Gissar du ja.Dvs utbudsbegränsning, och inte flaskhalsar i produktionen.
Detsamma gäller för Rolex Daytona i stål som de också haft mycket lång tid på sig att dra upp produktionen, men de vill inte.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Gissar du ja.Dvs utbudsbegränsning, och inte flaskhalsar i produktionen.
Detsamma gäller för Rolex Daytona i stål som de också haft mycket lång tid på sig att dra upp produktionen, men de vill inte.
Gissar du ja.
Ett troligt antagande i alla fall. Vi kommer aldrig få veta. Rolex kommer aldrig avslöja varesig hinder för ökad produktion, hur stor nuvarande produktion är eller vad de har för strategi.En bra gissning.
Ett troligt antagande i alla fall. Vi kommer aldrig få veta. Rolex kommer aldrig avslöja varesig hinder för ökad produktion, hur stor nuvarande produktion är eller vad de har för strategi.
Diskussionen är dock intressant ändå.
Alla kan ha fel, och personligen vet jag inte riktigt vad jag tror. Helt klart en trolig förklaring att de har dragit ner på tillverkningen av sportrolex. Men vet vi att de har dragit ner tillverkningen av sportrolex? Eller har efterfrågan ökat globalt? Är det fler delar av världen som föredrar sportrolex? Dvs har efterfrågan förändrats geografiskt? Märker vi av att Rolex bygger lager av de nylanserade modellerna? Har de fler varianter av sportrolex idag än förr? Finns väldigt många faktorer som kan påverka hur vi upplever att tillgången är. Jobbar inom tillverkning så vet att små "oviktiga" faktorer kan påverka mycket. Intressant men tyvärr kommer vi aldrig veta hur det ligger till.I min värld är det helt självklart att det är en strategi från Rolex för att stärka varumärket. Men jag kan ha fel.
Alla kan ha fel, och personligen vet jag inte riktigt vad jag tror. Helt klart en trolig förklaring att de har dragit ner på tillverkningen av sportrolex. Men vet vi att de har dragit ner tillverkningen av sportrolex? Eller har efterfrågan ökat globalt? Är det fler delar av världen som föredrar sportrolex? Dvs har efterfrågan förändrats geografiskt? Märker vi av att Rolex bygger lager av de nylanserade modellerna? Har de fler varianter av sportrolex idag än förr? Finns väldigt många faktorer som kan påverka hur vi upplever att tillgången är. Jobbar inom tillverkning så vet att små "oviktiga" faktorer kan påverka mycket. Intressant men tyvärr kommer vi aldrig veta hur det ligger till.
Ja det var nog klart för alla.I min värld = vad jag gissar.
Samma här men det enda vi vet är ju att efterfrågan är större än tillgången på många modeller.I min värld är det helt självklart att det är en strategi från Rolex för att stärka varumärket. Men jag kan ha fel.
Ja det var nog klart för alla.
Vad menar du? Jag byggde vidare på resonemanget med min egen synvinkel. Eller vill du munhuggas?Tydligen inte.
Vad menar du? Jag byggde vidare på resonemanget med min egen synvinkel. Eller vill du munhuggas?
Det låter ju tvärtom. Alla andra VILL att det ska vara en planerad brist, medan @Aurum nämner ett alternativt scenario.Din gissning är att allas gissningar är fel och att alla gissar olika. Den troliga gissningen med visst stöd i intervjuer och av människor med insyn är dock en dålig gissning, för du gissar att det finns en stor mängd tänkbara gissningar om varför man måste vänta på att få en sub eller Daytona.
Min gissning är att du vill att det ska vara en "äkta" brist och inte en planerad, men nu gissar jag bara.
Det låter ju tvärtom. Alla andra VILL att det ska vara en planerad brist, medan @Aurum nämner ett alternativt scenario.
Det är knappast krogarnas (eller Rolex) fel att konsumenterna tvingar dem att göra så för att maximera sin inkomst.Det är som köer till krogen! Låt folk stå ute så stället ser populärt ut. Gillas icke!
Hänger en Rolex-skylt över en butik i Motala som inte säljer Rolex.Kents i Sundsvall sålde väl Rolex, men slutade för bra många år sen?
Jo, Kents har ju en sån där standard Rolex-klocka som sticker ut från fasaden. Har dock ändå för mig att de har varit AD för länge sen, men kan mycket väl ha fel också.Hänger en Rolex-skylt över en butik i Motala som inte säljer Rolex.
Allas lär vara fel och det inkluderar min. Tror dock du citerade fel här och din analys av mig är fel.Din gissning är att allas gissningar är fel och att alla gissar olika. Den troliga gissningen med visst stöd i intervjuer och av människor med insyn är dock en dålig gissning, för du gissar att det finns en stor mängd tänkbara gissningar om varför man måste vänta på att få en sub eller Daytona.
Min gissning är att du vill att det ska vara en "äkta" brist och inte en planerad, men nu gissar jag bara.
Min teori för stunden är att Veblen effekten håller på att vattnas ut och Rolex måste höja ribban helt enkelt för att varumärket inte skall försvagas och bli mainstream. Prishöjning är inte tillräckligt helt enkelt på stål Rolex för att bibehålla status/varumärke b.la. Dvs jag tror inte Rolex vill sälja mer stål Datejust tvärtom. Pris och tillgång går ut över snob effektenLigger säkerligen en långsiktig strategi bakom av att hålla tillbaka och skapa en illusion av ringa tillgång/knapphet i marknaden. Med tanke på att efterfrågan är större än utbudet. Diskuteras även i litteraturen:
![]()
Källa:The great pretenders: the magic of luxury goods: Business Strategy Review 14 (3), 10-17, 2003
![]()
Min teori för stunden är att Veblen effekten håller på att vattnas ut och Rolex måste höja ribban helt enkelt för att varumärket inte skall försvagas och bli mainstream. Prishöjning är inte tillräckligt helt enkelt på stål Rolex för att bibehålla status/varumärke b.la. Dvs jag tror inte Rolex vill sälja mer stål Datejust tvärtom. Pris och tillgång går ut över snob effekten
dvs Rolex måste strypa stål utbudet för att behålla skenet uppe att vara en superior produkt. Typ som nämnt tidigare gällande AP15202 & PP5711.
Köper folk en Submariner före en bostad???Om jag nu tillåts att gissa så gissar jag samma sak. Idag ser man Rolex i stål (typiskt sett Sub eller GMT) på var och varannan människa. Delvis tror jag att 70 brak inte är speciellt mycket i dagens samhälle. En annan sak är att jag tror att människor prioriterar annorlunda jämfört med förr. Skulle någon köpa en Rolex före bostad för tio år sedan så skulle jag sagt att personen är korkad. Idag så hade jag sagt att det är helt okej med reservationen att man ska vara rädd om den och ha den försäkrad ifall man vill sälja.
Före man köper en bostad, ja.Köper folk en Submariner före en bostad???
Det är sen gammalt.Köper folk en Submariner före en bostad???
Så gjorde jag också iofs så det verkar ju rimligt.Före man köper en bostad, ja.