2783 finns nog något här. Sitter det ett 25-011 . Brukar det inte vara ett 25-651 verk i dessa. Men fanns två varianter
Japp!
Dagskivan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
2783 finns nog något här. Sitter det ett 25-011 . Brukar det inte vara ett 25-651 verk i dessa. Men fanns två varianter
Det ska finnas.Japp!
Dagskivan
Funderar på hur jag ska felsöka och eventuellt lösa gången på denna Omega cal 491. Den går för fort, ca +120 s per dygn och det är när jag justerat regulatorn till max (vilket är fel att göra då det är problem med klockans gång). Amplitud ca 270-300 grad, 3,0 ms beat error.
Felsökningen:
1. Kontroll magnetism med kompass mot klockan.
-Kan inte se att det skulle vara någon magnetism på kompassen, ser mer ut som att urverkshållaren ger lite utslag, har avmagnetiserat hela urverket flera gånger (10 ggr+)
2. Kontrollera fjäderns position i regulatorn mellan pinnarna.
-Båda pinnarna ser parallella ut mot varandra. Fjädern studsar mellan båda pinnarna vid gång. Max och min på regulatorn ser ut att följa fjädern fint. Fjädern verkar ha korrekt form.
4. Kontrollera om blandat ihop ändjuvelerna med varandra, ovan och undre ändjuvel.
-Det är korrekt ändjuvel på sin plats, installerat om. Kan Chaton blandas ihop?
5. Kontrollera om fjädern verkar kladdig.
-Tröck på fjädern mot sig, kan inte se att fjädern fastnar mot sig själv, fjädern verkar ren. Rengjorde igen i bensin. Verkar inte heller vara magnetisk, fjädern fastare inte på sig själv. Dock noterade eventuellt någon förbättrad gång, från ca +120s till ca +110s i gången. Kan vara slump kanske.
6. Kontroll ändarna på balansen.
-Vad jag kan se i mikroskop ser ändarna bra ut. Balansen rör sig utan "vobbel" under gång. Ändarna har inte heller någon vobbel när de inspekteras i chaton vid gång.
7. Inpsketera fjäder när den ligger i princip rakt.
-Allt ser ok ut vad jag kan se.
Tar tacksamt emot tips, hoppas mina kontrollera kan hjälpa någon.
Jag funderar på att ta bort gånghaken för att se balansen på plats själv för att kontrollera om fjädern är för kort genom att gå från max till min på regulatorn utan att balansen ska röra sig.
Jag själv bytte huvudfjädern till korrekt enligt ranfft. Det ska stämma,tack iaf.Har du kontrollerat att det är rätt drivfjäder som sitter i? Det finns väl exempel där man försökt skrämma upp amplituden med en starkare fjäder?
Tja! Det finns många olika vätskor och tillvägagångssätt men jag gissar att min metod som jag beskrev med vätskor och förtvätt inte fungerade så bra för dig?Tjenare gänget! Lägger ut samma bild i flera forum! Men jag behöver lite tips och hjälp. Jag har precis fått hem en trevlig Elma super elite rengöringsmaskin, men jag har dålig koll på vilka vätskor som ska i de olika behållarna och varför! Är det någon som kan snabbt och kort förklara för mig, tips, info, vart man kan köpa mm.
Skickar med en bild på denna vackra skapelse!! tack på förhand
Tjena! Jag har inte köpt hem något ännu, men tyckte elma röd var fruktansvärt dyr, skulle mest kolla om det fanns andra alternativ jag tycker det är en djungelTja! Det finns många olika vätskor och tillvägagångssätt men jag gissar att min metod som jag beskrev med vätskor och förtvätt inte fungerade så bra för dig?
Elma röd är nog bland det billigaste du kan ha den spädes ju 1+9 Ipa däremot e nog dyrare så då kan man köra Elma, batterivatten, ipa i den ordningen.Tjena! Jag har inte köpt hem något ännu, men tyckte elma röd var fruktansvärt dyr, skulle mest kolla om det fanns andra alternativ jag tycker det är en djungel
Hade ingen aning att man skulle spä ut det! ja då blir det ju klart billigareElma röd är nog bland det billigaste du kan ha den spädes ju 1+9 Ipa däremot e nog dyrare så då kan man köra Elma, batterivatten, ipa i den ordningen.
Hoppas inte meddelandet blir gigantiskt. Jag missade en sak förut, att gången kan regleras med hela "regulator pin"-armen, alltså den armen som håller i regulator "pin" , att den går att flytta och sedan finjusterar man med skruven till regulatorn, nu går den någon sekund +/-, hoppas någon får hjälp av min lista och finner denna miss jag gjorde . Beat error går nog bra att justera via balance collet. Tack för svaren!Funderar på hur jag ska felsöka och eventuellt lösa gången på denna Omega cal 491. Den går för fort, ca +120 s per dygn och det är när jag justerat regulatorn till max (vilket är fel att göra då det är problem med klockans gång). Amplitud ca 270-300 grad, 3,0 ms beat error.
Felsökningen:
1. Kontroll magnetism med kompass mot klockan.
-Kan inte se att det skulle vara någon magnetism på kompassen, ser mer ut som att urverkshållaren ger lite utslag, har avmagnetiserat hela urverket flera gånger (10 ggr+)
2. Kontrollera fjäderns position i regulatorn mellan pinnarna.
-Båda pinnarna ser parallella ut mot varandra. Fjädern studsar mellan båda pinnarna vid gång. Max och min på regulatorn ser ut att följa fjädern fint. Fjädern verkar ha korrekt form.
4. Kontrollera om blandat ihop ändjuvelerna med varandra, ovan och undre ändjuvel.
-Det är korrekt ändjuvel på sin plats, installerat om. Kan Chaton blandas ihop?
5. Kontrollera om fjädern verkar kladdig.
-Tröck på fjädern mot sig, kan inte se att fjädern fastnar mot sig själv, fjädern verkar ren. Rengjorde igen i bensin. Verkar inte heller vara magnetisk, fjädern fastare inte på sig själv. Dock noterade eventuellt någon förbättrad gång, från ca +120s till ca +110s i gången. Kan vara slump kanske.
6. Kontroll ändarna på balansen.
-Vad jag kan se i mikroskop ser ändarna bra ut. Balansen rör sig utan "vobbel" under gång. Ändarna har inte heller någon vobbel när de inspekteras i chaton vid gång.
7. Inpsketera fjäder när den ligger i princip rakt.
-Allt ser ok ut vad jag kan se.
Tar tacksamt emot tips, hoppas mina kontrollera kan hjälpa någon.
Jag funderar på att ta bort gånghaken för att se balansen på plats själv för att kontrollera om fjädern är för kort genom att gå från max till min på regulatorn utan att balansen ska röra sig.
Får du den hyfsat ren och den inte rappar över när du ställer klockan bör det väl funka . Ser lite sliten ut dock.Mekar med Certina Kf320, bör denna del bytas ut? Kan tänka mig delar till uppdrag och visare kan vara lite nötta.
Samt undrar jag, gången på detta verk före rengöring (väldigt smutsigt) hade ett beat error på 4.0 ms, brukar smuts ställa till det med beat error eller kan jag förvänta mig något mekaniskt fel när allt är rengjort? Tack.
Tack, tror allt fungerade bra före nedmontering.Får du den hyfsat ren och den inte rappar över när du ställer klockan bör det väl funka . Ser lite sliten ut dock.
Tja! Ja den e lite sliten men kanske funkar ändå men de slirar och sliter de andra delarna ifall det går för långt. Ang 320's haltning på 4.0 som du nämnde så måste du tvätta allt och testa igen. Det är dock sannolikt att haltningen är kvar även efter rengöring iom att haltningen är ett mått på hur ickecentrerad gånghaken är typ. På 320 så måste du manuellt justera spiralen (4.0 är alldeles för högt att låta bli att justera imo). Det är förenat med viss risk om man är ovan. Då kan man sejfa lite mer och plocka av spiralen för att sätta tbx den.. Men hur vet du hur mkt och årt vilket håll? Man kan mäta ut litegrann men oftast får man gör om.Mekar med Certina Kf320, bör denna del bytas ut? Kan tänka mig delar till uppdrag och visare kan vara lite nötta.
Samt undrar jag, gången på detta verk före rengöring (väldigt smutsigt) hade ett beat error på 4.0 ms, brukar smuts ställa till det med beat error eller kan jag förvänta mig något mekaniskt fel när allt är rengjort? Tack.
Tja! Ja den e lite sliten men kanske funkar ändå men de slirar och sliter de andra delarna ifall det går för långt. Ang 320's haltning på 4.0 som du nämnde så måste du tvätta allt och testa igen. Det är dock sannolikt att haltningen är kvar även efter rengöring iom att haltningen är ett mått på hur ickecentrerad gånghaken är typ. På 320 så måste du manuellt justera spiralen (4.0 är alldeles för högt att låta bli att justera imo). Det är förenat med viss risk om man är ovan. Då kan man sejfa lite mer och plocka av spiralen för att sätta tbx den.. Men hur vet du hur mkt och årt vilket håll? Man kan mäta ut litegrann men oftast får man gör om.
Låter som det klassiska: Klockan är för hårt uppdragen, som vilket egentligen inte finns, skulle tro att det kan se ut som på denna bild:Detta är mitt allra första renoveringsprojekt och som väntat har jag stött på problem redan första timmen. Själva syftet med projektet är helt enkelt bara kunskap och därav är att skicka klockan till en uris den absolut sista utvägen.
Nu till problemet. Kronan går inte att snurra medurs, alltså går klockan inte att dra upp. Vad kan jag göra åt saken? Tacksam för svar!
Tack för hjälpen! Hur löser jag det? Rengöra?Låter som det klassiska: Klockan är för hårt uppdragen, som vilket egentligen inte finns, skulle tro att det kan se ut som på denna bild:
Vilket gör att fjädern har fastnat p g a smuts, fettet har blivit en kletig massa, sedan kan det ju finnas andra orsaker.
Kan ju tillägga att verket är ett AS 1130 med sk. svanhalsregulator, ett helt okej verk.
Svar ja, riva verket och rengöra, det man kan prova med är att vrida kronan litegrann och sedan lossa spärrhaken och låta fjäderspänningen lossa om du fattar vad jag menar, man måste hålla emot med kronan då den roterar moturs när(om) fjädern slackas, går även att använda en mejsel, förmodligen låter detta som rena grekiskan om man inte mekat klockor tidigare.Tack för hjälpen! Hur löser jag det? Rengöra?
Incabloc ? Har ett 320 verk nånstans. Kan kolla hur dom ser ut. Är motståndarna så slitna. Hur ser då tapparna ut?Jobbar vidare med Certina kf320, motstenarna till balansen är slitna, ena väldigt sliten. Skulle behöva införskaffa nya sådana, någon här som jag kan köpa av? Tackar.
Jag mätte båda stenarna, det är följande, övre och undre sten, 1,12 mm dia, övre 0,25 mm i höjd, undre 0,15 mm i höjd. Jag mätte med min JKA feintester (?), måtten bör stämma.
Hej, ja incabloc, Toppen, tackar.Incabloc ? Har ett 320 verk nånstans. Kan kolla hur dom ser ut. Är motståndarna så slitna. Hur ser då tapparna ut?
Svårt att säga. Men ser rätt spetsig ut. Ska kolla på datorn. Sitter med telefonen bara.Hej, ja incabloc, Toppen, tackar.
Den är sliten enligt bild ovan, vet inte hur slitet det innebär men man kan tydligt se ett nött område. Tapp ser ut som följande, tyvärr kommer inte närmre, ser det ok ut? Kanske lite planad men ser väl helt ok ut med min amatörbedömning. Nedre tapp är ok, den motstenen hade en liten antydan för nötning, undre stenen kanske kan behållas.
Kunde faktiskt se när verket var smutsigt, innan demontering att balansen vobblar lite, pivot vibrerar mot motstenen sätt ovanför, övre pivot. Kanske beror på sliten motsten samt något sliten tapp. Men det var väldigt små vibrationer, bara något jag tyckte verkade utanför det normala i jämförelse mot tidigare verk som jag inspekterat.
Tappen ser slut ut oxå . Den ser ut som den blivit spetsig. Ska vara rak med en lätt rundning . Har en balans som jag tror är i gott skick .Hej, ja incabloc, Toppen, tackar.
Den är sliten enligt bild ovan, vet inte hur slitet det innebär men man kan tydligt se ett nött område. Tapp ser ut som följande, tyvärr kommer inte närmre, ser det ok ut? Kanske lite planad men ser väl helt ok ut med min amatörbedömning. Nedre tapp är ok, den motstenen hade en liten antydan för nötning, undre stenen kanske kan behållas.
Kunde faktiskt se när verket var smutsigt, innan demontering att balansen vobblar lite, pivot vibrerar mot motstenen sätt ovanför, övre pivot. Kanske beror på sliten motsten samt något sliten tapp. Men det var väldigt små vibrationer, bara något jag tyckte verkade utanför det normala i jämförelse mot tidigare verk som jag inspekterat.
Aha, tack för infon, nytt för mig detta. Såhär ser undre tappen ut, den ser mer rak ut och rund i toppen som du säger det ska vara. Jag kan eventuellt ha balans, kan återkomma i pm.Tappen ser slut ut oxå . Den ser ut som den blivit spetsig. Ska vara rak med en lätt rundning . Har en balans som jag tror är i gott skick .
Ser lite nött ut oxå . Men bilden kan göa att det blänker . Hör av dig om du inte hittar nåt .Aha, tack för infon, nytt för mig detta. Såhär ser undre tappen ut, den ser mer rak ut och rund i toppen som du säger det ska vara. Jag kan eventuellt ha balans, kan återkomma i pm.