• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Norken

Panerai
2-Faktor
Tycker det ser ut som fel bom ifall den andra är facit :) Skulle kollat på cousins och ebay! Om bommen är lite off så kan ju låsmekanismen med skruven hamna på fel ställe så den inte låser bommen. Den kanske inte var ordentligt intryckt eller liknande innan. Bommen kan vara för kort etc etc.
Svårt att hitta bilder på nätet men denna borde vara korrekt va? Den som kommer upp när man söker på. Cal 3000 på Cousins.
F0C7961F-8311-4CF7-B7B3-0D27C3597295.png
 
Har varit dåligt med klockmekande den sista tiden men idag fick jag i alla fall tummen ur arslet och servade en Certina damklocka från 60-talet. Köpt av första ägaren som fick den i konfirmationspresent och sedan dess knappt använt den. Certina 19-25 urverk och både verket och boetten i jättefint skick. Tänkte låta den gå över natten för att kolla gångavvikelsen innan verket åker i boetten igen.
Planen är att försöka få tag på något snyggt 12 mm armband under morgondagen eller på fredag då den skall bli födelsedagspresent till en kompis. :)

IMG_1697.JPG
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Har varit dåligt med klockmekande den sista tiden men idag fick jag i alla fall tummen ur arslet och servade en Certina damklocka från 60-talet. Köpt av första ägaren som fick den i konfirmationspresent och sedan dess knappt använt den. Certina 19-25 urverk och både verket och boetten i jättefint skick. Tänkte låta den gå över natten för att kolla gångavvikelsen innan verket åker i boetten igen.
Planen är att försöka få tag på något snyggt 12 mm armband under morgondagen eller på fredag då den skall bli födelsedagspresent till en kompis. :)

IMG_1697.JPG

Inte helt otänkbart att jag har något gammalt NOS-band från Certina som hade passat.
Hojta i PM så kan jag kika och i sånt fall skicka över! :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Har själv fått lite fart på sista tiden och efter ett Tissot PR 516 GL projekt blev det en skrotig GL över som skulle blivit donator men det slutade med att inget togs från den klockln så dags att bygga ihop den igen.

0016.jpg

Ser ganska ruskig ut men inga sprickor så fram med Polywatch och började polera.

0018.jpg

Ser nu mycket bättre ut med bara några gropar kvar och de tar jag när klockan är klar. Efter att ha tvättat boetten ser man hur guldet är ojämn och flammig men trevligt på något sätt. Nästa steg blir att serva urverket som är ett kaliber 794.
 

Johan D

Breitling
Hej!

Skulle vilja öppna min seiko och blåsa bort flagor och eventuellt skrapa bort lysmassan som säljaren slarvat på plats!

Är det krångligt o få isär och sätta ihop? Köpte det mesta i kinaverktyg, för länge sedan, för att kunna skruva upp och fästa verket när jag grejar osv!

Behålla den sliten original hade jag tänkt? Eller?

Tack
20190614_124936.jpg
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Hej!

Skulle vilja öppna min seiko och blåsa bort flagor och eventuellt skrapa bort lysmassan som säljaren slarvat på plats!

Är det krångligt o få isär och sätta ihop! Köpte det mesta i kinaverktyg för att kunna skruva upp och fästa verket när jag grejar osv!

Behålla den sliten original hade jag tänkt? Eller?

Tack
20190614_124936.jpg
Behåll den som den är. Risken att sabba tavlan är stor. Möjligen skulle en annan sekundvisare göra susen. Den är inte original. Var försiktig när du rengör inre bezeln så inte mer lossnar av färgen. Den inre bezel måste tas bort från framsidan btw. Trevlig klocka .
 
  • Like
Reactions: Beo

Johan D

Breitling
Då ska jag ju inte inleda min klockgrejarkarriär genom att ha sönder den här... :(
Bara öppna upp den och blåsa bort flagorna eventuellt byta till en original(liknade) visare!

Finns det ngn här inne som åtar sig såna uppgifter?
 

Fadershan

Patek
Tjo! En liten fråga så här på lördagskvällen :)

Har en Tissot/omega cal 20 som jag har tvättat osv. Visst ör det slitna delar och verket överlag ser ju ej nytt ut. Spiralen ser schysst ut och jag har monterat isär hela balansen för att olja ändstenen osv. Dock går verket för fort, mkt för fort så det inte räcker med regulatorn i maxlägen.. om jag ger balansen lite mer spiral borde det kunna hjälpa eller?? Se bild så finns det mer spiral att hämta.
IMG_20190615_221951.jpg
 
  • Like
Reactions: Beo

Fadershan

Patek
Tjo! En liten fråga så här på lördagskvällen :)

Har en Tissot/omega cal 20 som jag har tvättat osv. Visst ör det slitna delar och verket överlag ser ju ej nytt ut. Spiralen ser schysst ut och jag har monterat isär hela balansen för att olja ändstenen osv. Dock går verket för fort, mkt för fort så det inte räcker med regulatorn i maxlägen.. om jag ger balansen lite mer spiral borde det kunna hjälpa eller?? Se bild så finns det mer spiral att hämta.
IMG_20190615_221951.jpg
Så här ser alltså tg ut:
IMG_20190615_225429.jpg
 

Kessler

Rolex
Den här är inte värd många kronor så var en jag testade att öppna upp för skojs skull förut men så pajade det. Tråkigt att slänga grejer. Tänkte ge bort som present om jag får den att funka.

Problemet är att batteriet (som jag såklart slarvat bort) inte fastnar. Så när man sätter ihop allt lossnar batteriet och den slutar såklart ticka. Fattar verkligen inte hur metallbiten som sticker upp ska sitta? Ska jag dra på batteriet och sen dra den över så batteriet sitter på plats? Det var min gissning men den åker bara till sidan om batteriet.
IMG_20190615_231417.jpg

Edit: hittade batteriet. Som ni ser på den rätt kassa bilden så hamnar batteriet snett och det logiska borde vara att metallbiten bara trycker ner batteriet och så är det klart. Men verkar inte vara så.
IMG_20190615_232023.jpg
 
  • Like
Reactions: Beo

DrKlocka

Audemars
Tjo! En liten fråga så här på lördagskvällen :)

Har en Tissot/omega cal 20 som jag har tvättat osv. Visst ör det slitna delar och verket överlag ser ju ej nytt ut. Spiralen ser schysst ut och jag har monterat isär hela balansen för att olja ändstenen osv. Dock går verket för fort, mkt för fort så det inte räcker med regulatorn i maxlägen.. om jag ger balansen lite mer spiral borde det kunna hjälpa eller?? Se bild så finns det mer spiral att hämta.
IMG_20190615_221951.jpg
Hade jag varit du hade jag sett till att spiralvarven är jämna innan man går vidare.
 

rogart-63

Patek
Den här är inte värd många kronor så var en jag testade att öppna upp för skojs skull förut men så pajade det. Tråkigt att slänga grejer. Tänkte ge bort som present om jag får den att funka.

Problemet är att batteriet (som jag såklart slarvat bort) inte fastnar. Så när man sätter ihop allt lossnar batteriet och den slutar såklart ticka. Fattar verkligen inte hur metallbiten som sticker upp ska sitta? Ska jag dra på batteriet och sen dra den över så batteriet sitter på plats? Det var min gissning men den åker bara till sidan om batteriet.
IMG_20190615_231417.jpg
Tror nåt är trasigt . Det delen som står upp ska skruvas fast under skruven längre upp. Man lossar skruven och petar den åt sidan så poppar batteriet upp och vs.
Tror jag har massa sån verk.
 

Fadershan

Patek
Hade jag varit du hade jag sett till att spiralvarven är jämna innan man går vidare.
Tack! I min värld ser spiralen bra och jämn ut och kan inte tänka mig att det skulle göra att det fortar sig så? Vad tror du om längden, den ser ju rejält kortad ut eller?

Edit_ Menar du att i slutet (längst ut i av spiralen) är det större mellanrum än något längre in?
 

Kessler

Rolex
Tror nåt är trasigt . Det delen som står upp ska skruvas fast under skruven längre upp. Man lossar skruven och petar den åt sidan så poppar batteriet upp och vs.
Tror jag har massa sån verk.
Klockan fungerade. Öppnade medan den funka bara för att prova några verktyg på test för ett tag sen. Så skulle isf. vara om nåt pajat eller en liten bit försvunnit när jag tog loss grejer. Borde vara precis som du skriver.

Men på toppen av grejsimojsen är det böjt lite. Ska försöka få in den biten under skruven, kanske inget som lossnat utan att jag böjt för mycket bara och att toppen ska in under skruven? Skruven är tyvärr nästan platt i skåran så svår att få loss trots att jag har massa mejslar.
 

Fadershan

Patek
Nåt är definitivt knas. Kan det vara att spiralen är kortad så mycket? Det sitter inte några längre skruvar eller timing brickor på balanshjulet.
Nä tycker den ser ut som vanligt med undantag att spiralen ser kortad ut en del. Kan ju vara någon som försökt justera något innan. Dessa är lite pilliga att justera längden på tycker jag och risken är ju att den går av oxå ;(
 

DrKlocka

Audemars
Tack! I min värld ser spiralen bra och jämn ut och kan inte tänka mig att det skulle göra att det fortar sig så? Vad tror du om längden, den ser ju rejält kortad ut eller?

Edit_ Menar du att i slutet (längst ut i av spiralen) är det större mellanrum än något längre in?
Vet inte. Den är omstiftad för att justera haltning. Man ser tydligt att varven är ojämna, bör korrigeras i vilket fall.
 

Kessler

Rolex
Ja det måste vara så. Den är precis tillräckligt lång för att gå in under. MEN nu tickar den inte när batteriet sitter där. Det har den gjort den innan.

Kronan går in så man kan ställa om tid. Men inte datum eller så den klickar och sitter.

Framsidan med boett på. Som ni ser så sitter kronan längst in utan stort glapp från boetten. Men i det läget så kan jag snurra tiden..
IMG_20190616_000556.jpg
 
Senast ändrad:

Kessler

Rolex
Nu sitter första problemet rätt. Dock utan batteriet för det blir lite puligare men nu fattar jag hur den ska sitta iaf. Men den tickar inte. Kronan sitter knasigt då den i läget längst in alltså rör om tiden och inte kan byta datum med kronan.
IMG_20190616_001836.jpg
 

rogart-63

Patek
Nu sitter första problemet rätt. Dock utan batteriet för det blir lite puligare men nu fattar jag hur den ska sitta iaf. Men den tickar inte. Kronan sitter knasigt då den i läget längst in alltså rör om tiden och inte kan byta datum med kronan.
IMG_20190616_001836.jpg
Vad är det för verk? Svårt att se men tycker spolen har ett jack i lindningen . Har du kollar så spolen är hel genom att mäta den?
 

Kessler

Rolex
Vad är det för verk? Svårt att se men tycker spolen har ett jack i lindningen . Har du kollar så spolen är hel genom att mäta den?
Kan F711 vara numret för verket? Nej hur lång ska den vara? Eller hur menar du med mäta? Sjukt nog försvann kronan/spolen för ett tag sen, letat och letat trots att jag hittade en pytteliten skruv tidigare så hittar jag inte det som är 30x större. Men den dyker väl upp. Har dock tagit loss typ allt nu.

Bryr mig som sagt inte om klockan men klart det skulle vara kul att fixa, lär bli en del jobb nu dock. Visarna osv. är nog paja efter jag "lekt" runt. Försöker öppna en annan klocka nu och se om det verket passar men den har helt hopplöst svår snap (not) off som jag inte får upp trots att jag har bra boett öppnare.

Är en hög nu. Hoppsan haha:
15606426817545502558108646575132.jpg
 

Martin Lovasz

Audemars
Urverket är ett Miyota 2115 och versionen utan datum anser jag vara ett av de bästa quartz verken som någonsin tillverkats. Datumversionen är dock hopplös då det är för klent konstruerat ovanpå.
 

Martin Lovasz

Audemars
Har servat denna klocka och bortsett från några märken från förr så gick allt bra.

0023.jpg


0024.jpg

I sitter ett kaliber 61 som då är i grundet ett AS 1687 men denna kaliber såldes aldrig under sitt egna namn utan finns endast i finare klockor från bättre tillverkare och den har t ex en liten arm som stoppar urverket när man drar ut kronan så en riktig hackfunktion.

Den observante kanske undrar varför regulatorvisaren är på nästan max minus? Det visar sig att om man inte sätter dit en O-ring på det bakre locket så kommer locket att pressa balansen nedåt och det gör att trycket på juvelerna blir hög och klockan börjar gå mycket för fort. Så jag har fått bända och bända i balanskloven för att få den att gå perfekt igen och kompromissen blir att regulatorvisaren då hamnar lite långt på minussidan. På de flesta balanser kan man ändra detta då regulatorvisaren ligger med friktion mot regulatorn men här är de låsta mot varandra med kuggar.

Nu var det inte jag som ställde till detta utan det måste ha hänt för länge sedan för någon har sedan lagt en allt för tjock O-ring istället så urverket rasslade när jag fick den men inte hittat själva felet så när jag var klar med servicen märkte jag att trycket var för högt så jag visste vad som var fel men bara inte varför det hade blivit fel. Utan det märkte jag när jag själv skruvade åt locket som test utan O-ring för att se om urverket satt bra och klockan började gå för fort igen. :dead:

Varför finns det en liten fiber i övre hörnet kanske ni också undrar över? Jo när locket är fullt nedskruvat så ligger trycket ojämnt mot balansen och då skar sig gängorna lite grann när jag skulle skruva ut locket så det är en metallfiber så något jag måste fila på.

Det skall alltid vara något extra med dessa skrotklockor så man lär sig en hel del.
 
Senast ändrad:

Fadershan

Patek
Har servat denna klocka och bortsett från några märke frå förr så gick allt bra.

0023.jpg


0024.jpg

I sitter ett kaliber 61 som då är i grundet ett AS 1687 men denna kaliber såldes aldrig under sitt egna namn utan finns endast i finare klockor från bättre tillverkare och den har t ex en liten arm som stoppar urverket när man drar ut kronan så en riktig hackfunktion.

Den observante kanske undrar varför regulatorn är på nästan max minus? Det visar sig att om man inte sätter dit en O-ring på det bakre locket så kommer locket att pressa balansen nedåt och det gör att trycket på juvelerna blir hög och klockan börjar gå mycket för fort. Så jag har fått bända och bända i balanskloven för att få den att gå perfekt igen och kompromissen blir att regulatorn då hamnar lite långt på minussidan.

Nu var det inte jag som ställde till detta utan det måste ha hänt för länge sedan för någon har sedan lagt en allt för tjock O-ring istället så urverket rasslade när jag fick den men inte hittat själva felet så när jag var klar med servicen märkte jag att trycket var för högt så jag visste vad som var fel men bara inte varför det hade blivit fel. Utan det märkte jag när jag själv skruvade åt locket som test utan O-ring för att se om urverket satt bra och klockan började gå för fort igen. :dead:

Varför finns det en liten fiber i övre hörnet kanske ni också undrar över? Jo när locket är fullt nedskruvat så ligger trycket ojämnt mot balansen och då skar sig gängorna lite grann när jag skulle skruva ut locket så det är en metallfiber så något jag måste fila på.

Det skall alltid vara något extra med dessa skrotklockor så man lär sig en hel del.
Snyggt jobbat!!
 
Topp