• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Tja! Fin! Tänker så här. Är plexit sprucket!? Annars bara putsa upp det, vrf byta om inte sprucket? Om det måste bytas så är det nog en glaspress du ska ha iom armeringsring va? Annars riskerar du spräcka det nya glaset. Och om du ska byta glaset så ska det ju ändå ut? Dvs då mäter du det :) man pressar ut glaset.
Ok hade för mig att man behövde glassko(är nybörjare) Har glaspress så då löser sig montering. Ringen är guldig och vill byta den själva glaset är ok. Kostade typ 60kr för hela kittet men tänkte ifall någon hade koll på måttet. Men ska trycka ur den och mäta :)
Tack för hjälpen!

Ok hade för mig att man behövde glassko(är nybörjare) Har glaspress så då löser sig montering. Ringen är guldig och vill byta den själva glaset är ok. Kostade typ 60kr för hela kittet men tänkte ifall någon hade koll på måttet. Men ska trycka ur den och mäta :)
Tack för hjälpen!
Ahhh så fattar jag att du vill byta om armeringsringen är guld! Ja men precis, går inte att lite på andra mått utan tryck ut och mät. Förutsatt att det som sitter sitter bra oxå!

Har en krona som snurrar och skruvas av från bommen tex när jag ställa visarna framåt och sitter alltså inte fast. När jag ställer visarna åt andra hållet skruvas den åt.
Kronan är fullt inskruvad på bommen (med den kraft jag vågar ta i).

Hur löser man detta?

Har en krona som snurrar och skruvas av från bommen tex när jag ställa visarna framåt och sitter alltså inte fast. När jag ställer visarna åt andra hållet skruvas den åt.
Kronan är fullt inskruvad på bommen (med den kraft jag vågar ta i).

Hur löser man detta?
En droppe loctite, Låser alltid med loctite. En del säger det ska sitta ändå om man dra fast ordentligt. Å vem vill dra sönder typ en seiko krona där det endast är 4 -5 gängor..Men haft så många som lossnat att jag kollar nästan alltid tar bort och lägger en droppe loctite,

En droppe loctite, Låser alltid med loctite. En del säger det ska sitta ändå om man dra fast ordentligt. Å vem vill dra sönder typ en seiko krona där det endast är 4 -5 gängor..Men haft så många som lossnat att jag kollar nästan alltid tar bort och lägger en droppe loctite,
Loctite är ett märke och för att förtydliga så menar du nu just Loctites gänglåsning och inte superlim eller annan limprodukt? Gänglåsning är iaf det jag använder vid behov.

Loctite är ett märke och för att förtydliga så menar du nu just Loctites gänglåsning och inte superlim eller annan limprodukt? Gänglåsning är iaf det jag använder vid behov.
Precis. Ungefär som man säger Rollerblades . Fast man menar inlines.
Gänglåsning är rätt ord . Superlim hör inte hemma i en klocka. Även om det rätt ofta är just loctite gänglåsning man använder. Så finns det andra märken som funkar lika bra.

Precis. Ungefär som man säger Rollerblades . Fast man menar inlines.
Gänglåsning är rätt ord . Superlim hör inte hemma i en klocka. Även om det rätt ofta är just loctite gänglåsning man använder. Så finns det andra märken som funkar lika bra.
Jag har ingen gänglåsning hemma, finns det något annat lim som funkar?

Väntar tills jag fått hem någon gänglåsning då :)
Jag har bara testat Loctites, medium variant.
Olika hur hårt de låser. Var "standard" när jag jobbade på underhåll, den flaskan som låg i verktygslådan.
Vet inte hur andra märken och hårdheter är,
någon input från er andra fixers?

• Like
Reactions: Beo
Där kom den, men vilken skit kinaverktyget var :p

8678528F-B091-44E9-89FF-16767345D684.jpeg

Tja! Vet inte vart jag ska vända mig så provar här före besök hos uris. Finns det någon som kan/har lust att få liv i denna? Köpte den nu i veckan med vetskapen om att den inte går. Ha det fint!
6BA9969A-37F9-41D8-8F98-88BF187C99BE.jpeg
DAB835D2-F79D-4505-B005-8D0D5A5937FC.jpeg

Värsta är att det är Kif stötsäkring. Ska kolla om jag hittar nåt .
Blev påmind då du skrev att du fått delar till 1950 att jag har en BCF-klocka med rätt verk, dock vanlig Incablock. Och den balansen passar i verket jag skruvar i. Dock inte tvärt om, så hittar du en med vanlig Inca-säkring kommer det fungera.

• Like
Reactions: Beo
Vill börja meka lite med klockor som hobby, funderar till och med på att gå urmakarutbildningen i Motala efter lumpen.
Vad säger ni vad gäller verktyg? Vilka verktyg är "måsten" för att ta isär och sätta ihop samt kanske till och med rengöra en klocka och dess komponenter. Fungerar en vanlig Ultraljudtvätt från Clas Ohlson okej om man bara vill vara på hobbynivå? :)

Skulle vara grymt att få en lista på verktyg man måste ha. Tänkte köpa någon klocka som går dåligt på tradera/blocket och sedan försöka få den att gå fint igen, eller iallafall bättre.

Tack på förhand.

Tillbaka
Topp