• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Gick några renoveringsobjekt på Tradera idag. Missade dom som vanligt . Gick rätt billigt. Trevliga klockor och verken är nästa bulletproof. Gillar att meka dom. Går snabbt att riva å sätta ihop.
Bytte hela balansen nu och det var såklart problemet med tappen. Den jag bytte till hade hela 7ms haltning.. nice :D Satt senast igår med ett gammalt Felsa och justerade haltning. Man blir bättre på det för varje gång med är alltid en risk och lite pilligt av å på.

Bytte hela balansen nu och det var såklart problemet med tappen. Den jag bytte till hade hela 7ms haltning.. nice :D Satt senast igår med ett gammalt Felsa och justerade haltning. Man blir bättre på det för varje gång med är alltid en risk och lite pilligt av å på.
Jobbiga är att man inte vet åt vilket håll man ska vrida. Läste nånstans att Timegrapher 1900 har olika färg. beroende på åt vilket håll den slår fel? Nu får man testa sig fram helt enkelt. jobbigt att plocka av och på balansen. har inte vågat mig på att göra det på plats ännu.

Jobbiga är att man inte vet åt vilket håll man ska vrida. Läste nånstans att Timegrapher 1900 har olika färg. beroende på åt vilket håll den slår fel? Nu får man testa sig fram helt enkelt. jobbigt att plocka av och på balansen. har inte vågat mig på att göra det på plats ännu.
Det vore ju en fin feature! Nu har jag nog kommit på ett sätt så jag vet ungefär och vilket håll jag ska vrida. Ta av den från bryggan gör jag fortfarande men låter den sitta kvar på hjulet iaf. Förut lyfte jag upp jag bort balansen från hjulet och sen ner igen på nya stället.

Det vore ju en fin feature! Nu har jag nog kommit på ett sätt så jag vet ungefär och vilket håll jag ska vrida. Ta av den från bryggan gör jag fortfarande men låter den sitta kvar på hjulet iaf. Förut lyfte jag upp jag bort balansen från hjulet och sen ner igen på nya stället.
Jag släpper fjädern på verket och sedan petar jag balansen med pegwood så ser man när gånghaken hamnar i mitten, visar vilket håll och ungefär hur mycket. Sen är det ju väldans otäckt och ändra!!!
Hade problem med ett Tissot 27B-1 här, fick tag i balans då tappen var av men gick ej med tavlan ner ändå!
Är med Incabloc och var schatong
(Tackar @JohanSA för hjälpen),
är den juvelerna ligger i lärde han mig! Troligen har någon spänt ner balansen i kanten i den så den var stukad och stenen hamna snett!
199C2203-3222-4E08-B5DA-679A316A6AB9.jpeg
00D4DFA8-A8BF-4AEB-9BA6-419F1E4A20B7.jpeg

Jag släpper fjädern på verket och sedan petar jag balansen med pegwood så ser man när gånghaken hamnar i mitten, visar vilket håll och ungefär hur mycket. Sen är det ju väldans otäckt och ändra!!!
Hade problem med ett Tissot 27B-1 här, fick tag i balans då tappen var av men gick ej med tavlan ner ändå!
Är med Incabloc och var schatong
(Tackar @JohanSA för hjälpen),
är den juvelerna ligger i lärde han mig! Troligen har någon spänt ner balansen i kanten i den så den var stukad och stenen hamna snett!
199C2203-3222-4E08-B5DA-679A316A6AB9.jpeg
00D4DFA8-A8BF-4AEB-9BA6-419F1E4A20B7.jpeg
Snyggt, precis så gör jag oxå och sen vrider med en liten mejsel. Man blir bättre och bättre på det! :) Wow ok grymt, tack för att ni delar med er av bra info!

Nån som har några trasiga eller fula gamla jump hour verk BFG 866 verk . Har ett med en lite trasig del som jag inte kan hitta nånstans . Den lilla delen i mitten till höger ska vara lite längre och ha nån lite fnurelut i änden . Den petar till timskivan varje timma. Har gått av på mitten. Och jag hittar inte den andra delen. Finns inte heller som reservdel. Och kan lika gärna vara kass på nåt annat verk om jag köper nåt på Ebay. Den fjädrar tillbaka om man vevar baklänges så har en liten klickfjäder i bryggan.
DSC00197.JPG
Har några jumphours som jag fortfarande inte riktigt fått ordning på. Vet inte vad de är för verk i dem, men skicka PM, så kanske vi kan lösa det.

Hur får jag ut kronan här? Nån som kan? 6100 från Citizen. Är helt lost och hittar inget på nätet.

@Fadershan @rogart-63 ? :D
Låter som ett besvärligt sätt att ta bort bommen på, kan bli lite pilligt att få tillbaka misstänker jag, ser ut att vara 5 axlar som ska passa in samtidigt, om jag nu förstått rätt.
Borde väl vara detta hålet:
Citizen.jpg

man brukar se en liten flärp röra sig när man drar ut bommen.

Låter som ett besvärligt sätt att ta bort bommen på, kan bli lite pilligt att få tillbaka misstänker jag, ser ut att vara 5 axlar som ska passa in samtidigt, om jag nu förstått rätt.
Borde väl vara detta hålet:
Citizen.jpg

man brukar se en liten flärp röra sig när man drar ut bommen.
Helt rätt! Allt gick åt helvete när jag skulle sätta ihop grejerna ändå, menmen! :)

IMG_20190603_221244__01.jpg
Tjo! Hur gör jag med denna? Har inget spår i sig för skruvmejsel så jag kan vrida den och flyttar sig inte heller med en tång. Är det inte tänkt att den ska vridas så jag får ut spiralen? Tissot cal 27.

• Like
Reactions: Beo
IMG_20190604_181028.jpg
IMG_20190604_180402.jpg
Hej! Vet folk vad det är för urverk i den här? På baksidan under står det "cal 2002", "seventeen 17 jewels" och "Swiss made, adjusted". Den går för fort och ser lite allmänt sliten ut

Tillbaka
Topp