• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Vill börja meka lite med klockor som hobby, funderar till och med på att gå urmakarutbildningen i Motala efter lumpen.
Vad säger ni vad gäller verktyg? Vilka verktyg är "måsten" för att ta isär och sätta ihop samt kanske till och med rengöra en klocka och dess komponenter. Fungerar en vanlig Ultraljudtvätt från Clas Ohlson okej om man bara vill vara på hobbynivå? :)

Skulle vara grymt att få en lista på verktyg man måste ha. Tänkte köpa någon klocka som går dåligt på tradera/blocket och sedan försöka få den att gå fint igen, eller iallafall bättre.

Tack på förhand.
Finns en tråd om verktyg . Beställa verktyg nånting tror jag den heter.

Har ett slitet minutrör till ett Felsa 692, och inte lyckats hitta något nytt. Har förstått att det går att klämma det något, och min fråga är då om någon kan tipsa om hur det enklast skall göras..

Har ett slitet minutrör till ett Felsa 692, och inte lyckats hitta något nytt. Har förstått att det går att klämma det något, och min fråga är då om någon kan tipsa om hur det enklast skall göras..
Én nageltång typ utvikbar. Hittar ingen bild men länk till liknande. https://www.lyko.se/lyko/lyko-nagel...n=KelkooPLA&utm_term=Lyko+Nail+Clippers+Large
Sån har du säkert hemma . Sen måste du ha nåt i röret så du inte klämmer ihop för mycket. En kapad oljesticka modell större brukar funka bra . Sen finns det nästan alltid en hopklämd på minutröret redan . Sätt nageltången där och ytterst försiktigt känn dig fram till lagom motstånd . Går med en ändavbitare oxå men dom får man så galet mycket kraft av .
Bättre klämma en gång för mycket än att det blir för tight . Då får man riva upp röret med rivare och det är jobbigt och ännu knepigare. Testa gärna på nåt skrot innan du går på the real deal.
Ps: Nageltången håller inte så länge utan den får man byta ut med jämna mellanrum . Jag testa en ändavbitare modell men gilla inte den då den gärna klämmer lite väl bra.

Én nageltång typ utvikbar. Hittar ingen bild men länk till liknande. https://www.lyko.se/lyko/lyko-nagel...n=KelkooPLA&utm_term=Lyko+Nail+Clippers+Large
Sån har du säkert hemma . Sen måste du ha nåt i röret så du inte klämmer ihop för mycket. En kapad oljesticka modell större brukar funka bra . Sen finns det nästan alltid en hopklämd på minutröret redan . Sätt nageltången där och ytterst försiktigt känn dig fram till lagom motstånd . Går med en ändavbitare oxå men dom får man så galet mycket kraft av .
Bättre klämma en gång för mycket än att det blir för tight . Då får man riva upp röret med rivare och det är jobbigt och ännu knepigare. Testa gärna på nåt skrot innan du går på the real deal.
Ps: Nageltången håller inte så länge utan den får man byta ut med jämna mellanrum . Jag testa en ändavbitare modell men gilla inte den då den gärna klämmer lite väl bra.
Stort tack fixarbroder! Skall testas i morgon:)

Hej! Är det någon som råkar sitta på ett Unitas 6325 eller specifikt en spärrfjäder till ett, lyckades tydligen med konststycket att trolla bort den när jag rengjorde verksdelarna, märkte inte ens att den försvann :oops::(

Någon som har knep på hur man får upp ett skruvat boettlock som verkligen inte vill upp? Kör med en sådan här:
Får inte särskilt bra grepp om klockan heller då den är ganska liten
3BBEA525-7EDC-492F-919B-CD246F2B024A.jpeg

Hej! Är det någon som råkar sitta på ett Unitas 6325 eller specifikt en spärrfjäder till ett, lyckades tydligen med konststycket att trolla bort den när jag rengjorde verksdelarna, märkte inte ens att den försvann :oops::(
Kanske har om du inte redan hittat. Skicka mig ett PM isåfall. Så ska jag kolla. Plocka sönder ett unitas verk i helgen för att få tag i en trumma . Finns säkert ett fjäder där.

Har problem att få tillbaka bezeln på denna, har ni några tips?
Den var lätt att få av och tidigare när jag pressat tillbaka bezels har jag bara tryck med fingrarna. Nu åker den inte helt på oavsett hur hårt jag trycker!
4AF8E87D-5B9B-445E-AC5A-6C42762F45FC.jpeg

• Like
Reactions: JwJ
Har problem att få tillbaka bezeln på denna, har ni några tips?
Den var lätt att få av och tidigare när jag pressat tillbaka bezels har jag bara tryck med fingrarna. Nu åker den inte helt på oavsett hur hårt jag trycker!
4AF8E87D-5B9B-445E-AC5A-6C42762F45FC.jpeg

Kolla så fjäder är rak . Så inte änden pekar upp eller nåt sånt. Ibland blir det en liten böj nånstans när man tar av den .

Ser ju okej ut. Ta ur den och rengör spåret både på klockan och bezel. Kolla så verkligen fjäder ligger i spåret hela vägen . Tryck lite samtidigt som du roterar bezel lite. Då brukar det snäppa fast .
Tack, ska testa rengöra en omgång till och testa rotera lite samtidigt som jag trycker. Men visst ska man inte behöva ta i med våld för att få på en sån här bezel?

Jag tycker det brukar funka bättre att vinkla den, och börja med en kant, då kan man försäkra sig om att fjädern kommer under kanten där man börjar, trycka den hårt mot kanten och sedan trycka ner resten. Lite rörig förklaring kanske, men min erfarenhet är att om man trycker på den helt platt, flyttar man oftast bara fjädern längre upp i vridringens spår, utan att den kommer under den lilla kanten på boetten.

Ja så kanske det är,jag tänkte bara att få en tunn fästande yta.
Det är helt nytt för mig det här, så jag försöker tänka på allt jag aldrig behövt tänka på.:rolleyes:
Viskositet har jag funderat en del på, men jag tror att något lite trögare skulle vara ganska bra i det här fallet. Liten klutt på undersidan av guldet och pressa bara utan att det kommer ut på sidorna...

Har inget löst keramiskt att testa på tyvärr...

Det sitter redan kanske bra med friktion. Måste bändas bort.:) sitter kvar uppochner.
IMG_20200703_153540.jpg

Men det blir ju andra krafter när man använder klockan...

• Like
Reactions: Beo
Det är helt nytt för mig det här, så jag försöker tänka på allt jag aldrig behövt tänka på.:rolleyes:
Viskositet har jag funderat en del på, men jag tror att något lite trögare skulle vara ganska bra i det här fallet. Liten klutt på undersidan av guldet och pressa bara utan att det kommer ut på sidorna...

Har inget löst keramiskt att testa på tyvärr...

Det sitter redan kanske bra med friktion. Måste bändas bort.:) sitter kvar uppochner.
IMG_20200703_153540.jpg

Men det blir ju andra krafter när man använder klockan...
Ja det ser bra ut så jag tänkte mer att det är svårt att få epoxi så tunt så att det inte kluttar utanför när du sätter index.:)

Tillbaka
Topp