• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Embl

Omega
Ja! Skruva kanske 1,5 varv och håll kvar mejseln med lite tryck! Och känn om kronan lossar, annars skruva lite itaget tills kronan är uttagbar! Tar man för mycket lossar regeln på tavelsidan och blir mer jobb med att lossa visare och tavla då!
Så lugn
Tack för svaret!
Ska försöka göra det, behöver dock inte ta av vissare eller urtavla:)
Mvh Emil!
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Tack för svaret!
Ska försöka göra det, behöver dock inte ta av vissare eller urtavla:)
Mvh Emil!
Ta det bara lite lugnt när du lossar skruven, det med visare och urtavla som jag skrev!
Är om man skruvar för mycket så lossar den från regeln som sitter under tavlan, och då måste du göra det!
 

Watcheyes

Cartier
Tissoten blev äntligen klar. Verket var väldigt skitigt, även rost och oxidation av något slag på flera ställen. Efterhand kan jag se att jag inte fick bort all smuts men de viktigaste delarna ser rena ut, juveler, pivot etc.Hade nog behövt polera vissa bryggor och skruvar för att få bort all smuts/ oxidation, kanske någon läderfil funkar för det?

Överlag verkar verket ha använts väldigt mycket. Juveler såg inte så tajta ut mot pivot. Vid oljning av juveler tycker jag oljan rann ned för snabbt längs pivot. Väldigt omständligt att det inte är incablock i dessa, behövde lossa balansfjädern med sin "stud" och öppna regulatorpinnen. Råkade vid montering böja regulatorpinnen, ett helvete att böja tillbaka men blev helt OK hoppas jag.

En skruv var trasig vid ena ändjuvelen till balansen. Fick hjälp av @rogart-63 med ett gäng nya skruvar, tack! Fick även tips av Rogart att byta ut den trasiga korkpackningen vid kronan, där fick jag in 3 st nya oringar som verkar sitta tätt, sedan lite silikonfett på det.

Det blev nytt plexi då tidigare hade en spricka och sedan väldigt fin polering med 2000 papper för boett, lock och krona. Sedan duk med autosol.

Den gick ihop iaf, det får man vara glad för men har mycket att lära mig :). Får nu se kommande dagar hur väl verket presterar med tiden.

Före:
DSC01217 (2).jpg


Efter (denna bild mer fin än Före men hade bara dessa på mobilen):
20210727_174810.jpg
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Är det nån som känner igen urverket på bilden?
B7EC8C39-4895-4428-A556-023BCCE3BCD0.jpeg

Jag kommer behöva ett skrotverk eller åtminstone en balansbrygga för den verkar vara av

/ P
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Jag har ärvt ett fint gammalt Olma fickur. Det tickar och går men minut och timvisare står stilla. De snurrar när man ställer dem. Är det cannon pinion som slirar eller är det nått annat fel?

/ P
 

Watcheyes

Cartier
Jag har ärvt ett fint gammalt Olma fickur. Det tickar och går men minut och timvisare står stilla. De snurrar när man ställer dem. Är det cannon pinion som slirar eller är det nått annat fel?

/ P
Svårt att säga (är nybörjare) men det skulle kunna vara det antar jag, kanske något hjul inte får kontakt i verket vidare mot cannon pinion.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Har någon erfarenhet av att korta ner en J-B Champion meshlänk enligt bilder, mer än vad hålen i låset tillåter? Jag var slarvig när jag bytte till mig den och den är en gnutta för lång för mig. Jag orkar inte meka med den själv men nu har det hört av sig en kille som vill köpa om den kan förmodas gå att korta ner lite. Jag tycker det ser ut som att man borde kunna bända upp biten som ansluter mellan mesh och lås en aning, knipsa av lämpligt antal rader, och klämma ihop biten man öppnade. Men det är ju i högsta grad en gissning, och jag vill inte vilseleda killen som eventuellt kommer köpa. Vore tacksam för era insikter och och tankar kring detta! :)
DSC_0022.JPG

DSC_0023.JPG

DSC_0021.JPG

DSC_0020.JPG

DSC_0017.JPG

DSC_0013.JPG

DSC_0014.JPG
 

rogart-63

Patek
Tissoten blev äntligen klar. Verket var väldigt skitigt, även rost och oxidation av något slag på flera ställen. Efterhand kan jag se att jag inte fick bort all smuts men de viktigaste delarna ser rena ut, juveler, pivot etc.Hade nog behövt polera vissa bryggor och skruvar för att få bort all smuts/ oxidation, kanske någon läderfil funkar för det?

Överlag verkar verket ha använts väldigt mycket. Juveler såg inte så tajta ut mot pivot. Vid oljning av juveler tycker jag oljan rann ned för snabbt längs pivot. Väldigt omständligt att det inte är incablock i dessa, behövde lossa balansfjädern med sin "stud" och öppna regulatorpinnen. Råkade vid montering böja regulatorpinnen, ett helvete att böja tillbaka men blev helt OK hoppas jag.

En skruv var trasig vid ena ändjuvelen till balansen. Fick hjälp av @rogart-63 med ett gäng nya skruvar, tack! Fick även tips av Rogart att byta ut den trasiga korkpackningen vid kronan, där fick jag in 3 st nya oringar som verkar sitta tätt, sedan lite silikonfett på det.

Det blev nytt plexi då tidigare hade en spricka och sedan väldigt fin polering med 2000 papper för boett, lock och krona. Sedan duk med autosol.

Den gick ihop iaf, det får man vara glad för men har mycket att lära mig :). Får nu se kommande dagar hur väl verket presterar med tiden.

Före:
DSC01217 (2).jpg


Efter (denna bild mer fin än Före men hade bara dessa på mobilen):
20210727_174810.jpg
Grymt jobbat . Den ser jättefin ut.
 

rogart-63

Patek
Jag har ärvt ett fint gammalt Olma fickur. Det tickar och går men minut och timvisare står stilla. De snurrar när man ställer dem. Är det cannon pinion som slirar eller är det nått annat fel?

/ P
Kan det mycket väl vara . Man brukar nästan känna om minutröret är slitet . Det går väldigt lätt att ställa tiden. Men funkar den annars så skulle jag tippa att du har felet där.
 

rogart-63

Patek
Är det nån som känner igen urverket på bilden?
B7EC8C39-4895-4428-A556-023BCCE3BCD0.jpeg

Jag kommer behöva ett skrotverk eller åtminstone en balansbrygga för den verkar vara av

/ P
Har massa såna verk. Men alla ser likadana ut. Har du nån bild på andra sidan. Och ungefärlig storlek. Så kan jag kolla i mina böcker på setting levern . Det är nästan eklaste sättet att ta redan på vilket verk det är. Tror du menar balansen. Bryggan ser hel ut?
 
Senast ändrad:

Stup

Panerai
2-Faktor
Har massa såna verk. Men alla ser likadana ut. Har du nån bild på andra sidan. Och ungefärlig storlek. Så kan jag kolla i mina böcker på setting levern . Det är nästan eklaste sättet att ta redan på vilket verk det är. Tror du menar balansen. Bryggan ser hel ut?
Ja balansaxeln verkar vara av men jag byter helst hela bryggan. Det brukar sluta med trassliga fjädrar när jag försöker. Här kommer bild från tavelsidan
0B53292F-1221-426E-8D61-01E7CAA1A31B.jpeg
 
  • Like
Reactions: Beo

rogart-63

Patek
Toppen. Då ska jag söka efter ett donatorverk. Du råkar inte ha ett till salu?

Det här är min farmors gamla klocka som jag tänkte ställa iordning till min fru
Hittade inget direkt . Men ligger lite utspritt . Har en låda med gamla damklockor nånstans , kanske om vi har tur att det finns nåt verk ,
 

Fluve

Cartier
Tissoten blev äntligen klar. Verket var väldigt skitigt, även rost och oxidation av något slag på flera ställen. Efterhand kan jag se att jag inte fick bort all smuts men de viktigaste delarna ser rena ut, juveler, pivot etc.Hade nog behövt polera vissa bryggor och skruvar för att få bort all smuts/ oxidation, kanske någon läderfil funkar för det?

Överlag verkar verket ha använts väldigt mycket. Juveler såg inte så tajta ut mot pivot. Vid oljning av juveler tycker jag oljan rann ned för snabbt längs pivot. Väldigt omständligt att det inte är incablock i dessa, behövde lossa balansfjädern med sin "stud" och öppna regulatorpinnen. Råkade vid montering böja regulatorpinnen, ett helvete att böja tillbaka men blev helt OK hoppas jag.

En skruv var trasig vid ena ändjuvelen till balansen. Fick hjälp av @rogart-63 med ett gäng nya skruvar, tack! Fick även tips av Rogart att byta ut den trasiga korkpackningen vid kronan, där fick jag in 3 st nya oringar som verkar sitta tätt, sedan lite silikonfett på det.

Det blev nytt plexi då tidigare hade en spricka och sedan väldigt fin polering med 2000 papper för boett, lock och krona. Sedan duk med autosol.

Den gick ihop iaf, det får man vara glad för men har mycket att lära mig :). Får nu se kommande dagar hur väl verket presterar med tiden.

Före:
DSC01217 (2).jpg


Efter (denna bild mer fin än Före men hade bara dessa på mobilen):
20210727_174810.jpg
Har också en Tissot Antimagnetique, är det svårt / bökigt att byta glas på en sådan?
Tänker på reservdelar osv
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Hittar ingen tråd så ställer fråga här. Vad är det som eg. ska ingå i en service för att det ska kunna kallas för en riktig service (kanske bra att ha med i någon nybörjarguide)?

Jag var av uppfattningen att uppdragsfjädern samt packningarna alltid byttes (samt ev. slitdelar). Har dock märkt när jag trålat efter klockor online på bl.a. CH24 (framförallt utomlands) att man skriver att klockan är fullservad. När man sedan frågar vad som gjorts då får man oftast svaret att man - demonterat urverket, tvättat det, satt ihop det samt oljat det (ruckat etc.). I nästan alla fall jag har kollat upp så nämner man inget om att byta delar. Det verkar som om man har satt tillbaka gamla uppdragsfjädern samt lagt silikon på de gamla packningarna. Är detta att klassa som en riktig service?? Vad säger proffsen? @JohanSA ex.vis?
Kan förstå att detta är något man gör när det kommer till vintage då det inte är säkert att delar finns att hitta. Har dock märkt att man gör det även på moderna klockor.
 
Hittar ingen tråd så ställer fråga här. Vad är det som eg. ska ingå i en service för att det ska kunna kallas för en riktig service (kanske bra att ha med i någon nybörjarguide)?

Jag var av uppfattningen att uppdragsfjädern samt packningarna alltid byttes (samt ev. slitdelar). Har dock märkt när jag trålat efter klockor online på bl.a. CH24 (framförallt utomlands) att man skriver att klockan är fullservad. När man sedan frågar vad som gjorts då får man oftast svaret att man - demonterat urverket, tvättat det, satt ihop det samt oljat det (ruckat etc.). I nästan alla fall jag har kollat upp så nämner man inget om att byta delar. Det verkar som om man har satt tillbaka gamla uppdragsfjädern samt lagt silikon på de gamla packningarna. Är detta att klassa som en riktig service?? Vad säger proffsen? @JohanSA ex.vis?
Kan förstå att detta är något man gör när det kommer till vintage då det inte är säkert att delar finns att hitta. Har dock märkt att man gör det även på moderna klockor.
En handlare med begagnat klockor har oftast inte marginalen till att byta så mycket. Man är godtyckligare med vilket slitage som är accepterat. En märkesverkstad som får fullt betalt kan lättare byta ut delar vid minsta slitage. De har dessutom oftare betydligt lägre priser på delar.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
En handlare med begagnat klockor har oftast inte marginalen till att byta så mycket. Man är godtyckligare med vilket slitage som är accepterat. En märkesverkstad som får fullt betalt kan lättare byta ut delar vid minsta slitage. De har dessutom oftare betydligt lägre priser på delar.
Helt förståeligt. Är det dock korrekt av handlarna att skriva serviced/fully serviced om man inte gör servicen på samma sätt som märkesverkstaden? Om jag jmf med bilar (vilket jag vanligtvis försöker undvika) så finns det en serviceplan som man ska följa. Oberoende om det är mekonomen eller märkesverkstaden som gör servicen så ska denna vara av samma "kvalitet"

Vad bör man som köpare förvänta sig?

Läste bl.a. ett inlägg på WUS där handlaren skrivit "serviced and functioning" (eller liknande). När man sedan inspekterat klockan så var den inte alls servad. Som svar från handlaren fick personen att "serviced och funtioning" innebar att man öppnat boettlocket och tittat att allt ser ok ut. :banghead: Jag tror det är väldigt viktigt att användarna på KS är medvetna och inte naiva när det kommer till utsagor om service. Framförallt när det gäller ex. köp från CH24 där handlaren säger att något är servat men har eg. inget bevis.
 

niclasb

Omega
Försöker få liv i ett quartz-verk. Går sådär. Men jag lär mig… va 🤦
 

Bilagor

  • 42FFCB78-2A63-42FB-990D-BA4D7CEADE32.jpeg
    42FFCB78-2A63-42FB-990D-BA4D7CEADE32.jpeg
    671.7 KB · Visningar: 18

Hurin

Breitling
Hej!

Jag gör en service av en seiko för första gången och behöver byta ut glaset, men jag brottas lite med vilket typ av glas jag ska beställa. Någon som kan peka mig i rätt riktning? Är det ett original-glas jag behöver (vilken sort?), eller kan ett generisk fungera också (vad för sort i så fall?)?

Här nedan några bilder. Allt som allt är det alltså 3 delar: boetten, glaset och sedan metallring som trycks ner över glaset och håller det på plats.
 

Bilagor

  • 20210816_144643.jpg
    20210816_144643.jpg
    274.9 KB · Visningar: 11
  • 20210816_144602.jpg
    20210816_144602.jpg
    194.9 KB · Visningar: 6
  • 20210816_144528.jpg
    20210816_144528.jpg
    263.7 KB · Visningar: 5
  • 20210816_144456.jpg
    20210816_144456.jpg
    257.2 KB · Visningar: 5
  • 20210816_144415.jpg
    20210816_144415.jpg
    277.7 KB · Visningar: 6
  • 20210816_144357.jpg
    20210816_144357.jpg
    271.5 KB · Visningar: 6
  • 20210816_144333.jpg
    20210816_144333.jpg
    294.3 KB · Visningar: 6

rogart-63

Patek
Hej!

Jag gör en service av en seiko för första gången och behöver byta ut glaset, men jag brottas lite med vilket typ av glas jag ska beställa. Någon som kan peka mig i rätt riktning? Är det ett original-glas jag behöver (vilken sort?), eller kan ett generisk fungera också (vad för sort i så fall?)?

Här nedan några bilder. Allt som allt är det alltså 3 delar: boetten, glaset och sedan metallring som trycks ner över glaset och håller det på plats.
Seiko brukar ha sina egna glas. Vad heter modellen. så kan jag peka dig i rätt riktning .
 

Hurin

Breitling
Seiko brukar ha sina egna glas. Vad heter modellen. så kan jag peka dig i rätt riktning .

Ah, okej. Från vad jag kan läsa mig till brukar seiko just ha lite egna lösningar.

Det är iallafall en seiko selfdater, automatisk 24 juveler. Urverket är angivet som 6205B, och på boetten finns bokstäverna egp20mcr angivna.
 

lb82

Breitling
Är det någon som har tips på billiga o bra verktyg o grejer för egenmek, som kan hittas på Amazon? brukar försöka handla allt sånt här där
 
Topp