• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Därför tror jag Rolex har strypt tillgången på sportmodeller sportrolex

Rolex pumpar inte ut klockor som Omega gör. Min gissning är att de ser lite långsiktigare än möta efterfrågan under global högkonjuktur då Rolex ägs av en stiftelse (med väldigt lite insyn) och Omega ägs av Swatch som är noterat börsbolag med griniga aktieägare. Och därför kommer Omega för alltid vara klockvärldens Pepsi.

Du menar alltså att Rolex är som typ, eh, Cuba Cola?! :D

22DF0D2F-ED5E-4309-9752-EAD7842CC6EF.png
Säkert repost men fortfarande så kul

Var inne hos Bergströms häromdagen och det var nästan tomt i Rolex-montern. Är ju rena Sovjetunionen numera :D

Ligger säkerligen en långsiktig strategi bakom av att hålla tillbaka och skapa en illusion av ringa tillgång/knapphet i marknaden. Med tanke på att efterfrågan är större än utbudet. Diskuteras även i litteraturen:
2FF1995D-4C49-4692-9622-558474C867EE.jpeg

Källa:The great pretenders: the magic of luxury goods: Business Strategy Review 14 (3), 10-17, 2003
Rolex pumpar inte ut klockor som Omega gör. Min gissning är att de ser lite långsiktigare än möta efterfrågan under global högkonjuktur då Rolex ägs av en stiftelse (med väldigt lite insyn) och Omega ägs av Swatch som är noterat börsbolag med griniga aktieägare. Och därför kommer Omega för alltid vara klockvärldens Pepsi.
Det är intressant att de onoterade bolagen Rolex, Patek och numera AP lyckas spela "begränsa utbuds-spelet" så mycket bättre än de noterade bolag. Intressant på ett djupare plan när man diskuterar noterat vs onoterat, tex Ikea vs H&M.

Är rätt kluven med mina gissningar. Antingen är det ju ett marknadsknep, stärka varumärket. Men jag skulle snarare kunna tänka mig att tillverkningsnivån kan vara samma som den varit tidigare. Men att efterfrågan för sportstål har ökat sinnessjukt mycket senaste åren, på fler ställen i världen etc = framstår som att rolex dragit ner på produktionen när det egentligen bara handlar om att sjukt många fler vill köpa.

Förändringen är väl att väldigt många förändrat sin syn på vad som är rimligt att köpa en klocka för. Kinesiska medelklassen ruckar cirklarna genom att det i deras mått inte är några problem att betala väldigt mycket för superiöra produkter. Rolex måste anpassa sin prissättning för att det inte ska förlora sin plats som en av världens mest exklusiva varumärken. De höjer för att de måste försvara varumärket. Över tid kommer väldigt många sluta köpa Rolex om de är ”för” billiga. De är inte ute efter att attrahera kunder som letar ”value for money” eller ingenjörer som letar svårare urverk. Är det nån som fortfarande tror att de som langar upp 100k för en klocka inte vet att de kan köpa samma funktioner för $10? De vill köpa en Rolex. Svårare än så är det inte
Det är bara att inse att en allt mindre och mindre del av den totala svenska medelklassen ingår i den globala övre medelklass till överklass som är Rolex målgrupp. Hade inte bostadsbubblan myntat miljonärer till höger och vänster i Sverige skulle den inhemska efterfrågan på tex Rolex vara max 20% av vad den är idag.

Tillbaka
Topp