• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dålig/bra polering tråden

Ok. Then it must be how the light hits it in that picture :) but as I said. For doing it at home it looks good
The light and 20 years of use :)
20190520_212737.jpg

Jag förstår inte kritiken emot polering, ge det ett par månader så är all glans borta igen så ser den välanvänd och sliten ut

Du har missat att kronan på claspen är helt bortpolerad, Kronan samma grej, kronskydden osv. Kommer säkert bli såld oavsett, inte alla som har koll eller bryr sig om sådant.
Nej nej! jag menar en generell nätt polering av tillverkaren själv =) självklart kan man totalförstöra en klocka om det görs på fel sätt. Men många verkar vara emot det som helhet

Du har missat att kronan på claspen är helt bortpolerad, Kronan samma grej, kronskydden osv. Kommer säkert bli såld oavsett, inte alla som har koll eller bryr sig om sådant.

Skulle tippa på att majoriteten av alla non WIS som köper tvåtons är mer intresserade av "nypolerat" än "orört" när det kommer till skick

Det många här inne inte tänker på är att medvetenheten om skicket på klockorna inte har funnits så väldigt länge så de flesta klockor har säkert servat och polerats tillbaka till felfritt skick igen både 3 och 4 ggr om de är ifrån tidigt 2000 tal

Intressant tråd som väcker en del funderingar!
En opolerad klocka ska värderas högt, men brukar också ha följande i åtanke när det handlar om polerade klockor med bibehållna proportioner (pratar nu inte om fulpolerade ur):
- innan CNC-fräsar och robotar var det rimligen mer finishering för hand med större variation inom ”factory specs”, beroende även på vem som utfört jobbet just den dagen
- tillverkare som inkluderar polering vid service (Rolex t ex) har tagit höjd i klockans design för att klara några poleringar, enligt fabriksspecifikationerna
- en korrekt utförd polering kan vara bevis för en bra servad klocka, en opolerad kan innebära ett vääldigt nedslitet verk…
Det finns säkert polerade boetter inom samma ref som är fetare i måtten än motsvarande opolerade, Speedmasters t ex skiljer sig mellan årgångar och olika boettleverantörer (HF, CB etc).
Ett klipp som visar boettillverkning hos AP - respekt till killen som borstar och polerar glasringar för hand!!

Intressant tråd som väcker en del funderingar!
En opolerad klocka ska värderas högt, men brukar också ha följande i åtanke när det handlar om polerade klockor med bibehållna proportioner (pratar nu inte om fulpolerade ur):
- innan CNC-fräsar och robotar var det rimligen mer finishering för hand med större variation inom ”factory specs”, beroende även på vem som utfört jobbet just den dagen
- tillverkare som inkluderar polering vid service (Rolex t ex) har tagit höjd i klockans design för att klara några poleringar, enligt fabriksspecifikationerna
- en korrekt utförd polering kan vara bevis för en bra servad klocka, en opolerad kan innebära ett vääldigt nedslitet verk…
Det finns säkert polerade boetter inom samma ref som är fetare i måtten än motsvarande opolerade, Speedmasters t ex skiljer sig mellan årgångar och olika boettleverantörer (HF, CB etc).
Ett klipp som visar boettillverkning hos AP - respekt till killen som borstar och polerar glasringar för hand!!
Fast va? Hur kan rolex ta det i åtanke? Menar på att en dålig polering tar ju bort material. Dom kan ju inte designa en klocka så att den ser bra ut efter en polering jämnfört mot innan. Man köper ju en produkt som den är, inte hur den ska bli.

Och varför ska en opolerad klocka ha ett slitet urverk? Blir ju ändå samma service om jag går till Rob E och ber om en service utan polering.

Fair points!
Inbillar mig att Rolex ser på sin produkt och dess livslängd kontra kundernas önskan som en helhet där polering vid service varit "default" (man utbildar, levererar polerpasta och maskiner och skriver manualer med ett syfte tänker jag?). I Rolex ögon kan designen / proportionerna behållas med rätt utrustning, men all polering tar bort material, självklart.
Opolerat önskas mer och mer och materialen blir hållbarare / åldras ej, poleringen kan då rationaliseras bort helt.
Så fort skjortärmen börjat nöta så bli det tillslut blankt och inte lika skarpt (även om det tar +30 år...);):
https://www.hodinkee.com/articles/rolex-submariner-6538-christies-new-york-most-expensive-ever

Fair points!
Inbillar mig att Rolex ser på sin produkt och dess livslängd kontra kundernas önskan som en helhet där polering vid service varit "default" (man utbildar, levererar polerpasta och maskiner och skriver manualer med ett syfte tänker jag?). I Rolex ögon kan designen / proportionerna behållas med rätt utrustning, men all polering tar bort material, självklart.
Opolerat önskas mer och mer och materialen blir hållbarare / åldras ej, poleringen kan då rationaliseras bort helt.
Så fort skjortärmen börjat nöta så bli det tillslut blankt och inte lika skarpt (även om det tar +30 år...);):
https://www.hodinkee.com/articles/rolex-submariner-6538-christies-new-york-most-expensive-ever
Jo självklart går det att polera klockan och behålla kvalitén. Problemet är att varje serviceställe både officiellt och andra ställen har inte rätt utrustning eller kunskap att leverera kvalité, det är därför den här tråden finns :)

Den har gått från att ha varit en i mina ögon intressant klocka till att bli ett skämt och det har dessutom någon betalat rejält mycket pengar för. Det är konstigt att man måste vara påläst och på sin vakt för att en Rolex inte skall bli förstörd när man lämnar den på service. Om det nu inte var den tidigare ägarens önskan att det blev just så här men det har jag en smula svårt att tro.

Tillbaka
Topp