• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Därför tror jag Rolex har strypt tillgången på sportmodeller sportrolex

Det är ju helt omöjligt att veta utan svar direkt från Rolex, allt annat är bara gissningar.

Ligger säkerligen en långsiktig strategi bakom av att hålla tillbaka och skapa en illusion av ringa tillgång/knapphet i marknaden. Med tanke på att efterfrågan är större än utbudet. Diskuteras även i litteraturen:
2FF1995D-4C49-4692-9622-558474C867EE.jpeg

Källa:The great pretenders: the magic of luxury goods: Business Strategy Review 14 (3), 10-17, 2003

Ett troligt antagande i alla fall. Vi kommer aldrig få veta. Rolex kommer aldrig avslöja varesig hinder för ökad produktion, hur stor nuvarande produktion är eller vad de har för strategi.

Diskussionen är dock intressant ändå.

I min värld är det helt självklart att det är en strategi från Rolex för att stärka varumärket. Men jag kan ha fel.

I min värld är det helt självklart att det är en strategi från Rolex för att stärka varumärket. Men jag kan ha fel.
Alla kan ha fel, och personligen vet jag inte riktigt vad jag tror. Helt klart en trolig förklaring att de har dragit ner på tillverkningen av sportrolex. Men vet vi att de har dragit ner tillverkningen av sportrolex? Eller har efterfrågan ökat globalt? Är det fler delar av världen som föredrar sportrolex? Dvs har efterfrågan förändrats geografiskt? Märker vi av att Rolex bygger lager av de nylanserade modellerna? Har de fler varianter av sportrolex idag än förr? Finns väldigt många faktorer som kan påverka hur vi upplever att tillgången är. Jobbar inom tillverkning så vet att små "oviktiga" faktorer kan påverka mycket. Intressant men tyvärr kommer vi aldrig veta hur det ligger till.

Alla kan ha fel, och personligen vet jag inte riktigt vad jag tror. Helt klart en trolig förklaring att de har dragit ner på tillverkningen av sportrolex. Men vet vi att de har dragit ner tillverkningen av sportrolex? Eller har efterfrågan ökat globalt? Är det fler delar av världen som föredrar sportrolex? Dvs har efterfrågan förändrats geografiskt? Märker vi av att Rolex bygger lager av de nylanserade modellerna? Har de fler varianter av sportrolex idag än förr? Finns väldigt många faktorer som kan påverka hur vi upplever att tillgången är. Jobbar inom tillverkning så vet att små "oviktiga" faktorer kan påverka mycket. Intressant men tyvärr kommer vi aldrig veta hur det ligger till.

I min värld = vad jag gissar.

Är rätt kluven med mina gissningar. Antingen är det ju ett marknadsknep, stärka varumärket. Men jag skulle snarare kunna tänka mig att tillverkningsnivån kan vara samma som den varit tidigare. Men att efterfrågan för sportstål har ökat sinnessjukt mycket senaste åren, på fler ställen i världen etc = framstår som att rolex dragit ner på produktionen när det egentligen bara handlar om att sjukt många fler vill köpa.

Vad menar du? Jag byggde vidare på resonemanget med min egen synvinkel. Eller vill du munhuggas?

Din gissning är att allas gissningar är fel och att alla gissar olika. Den troliga gissningen med visst stöd i intervjuer och av människor med insyn är dock en dålig gissning, för du gissar att det finns en stor mängd tänkbara gissningar om varför man måste vänta på att få en sub eller Daytona.

Min gissning är att du vill att det ska vara en "äkta" brist och inte en planerad, men nu gissar jag bara.

Förändringen är väl att väldigt många förändrat sin syn på vad som är rimligt att köpa en klocka för. Kinesiska medelklassen ruckar cirklarna genom att det i deras mått inte är några problem att betala väldigt mycket för superiöra produkter. Rolex måste anpassa sin prissättning för att det inte ska förlora sin plats som en av världens mest exklusiva varumärken. De höjer för att de måste försvara varumärket. Över tid kommer väldigt många sluta köpa Rolex om de är ”för” billiga. De är inte ute efter att attrahera kunder som letar ”value for money” eller ingenjörer som letar svårare urverk. Är det nån som fortfarande tror att de som langar upp 100k för en klocka inte vet att de kan köpa samma funktioner för $10? De vill köpa en Rolex. Svårare än så är det inte

Din gissning är att allas gissningar är fel och att alla gissar olika. Den troliga gissningen med visst stöd i intervjuer och av människor med insyn är dock en dålig gissning, för du gissar att det finns en stor mängd tänkbara gissningar om varför man måste vänta på att få en sub eller Daytona.

Min gissning är att du vill att det ska vara en "äkta" brist och inte en planerad, men nu gissar jag bara.
Det låter ju tvärtom. Alla andra VILL att det ska vara en planerad brist, medan @Aurum nämner ett alternativt scenario.

Oavsett vad som ligger bakom bristen på stålsport är det rätt intressant att se hur alla jagar dem. Det är ju inte så att det inte finns alternativ när det kommer till lyxiga ur. Vissa köper ju inte ens vad de själva gillar eller vill ha utan fokuserar bara på att köpa det alla andra vill ha, och så fortsätter det. Just nu känns det inte som att det spelar någon roll vad Rolex gör, den stora massan försvarar varumärket som att det vore deras eget företag. Lite logiska argument till köpen, mer känslor som ska försvaras kanske?

Allas lär vara fel och det inkluderar min. Tror dock du citerade fel här och din analys av mig är fel.

00E09535-D2FC-490C-BB03-81124D9235C1.jpeg

Ligger säkerligen en långsiktig strategi bakom av att hålla tillbaka och skapa en illusion av ringa tillgång/knapphet i marknaden. Med tanke på att efterfrågan är större än utbudet. Diskuteras även i litteraturen:
2FF1995D-4C49-4692-9622-558474C867EE.jpeg

Källa:The great pretenders: the magic of luxury goods: Business Strategy Review 14 (3), 10-17, 2003
Min teori för stunden är att Veblen effekten håller på att vattnas ut och Rolex måste höja ribban helt enkelt för att varumärket inte skall försvagas och bli mainstream. Prishöjning är inte tillräckligt helt enkelt på stål Rolex för att bibehålla status/varumärke b.la. Dvs jag tror inte Rolex vill sälja mer stål Datejust tvärtom. Pris och tillgång går ut över snob effekten
dvs Rolex måste strypa stål utbudet för att behålla skenet uppe att vara en superior produkt. Typ som nämnt tidigare gällande AP15202 & PP5711.

00E09535-D2FC-490C-BB03-81124D9235C1.jpeg

Min teori för stunden är att Veblen effekten håller på att vattnas ut och Rolex måste höja ribban helt enkelt för att varumärket inte skall försvagas och bli mainstream. Prishöjning är inte tillräckligt helt enkelt på stål Rolex för att bibehålla status/varumärke b.la. Dvs jag tror inte Rolex vill sälja mer stål Datejust tvärtom. Pris och tillgång går ut över snob effekten
dvs Rolex måste strypa stål utbudet för att behålla skenet uppe att vara en superior produkt. Typ som nämnt tidigare gällande AP15202 & PP5711.

Om jag nu tillåts att gissa så gissar jag samma sak. Idag ser man Rolex i stål (typiskt sett Sub eller GMT) på var och varannan människa. Delvis tror jag att 70 brak inte är speciellt mycket i dagens samhälle. En annan sak är att jag tror att människor prioriterar annorlunda jämfört med förr. Skulle någon köpa en Rolex före bostad för tio år sedan så skulle jag sagt att personen är korkad. Idag så hade jag sagt att det är helt okej med reservationen att man ska vara rädd om den och ha den försäkrad ifall man vill sälja.

Om jag nu tillåts att gissa så gissar jag samma sak. Idag ser man Rolex i stål (typiskt sett Sub eller GMT) på var och varannan människa. Delvis tror jag att 70 brak inte är speciellt mycket i dagens samhälle. En annan sak är att jag tror att människor prioriterar annorlunda jämfört med förr. Skulle någon köpa en Rolex före bostad för tio år sedan så skulle jag sagt att personen är korkad. Idag så hade jag sagt att det är helt okej med reservationen att man ska vara rädd om den och ha den försäkrad ifall man vill sälja.
Köper folk en Submariner före en bostad???

Rolex pumpar inte ut klockor som Omega gör. Min gissning är att de ser lite långsiktigare än möta efterfrågan under global högkonjuktur då Rolex ägs av en stiftelse (med väldigt lite insyn) och Omega ägs av Swatch som är noterat börsbolag med griniga aktieägare. Och därför kommer Omega för alltid vara klockvärldens Pepsi.

Tillbaka
Topp