Tissoten blev äntligen klar. Verket var väldigt skitigt, även rost och oxidation av något slag på flera ställen. Efterhand kan jag se att jag inte fick bort all smuts men de viktigaste delarna ser rena ut, juveler, pivot etc.Hade nog behövt polera vissa bryggor och skruvar för att få bort all smuts/ oxidation, kanske någon läderfil funkar för det?
Överlag verkar verket ha använts väldigt mycket. Juveler såg inte så tajta ut mot pivot. Vid oljning av juveler tycker jag oljan rann ned för snabbt längs pivot. Väldigt omständligt att det inte är incablock i dessa, behövde lossa balansfjädern med sin "stud" och öppna regulatorpinnen. Råkade vid montering böja regulatorpinnen, ett helvete att böja tillbaka men blev helt OK hoppas jag.
En skruv var trasig vid ena ändjuvelen till balansen. Fick hjälp av
@rogart-63 med ett gäng nya skruvar, tack! Fick även tips av Rogart att byta ut den trasiga korkpackningen vid kronan, där fick jag in 3 st nya oringar som verkar sitta tätt, sedan lite silikonfett på det.
Det blev nytt plexi då tidigare hade en spricka och sedan väldigt fin polering med 2000 papper för boett, lock och krona. Sedan duk med autosol.
Den gick ihop iaf, det får man vara glad för men har mycket att lära mig
. Får nu se kommande dagar hur väl verket presterar med tiden.
Före:
Efter (denna bild mer fin än Före men hade bara dessa på mobilen):