• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

MAz_666

Rolex
En fråga till er kunniga som (tyvärr) ej är klockrelaterad, men definitivt relaterad till fix-och-trix.
Hustrun har en ring med en fet bergskristall. Kristallen ramlade av och beslutsam man limmade fast den med vanligt lättflytande enkomponents superlim (typ Loctite superglue) UPP-OCH-NED! :eek:
Hustrun var finkänslig första tiden, men sedan fick man veta att man är en riks-klant.
Vilket sätt skulle ni rekommendera att lossa kristallen från silverringen?
Ugn och knacka? Koka och knacka? Aceton? Finns andra brygder?
Tack på förhand!
PS: Jag tycker den blev fin ... :rolleyes:
 

Beo

Patek
En fråga till er kunniga som (tyvärr) ej är klockrelaterad, men definitivt relaterad till fix-och-trix.
Hustrun har en ring med en fet bergskristall. Kristallen ramlade av och beslutsam man limmade fast den med vanligt lättflytande enkomponents superlim (typ Loctite superglue) UPP-OCH-NED! :eek:
Hustrun var finkänslig första tiden, men sedan fick man veta att man är en riks-klant.
Vilket sätt skulle ni rekommendera att lossa kristallen från silverringen?
Ugn och knacka? Koka och knacka? Aceton? Finns andra brygder?
Tack på förhand!
PS: Jag tycker den blev fin ... :rolleyes:
Aceton löser ju oftast superlim men hur går det med ringen?testa försiktigt först isåfall.:)
 

MAz_666

Rolex
Aceton löser ju oftast superlim men hur går det med ringen?testa försiktigt först isåfall.:)
Ännu ej testat. Men efter en gubbgoogling på nätet såg det ju mest ut som att aceton löser "ännu ej torkat superlim" - men har svårt att påverka fullt ut torkat?
Sur hustru säger att ringen redan är förstörd. Juvelerare säger 2K för fix och lagning. Så själv är bäste dräng!!! ;)
 
  • Like
Reactions: Beo

rogart-63

Patek
En fråga till er kunniga som (tyvärr) ej är klockrelaterad, men definitivt relaterad till fix-och-trix.
Hustrun har en ring med en fet bergskristall. Kristallen ramlade av och beslutsam man limmade fast den med vanligt lättflytande enkomponents superlim (typ Loctite superglue) UPP-OCH-NED! :eek:
Hustrun var finkänslig första tiden, men sedan fick man veta att man är en riks-klant.
Vilket sätt skulle ni rekommendera att lossa kristallen från silverringen?
Ugn och knacka? Koka och knacka? Aceton? Finns andra brygder?
Tack på förhand!
PS: Jag tycker den blev fin ... :rolleyes:
Aceton löser ju limmet . Frågan är bara så inte ringen blir ful . Har du nån ultraljudtvätt?
 
  • Like
Reactions: Beo

snuttjulle

Panerai
2-Faktor
Som rogart-63 säger, Aceton löser superlim. Sen finns det ju "Loctite Superglue remover" men hur bra det fungerar vet jag inte. Silverringen borde ju gå att putsa upp om ytan skulle bli påverkad.
 

Fadershan

Patek
Det är ofta man (läs jag) postar när man stött på patrull och vill ha vägledning, hejarop och dyl. Nu tänkte jag posta när kvällen fix gick bra och lite trixbilder. Tagit mig tid med denna cal 267 som var i fint skick. Det gick inge vidare med myrornas krig och en del haltning. Min gamla Elma klocktvätt fungerar som den ska, jag gillar den skarpt men under mikroskåp inser man att den inte år åå jävla bra tyvärr. Får alltid manuellt eller i ult extratvätta delar efter rotationstvätten. (Mm..dubbeljobb). Nåväl efter tvätt gick detta 267 bra och jämt men med en del haltning, typ 4.1. gjorde en justering på denna briguettyp-sprial-balans-tjockamojs och kom ner till strax under 2. Man vill gärna fortsätta men ändå inte..utan jag nöjer mig där... Men lite gnager det. Aja här e lite bilder från justeringen som kanske kan hjälpa någon.

Ta av balans å brygga och lägg den på rygg. I detta fall räcker det med att skruva upp skruven som håller spiralen för att få av balansen från bryggan.
IMG_20190609_221945__01.jpg

IMG_20190609_223803.jpg

Åhh detta Rodico som har så många användningsområden. Jag gör en grop för liverstenekipaget och lägger balansen på rodicon.
IMG_20190609_223907.jpg

Sen wsätter jag en liten mejsel i skåran och vidgar och vrider åt det håll jag räknat ur är rätt.
IMG_20190609_224023__01.jpg

IMG_20190609_224058__01.jpg

När man sen återmonterar allt och på bottenplattan så ska hakstenen vila så centrerat som möjligt mellan banking pins (kom ej på svenska ordet)
IMG_20190609_224853__01.jpg

Det ser ganska centrerat ut tkr jag men ändå 1.9ms haltning så det är små marginaler! :)
Resultatet.
IMG_20190609_235914.jpg
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Skall serva en Tissot med Cal.784.
Från en Seastar med mono boett!
När jag dela den så var där lite rost på kronaxeln och ytligt på obalans och lite av auto bryggan, men det mesta gick bort med lite olja och rodrico! Skönt:)
Men stötte för första gången på denna fjädertrumman!
E842E734-8116-40DA-851D-89A768BDB9CA.jpeg

Ser ju fin ut på utsidan och kändes bra när man drog upp och släppte!
Låta bli och öppna?
Bara ett par droppar olja på axeln!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
5C7A724C-64E3-40D6-9119-D2B724211136.jpeg


Tack för tipsen @rogart-63! Jobbade mig runt boetten och lyckades dela halvorna efter lite om och men. Helvete vad mycket gunk det satt emellan. :depressed:
Glaset höll i alla fall. Skönt, om det nu faktiskt är snudd på omöjligt att jaga rätt på!

...vilket väl för övrigt kanske också är sant när det gäller den saknade kronan till vridringen(?).
Behöver försöka få ut verket för att kunna mäta lite bättre vad jag faktiskt behöver...
...när det gäller delade kronor - är det bara att dra?
Tar emot i varje fibrer av min kropp när man måste ta i mer än vad som känns rimligt. ;)
 

rogart-63

Patek
Den
Det är ofta man (läs jag) postar när man stött på patrull och vill ha vägledning, hejarop och dyl. Nu tänkte jag posta när kvällen fix gick bra och lite trixbilder. Tagit mig tid med denna cal 267 som var i fint skick. Det gick inge vidare med myrornas krig och en del haltning. Min gamla Elma klocktvätt fungerar som den ska, jag gillar den skarpt men under mikroskåp inser man att den inte år åå jävla bra tyvärr. Får alltid manuellt eller i ult extratvätta delar efter rotationstvätten. (Mm..dubbeljobb). Nåväl efter tvätt gick detta 267 bra och jämt men med en del haltning, typ 4.1. gjorde en justering på denna briguettyp-sprial-balans-tjockamojs och kom ner till strax under 2. Man vill gärna fortsätta men ändå inte..utan jag nöjer mig där... Men lite gnager det. Aja här e lite bilder från justeringen som kanske kan hjälpa någon.

Ta av balans å brygga och lägg den på rygg. I detta fall räcker det med att skruva upp skruven som håller spiralen för att få av balansen från bryggan.
IMG_20190609_221945__01.jpg

IMG_20190609_223803.jpg

Åhh detta Rodico som har så många användningsområden. Jag gör en grop för liverstenekipaget och lägger balansen på rodicon.
IMG_20190609_223907.jpg

Sen wsätter jag en liten mejsel i skåran och vidgar och vrider åt det håll jag räknat ur är rätt.
IMG_20190609_224023__01.jpg

IMG_20190609_224058__01.jpg

När man sen återmonterar allt och på bottenplattan så ska hakstenen vila så centrerat som möjligt mellan banking pins (kom ej på svenska ordet)
IMG_20190609_224853__01.jpg

Det ser ganska centrerat ut tkr jag men ändå 1.9ms haltning så det är små marginaler! :)
Undrar om det är samma uris som byt balans på verket jag har här. Likadana siffror på armen till balansen. men står 640 .
Resultatet.
IMG_20190609_235914.jpg
 

rogart-63

Patek
Skall serva en Tissot med Cal.784.
Från en Seastar med mono boett!
När jag dela den så var där lite rost på kronaxeln och ytligt på obalans och lite av auto bryggan, men det mesta gick bort med lite olja och rodrico! Skönt:)
Men stötte för första gången på denna fjädertrumman!
E842E734-8116-40DA-851D-89A768BDB9CA.jpeg

Ser ju fin ut på utsidan och kändes bra när man drog upp och släppte!
Låta bli och öppna?
Bara ett par droppar olja på axeln!
Den går att öppna till skillnad från vissa andra. Går den lätt att dra upp så skippa att ta isär. Blir amplituden för dålig så kanske du får plocka isär den men annars så skulle jag köra.
 

rogart-63

Patek
5C7A724C-64E3-40D6-9119-D2B724211136.jpeg


Tack för tipsen @rogart-63! Jobbade mig runt boetten och lyckades dela halvorna efter lite om och men. Helvete vad mycket gunk det satt emellan. :depressed:
Glaset höll i alla fall. Skönt, om det nu faktiskt är snudd på omöjligt att jaga rätt på!

...vilket väl för övrigt kanske också är sant när det gäller den saknade kronan till vridringen(?).
Behöver försöka få ut verket för att kunna mäta lite bättre vad jag faktiskt behöver...
...när det gäller delade kronor - är det bara att dra?
Tar emot i varje fibrer av min kropp när man måste ta i mer än vad som känns rimligt. ;)
Går det få av glaset . Same där att du får jobba dig runt .Testa att vrida det så bör det lossna. Men var försiktig. Då kan du komma lyfta på tachyskalan.
Bra jobbat. Kanske kan du lirka ur verket utan att dra ut kronan När du fått av glaset. Fanns det inte nån som mekat med en roamer stingray. Så du kanske hur det ser ut?
http://thewatchspotblog.com/?p=4702
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Går det få av glaset . Same där att du får jobba dig runt .Testa att vrida det så bör det lossna. Men var försiktig. Då kan du komma lyfta på tachyskalan.
Bra jobbat. Kanske kan du lirka ur verket utan att dra ut kronan När du fått av glaset. Fanns det inte nån som mekat med en roamer stingray. Så du kanske hur det ser ut?
http://thewatchspotblog.com/?p=4702

Haha! Glaset är ju av på bilden? ;)
Ah, okej - så ringen är bara att lyfta? Får kika på det när jag kommer hem ikväll.
Förhoppningsvis så är själva kugghjulet till ringen kvar och jag behöver vara jaga en krona. :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Går det få av glaset . Same där att du får jobba dig runt .Testa att vrida det så bör det lossna. Men var försiktig. Då kan du komma lyfta på tachyskalan.
Bra jobbat. Kanske kan du lirka ur verket utan att dra ut kronan När du fått av glaset. Fanns det inte nån som mekat med en roamer stingray. Så du kanske hur det ser ut?
http://thewatchspotblog.com/?p=4702
Kronan fick jag isär fint. Däremot kan jag inte för mitt liv klura ut ur jag får bort vridringen. Vill inte gärna börja bräcka på känn.
Verkar inte som om jag får bort ut verket på annat sätt(?).
 

Fadershan

Patek
Kronan fick jag isär fint. Däremot kan jag inte för mitt liv klura ut ur jag får bort vridringen. Vill inte gärna börja bräcka på känn.
Verkar inte som om jag får bort ut verket på annat sätt(?).

Kan det vara så att den sitter fast med fjäderbelastning, se bild:
d90w52mu.jpg

Ser så ut . Kanske en tunn plastskiva eller tunn metall folie så fjädern släpper.

Roamer-Stingray-S-5.jpg
 

Fadershan

Patek

Fadershan

Patek
Fick hem en Lemania idag som
ser bra ut. Dock fel krona, någon med tips på hur man hittar en orginal? sedan krånglar bommen, kronan fäster inte och är som lättast att dra upp när den är lite utdragen. Felaktig bom? För kort? Alla tips emottages :)
1434422C-ED39-4173-928A-5B28B3E96183.jpeg

CD769496-7134-4662-8EE4-88AAE6D6A9B9.jpeg
7F569349-47B9-4C3C-BCB0-3CBA61D2A285.jpeg
Har du tagit ut bommen och kollat så den inte är skadad/rundad? Svårt att säga ifall det är fel bom. Kolla vilken bom det ska vara till kalibern och kolla hur de ser ut och jämför.
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Har du tagit ut bommen och kollat så den inte är skadad/rundad? Svårt att säga ifall det är fel bom. Kolla vilken bom det ska vara till kalibern och kolla hur de ser ut och jämför.
Tack! Ser ut att vara rätt bom och utförande.
E6526548-442C-467F-BD9B-D68A714660E2.jpeg

C5CDBBDA-9FA0-4C71-85EC-6A893980FC0D.png

Skumma är att nu när jag tog ut och satte in igen så fäste den som den ska. Kanske blev nått temporärt knas. Har du tips på var man kan hitta en orginalkrona? :)
 

rogart-63

Patek

Fadershan

Patek
Tack! Ser ut att vara rätt bom och utförande.
E6526548-442C-467F-BD9B-D68A714660E2.jpeg

C5CDBBDA-9FA0-4C71-85EC-6A893980FC0D.png

Skumma är att nu när jag tog ut och satte in igen så fäste den som den ska. Kanske blev nått temporärt knas. Har du tips på var man kan hitta en orginalkrona? :)
Tycker det ser ut som fel bom ifall den andra är facit :) Skulle kollat på cousins och ebay! Om bommen är lite off så kan ju låsmekanismen med skruven hamna på fel ställe så den inte låser bommen. Den kanske inte var ordentligt intryckt eller liknande innan. Bommen kan vara för kort etc etc.
 

rogart-63

Patek
Vad ska det vara för glas i en sån här boett tro?
Satt ett superlågt glas med tension ring i, kan det vara ett sånt här som kan passa? Vill gärna ha ett så lågt glas som möjligt.
https://www.cousinsuk.com/product/flat-top-low-chrome-ringed-glass-diacf#
eller ska det vara ett normalt med tension ring bara?
https://www.cousinsuk.com/product/standard-chrome-ringed-glass-atc
IMG_20190612_000319.jpg
Behöver det vara tension ring. Kanske ett glas utan blir lite lägre. Det syns knappast då man inte ser skarven vid tavlan ändå.
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Behöver det vara tension ring. Kanske ett glas utan blir lite lägre. Det syns knappast då man inte ser skarven vid tavlan ändå.
Hmm sant. Tänkte mest att det satt ett med tension ring i som jag tog av. Tror jag beställer ett sånt. Lite dumt med ännu en vända till cousins med tanke på polywatchen men det var lite oförutsett det här med glaset.
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Lycka till :) Jag har letat med ljus och lykta efter en till en på forumet. Hitta några på Ebay men dom var för stora. Och fel gänga tror jag . https://www.ebay.com/itm/LEMANIA-12...hash=item1c34ab54a6:m:m6IKOJtBkCCdHUukmf_193g
Hehe, jakten får börja. Hojtar om jag hittar någon källa :)
Tycker det ser ut som fel bom ifall den andra är facit :) Skulle kollat på cousins och ebay! Om bommen är lite off så kan ju låsmekanismen med skruven hamna på fel ställe så den inte låser bommen. Den kanske inte var ordentligt intryckt eller liknande innan. Bommen kan vara för kort etc etc.
Tack - håller med när jag kollar närmare. Gängorna exvis börjar tidigare på ”facit”. Ska kolla Cousins har rätt.
 
Topp