• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

rogart-63

Patek
Bryggan var lite knölig att få dit, magnetismen (rotorn) gjorde det ju inte direkt lättare, men några svavelosande eder senare sitter dom på plats, en fråga: vad oljar man rotorn med? samma som en balans lr?
Brukar använda 9000 olja. Men det går säkert med 9010 oxå. Pyttepytte lite bara. Seiko har säkert nån egen olja. Typ s 4 eller s 6 som dom rekommenderar. Tech spec säger moebius A vilket mostvarar 9010.
https://docs.google.com/viewer?a=v&...uY29tfHRlY2huaWNhbHxneDoxM2ZlNmM3NzMwMWM1YjJh
 

Exxet

Rolex
Brukar använda 9000 olja. Men det går säkert med 9010 oxå. Pyttepytte lite bara. Seiko har säkert nån egen olja. Typ s 4 eller s 6 som dom rekommenderar. Tech spec säger moebius A vilket mostvarar 9010.
https://docs.google.com/viewer?a=v&...uY29tfHRlY2huaWNhbHxneDoxM2ZlNmM3NzMwMWM1YjJh
Enligt tech specen ska ju alla fyra oljas med Moebius A ev. 9010 som jag brukar använda till balansen o D-5 till det mesta annat, 9010 brukar väl bara vara till det som går väldigt fort lr, blir lite förvirrad bara :confused:
 

rogart-63

Patek
Enligt tech specen ska ju alla fyra oljas med Moebius A ev. 9010 som jag brukar använda till balansen o D-5 till det mesta annat, 9010 brukar väl bara vara till det som går väldigt fort lr, blir lite förvirrad bara :confused:
Nje det vet jag inte om det är så . Tror det har med viskositet att göra ? 9000 är lite tunnare än 9010 .
 

frandinet

Cartier
Håller på med mitt nästa projekt, medan jag väntar på lösning på mitt andra projekt.

Har monterat isär hela verket nu och skall ultraljudstvätta delarna. Hur är det med huvudplattan (main plate), kan man köra hela den i ultraljudstvätten (kommer juvelerna sitta kvar). Kan man också köra hela balansen i ultraljudstvätten?
IMG_1547.JPG
 
  • Like
Reactions: Beo

Beo

Patek
Håller på med mitt nästa projekt, medan jag väntar på lösning på mitt andra projekt.

Har monterat isär hela verket nu och skall ultraljudstvätta delarna. Hur är det med huvudplattan (main plate), kan man köra hela den i ultraljudstvätten (kommer juvelerna sitta kvar). Kan man också köra hela balansen i ultraljudstvätten?
IMG_1547.JPG
Jag brukar montera tillbaka balansen på plattan och sen tvättar jag,har funkat för mig hitils.:p
 

rogart-63

Patek
Håller på med mitt nästa projekt, medan jag väntar på lösning på mitt andra projekt.

Har monterat isär hela verket nu och skall ultraljudstvätta delarna. Hur är det med huvudplattan (main plate), kan man köra hela den i ultraljudstvätten (kommer juvelerna sitta kvar). Kan man också köra hela balansen i ultraljudstvätten?
IMG_1547.JPG
Funkar fint. Balansen kan du sätta tillbaka om du tycker det är lättare. Men tvätta INTE isopropanol isåfall. Iso löser shellac.
Tänkte på ditt problem med impulsgivaren på 1203? Hade du nån spänning på fjädren när du montera balansen? Det är lättare att få ditt den i rätt läge då. Balansen går igång när den hamnar i rätt läge.
 

frandinet

Cartier
Jag brukar montera tillbaka balansen på plattan och sen tvättar jag,har funkat för mig hitils.:p

Funkar fint. Balansen kan du sätta tillbaka om du tycker det är lättare. Men tvätta INTE isopropanol isåfall. Iso löser shellac.
Tänkte på ditt problem med impulsgivaren på 1203? Hade du nån spänning på fjädren när du montera balansen? Det är lättare att få ditt den i rätt läge då. Balansen går igång när den hamnar i rätt läge.

Kanon, då kör jag så med balansen monterad.

Gällande tvättvätska, använder jag bara vatten plus lite diskmedel, räcker det inte till, ska jag använda något annat.

Den andra balansen (1203) vågade jag aldrig tvätta. Med spänning på fjädern, menar du huvudfjädern (den hade jag lite spänning på) eller menar du balansfjädern?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Kan man också köra hela balansen i ultraljudstvätten?
IMG_1547.JPG

På den tiden jag tvättade i ultraljud monterade jag loss balansen från bryggan och motstenarna ut den och körde dem separat. Det blev bra och jag vill minnas att jag aldrig hade sönder något.
Nu för tiden kör jag mer klassisk urtvätt med rotation och då kör jag hela balansen monterad i verkplattan med motstenar och allt och efter tvätten plockar jag isär balansen och tvättar den i bensin och/eller Bergeons "one dip". Allt enligt hur Mark Lovick rekommenderar i en av sina videos.

Nog skall du kosta på dig lite riktig rengöringsvätska för urverkstvätt med ultraljud? Jag körde Elma röd under en längre tid med bra resultat. Därefter skölj i Isopropanol.
 

rogart-63

Patek
Det är möjligt att ett MBr glas kan passa men hur skall man veta?
https://www.cousinsuk.com/product/bale-shaped-sternkreuz-mb-mbr-mbs
Finns dom som slipa till ett i värsta fall. Mätte lite grov och det ligger runt 295x295 . Kanske passar 300x300 glaset. Ska försöka trycka ut det trasiga i ett stycke och se om jag kan mäta det . Inte hela värlen men lite retfullt. Dessutom gilla jag den blå tavlan bättre än den silvriga. Så nån gång ska jag fixa den.
 

rogart-63

Patek
På den tiden jag tvättade i ultraljud monterade jag loss balansen från bryggan och motstenarna ut den och körde dem separat. Det blev bra och jag vill minnas att jag aldrig hade sönder något.
Nu för tiden kör jag mer klassisk urtvätt med rotation och då kör jag hela balansen monterad i verkplattan med motstenar och allt och efter tvätten plockar jag isär balansen och tvättar den i bensin och/eller Bergeons "one dip". Allt enligt hur Mark Lovick rekommenderar i en av sina videos.

Nog skall du kosta på dig lite riktig rengöringsvätska för urverkstvätt med ultraljud? Jag körde Elma röd under en längre tid med bra resultat. Därefter skölj i Isopropanol.
Blir grymt rent med Elma. Tyckte inte det i början . Men det gör delarna väldigt blanka och fina. Blanda rätt så funkar det fint. Men skölj noga och tänkt på att skydda tassarna då den innehåller ammoniak . Luktar stark.
 

rogart-63

Patek
Mekat med en Valjoux 7765 . Fattades lite delar till den ju . Bland annat övre chronograph wheel bryggan eller vad den heter.
Misstänker att detta komme bli en fölejtong innan jag vet allt om den och har fått den som jag vill ha den. Men först. Beställde en brygga på cosiunsuk (lyckas aldrig stava Cousins rätt ) . Och fick hem en guld . Funkar väl men det är ju inget snygg precis . Å det syns ju att man jiddrad å bytt den. Cousinsuk hade bara guld. Finns det nåt sätt att ta bort gold double utan att skada nåt? Eller kommen man ner i mässingen eller stålet då . Hur får man samma yta som på bottenplattan. Eller är det värd besväret.
jag vill sunbursslipa boetten och ev montera ett plexi. men mer om det senare. Skulle vilja veta mer om detta ur innan jag skrider till verket.
 

Martin Lovasz

Audemars
Kommer ni ihåg denna auktion jag länkade till och att jag trodde att det var något speciellt i klockan nere i högra hörnet?

1000331.jpg

Allt quartz med dag/datum från 70-talet skall man spana efter.
1000330.jpg

Visst fanns det något fint i den men lite finare än vad jag trodde. Ett ESA 9181 från ca 73-74 och visst de är undervärderade idag men man träffar inte på dem så ofta och var ESA's första kvartsverk. Saknar bommen och armen för hackfunktionen men kretskortet fungerar och klockan går så en perfekt donator. :happyhappy:
 

frandinet

Cartier
På den tiden jag tvättade i ultraljud monterade jag loss balansen från bryggan och motstenarna ut den och körde dem separat. Det blev bra och jag vill minnas att jag aldrig hade sönder något.
Nu för tiden kör jag mer klassisk urtvätt med rotation och då kör jag hela balansen monterad i verkplattan med motstenar och allt och efter tvätten plockar jag isär balansen och tvättar den i bensin och/eller Bergeons "one dip". Allt enligt hur Mark Lovick rekommenderar i en av sina videos.

Nog skall du kosta på dig lite riktig rengöringsvätska för urverkstvätt med ultraljud? Jag körde Elma röd under en längre tid med bra resultat. Därefter skölj i Isopropanol.

Blir grymt rent med Elma. Tyckte inte det i början . Men det gör delarna väldigt blanka och fina. Blanda rätt så funkar det fint. Men skölj noga och tänkt på att skydda tassarna då den innehåller ammoniak . Luktar stark.

Det skall jag absolut kosta på mig, det blir inköp av Elma Röd och Isopropanol. Om man använder Elma röd till balansen, vad skall man skölja med sen om man skall undvika Isopropanol för inte lösa shellacen (Hur är det med juvelerna i verkplattan, är de också fästa med shellac.)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Det skall jag absolut kosta på mig, det blir inköp av Elma Röd och Isopropanol. Om man använder Elma röd till balansen, vad skall man skölja med sen om man skall undvika Isopropanol för inte lösa shellacen (Hur är det med juvelerna i verkplattan, är de också fästa med shellac.)
Skölj den i isoprop också men låt inte den ligga och dra bara.
Nä, i verkplattan är de inpressade. Inget Shellac. Bara liverstenen och juvelerna på gånghaken som är fästa med Shellac (finns säkert undantag men de är nog ovanliga).
 

Exxet

Rolex
Kommer ni ihåg denna auktion jag länkade till och att jag trodde att det var något speciellt i klockan nere i högra hörnet?

1000331.jpg

Allt quartz med dag/datum från 70-talet skall man spana efter.
1000330.jpg

Visst fanns det något fint i den men lite finare än vad jag trodde. Ett ESA 9181 från ca 73-74 och visst de är undervärderade idag men man träffar inte på dem så ofta och var ESA's första kvartsverk. Saknar bommen och armen för hackfunktionen men kretskortet fungerar och klockan går så en perfekt donator. :happyhappy:
Påminner inte så lite om den här, den här följde med i en lot:
P1090207.JPG

sist jag kollade funkade den.
 

rogart-63

Patek
Verkar finnas lite olika varianter av 9183 och 9181 . Har en 9181 med en annan variant på kretskortet. Lite nyare ksnske?
IMG_20170719_182445.jpg
 

Beo

Patek
Så!nu är mitt Omega Seamaster 1964 projekt i princip klart!:)nyservad,annan urtavla,omega krona ditsatt och justerad i min nya timegrapher:Dden var kanon att ha,har även för första gången i mitt liv justerat beat error från 2.7 till 0.1 så helt klart nöjd med projektet:p,och ja jag vet att det kanske inte helt stämmer med den nya urtavlan men jag blev kanon nöjd och jag har kvar den gamla tavlan ifall jag vill byta tillbaka i framtiden;).


20170707_160259.jpg

Så såg den ut när jag fick den:hungry:.
20170708_133444.jpg

Under projekt tiden!:facepalm:
20170720_141154.jpg

Och här är den på armen äntligen!:D
Tack för ett super forum med alla tipps och trix samt hjälp med delar från alla er som kan mer och så gärna delar med er till oss nybörjare.:)
 

Fadershan

Patek
Så!nu är mitt Omega Seamaster 1964 projekt i princip klart!:)nyservad,annan urtavla,omega krona ditsatt och justerad i min nya timegrapher:Dden var kanon att ha,har även för första gången i mitt liv justerat beat error från 2.7 till 0.1 så helt klart nöjd med projektet:p,och ja jag vet att det kanske inte helt stämmer med den nya urtavlan men jag blev kanon nöjd och jag har kvar den gamla tavlan ifall jag vill byta tillbaka i framtiden;).


20170707_160259.jpg

Så såg den ut när jag fick den:hungry:.
20170708_133444.jpg

Under projekt tiden!:facepalm:
20170720_141154.jpg

Och här är den på armen äntligen!:D
Tack för ett super forum med alla tipps och trix samt hjälp med delar från alla er som kan mer och så gärna delar med er till oss nybörjare.:)
Fasiken va kul och va bra det blev! Grattis :)
 
  • Like
Reactions: Beo

frandinet

Cartier
I väntan på beställd Elma röd, tänkte jag få igång ett gammalt quartz ur med ett ETA 555.115 verk. Med nytt batteri, går den igång, men efter någon minut fastnar sekundvisaren och ”hackar/hoppar” på ett ställe. Om jag drar ut kronan och ställer om klockan, går sekundvisaren igång igen och går någon minut, sen stannar den igen.

Jag har fått tag i en instruktion som specar att Moebius 9030, Jismaa 124 resp D5 skall användas för oljning. Jag har idag 9010, 8300 och D5 hemma. Jag tror inte att jag vill lägga ut pengar på de övriga rekommenderade oljorna just nu (mina Cousins inköp börjar skjuta i höjden, finns ju hur mycket som helst man ”bara måste ha”:confused:). Ska jag bara använda mig av D5 där det skall användas och sen skippa oljning av de andra delarna för nu, då jag misstänker att använda 9010 resp 8300 isf 9030 resp Jismaa 124 inte är någon bra ide.
ETA 555-115.jpg
 
  • Like
Reactions: Beo

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag har fått tag i en instruktion som specar att Moebius 9030, Jismaa 124 resp D5 skall användas för oljning. Jag har idag 9010, 8300 och D5 hemma. Jag tror inte att jag vill lägga ut pengar på de övriga rekommenderade oljorna just nu (mina Cousins inköp börjar skjuta i höjden, finns ju hur mycket som helst man ”bara måste ha”:confused:). Ska jag bara använda mig av D5 där det skall användas och sen skippa oljning av de andra delarna för nu, då jag misstänker att använda 9010 resp 8300 isf 9030 resp Jismaa 124 inte är någon bra ide.
ETA 555-115.jpg

Klart man vill göra "rätt" men ibland är frågan hur stor skillnaden blir med exakt den rekommenderade oljan och att viskositeten är helt perfekt för ändamålet.

Kan tänka mig att vissa urmakare nöjer sig med enstaka oljor och något fett (vill minnas att Torphammar nämner det i sin bok?) medan andra, auktoriserade service center t.ex., följer rekommendationer mer slaviskt.

Vill minnas att jag såg ett experiment där man inte oljade ett mekaniskt urverk alls. Amplituden blev ganska låg. Oljning av balansens motstenar gjorde stor skillnad medan oljning av löpverkets lagringar knappt gjorde någon skillnad alls. Sen var det ju en ögonblicksbild. Över tid lär väl verket slitas snabbare utan oljning där. Men ändå.
 
Topp