• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

rogart-63

Patek
Om det här är 27-3 verk så har jag det.
1624913270427962816650.jpg
Den har troligen en incabloc i verkbotten oxå. Så tror inte den har samma skruv ändå.
 

Watcheyes

Cartier
Nu har jag mätt en skruv som passade i hålet men har inte samma grad på skruven, inte samma sänkning. Kan denna skruv iaf passa bra? @rogart-63 . Den sticker upp lite grann då den inte sänks ned helt i hålet.

Skruven har iaf måtten: dia 0,46 mm, längd 0,92 mm (längden är nog inte jätteviktig, iaf kring 1 mm är nog ok, det är måttet för hela skruven).

20210629_142427.jpg
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Nu har jag mätt en skruv som passade i hålet men har inte samma grad på skruven, inte samma sänkning. Kan denna skruv iaf passa bra? @rogart-63 . Den sticker upp lite grann då den inte sänks ned helt i hålet.

Skruven har iaf måtten: dia 0,46 mm, längd 0,92 mm (längden är nog inte jätteviktig, iaf kring 1 mm är nog ok, det är måttet för hela skruven).

20210629_142427.jpg
Visste det var nåt jag glömt. Jag har lite skruv som säkert passar . Tror iochförsig din skruv funkar oxå. . Skicka mig ett Pm så fixar jag lite skruv i ett Brev till dig.
 

Watcheyes

Cartier
Visste det var nåt jag glömt. Jag har lite skruv som säkert passar . Tror iochförsig din skruv funkar oxå. . Skicka mig ett Pm så fixar jag lite skruv i ett Brev till dig.
Wow, tackar, så får jag testa om det blir korrekt. Är denna typ av skruv exakt 0,46 i dia eller är det något typ av måttenhet man uttrycker i? Tex bultar som uttrycks med M.
 

Watcheyes

Cartier
Vad tycker ni, ska jag slipa boetten något med väldigt fint papper (typ 1000, 1500) och sedan polera det för hand (autosol)? Jag tänkte inte ta bort alla defekter utan mer en behandling för lite lyster.

Samt tänkte jag att det är nog lika bra att bya ut glaset än att polera det, glaset har oerhört många repor och någon djupare repa.
20210630_101328.jpg
 
  • Like
Reactions: Beo

Watcheyes

Cartier
Kallas detta för kronrörspackning? Eller har kronans packning fastnat i röret? Det är samma klocka som ovan. Tissot ca 1940.
Screenshot_20210705-094903_Gallery.jpg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Bästa sätt att "snabbåldra" en länk i stål, har en modern ganska ny länk som jag skulle vilja kännas lite mer använd och vintage ut. Gröta runt i sand/grus, eller hur går man tillväga. Någon som testat? :)
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Har fixat lite med en omega kaliber 1011, nu har jag satt tillbaka kronan och då har det uppstått problem. Jag kan ställa datum och vrida upp klockan, men jag kan inte komma åt att ställa tiden. Vad kan jag har gjort fel?
 

rogart-63

Patek
Har fixat lite med en omega kaliber 1011, nu har jag satt tillbaka kronan och då har det uppstått problem. Jag kan ställa datum och vrida upp klockan, men jag kan inte komma åt att ställa tiden. Vad kan jag har gjort fel?
Brukar ofta vara slitna i muffhjulet . Eller clutch wheel . Kolla även wig wag systemet funkar som det ska .
 

Oscar-Bob

Omega
Vet inte om jag hittat rätt men har någon tips på hur jag enklast kan fräscha upp denna? Verket går men kronan ser tråkig ut och det är även ganska synlig märken på boetten. Tänkte ge den till min marschalk och vill därav "fräscha" upp den innan :)

IMG_2688.jpg
IMG_2689.jpg
IMG_2691.jpg
IMG_2692.jpg
 

Embl

Omega
Vågar man öppna och ta bort dammet i klockan?
Har inte jobbat på mekaniska klockor med få verktyg....
Är en moretime mer vet jag inte:(
Mvh Emil!
PS om någon vet vilket urverk det är vill jag gärna veta:)
 

Bilagor

  • IMG_20210710_105307.jpg
    IMG_20210710_105307.jpg
    247.1 KB · Visningar: 10

Exxet

Rolex
Vågar man öppna och ta bort dammet i klockan?
Har inte jobbat på mekaniska klockor med få verktyg....
Är en moretime mer vet jag inte:(
Mvh Emil!
PS om någon vet vilket urverk det är vill jag gärna veta:)
Om du inte har fem tummar på varje hand och väl utvecklad bakfot så får de flesta upp bakboetten normalt sett, men är man livrädd för att meka så kanske det är bättre att lämna den till någon som vet vad dom gör :) sprättboett=slö kniv typ smör dito, skruvboett=gummiboll, boll av silvertape (klistret utåt ;)) om du nu inte har verktygen som vanligen används då förstås.

Och man ska kanske inte börja med en klocka som man verkligen vill ha kvar, skulle gissa att det sitter ett FHF, A S verk eller dylikt, omöjligt att säga utan att öppna den.
 

Embl

Omega
Om du inte har fem tummar på varje hand och väl utvecklad bakfot så får de flesta upp bakboetten normalt sett, men är man livrädd för att meka så kanske det är bättre att lämna den till någon som vet vad dom gör :) sprättboett=slö kniv typ smör dito, skruvboett=gummiboll, boll av silvertape (klistret utåt ;)) om du nu inte har verktygen som vanligen används då förstås.

Och man ska kanske inte börja med en klocka som man verkligen vill ha kvar, skulle gissa att det sitter ett FHF, A S verk eller dylikt, omöjligt att säga utan att öppna den.
Är inte så rädd att öppna och kolla lite på urverket. Blir nog att göra det när tiden finns!
Tack för tipset med silvertapen:)
 

Watcheyes

Cartier
Om det här är 27-3 verk så har jag det.
1624913270427962816650.jpg
Rogart var så snäll och skickade mig skruvar och jag hittade en passande skruv. Om det inte var tydligt förut så har jag nu en skruv =). Men den som får verket får gärna vara beredd om jag hittar något mer problem i verket =P Men inte just nu iaf, det som jag skulle kunna vara intresserad av är "fjädern" till spärren till ratchet wheel och fjädern till keyless work som trycket på en spärr där också. Iofs skulle jag kunna köpa urverket om ingen annan ska ha det. Tror jag kör fler tissot i framtiden av denna typ, bra krigsklockor från 40 talet!
 
  • Like
Reactions: Beo

Watcheyes

Cartier
Jag ska byta ut glaset på mitt Tissot-projekt (plexi). Vänster är det gamla. Det nya glaset (plexi) har metallförstärkning i botten på glaset som ni kan se i bilden, kan det bli något problem med detta då denna metallkant är bredare än originalet? Glaset har korrekt ytterdiameter. Tack.
20210712_173851.jpg
 

rogart-63

Patek
Jag ska byta ut glaset på mitt Tissot-projekt (plexi). Vänster är det gamla. Det nya glaset (plexi) har metallförstärkning i botten på glaset som ni kan se i bilden, kan det bli något problem med detta då denna metallkant är bredare än originalet? Glaset har korrekt ytterdiameter. Tack.
20210712_173851.jpg
Det gamla glaset till vänster är lite försänkt i glasringen . Är som ett step ner. Om du sätter dit den högra så kommer inte tavlan ner eller kanske ska säga upp. Det är tavlan som ska ligga i spåret. Kan du inte använda den gamla ringen i det nya glaset?
 
Topp