• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dålig/bra polering tråden

Den har gått från att ha varit en i mina ögon intressant klocka till att bli ett skämt och det har dessutom någon betalat rejält mycket pengar för. Det är konstigt att man måste vara påläst och på sin vakt för att en Rolex inte skall bli förstörd när man lämnar den på service. Om det nu inte var den tidigare ägarens önskan att det blev just så här men det har jag en smula svårt att tro.
Att standardförfarandet är att återställa klockan till så nära nyskick som möjligt är väl inte så konstigt? Den genomsnittliga Rolexkunden är troligtvis varken påläst eller ens särskilt intresserad av klockor i sig och då är det förståeligt att man antar att kunden vill få tillbaka klockan i ett så fint/nytt skick som möjligt, annars skulle det inte vara ett standardförfarande. Men visst tycker man att de åtminstone kunde fråga.

Att många AD är riktiga klåpare och inte kan utföra jobbet rätt är en annan fråga.

Att standardförfarandet är att återställa klockan till så nära nyskick som möjligt är väl inte så konstigt? Den genomsnittliga Rolexkunden är troligtvis varken påläst eller ens särskilt intresserad av klockor i sig och då är det förståeligt att man antar att kunden vill få tillbaka klockan i ett så fint/nytt skick som möjligt, annars skulle det inte vara ett standardförfarande. Men visst tycker man att de åtminstone kunde fråga.

Att många AD är riktiga klåpare och inte kan utföra jobbet rätt är en annan fråga.

Jag tycker bara att de kunde vara lite mer försiktiga när det kommer in äldre klockor. De kan ju inte vara helt omedvetna om att en stor del av värdet sitter i att så mycket är original som möjligt. Men det är en annan diskussion egentligen. Det var den usla poleringen som jag reagerade på. Men någon verkar ändå uppskatta den och har lagt bud.☺

Jag tycker bara att de kunde vara lite mer försiktiga när det kommer in äldre klockor. De kan ju inte vara helt omedvetna om att en stor del av värdet sitter i att så mycket är original som möjligt. Men det är en annan diskussion egentligen. Det var den usla poleringen som jag reagerade på. Men någon verkar ändå uppskatta den och har lagt bud.☺

Det är ju med största sannolikhet inte en urmakare/AD som polerat så att den blivit som den är idag utan troligtvis resultatet av flera poleringar

Det går ju alltid att skicka boetten på refurbish, inte så galet dyrt heller nu för tiden

Jag är mer förvånad att de lägger en sån klocka på kvaliteten och att de har bud på 41k plus 20%

Det är ju med största sannolikhet inte en urmakare/AD som polerat så att den blivit som den är idag utan troligtvis resultatet av flera poleringar

Det går ju alltid att skicka boetten på refurbish, inte så galet dyrt heller nu för tiden

Jag är mer förvånad att de lägger en sån klocka på kvaliteten och att de har bud på 41k plus 20%
Ja inget som borde finnas på kvaliteten, dock är det väl inte så konstigt bud? Många som inte bryr sig om skick så länge de kan bära en sub för under 50k. :)

Hahaha!
Så kallade ”bandhorn”...
47BFF106-F075-4E0C-A28C-BF89E6AC6389.jpeg
bandhorn1.png

Man kan kasta in hatten!

Troligen det sämsta jag sett.

Beror ju alltid på hur boetten sett ut innan. svårt att sminka en padda :)) vad är refurbish? och vad kostar det?

Jag skulle tro att duktiga juvelerare också är mycket duktiga på att polera eftersom de har kunskap och detaljkänsla vad gäller material och utseende. Klockor är ju ändå smycken, fast mer använbara. Om jag skulle polera något så skulle min första tanke vara att gå till AD som även är juvelerare. Just my two cents

Jag skulle tro att duktiga juvelerare också är mycket duktiga på att polera eftersom de har kunskap och detaljkänsla vad gäller material och utseende. Klockor är ju ändå smycken, fast mer använbara. Om jag skulle polera något så skulle min första tanke vara att gå till AD som även är juvelerare. Just my two cents
Hjälper tyvärr inte, långt ifrån en sanning.

Hjälper tyvärr inte, långt ifrån en sanning.
Bra att veta. Finns det några som enligt din mening är bra eller skiftar kvalitet även inom urmakare? Min erfarenhet är inte så lång inom klockor så är alltid nyfiken på att lära mig mer. Jag skrev bara hur jag tänker, inte på något sätt en sanning vilket du nu bekräftade var felaktigt.

Bra att veta. Finns det några som enligt din mening är bra eller skiftar kvalitet även inom urmakare? Min erfarenhet är inte så lång inom klockor så är alltid nyfiken på att lära mig mer. Jag skrev bara hur jag tänker, inte på något sätt en sanning vilket du nu bekräftade var felaktigt.
Jättesvårt att generalisera. Det du bör fråga dig själv är vad som är viktigt och studera de ytor klockan har. Har klockan ytor som ska vara perfekt plana kommer dessa bli sämre, dvs runda med polering. Runda buktade ytor kan de flesta seriösa aktörer få tillräckligt bra.

Förstår vad du menar. Klockor med sylvassa kanter är nära nog omöjligt att polera utan att man rundar. Polering på klockor är ju ett ganska vitt begrepp när man tänker efter. Bilderna på AP är ju ganska talande i det fallet. Jag lär mig något nytt varje dag och för det är jag glad:)

Liten jämförelse av tripple six
Min senaste som såg hyffsat orörd ut, bilder från när den låg ute på annons här på KS (inte mina bilder men väldigt snygga
0254903A-EC43-4F00-AB44-EF0FA8481338.jpeg.jpg

En som ligger uppe nu på Pantbanken.se med boxar och cert men mjukt case, väldigt mjuka lugghål men den har ju typ "matt serie nr" och cert/boxar så lär bli dyr ändå
auktionsvara_1039381_stor.jpg

Sjukt konstigt polerad, vad är det för kant de polerat till mitt på bandhornet? Underlaget inverkar såklart men ser väldigt konstigt format ut.
91274B1B-78CE-473A-B50D-B58F2748A15E.jpeg

Tillbaka
Topp