• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

BoEtt

Rolex
SJälv ska jag försöka få på den här nya balansen på bryggan, läskigt har inte gjort det tidigare :)
IMG_20170610_162653.jpg
Spännande, lycka till! :nailbiting:
 

Martin Lovasz

Audemars
Köp en AS automat med datumvisning så får du en läxa i fjädrar för man skulle kunna tro att hela urverket är uppbyggt av fjädrar. :D

Första gången jag servade ett sådant verk gav sig en fjäder ut på resa och jag köpte två skrotade klockor med samma kaliber men samma fjädern saknades i båda så inte bara jag som hade problem med den fjädern...
 

BoEtt

Rolex
Köp en AS automat med datumvisning så får du en läxa i fjädrar för man skulle kunna tro att hela urverket är uppbyggt av fjädrar. :D

Första gången jag servade ett sådant verk gav sig en fjäder ut på resa och jag köpte två skrotade klockor med samma kaliber men samma fjädern saknades i båda så inte bara jag som hade problem med den fjädern...
Dyr hobby det här :sorry:
 

Martin Lovasz

Audemars
Hittade denna Alpina igår när jag letade efter delar för en annan medlem så det var kul.

1000307.jpg

Den är från mitten av 30-talet när herrklockor var som minst. Skall bli intressant att se om det går att göra något åt tavlan för ofta kan man det med tavlort från denna period.

1000306.jpg

Urverket är av en kaliber jag inte träffat på tidigare. Alpina gjorde några urverk själva men för de mesta köpte man in andras urverk men hittar inget om denna.

Hur vet jag att den är från mitten av 30-talet?
1000308.jpg

Nu vet jag att stilen är från 30-talet men det finns en gravyr på insidan locket så lite fusk var det. :)

Staybrite är också lite speciellt och var ett mer lättarbetat stål som gick att göra boetter i innan man lärde sig göra boetter i hårdare stål.
 
Senast ändrad:

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Kul tråd! Har själv inte gjort något mer avancerat än att byta visare och glas på ett par Seiko samt flyttat över verk på någon Vostok. Ska följa iallafall. Ni är grymma gubbar, keep it up! :)
 
Topp