• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

rogart-63

Patek
Ett mikroskop hade inte varit dumt. Dom här tunna fjädrarna ska ligga i en liten rulle som sitter på gånghjulet och sekundhjulet. Men tror jag lyckades. Genom att lyfta på den på monteringspinnen i mitten.
DSC08654.JPG
 
Senast ändrad:

Exxet

Rolex
Använd en plan glasskiva och sedan pulver/pasta på denna - samma princip som i denna video!

Du slipar ner glasskivan i processen så ha gärna ett par olika om du använder olika kornstorlek på slipmedlet.
Slutglansen fås med en polertrissa och diamantpasta.
Tycker resultatet med denna metod blir bättre (mot slippapper) och är MYCKET snabbare! :)
Intressant, men vad håller man i klockglaset bäst med, tänkte kanske en verkhållare t ex lr nått, det är ju lite lättare att greppa en avsågad flaska än ett ca: 2 mm tjockt klockglas.
 

McGyver

Rolex
Intressant, men vad håller man i klockglaset bäst med, tänkte kanske en verkhållare t ex lr nått, det är ju lite lättare att greppa en avsågad flaska än ett ca: 2 mm tjockt klockglas.

Inga problem att hålla med handen! :)
Du bara trycker lätt mot glasskivan - hinnan av slipmedel/vatten gör att det glider utan problem.
 

Exxet

Rolex
Inga problem att hålla med handen! :)
Du bara trycker lätt mot glasskivan - hinnan av slipmedel/vatten gör att det glider utan problem.
Okej, bara man inte slipar ner tassarna oxå :arghh: det blir nog till att prova i a f, hitta ett org.glas kan nog bli lite svårt, tror jag har nån glasskiva i gömmorna.
 

Martin Lovasz

Audemars
Kanon . Dom tunna fjädrarna som ska ligga i spåren på hjulen verkar vara lite krångliga att få ditt. Men med manualen kanske det blir lite lättare. Undrar vad Cuypers B.O.X är för fett?
Så himla länge sedan jag skruvade ihop ett 9150 men man skall lägga benen som i Fig 7 och när plattan är på plats flytta benet så det ser ut som Fig 6. Sedan är hemligheten med detta verk att man vrider isär och ihop delarna som Fig 3. Nu har jag aldrig tagit isär ett 9154 men ser mycket lika ut.
 

rogart-63

Patek
Usch vad pilligt :) Men nu sitter den ihop igen. Ska jag bara justera gången enl vanlig mekanisk verk princip. Får ursäkta mina fingeravtryck på batteriet. Det kommer torkas av eller bytas ut. Finns inget som håller fast batteriet förutom batteri locket .
DSC08655.JPG
 

Martin Lovasz

Audemars
Läcker!!!

Finns ett litet hjul som man roterar för finjustering så inga konstigheter.

Man kan inte direkt påstå att det är ett särskilt servicevänligt verk och utan instruktionen kan man snabbt hamna i trubbel. :)
 

rogart-63

Patek
Ska dessutom sitta ett 344/1136 batteri . Vilket jag inte hade nåt hemma . Så ett 390/1130 fick funka så länge .
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Blev rätt hyfs. Tyvärr verkar det svårt att justera beat error men den håller sig inom 0,5 ms så det får vara. 9150 har justering av haltningen dock inte 9154. Tackar @JaTack som jag köpte den fina Avia av. Härlig 70 tals design. Ska jag bara ställa fram datumet oxå :)
DSC08656.JPG
DSC08657.JPG
Roligt att den får gå hos någon istället för att bara ligga inslagen i en flyttkartong :)
 

frandinet

Cartier
Så där ja, nu har jag tvättat oljat och skruvat ihop ST96 verket och det tickar igång fint. Rätt häftig känsla.:)

Dock är spiralen inte riktigt frisk, verkar böjd och dan (som @rogart-63 mycket riktigt uppmärksammade i den andra tråden, där jag frågade vilket verk jag skulle börja med).

Jag tänkte ge mig på en fixning ala Mark Lovick, där han rätar ut spiralen. Det är nog för komplicerat och svårt för mig, men det är inte hela världen om det går åt pipan med detta verk.
IMG_1583.JPG
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag tänkte ge mig på en fixning ala Mark Lovick, där han rätar ut spiralen. Det är nog för komplicerat och svårt för mig, men det är inte hela världen om det går åt pipan med detta verk.
IMG_1583.JPG

Japp, det är otroligt pilligt. För mig krävdes det ganska många timmar innan jag gjorde några framsteg alls. Kan man, är det en fördel att börja manipulera en större spiral, t.ex. för fickur. Övning ger färdighet!
 

Fadershan

Patek
Så där ja, nu har jag tvättat oljat och skruvat ihop ST96 verket och det tickar igång fint. Rätt häftig känsla.:)

Dock är spiralen inte riktigt frisk, verkar böjd och dan (som @rogart-63 mycket riktigt uppmärksammade i den andra tråden, där jag frågade vilket verk jag skulle börja med).

Jag tänkte ge mig på en fixning ala Mark Lovick, där han rätar ut spiralen. Det är nog för komplicerat och svårt för mig, men det är inte hela världen om det går åt pipan med detta verk.
IMG_1583.JPG
Härligt, spännande! Har ej vågat det själv än.
 
Dags för en beställning från Cousinsuk.
Det ska inhandlas oljor för att användas till Seiko klocka med 7s26 urverk. Räcker det med Moebius 9010 och D5? Ska jag komplettera med något fett till o-ringen kanske? Några bra verktyg som kan rekommenderas vid rengöring/oljning?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Dags för en beställning från Cousinsuk.
Det ska inhandlas oljor för att användas till Seiko klocka med 7s26 urverk. Räcker det med Moebius 9010 och D5? Ska jag komplettera med något fett till o-ringen kanske? Några bra verktyg som kan rekommenderas vid rengöring/oljning?

Fett till packningar är absolut användbart.
En oljekopp och oljegivare är ett måste för oljning. Det finns olika storlekar och olika prisklasser på oljegivare. De minsta eller näst minsta storlekarna är de jag använder mest.
Jag gillar Bergeons ergonomiska givare men de är lite dyrare. Det finns väldigt mycket billigare alternativ. Min erfarenhet är dock att de billigare kan behöva slipas till lite (i mejselslipen t.ex) för att fungera bra.
 

rogart-63

Patek
Använder samma super fine till olika oljor . Rengör dom i Rodico eller pithwood innan jag doppar i oljekoppen. Oftast Rodico. Tycker det kommer så mycket olja om man kör större givare. Har en röd 3 in 1 oxå som jag brukar ha till 9504 fett.
Byter olja i kopparna med jämna mellanrum. Blir ofta skräp och smuts i dom så lägger inte upp så mycket åt gången.
 
Vad väljer man för oljekopp?
Olika storlek i olika färg, är det mest tycke och smak? Välja billigast eller är det motiverat betala 13-23£ för en single oil pot?
 

rogart-63

Patek
Ropade hem en Perfecta med Fixoflex - länk här om dagen. När jag idag hämtade ut den insåg jag hur sjukt jävla äcklig en länk kan bli. Funderar seriöst på om inte gubben dog med klockan på armen. Nåväl, så här såg det ut


Räknar med att det finns enklare och bättre sätt att få bort smutsen (typ ultraljudstvätt?) men eftersom jag inte är en klockfixare av större rang blev det den hårda vägen.

Efter någon timmes tvättande är nu länken respektabel och riktigt trevlig! Nu är det bara själva uret kvar!
Usch . Mycket dna där :) . Ett nytt glas på den kommer lyfta den ytterligare . Glaset har gulnat rejält .
 
Topp