• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Fadershan

Patek
Bytte batteri på en Certina DS, men får inte igen locket. Sitter vad jag tror är en packning i nylon, den är ganska stel men tänker att den nog ska vara det. Får inte igen locket hur jag än pressar. Någon som har tips?
Ska packningen vara stel eller behöver den bytas? Den flexar en del så den är inte styv.
Så jag antar att du testat att sätta på baklocket utan packning och att det då funkar? :) Iaf är det ju packning annars något annat?
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Så jag antar att du testat att sätta på baklocket utan packning och att det då funkar? :) Iaf är det ju packning annars något annat?
Utan packning sitter inte locket fast, det är liksom "press-fit" med en nylonpacking ganska lik en sån som jag sett sitta runt safir/mineralglas.
Verkligen som gjort för att man måste lämna in klockan till urmakare varje gång man ska byta batteri
Också lite oklart kring trycktåligheten, tänker att ett gängat baklock med ordentlig packning är bättre ur vattentäts/trycksynpunkt än ett snäpplock med packning?
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Utan packning sitter inte locket fast, det är liksom "press-fit" med en nylonpacking ganska lik en sån som jag sett sitta runt safir/mineralglas.
Verkligen som gjort för att man måste lämna in klockan till urmakare varje gång man ska byta batteri
Också lite oklart kring trycktåligheten, tänker att ett gängat baklock med ordentlig packning är bättre ur vattentäts/trycksynpunkt än ett snäpplock med packning?
Det är svårare utan fett med! Tänker att man kan ha lite extra och inte pressa mitt i utan mer runt kanten för jämt tryck!
 

Fadershan

Patek
Utan packning sitter inte locket fast, det är liksom "press-fit" med en nylonpacking ganska lik en sån som jag sett sitta runt safir/mineralglas.
Verkligen som gjort för att man måste lämna in klockan till urmakare varje gång man ska byta batteri
Också lite oklart kring trycktåligheten, tänker att ett gängat baklock med ordentlig packning är bättre ur vattentäts/trycksynpunkt än ett snäpplock med packning?
Ja gängat är bättre iom :) Så du pressar men det känns som inte kraften är nog för att det ska snäppas dit?
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Ja gängat är bättre iom :) Så du pressar men det känns som inte kraften är nog för att det ska snäppas dit?
Har med tänkt att gängat är mycket bättre, men älskar ju ryss ur mer o mer och dom har ju löst lock med spännring!
Har läst att sedan det är trycksatt har inte spännrigen så stor verkan, men om gängat lock är lite löst låser det i gängan vid tryck och tätar inte!
Så presslock med så här tajt passform är nog bra!

Eftertanke:
Menar ju inte alls att gängat är dåligt,bara det är rätt monterar.
Men gillar själv när det finns flera lösningar på saker, olika men funktion!
 
Senast ändrad:

oftast

Panerai
2-Faktor
Har med tänkt att gängat är mycket bättre, men älskar ju ryss ur mer o mer och dom har ju löst lock med spännring!
Har läst att sedan det är trycksatt har inte spännrigen så stor verkan, men om gängat lock är lite löst låser det i gängan vid tryck och tätar inte!
Så presslock med så här tajt passform är nog bra!

Eftertanke:
Menar ju inte alls att gängat är dåligt,bara det är rätt monterar.
Men gillar själv när det finns flera lösningar på saker, olika men funktion!
Håller absolut med om att det är kul att det finns olika lösningar, är ju sånt som gör klockhobbyn kul!
Sen är det ju inte superofta man dyker med klockorna ändå så det är ju mest akademiska skillnader egentligen, förutom kanske när man ska byta batterier och inte får ihop fanskapet igen :D
 

Nero13

Panerai
3d printad verkhållare. Vi har en på jobbet för prototyp delar och skulle bara ”prova” i fredags em😂Skulle passa 7s26-nh35 men passar tydligen vissa eta med.
F6FD3297-2ED2-424A-8CC4-A304903D7577.jpeg
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Hej! Ska sälja en sliten defekt Lemania för delar på Tratten men lyckas inte identifiera urverket. Ngn kunnig som kan se vilken kaliber det är?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    422.3 KB · Visningar: 11
  • 9CE7F325-4F8D-45A6-9499-E3C5DFAF8A89.jpeg
    9CE7F325-4F8D-45A6-9499-E3C5DFAF8A89.jpeg
    424.7 KB · Visningar: 10

Watcheyes

Cartier
Någon i Sthlm eller utanför som har smoothing broaches? Skulle behöva låna eller så får jag helt enkelt köpa och vänta =). Vad heter dessa egentligen på svenska? Smoothing broaches för att expandera ett hål och inte slipa det.
 

rogart-63

Patek
Nån som har ett ETA 255.411 eller vilket 255. ...verk som helst. Med en okej Clutch wheel. Ett skrotverk funkar . Behöver inte funka . Bara Clutch wheel eller muffhjul är okej.
Sket sig . En lite pigg så m minuthjul på var oxå trasig. Så tyvärr så räcker det inte att bara byta muffhjul.
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
DSC00878.JPG

Syns lite dåligt . Men den lilla tappen där minute hjulet ska gå att knacka loss. Testa på ett skrotverk. Inte detta dock. Men ska ta den tappen från ett annat verk som ses under . Och flytta över från det Omega 1444 verket. Håller tummarna att det funkar.Kommer några bilder imorgon. Är dock lite skraj för muffhjulet. Att det är för slitet så det rappar över . Så om nån har ett sånt liggande vore det kalas . Eller mot förmodan ett trasig 255. .. verk med helt muffhjul . Verkar tugga såna rätt frisk i dessa verk

DSC00879.JPG
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
DSC00878.JPG

Syns lite dåligt . Men den lilla tappen där minute hjulet ska gå att knacka loss. Testa på ett skrotverk. Inte detta dock. Men ska ta den tappen från ett annat verk som ses under . Och flytta över från det Omega 1444 verket. Håller tummarna att det funkar.Kommer några bilder imorgon. Är dock lite skraj för muffhjulet. Att det är för slitet så det rappar över . Så om nån har ett sånt liggande vore det kalas . Eller mot förmodan ett trasig 255. .. verk med helt muffhjul . Verkar tugga såna rätt frisk i dessa verk

DSC00879.JPG
Har med stött på det problemet, skall kolla men tror inte jag har fler skrotverk av dessa!
Återkommer med svar!
Tror verket är vanligt i ”guld” klockor från Tissot!
 

Watcheyes

Cartier
Uppdaterad, jag tog fel skruv....dock hålet iaf inte så snyggt. Har problem att få i en skruv på Longines cal 428. Tror gängan i verket är hyfsat körd. Har inte vågat ta i utan har försökt hitta gänga och försökt skruva ned den men lyckas inte. Det är spärren till ratchet wheel.

Kan det vara vettigt lägga på liiite olja på skruven? Ska testa mer men detta ser ju inte fint ut. Skruven tycker jag inte såg så nött ut, bara lite.
 

Bilagor

  • 20211030_194059.jpg
    20211030_194059.jpg
    375.8 KB · Visningar: 4
  • 20211030_194046.jpg
    20211030_194046.jpg
    380.7 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Uppdaterad, jag tog fel skruv....dock hålet iaf inte så snyggt. Har problem att få i en skruv på Longines cal 428. Tror gängan i verket är hyfsat körd. Har inte vågat ta i utan har försökt hitta gänga och försökt skruva ned den men lyckas inte. Det är spärren till ratchet wheel.

Kan det vara vettigt lägga på liiite olja på skruven? Ska testa mer men detta ser ju inte fint ut. Skruven tycker jag inte såg så nött ut, bara lite.
Det där var inte lätt . Antingen försöka med en längre skruv eller en med större gänga . Går att göra en ny gänga och pressa i . Men är rätt pilligt och kräver svarv och pressvektyg.
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Finns det nått gammalt urmakarknep för att få balansen inkl balansbrygga att falla på plats i mitt Vostok 2416, Jag tror att jag inte lyckas få balansen att jacka i ankaret.
 
Topp