• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dålig/bra polering tråden

Förstår inte hur du kan avgöra det när du inte vet vad som reflekteras?
Markerar sådär då, borde bli tydligare. Jag tror att den är polerad iaf. Oavsett vad det reflekterar borde inte objektet vara ett tunt ojämnt streck i luften. Men jag kan ha fel.

Edit: Nej nu vill iPhone inte leka boll med markeringar längre :(

Ser inte borstningen aningen grov ut?
Den såg rätt fin ut men jag tycker också borstningen ser för grov ut jämfört med min 16200
IMG_20181030_115451-01.jpeg
IMG_20181020_160155-01-01.jpeg
IMG_20181020_155631-01.jpeg
IMG_20190303_134559-01.jpeg

Slår du i någon runt blir det så här? Skulle vilja påstå att det du säger är omöjligt att avgöra på dessa bilder. I vilket fall är klockan i superskick vad jag kan se.
Den är i bra skick ser det ut som förutom detta som de påstår inte är djupt men det ser ut att vara djupt.

2019-12-02 12.29.06.jpg

Bild från C24:
KS2.JPG

Ser inte borstningen aningen grov ut?
Tycker också det, men se ytterligare bilder. Kan vara vinklar. La med samma bandhorn som diskuteras från C24. Det jag ogillar är att de bilderna inte visar på det jag fått privat.

KS.JPG
2019-12-02 12.15.33.jpg

Nej, syftar på att den inte verkar böja ljuset jämt över hela, det går ju konstiga "våglinjer" över ytan. Skulle ha ringat in lite tydligare dock.
Tycker du det ser fortsatt konstigt ut med nya bilderna?
En sista:
2019-12-02 12.16.18.jpg

Senast ändrad:
Den är i bra skick ser det ut som förutom detta som de påstår inte är djupt men det ser ut att vara djupt.

2019-12-02 12.29.06.jpg

Bild från C24:
KS2.JPG

Tycker också det, men se ytterligare bilder. Kan vara vinklar. La med samma bandhorn som diskuteras från C24. Det jag ogillar är att de bilderna inte visar på det jag fått privat.

KS.JPG
2019-12-02 12.15.33.jpg

En sista:
2019-12-02 12.16.18.jpg
Nej väldigt svårt. Jag tror fortfarande att den är polerad men att det är ett bra jobb. Kan vara inbillning men tycker kanske att kanterna på länkarna är lite rundare än vanligt och att loggan på spännet ser liiiite lite mindre mindre distinkt ut. Men jag kan ha fel, jag är inte övertygad. Det känns också osannolikt att klockan skulle vara i så bra skick generellt men ha skadan på kronsidan, sådana skador brukar ju alltid komma med djupa raspningar eller djupare repor runtomkring men det är nästan helt slätt och mjukt. Det ser för "fuzzy" ur tycker jag.

Nej väldigt svårt. Jag tror fortfarande att den är polerad men att det är ett bra jobb. Kan vara inbillning men tycker kanske att kanterna på länkarna är lite rundare än vanligt och att loggan på spännet ser liiiite lite mindre mindre distinkt ut. Men jag kan ha fel, jag är inte övertygad. Det känns också osannolikt att klockan skulle vara i så bra skick generellt men ha skadan på kronsidan, sådana skador brukar ju alltid komma med djupa raspningar eller djupare repor runtomkring men det är nästan helt slätt och mjukt. Det ser för "fuzzy" ur tycker jag.
Tack för svar! Jag tycker också att det är lite konstigt med märket. Kronan ser bra ut, kanske som du säger liiiiiiiiite mindre. Just nu lutar det åt att det är för mycket rätt så man blir med klocka ändå!

2019-12-02 12.16.41.jpg
2019-12-02 12.16.53.jpg

Vilket märke? Vad är du ute efter?
De två märkena på bandhornet som syns några bilder upp.
Nu gick jag från datorn så kan inte lägga in bra tyvärr.

Det slutgiltiga målet är att jag ska ha klockan på armen men den påstås vara opolerad. Sedan flöt det över i att jag la upp fler bilder som kan visa på polering men som också jag tänkte passa på att få input om.

Kanske gick det för långt för tråden, får kanske leta fram en annan tråd isf :)

edit: Se inlägget Nicbex citerade.

De två märkena på bandhornet som syns några bilder upp.
Nu gick jag från datorn så kan inte lägga in bra tyvärr.

Det slutgiltiga målet är att jag ska ha klockan på armen men den påstås vara opolerad. Sedan flöt det över i att jag la upp fler bilder som kan visa på polering men som också jag tänkte passa på att få input om.

Kanske gick det för långt för tråden, får kanske leta fram en annan tråd isf :)

edit: Se inlägget Nicbex citerade.
Den är verkligen i grymt skick. Kan vara lite bättrad men ändå bättre än 98%? Det Nicbex kommenterar lär inte finns, finns iaf inget belägg för det han pratar om.

Den är verkligen i grymt skick. Kan vara lite bättrad men ändå bättre än 98%? Det Nicbex kommenterar lär inte finns, finns iaf inget belägg för det han pratar om.
Då återstår det bara att se hur djupa jacken är på bandhornet - Är det för djupt kan ju inte ens en polering rädda den.

Men lite bättrad kan den vara, fast då utan att orsaka något av det jag skrev? Du är allt en liten filur du :D
Man får inte bli för girig, den är fullset och 20 år med ett bra skick.

Tack för svaren, mitt klockentusiasthjärta värmer lite :)

Då återstår det bara att se hur djupa jacken är på bandhornet - Är det för djupt kan ju inte ens en polering rädda den.

Man får inte bli för girig, den är fullset och 20 år med ett bra skick.

Tack för svaren, mitt klockentusiasthjärta värmer lite :)
Är du orolig för de märken som finns på boetten får du köpa inplastat nytt. Dessa märken är väldigt små. Gäller främst att bestämma sig för vd mn vill h och granska klockan efter de förutsättningarna och ignorera säljsnack som opolerat.

2019-12-02 12.29.06.jpg

Bild från C24:
KS2.JPG

KS.JPG
2019-12-02 12.15.33.jpg

En sista:
2019-12-02 12.16.18.jpg
Om den inte vore polerad alls hade jag väntat mig naggarna på luggen 10-11 hade ojämnare kanter än vad bilden ger intryck av, de är trots allt ganska markanta/djupa vad det ser ut. Ser lite tillsnyggat ut i mina ögon, lite försiktigt kanske. Hur borstningen ska vara på den modellen vet jag ej.
Snygg klocka dock.

Om den inte vore polerad alls hade jag väntat mig naggarna på luggen 10-11 hade ojämnare kanter än vad bilden ger intryck av, de är trots allt ganska markanta/djupa vad det ser ut. Ser lite tillsnyggat ut i mina ögon, lite försiktigt kanske. Hur borstningen ska vara på den modellen vet jag ej.
Snygg klocka dock.
Bytte dator nu, och håller med om att märkena mitt på det blanka partiet på bandhornet kl 10-11 inte ser så trevliga ut. De kan vara rätt djupa. Tar tillbaka det jag sade om 98% @Dreas89 . Hade velat få en bättre uppskattning om dessa märken.

Bytte dator nu, och håller med om att märkena mitt på det blanka partiet på bandhornet kl 10-11 inte ser så trevliga ut. De kan vara rätt djupa. Tar tillbaka det jag sade om 98% @Dreas89 . Hade velat få en bättre uppskattning om dessa märken.
De bättre bilderna kommer i morgon till min Mail.

Är ni intresserade i tråden kan jag lägga upp dom här. Annars kanske jag hittar lämplig tråd och taggar in er :)

Bilderna från C24 visar inte märkena så jag hoppas på att vinkeln ställer till det, för allt annat är väldigt bra på en såpass gammal klocka känns det som.

Sovdags!

Orkar inte bläddra bak för att citera rätt person men tycker också den ser polerad ut. Men helt ärligt, vad gör det om klockan är polerad om den fortfarande är väldigt fin och bättre än majoriteten? Viktigaste är väl att man själv är nöjd.

Orkar inte bläddra bak för att citera rätt person men tycker också den ser polerad ut. Men helt ärligt, vad gör det om klockan är polerad om den fortfarande är väldigt fin och bättre än majoriteten? Viktigaste är väl att man själv är nöjd.
Håller med.

@Dreas89 - den ser ju kanonfin ut. Det enda jag har att anmärka på är borstningen som verkar lite väl grov (för mig. Kan lika gärna vara närbilderna som gör det) men jag kan ha fel och det lär inte synas så mycket i verkligheten ändå. Köp om du är sugen.

Senast ändrad:
Det gör inget men om de säger att den är opolerad samt mycket bra skick så vill man inte riktigt betala för det och få djupa märken mm.

Håller med.

@Dreas89 - den ser ju kanonfin ut. Det enda jag har att anmärka på är borstningen som verkar lite väl grov (för mig. Kan lika gärna vara närbilderna som gör det) men jag kan ha fel och det lär inte synas så mycket i verkligheten ändå. Köp om du är sugen.
Det gör mig inget, boettmärkena ska dock undersökas :)

Det är roligt att många visar intresse/engagemang för min klocka. Med anledning av detta vill jag klargöra vad jag vet om klockan.

Första ägaren köpte klockan i London år 2011. Efter bara några veckor sålde han klockan till ägare nummer två (ks-medlem). Han lämnade in klockan på service/polering hos Rob Engström år 2014 (papper på detta finns). Jag köpte klockan år 2018 och jag har aldrig polerat klockan. Bilderna är tagen under bra ljus och hög upplösning i syfte att framhäva de märken som finns på klockan. I verkligheten uppfattar jag att klockan är i bättre skick än på bild. Eventuell affärs görs upp f2f så köparen får möjlighet att inspektera klockan. För mig är det viktigt att båda parter är nöjda. Den som är ute efter en helt ny klocka ska inte köpa min. Jag vill dock framhålla att klockan håller tiden mycket bra och uppvisar inget behov av service. Enligt AD ska de märken som finns på klockan gå att polera bort (för den som vill). Om någon har ytterligare frågor om klockan är det bara att ni skickar ett meddelande så ska jag svara efter bästa förmåga.

Tillbaka
Topp