• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Tack @rogart-63, du är en klippa! Då vågar jag nog beställa tavla trots allt. Får knipsa pelarna och limma/klistra tavlan. Mitt verk hade ingen spacer, så jag får se om det kommer behövas.
Finns små dubbel häftande ”prickar” dial dots!

Jag har så dra ett pm om du vill så kan jag skicka ett gäng! Säljs i förpackning som räcker 4-5 livstider!
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Kan man tajta till den första länkbiten lite genom att trycka med typ en mejsel?
11DA3EBB-232E-46E8-BC4B-C3D99838873E.jpeg
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hej,
har en Seiko bell-matic (4006 cal 27Jewels) där typ allt funkar som det ska. Men har märkt att minutvisaren slutar att gå trots att sekundvisaren tickar på fint. När man ställer tiden så går minutvisaren ok i kanske 10-30 min för att sedan stanna. Så gissar att något hjul är slitet så det inte kuggar i som det ska, eller vad tror ni som meckar med Seiko?

Fråga; kan man köpa ett 4006A verk (utan dagskiva) med 17jewels som donator?

Tack på förhand
 
Senast ändrad:

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Hej,
har en Seiko bell-matic (4006 cal 27Jewels) där typ allt funkar som det ska. Men har märkt att minutvisaren slutar att gå trots att sekundvisaren tickar på fint. När man ställer tiden så går minutvisaren ok i kanske 10-30 min för att sedan stanna. Så gissar att något hjul är slitet så det inte kuggar i som det ska, eller vad tror ni som meckar med Seiko?

Fråga; kan man köpa ett 4006A verk (utan dagskiva) med 17jewels som donator?

Tack på förhand
Följer tim och med minutvisaren varandra?
Om timmen pekar på heltimme är då minuten med på det?
Isåfall är det nog Canonpinion, kopplingen mellan verket och visare! Slirar rätt ofta med tiden och kräver service!
 

Kupad Hand

Panerai
Hej,
har en Seiko bell-matic (4006 cal 27Jewels) där typ allt funkar som det ska. Men har märkt att minutvisaren slutar att gå trots att sekundvisaren tickar på fint. När man ställer tiden så går minutvisaren ok i kanske 10-30 min för att sedan stanna. Så gissar att något hjul är slitet så det inte kuggar i som det ska, eller vad tror ni som meckar med Seiko?

Fråga; kan man köpa ett 4006A verk (utan dagskiva) med 17jewels som donator?

Tack på förhand
Låter som minutröret/Canon pinion är utslitet. Går för en vass uris att tajta till existerande eller byta ut.
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Följer tim och med minutvisaren varandra?
Om timmen pekar på heltimme är då minuten med på det?
Isåfall är det nog Canonpinion, kopplingen mellan verket och visare! Slirar rätt ofta med tiden och kräver service!
Låter som minutröret/Canon pinion är utslitet. Går för en vass uris att tajta till existerande eller byta ut.

toppen, tack!

och yes timme och minut följer varandra.

har sett ett nos 4006A verk på Ebay, är det kompatibelt med 4006 avseende minutrör? Tänkte i så fall köpa det som donator
 

Kupad Hand

Panerai
toppen, tack!

och yes timme och minut följer varandra.

har sett ett nos 4006A verk på Ebay, är det kompatibelt med 4006 avseende minutrör? Tänkte i så fall köpa det som donator
Gott, då är problemet löst iaf! Borde va samma verk, dock inte bekant med just detta.. Sök annars ebay eller liknande efter Canon pinion. Om du inte vill ha massa andra reservdelar dvs!

Men relativt lätt fix att byta så borde va igång snart igen. Lycka till!
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
toppen, tack!

och yes timme och minut följer varandra.

har sett ett nos 4006A verk på Ebay, är det kompatibelt med 4006 avseende minutrör? Tänkte i så fall köpa det som donator
Är som @Kupad Hand skriver sannolikt bara service behov, troligtvis inte behov av nya delar. Begagnat verk kan troligen ha samma problem, behöver rengöras och justeras! Är ett rör som klämmer om ett annat, och slirar mot verket så man kan ställa tiden!

Tillägg!
De flesta som jag behövt byta ut är för att jag justerat tokigt, inte slitage!
 
Senast ändrad:

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Gott, då är problemet löst iaf! Borde va samma verk, dock inte bekant med just detta.. Sök annars ebay eller liknande efter Canon pinion. Om du inte vill ha massa andra reservdelar dvs!

Men relativt lätt fix att byta så borde va igång snart igen. Lycka till!
Är som @Kupad Hand skriver sannolikt bara service behov, troligtvis inte behov av nya delar. Begagnat verk kan troligen ha samma problem, behöver rengöras och justeras! Är ett rör som klämmer om ett annat, och slirar mot verket så man kan ställa tiden!

Tillägg!
De flesta som jag behövt byta ut är för att jag justerat tokigt, inte slitage!

stort tack för snabba svar 😊👍
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Någon vänlig själ som råkar veta storlek på plexi? Har inte letat så noggrant än men tänkte att det kanske är någon här som har bytt och kommer ihåg?
8EE67AE8-F4BE-4E5D-B399-F1272C0404E1.jpeg
31,0 eller 31,1 tror jag det är. Men jag vill minnas att det är en bredare inre ring i detta glas och det kan vara lite pyssligt att hitta rätt. Vad har ni andra som bytt glas på dessa för erfarenheter?
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
@Hr_Proos Ajaj då, vilken otur, vart det något glapp höjdled på någon brygga som vispade igång allt? Ingen aning om det går att laga, beror nog på hur bra man vill få till det :)
Tror att jag drog klockan i dörrkarmen och visarna flyttade sig något. Sen när den skulle ställas efter den legat någon vecka så hakade visarna ihop. Jag hade många varv att snurra, så jag snurrade på med bra kraft och fart...Så jävla dumt!

Men, men så är det när du använder 40-talare till vardags. Klockan i frågan, innan alltså.
3fc0150b-170f-485e-9f2c-bbb20088816f-jpeg.1302312
 

rogart-63

Patek
Tror att jag drog klockan i dörrkarmen och visarna flyttade sig något. Sen när den skulle ställas efter den legat någon vecka så hakade visarna ihop. Jag hade många varv att snurra, så jag snurrade på med bra kraft och fart...Så jävla dumt!

Men, men så är det när du använder 40-talare till vardags. Klockan i frågan, innan alltså.
3fc0150b-170f-485e-9f2c-bbb20088816f-jpeg.1302312
Ta bort radiumet och lägg i ny lume med brunpatinerad olysande lumepasta .
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Tror att jag drog klockan i dörrkarmen och visarna flyttade sig något. Sen när den skulle ställas efter den legat någon vecka så hakade visarna ihop. Jag hade många varv att snurra, så jag snurrade på med bra kraft och fart...Så jävla dumt!

Men, men så är det när du använder 40-talare till vardags. Klockan i frågan, innan alltså.
3fc0150b-170f-485e-9f2c-bbb20088816f-jpeg.1302312
Lider med dig, är tyvärr lätt gjort i farten!
Men glädjen att använda klockorna efter lust o känsla, är ju med till glädje!
 

rogart-63

Patek
Radiumet har jag plockat ut... men tyvärr har ena sidan av visaren gått av. Går det att fixa med bara lume tro? Lume-jobb kan kanske vara något för dig. :) Ska ta en bild vid tillfälle.
Ajdå . Har lött ihop en likande Tissot visare en gång . Men det är rätt pilligt . Och syns lite. Man kan hålla ihop det med lumen. Alternativt att hitta en likadan visare. Den är rätt vanlig . Tyvärr så rostar dom ju så materialet att löda ihop kan vara minimalt.
 
Topp