• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Watcheyes

Cartier
@rogart-63 Det verkar inte vara någon ring i gamla glaset och jag kan inte se någon sänkning i gamla glaset som ska ge plats för urtavlan. Postar bilder nedan på gamla glaset och boetten.

Är det nya glaset fel modell eller kan man ta bort metallringen? Om det är fel glas det nya, vad för modell behöver jag köpa i sådana fall?

Bild 1 gamla glaset, bild 3 nya glaset
20210713_080426.jpg
20210713_080253.jpg
20210713_080632.jpg
 

rogart-63

Patek
@rogart-63 Det verkar inte vara någon ring i gamla glaset och jag kan inte se någon sänkning i gamla glaset som ska ge plats för urtavlan. Postar bilder nedan på gamla glaset och boetten.

Är det nya glaset fel modell eller kan man ta bort metallringen? Om det är fel glas det nya, vad för modell behöver jag köpa i sådana fall?

Bild 1 gamla glaset, bild 3 nya glaset
20210713_080426.jpg
20210713_080253.jpg
20210713_080632.jpg
Synvilla . Du kan ta bort ringen . HW glas kanske . Men dom är lite höga .
 

Embl

Omega
Jag har bestämt mig att öppna min klocka och ta bort damm som hamnat i den. Vad ska jag använda för det?
Vart köper man produkten ni använder?
 

Watcheyes

Cartier
@rogart-63 hittade en guide nu om mått för ett armerat glas. Kanske behåller armering, tror inte den tar i tavlan då den är något sänkt, om det inte låter helt åt skogen :). Behöver hitta ett glas på 26,00 mm istället, har nog det hemma.
 

Watcheyes

Cartier
@rogart-63 jag tänker mig att det är nog vettigaste att installera samma glas igen och då utan armering. Ska se om jag får bort armeringen på nya glaset, är armmeringen limmad eller bara "press fitted"? Tack för hjälpen.
 

Embl

Omega
Hur menar du ? For att öppna eller ta bort damm . En gummiboll eller boettkniv för att öppna . Beror lite på vad det är för klocka . Bild?
Det är en moretime (bild) med damm under glaset. Tänker öppna klockan och ta ut uret och ta bort dammet på glasets insida.

Så tänker vad jag ska använda för att få med allt damm.
 

Bilagor

  • IMG_20210710_121334.jpg
    IMG_20210710_121334.jpg
    356.2 KB · Visningar: 15

Exxet

Rolex
Det är en moretime (bild) med damm under glaset. Tänker öppna klockan och ta ut uret och ta bort dammet på glasets insida.

Så tänker vad jag ska använda för att få med allt damm.
Du fick delvis svar av mig i en annan tråd men det här är det du behöver för att få upp ett ur, se bild + det @rogart-63 skrev.
Den blåa grejen är en sk. dammpust, och som man brukar säga -Google is your friend- prova med urmakeriverktyg.
Tänk också på att gamla klockor kan vara ett lite h*****e att få upp till skillnad från en ny dito.
Verktyg.jpg
 

Watcheyes

Cartier
Fortsätter med Tissot-projektet och nu gick jag nog in i väggen här...

Juvelen bredvid centrumhjulet, bild 1, ser ut att antingen vara fel juvel eller extremt utnött, förstoring bild 2, vad är korrekt? Juvelens hål ser mycket större ut motför axelns diameter. Se bild 3 med en annan juvel som ser bra ut, den tillhör "escapement wheel" (ursäkta glömt svenska ordet).

Tack för hjälpen, nu får jag nog gå en snabbkurs i att byta juvel 😀
Screenshot_20210717-183557_Gallery.jpg

20210717_182102.jpg


20210717_182834.jpg
 

rogart-63

Patek
Fortsätter med Tissot-projektet och nu gick jag nog in i väggen här...

Juvelen bredvid centrumhjulet, bild 1, ser ut att antingen vara fel juvel eller extremt utnött, förstoring bild 2, vad är korrekt? Juvelens hål ser mycket större ut motför axelns diameter. Se bild 3 med en annan juvel som ser bra ut, den tillhör "escapement wheel" (ursäkta glömt svenska ordet).

Tack för hjälpen, nu får jag nog gå en snabbkurs i att byta juvel 😀
Screenshot_20210717-183557_Gallery.jpg

20210717_182102.jpg


20210717_182834.jpg
Tycker inte det ser så farligt ut? Tänk på att juvelen är fasad. Glappar det när du testar att flytta den? Tror nästan pivoten slits ut innan juvelen. Ser dock ev ut som den sitter lite högt? Hur känns den i höjdled? Lite glapp ska det vara . Så även i sidled.
 

Watcheyes

Cartier
Tycker inte det ser så farligt ut? Tänk på att juvelen är fasad. Glappar det när du testar att flytta den? Tror nästan pivoten slits ut innan juvelen. Ser dock ev ut som den sitter lite högt? Hur känns den i höjdled? Lite glapp ska det vara . Så även i sidled.
Tack för svar Rogart. Jag har känt på kugghjulet och det känns väl inget särskilt om jag jämför med de andra hjulen. Det skulle kunna vara så att juvelen har flyttats i höjdled som du är inne på, pivoten har kanske inte gått helt igenom utan är på gränsen igenom juvelen.

Jag kontrollerade vidare, jag lyckades kunna kila in en oljesticka på följande vis nedan. Är det en förskjutning i höjdled tro?
20210717_205255.jpg
 

rogart-63

Patek
Tack för svar Rogart. Jag har känt på kugghjulet och det känns väl inget särskilt om jag jämför med de andra hjulen. Det skulle kunna vara så att juvelen har flyttats i höjdled som du är inne på, pivoten har kanske inte gått helt igenom utan är på gränsen igenom juvelen.

Jag kontrollerade vidare, jag lyckades kunna kila in en oljesticka på följande vis nedan. Är det en förskjutning i höjdled tro?
20210717_205255.jpg
Svårt att säga utan att se den andra sidan och se hur både juvel och pivot ser ut . Ser ju onekligen lite slitet ut. Juvelen brukar för det mesta ligga jämns med insidan på plattan. Jag måste nästan jämnföra med nåt.
 

Watcheyes

Cartier
Svårt att säga utan att se den andra sidan och se hur både juvel och pivot ser ut . Ser ju onekligen lite slitet ut. Juvelen brukar för det mesta ligga jämns med insidan på plattan. Jag måste nästan jämnföra med nåt.
Har undersökt ovansidan och där ser det jämt ut om jag jämför med intilliggande pivot och juvel. Pivot går igenom juvelen på bilden ovan och sticker ut en bit, det ser faktiskt bra ut nu när jag kontrollerat igen. Juvelen verkar bara vara något sliten, jag tänkte köra vidare, alltså acceptera detta om det inte låter helt galet.

Tack för hjälpen Rogart!
 

Embl

Omega
Hej!
Försöker ta ut urverket ur min moretime för att ta bort damm runt urtavlan. Jag har nu öppnat baksidan men har svårt att se hur jag ska ta ut kronan?
 

Bilagor

  • IMG_20210725_230653.jpg
    IMG_20210725_230653.jpg
    548.2 KB · Visningar: 9
  • IMG_20210725_230635.jpg
    IMG_20210725_230635.jpg
    574.7 KB · Visningar: 9

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Den där skruven?
Tack för svar!
Ja! Skruva kanske 1,5 varv och håll kvar mejseln med lite tryck! Och känn om kronan lossar, annars skruva lite itaget tills kronan är uttagbar! Tar man för mycket lossar regeln på tavelsidan och blir mer jobb med att lossa visare och tavla då!
Så lugnt och fint, så fixar du det!
 
Topp