Har servat denna klocka och bortsett från några märke frå förr så gick allt bra.
I sitter ett kaliber 61 som då är i grundet ett AS 1687 men denna kaliber såldes aldrig under sitt egna namn utan finns endast i finare klockor från bättre tillverkare och den har t ex en liten arm som stoppar urverket när man drar ut kronan så en riktig hackfunktion.
Den observante kanske undrar varför regulatorn är på nästan max minus? Det visar sig att om man inte sätter dit en O-ring på det bakre locket så kommer locket att pressa balansen nedåt och det gör att trycket på juvelerna blir hög och klockan börjar gå mycket för fort. Så jag har fått bända och bända i balanskloven för att få den att gå perfekt igen och kompromissen blir att regulatorn då hamnar lite långt på minussidan.
Nu var det inte jag som ställde till detta utan det måste ha hänt för länge sedan för någon har sedan lagt en allt för tjock O-ring istället så urverket rasslade när jag fick den men inte hittat själva felet så när jag var klar med servicen märkte jag att trycket var för högt så jag visste vad som var fel men bara inte varför det hade blivit fel. Utan det märkte jag när jag själv skruvade åt locket som test utan O-ring för att se om urverket satt bra och klockan började gå för fort igen.
Varför finns det en liten fiber i övre hörnet kanske ni också undrar över? Jo när locket är fullt nedskruvat så ligger trycket ojämnt mot balansen och då skar sig gängorna lite grann när jag skulle skruva ut locket så det är en metallfiber så något jag måste fila på.
Det skall alltid vara något extra med dessa skrotklockor så man lär sig en hel del.