned brands can hope to execute a strategy which hinges on producing less, not producing more. These brands have a vested interest in keeping demand high, while keeping production volumes more or less stable. These companies also know that the luxury watch market size is probably at its current limit. This means their future profitability will mostly come from extracting more value per unit as opposed to selling more volume of units. Increasing demand for entry-level models is an ideal way of not only keeping demand high, but also retraining consumers to be happy about paying retail prices."

och som slutkläm:
"What is important for us at aBlogtoWatch is that watch consumers are aware that there is indeed a concerted effort to restrict the supply of certain popular watches."
Dvs de håller medvetet ner tillgången.
 
Aurum, jag tror inte du trollar, men du borde varit med i klockgamet tillräckligt länge för att se igenom detta.

Vi kan börja med att Tim Mosso som via Watchbox och Govberg och sina övriga kontakter är mycket insatt i klockvärlden. Den riktigt stora kapningen av leveranser skedde i höstas, jag orkar inte hitta videoklippet där han nämner detta. Det var alltså inte så att Rolex slog i ett produktionstak, de slutade helt enkelt (i princip) att leverera sportrolex i stål.

Med tanke på hur lönsamma Rolex skulle kunna vara, ur ett kortsiktigt perspektiv, om de ville, så är de tänkbara flaskhalsar som finns mycket överkomliga. Rolex klockor är till största delen maskintillverkade, och sedan handmonterade.

Även om man tittar på Patek, och deras notoriskt låga produktion av Nautilus, så inser man att det handlar om en skapad brist. Det mest komplicerade, dvs urverken, finns ofta i en annan Patekmodell, som det inte är brist på. Stålarmbandet och stålboetten till Nautilus har Patek, om de hade önskat, haft årtionden på sig att skala upp produktionen på, vilket de inte gjort. VSB

Låt oss titta på en annan av de mest insatt klockjournalisterna, Ariel Adams. En av få som är så inkopplad att han blivit inbjuden till Rolex fabrik (no photos!).

Från hans text länkad ovan av @thewallin.
https://www.ablogtowatch.com/why-some-watches-rolex-patek-philippe-impossible-retail/
"The strategy is simple; based on market demand, limit the availability of entry-level or close to entry-level sport lifestyle watches from brands also known for much higher-end goods. For example at brands like Rolex and Patek Philippe, that means making it easy for a consumer to get a more expensive complicated or precious metal-based watch, but much more challenging to get a simple steel timepiece."

" Remember, if you have a high disposable income, the excitement of retail therapy isn't always in what you can afford, but what you can manage to acquire. That means rarity can seem to have increased value for some collectors over inherent value. A big part of this is because rarity is easier to perceive than inherent quality when trying to determine overall product value."

I den sista feta meningen tror jag vi starkt närmar oss sanningen.

" What Rolex, Patek Philippe, and Audemars Piguet all have in common is that they aren't owned by a large group nor are they beholden to shareholders. It is my theory that in today's luxury watch industry landscape, only "independent" companies like the aforementioned brands can hope to execute a strategy which hinges on producing less, not producing more. These brands have a vested interest in keeping demand high, while keeping production volumes more or less stable. These companies also know that the luxury watch market size is probably at its current limit. This means their future profitability will mostly come from extracting more value per unit as opposed to selling more volume of units. Increasing demand for entry-level models is an ideal way of not only keeping demand high, but also retraining consumers to be happy about paying retail prices."

och som slutkläm:
"What is important for us at aBlogtoWatch is that watch consumers are aware that there is indeed a concerted effort to restrict the supply of certain popular watches."
Dvs de håller medvetet ner tillgången.
Fast de sitter ju bara och gissar rakt ut. Inga belägg någonstans?
 
Så varför har inte Patek på 20 år av kö till Nautilus trehandare lyckats jobba bort kön? Vad handlar det om för flaskhals? Berättta!
I Pateks fall skulle jag personligen gissa att de inte vill sälja fler Nautilus, de känner att de är så mycket mer än Nautilus. AP är lite där med RO, AP är i stort sett bara RO.
 
Jag tror det är betydligt enklare att få tag på en 116500 från en AD än en 5711 i stål.
 
Kan det bli mer "äkta" än så här? Ariel Adams intervjuar en industriveteran, budskapet är tydligt, det handlar inte om flaskhalsar i produktionen, det är medveten utbudsbegränsning.
 
I Pateks fall skulle jag personligen gissa att de inte vill sälja fler Nautilus, de känner att de är så mycket mer än Nautilus. AP är lite där med RO, AP är i stort sett bara RO.
Dvs utbudsbegränsning, och inte flaskhalsar i produktionen.

Detsamma gäller för Rolex Daytona i stål som de också haft mycket lång tid på sig att dra upp produktionen, men de vill inte.
 
Tillbaka
Topp