Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kan vara bra men så sällan man använder den . Brukar ofta gå att hitta på nätet nånstans. ESA 9150 och 9154 är väldigt lika.Det låg en på eBay för någon vecka sedan, men den verkar ha blivit såld.
Denna kanske skulle kunna vara ett alternativ? http://www.ebay.com/itm/Vintage-Ele...tron-Caravelle-Citizen-ESA-Seiko/401368495500
Jag har några ESA 9154 i skrotlådan om du skulle behöva delar. Hör av dig i så fall.Ett mikroskop hade inte varit dumt. Dom här tunna fjädrarna ska ligga i en liten rulle som sitter på gånghjulet och sekundhjulet. Men tror jag lyckades. Genom att lyfta på den på monteringspinnen i mitten.![]()
Intressant, men vad håller man i klockglaset bäst med, tänkte kanske en verkhållare t ex lr nått, det är ju lite lättare att greppa en avsågad flaska än ett ca: 2 mm tjockt klockglas.Använd en plan glasskiva och sedan pulver/pasta på denna - samma princip som i denna video!
Du slipar ner glasskivan i processen så ha gärna ett par olika om du använder olika kornstorlek på slipmedlet.
Slutglansen fås med en polertrissa och diamantpasta.
Tycker resultatet med denna metod blir bättre (mot slippapper) och är MYCKET snabbare!![]()
Sugpropp modell badrum ?Intressant, men vad håller man i klockglaset bäst med, tänkte kanske en verkhållare t ex lr nått, det är ju lite lättare att greppa en avsågad flaska än ett ca: 2 mm tjockt klockglas.
Hade nått sånt i tankarna, har ett sånt här kit för mobilmek:Sugpropp modell badrum ?
Intressant, men vad håller man i klockglaset bäst med, tänkte kanske en verkhållare t ex lr nått, det är ju lite lättare att greppa en avsågad flaska än ett ca: 2 mm tjockt klockglas.
Okej, bara man inte slipar ner tassarna oxåInga problem att hålla med handen!
Du bara trycker lätt mot glasskivan - hinnan av slipmedel/vatten gör att det glider utan problem.
Så himla länge sedan jag skruvade ihop ett 9150 men man skall lägga benen som i Fig 7 och när plattan är på plats flytta benet så det ser ut som Fig 6. Sedan är hemligheten med detta verk att man vrider isär och ihop delarna som Fig 3. Nu har jag aldrig tagit isär ett 9154 men ser mycket lika ut.Kanon . Dom tunna fjädrarna som ska ligga i spåren på hjulen verkar vara lite krångliga att få ditt. Men med manualen kanske det blir lite lättare. Undrar vad Cuypers B.O.X är för fett?
Coolt!Usch vad pilligtMen nu sitter den ihop igen. Ska jag bara justera gången enl vanlig mekanisk verk princip. Får ursäkta mina fingeravtryck på batteriet. Det kommer torkas av eller bytas ut. Finns inget som håller fast batteriet förutom batteri locket .
![]()
Roligt att den får gå hos någon istället för att bara ligga inslagen i en flyttkartongBlev rätt hyfs. Tyvärr verkar det svårt att justera beat error men den håller sig inom 0,5 ms så det får vara. 9150 har justering av haltningen dock inte 9154. Tackar @JaTack som jag köpte den fina Avia av. Härlig 70 tals design. Ska jag bara ställa fram datumet oxå![]()
![]()
![]()
Jag tänkte ge mig på en fixning ala Mark Lovick, där han rätar ut spiralen. Det är nog för komplicerat och svårt för mig, men det är inte hela världen om det går åt pipan med detta verk.
![]()
Härligt, spännande! Har ej vågat det själv än.Så där ja, nu har jag tvättat oljat och skruvat ihop ST96 verket och det tickar igång fint. Rätt häftig känsla.
Dock är spiralen inte riktigt frisk, verkar böjd och dan (som @rogart-63 mycket riktigt uppmärksammade i den andra tråden, där jag frågade vilket verk jag skulle börja med).
Jag tänkte ge mig på en fixning ala Mark Lovick, där han rätar ut spiralen. Det är nog för komplicerat och svårt för mig, men det är inte hela världen om det går åt pipan med detta verk.
![]()
Använder du samma storlek "super fine" oavsett vilken olja? Har du flera av den eller mixar du oljegivare mellan oljorna?Gillar 3 in 1 . I stort sett den enda jag använder. Har en liknande Horotec oxå.
https://www.cousinsuk.com/product/oilers-3-in-1-bergeon
Tacksam för ditt svar, hade ögonen på det kitet.Jag köpte denna lösning men oljegivarna är helkassa, 4 koppar täcker behovet för olja i en klocka och så har jag en extra en kopp för fett.
https://www.cousinsuk.com/product/oiler-set
Usch . Mycket dna därRopade hem en Perfecta med Fixoflex - länk här om dagen. När jag idag hämtade ut den insåg jag hur sjukt jävla äcklig en länk kan bli. Funderar seriöst på om inte gubben dog med klockan på armen. Nåväl, så här såg det ut
Räknar med att det finns enklare och bättre sätt att få bort smutsen (typ ultraljudstvätt?) men eftersom jag inte är en klockfixare av större rang blev det den hårda vägen.
Efter någon timmes tvättande är nu länken respektabel och riktigt trevlig! Nu är det bara själva uret kvar!