• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Bytt gånghake, tvättade och oljade stenarna längs löpverket. Då började den snärta fint igen!
Satte på balansen efter sin spa-behandling och nu går den fint! Tappar ca 15 sek men det fixar jag imorgon.

Efter att läst igenom Step case tråden, tyckte jag att min lilla Longines förtjänar mer tid på armen!
Har haft fasta bandstift som tyvärr inte var fast:)
längre. Var slitet i bandhornen, men med borr så gjorde jag hålen något djupare. Så nu med fjädrande bandstift och länk!
Borrade i så liten vinkel det gick, med borr bakom det övre bandhornet med 0,9mm borr.
Hårt stål i boetten men med lite fett så gick det bra!
IMG_20200604_141543.jpg
IMG_20200531_164538.jpg
IMG_20200531_164528.jpg

Någon hemmameckare som kan fixa med ett Seiko 7a38-verk? Urverket tickar på men har förmodligen torra oljor då bl.a. sekundvisaren kl. 6 fastnar då och då. Får gärna tipsa om hur man byter glas också för det är ordentligt repigt!
IMG_20200604_124931.jpg

• Like
Reactions: Beo
Någon hemmameckare som kan fixa med ett Seiko 7a38-verk? Urverket tickar på men har förmodligen torra oljor då bl.a. sekundvisaren kl. 6 fastnar då och då. Får gärna tipsa om hur man byter glas också för det är ordentligt repigt!
IMG_20200604_124931.jpg
Det händer att jag serva såna . Tyvärr har jag fullt i hyllan med jobb annars hade jag gärna tagit mig an den. Glas brukar ett vanligt mineral glas funka. Vad är det för nummer mer än 7A38 ? Tror dom brukar vara 32 mm och sen 1,5 mm tjock . Varje visare har ett eget litet urverk så det är ett riktigt pilljobb. Säkert sitter det nåt skräp på rotorn eller nåt hjul som låser allt .

Det händer att jag serva såna . Tyvärr har jag fullt i hyllan med jobb annars hade jag gärna tagit mig an den. Glas brukar ett vanligt mineral glas funka. Vad är det för nummer mer än 7A38 ? Tror dom brukar vara 32 mm och sen 1,5 mm tjock . Varje visare har ett eget litet urverk så det är ett riktigt pilljobb. Säkert sitter det nåt skräp på rotorn eller nåt hjul som låser allt .
Det är en 7a38-7060. Verkar som att de flesta 7a38-modeller tar samma glas, är det svårt att byta ut? Har ingen glas/boettpress tillhands...

Grymt . Man kan lita på @Beo när det gäller Vostok delar. Brukar dessa gå sönder annars. Inte jätteofta jag skruvar i automat verken. Misstänker att dom små kuggbitarna ligger inne i verket och låser nåt hjul. Låter jättebra med lådan.
Japp!det hjulet brukar paja ganska ofta faktiskt:rolleyes:vanligaste felet när auto uppdraget lägger av och så lägger sig kuggen i övriga verket så klart!:D
Jag slänger på det sen så har du det nog på måndag.:)

Hallå.
Fick denna av farsan som haft en i en låda efter sin far. Den går inte alls och när jag försöker dra upp den som snurrar trumman men efter några varv säger det klick. Balanshjulet vill inte alls. Nån som ser nåt uppenbart?

Bilagor

• 20200606_134842.jpg
    20200606_134842.jpg
    525.4 KB · Visningar: 2
  • 20200606_134827.jpg
    20200606_134827.jpg
    523.6 KB · Visningar: 1
  • 20200606_134636.jpg
    20200606_134636.jpg
    383.6 KB · Visningar: 5
Hallå.
Fick denna av farsan som haft en i en låda efter sin far. Den går inte alls och när jag försöker dra upp den som snurrar trumman men efter några varv säger det klick. Balanshjulet vill inte alls. Nån som ser nåt uppenbart?
Antagligen fjäderbrott i kombination med servicebehov. Omegas 1000-verk generellt har ganska klena dimensioner och
brukar inte gå lika långt utan service som de tidigare Omega-verken. Själv tycker jag om 1000-verken. Lite krångligare men går att få väldigt bra precision på dem. Super-smooth uppdrag på dem också :)

Antagligen fjäderbrott i kombination med servicebehov. Omegas 1000-verk generellt har ganska klena dimensioner och
brukar inte gå lika långt utan service som de tidigare Omega-verken. Själv tycker jag om 1000-verken. Lite krångligare men går att få väldigt bra precision på dem. Super-smooth uppdrag på dem också :)
Okej, tack för svar. :)
Jag skulle helt klart vilja få den att funka. Är det svårt/kostsamt att fixa? Vad skulle uppskattningsvis kosta?

Nån här som skulle vilja ta sig an den?

Hej! Tänkte höra om någon har en mainspring till en Vostok som man kan få köpa? Fick tag på en Komandirskie (troligen 80-tal) som jag försöker få liv i igen och verket ser OK ut förutom en trasig huvudfjäder.

• Like
Hej! Tänkte höra om någon har en mainspring till en Vostok som man kan få köpa? Fick tag på en Komandirskie (troligen 80-tal) som jag försöker få liv i igen och verket ser OK ut förutom en trasig huvudfjäder.
Vilket verk är det?2409 eller 2414?eller är det en modern komandirskie med 2416 verk?vilket som så har jag nog fjäderhus.:)

Senast ändrad:
Vilket verk är det?2409 eller 2414?eller är det en modern komandirskie med 2416 verk?
Har inte lyckats hitta vilket det är, har troligen missat märkningen fast jag tycker att jag tittat, var ska det finnas? Mest troligast ett 2414A, det är 17 juveler med datumkomplikation.

• Like
Har inte lyckats hitta vilket det är, har troligen missat märkningen fast jag tycker att jag tittat, var ska det finnas? Mest troligast ett 2414A, det är 17 juveler med datumkomplikation.
Japp!det stämmer bra och jag har nog fjäderhus till det:),har du sett nått annat fel?balansen rör sig hyffsat?

Japp!det stämmer bra och jag har nog fjäderhus till det:),har du sett nått annat fel?balansen rör sig hyffsat?
Låter fint, balansen rör sig men hyfsat kan jag nog inte kalla det egentligen, den "vobblar" ganska mycket, har sett på videor på andra Vostok (har aldrig haft någon förut) där det ser likadant ut så jag kan tyvärr inte säga om det är korrekt eller inte, om du har en balans med så tas det gärna emot också :)

• Like
Låter fint, balansen rör sig men hyfsat kan jag nog inte kalla det egentligen, den "vobblar" ganska mycket, har sett på videor på andra Vostok (har aldrig haft någon förut) där det ser likadant ut så jag kan tyvärr inte säga om det är korrekt eller inte, om du har en balans med så tas det gärna emot också :)
Jag har ett sprillans fjäderhus och så kan jag skicka med ett reserv ver så har du reservdelar så dra ett pm så löser vi det!:)

Vill byta plexi på min Candino 10511 och tänkte beställa men hittar inte storleken någonstans när jag googlat. Någon här som vet storleken eller har tippa på hur mankarna mäta utan att ta bort det gamla?(har beställt glasklo men har inte kommit än)
8A387A2D-5A94-4354-8DED-EAEDBF1471C9.jpeg

Vill byta plexi på min Candino 10511 och tänkte beställa men hittar inte storleken någonstans när jag googlat. Någon här som vet storleken eller har tippa på hur mankarna mäta utan att ta bort det gamla?(har beställt glasklo men har inte kommit än)
Kanske hjälper? Det ser också ut som om glaset har en armeringsring på bilden.

Senast ändrad:
Efter att läst igenom Step case tråden, tyckte jag att min lilla Longines förtjänar mer tid på armen!
Har haft fasta bandstift som tyvärr inte var fast:)
längre. Var slitet i bandhornen, men med borr så gjorde jag hålen något djupare. Så nu med fjädrande bandstift och länk!
Borrade i så liten vinkel det gick, med borr bakom det övre bandhornet med 0,9mm borr.
Hårt stål i boetten men med lite fett så gick det bra!
IMG_20200604_141543.jpg
IMG_20200531_164538.jpg
IMG_20200531_164528.jpg
Snygg och snyggt jobbat!

Tja! Fin! Tänker så här. Är plexit sprucket!? Annars bara putsa upp det, vrf byta om inte sprucket? Om det måste bytas så är det nog en glaspress du ska ha iom armeringsring va? Annars riskerar du spräcka det nya glaset. Och om du ska byta glaset så ska det ju ändå ut? Dvs då mäter du det :) man pressar ut glaset.

Tillbaka
Topp