• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Är det? Tycker det ser lite konstigt ut. För kort armeringsring?
Aha, tror jag ser vad du menar, tavlan är väldigt nött i kanterna så där finns inte så mycket av den svarta färgen kvar. Men ringen ser ut att ligga bra, precis strax under Swiss made. Jag antar det är ok men jag är inte säker. Det är inte original armering. Bra observerat.
 
Aha, tror jag ser vad du menar, tavlan är väldigt nött i kanterna så där finns inte så mycket av den svarta färgen kvar. Men ringen ser ut att ligga bra, precis strax under Swiss made. Jag antar det är ok men jag är inte säker. Det är inte original armering. Bra observerat.
Slitaget i ytterkant på tavlan brukar vara spår från att den ursprungliga armeringsringen legat emot där. Om du inte har original så skulle jag återanvända den ursprungliga armeringsringen i ditt nya glas.
 
Slitaget i ytterkant på tavlan brukar vara spår från att den ursprungliga armeringsringen legat emot där. Om du inte har original så skulle jag återanvända den ursprungliga armeringsringen i ditt nya glas.
Jag tog den armeringen som redan satt i, men det kanske inte var korrekt. Men armeringen ser ut att ligga bra mot Swiss made märket, det finns ingen marginal där nästan. Där man ser ett nött sträck runt tavlan, kring kl 9-10 (är inte runt hela tavlan) som har en mindre diameter skulle kapa bort Swiss made märket. Kanske suttit fel armeringen från förgående glas (glaset före det glas som jag fick klockan med) funderar jag på.
 
Då var videon klar :).

Gånghakens stenar blev inte helt bra med fettet, behöver se närmre med mikroskopet. Nästa projekt så monterar jag nog ned hela balansen så att jag kan inspektera fjädern bättre. Oljning av pivoter blev bättre en bit in i filmen, fick många bra tips här, tack alla för hjälpen, tar gärna emot feedback!

 
Rengör, byter plexi och fixar lumeplupp som försvann i ultraljudet. Passar också på att färgmatcha visarna som var kritvita så de passar bättre med index å siffror.
Tack @Kupad Hand för att jag fick köpa plexi 🙏🙏🙏
36F6BA7F-CC75-4F56-9A1D-D74A0FA12FBB.jpeg
 
Funderar på hur jag ska felsöka och eventuellt lösa gången på denna Omega cal 491. Den går för fort, ca +120 s per dygn och det är när jag justerat regulatorn till max (vilket är fel att göra då det är problem med klockans gång). Amplitud ca 270-300 grad, 3,0 ms beat error.

Felsökningen:

1. Kontroll magnetism med kompass mot klockan.
-Kan inte se att det skulle vara någon magnetism på kompassen, ser mer ut som att urverkshållaren ger lite utslag, har avmagnetiserat hela urverket flera gånger (10 ggr+)

2. Kontrollera fjäderns position i regulatorn mellan pinnarna.
-Båda pinnarna ser parallella ut mot varandra. Fjädern studsar mellan båda pinnarna vid gång. Max och min på regulatorn ser ut att följa fjädern fint. Fjädern verkar ha korrekt form.

4. Kontrollera om blandat ihop ändjuvelerna med varandra, ovan och undre ändjuvel.
-Det är korrekt ändjuvel på sin plats, installerat om. Kan Chaton blandas ihop?

5. Kontrollera om fjädern verkar kladdig.
-Tröck på fjädern mot sig, kan inte se att fjädern fastnar mot sig själv, fjädern verkar ren. Rengjorde igen i bensin. Verkar inte heller vara magnetisk, fjädern fastare inte på sig själv. Dock noterade eventuellt någon förbättrad gång, från ca +120s till ca +110s i gången. Kan vara slump kanske.

6. Kontroll ändarna på balansen.
-Vad jag kan se i mikroskop ser ändarna bra ut. Balansen rör sig utan "vobbel" under gång. Ändarna har inte heller någon vobbel när de inspekteras i chaton vid gång.

7. Inpsketera fjäder när den ligger i princip rakt.
-Allt ser ok ut vad jag kan se.

Tar tacksamt emot tips, hoppas mina kontrollera kan hjälpa någon.

Jag funderar på att ta bort gånghaken för att se balansen på plats själv för att kontrollera om fjädern är för kort genom att gå från max till min på regulatorn utan att balansen ska röra sig.

VideoCapture_20220323-221942.jpg
 
Senast ändrad:
Funderar på hur jag ska felsöka och eventuellt lösa gången på denna Omega cal 491. Den går för fort, ca +120 s per dygn och det är när jag justerat regulatorn till max (vilket är fel att göra då det är problem med klockans gång).

Felsökningen:

1. Kontroll magnetism med kompass mot klockan.
-Kan inte se att det skulle vara någon magnetism på kompassen, ser mer ut som att urverkshållaren ger lite utslag, har avmagnetiserat hela urverket flera gånger (10 ggr+)

2. Kontrollera fjäderns position i regulatorn mellan pinnarna.
-Båda pinnarna ser parallella ut mot varandra. Fjädern studsar mellan båda pinnarna vid gång. Max och min på regulatorn ser ut att följa fjädern fint. Fjädern verkar ha korrekt form.

4. Kontrollera om blandat ihop ändjuvelerna med varandra, ovan och undre ändjuvel.
-Det är korrekt ändjuvel på sin plats, installerat om. Kan Chaton blandas ihop?

5. Kontrollera om fjädern verkar kladdig.
-Tröck på fjädern mot sig, kan inte se att fjädern fastnar mot sig själv, fjädern verkar ren. Rengjorde igen i bensin. Verkar inte heller vara magnetisk, fjädern fastare inte på sig själv. Dock noterade eventuellt någon förbättrad gång, från ca +120s till ca +110s i gången. Kan vara slump kanske.

6. Kontroll ändarna på balansen.
-Vad jag kan se i mikroskop ser ändarna bra ut. Balansen rör sig utan "vobbel" under gång. Ändarna har inte heller någon vobbel när de inspekteras i chaton vid gång.

7. Inpsketera fjäder när den ligger i princip rakt.
-Allt ser ok ut vad jag kan se.

Tar tacksamt emot tips, hoppas mina kontrollera kan hjälpa någon.

Jag funderar på att ta bort gånghaken för att se balansen på plats själv för att kontrollera om fjädern är för kort genom att gå från max till min på regulatorn utan att balansen ska röra sig.

VideoCapture_20220323-221942.jpg

Hej igen! Har suttit hela kvällen med en klocka, jag tvättar allt i Elma röd och doppar i Zippo bensin. När balansen skulle på så gick den dåligt. Såg då att balansen kladdade ihop på en sida. Sköljde bara balansen i Zippo igen och blåste den helt torr, vilket jag slarvade med först. Sen gick den finfint. Amplitud på din?
 
Hej igen! Har suttit hela kvällen med en klocka, jag tvättar allt i Elma röd och doppar i Zippo bensin. När balansen skulle på så gick den dåligt. Såg då att balansen kladdade ihop på en sida. Sköljde bara balansen i Zippo igen och blåste den helt torr, vilket jag slarvade med först. Sen gick den finfint. Amplitud på din?
Lade till det nu, ca 270 grad.
 
Funderar på hur jag ska felsöka och eventuellt lösa gången på denna Omega cal 491. Den går för fort, ca +120 s per dygn och det är när jag justerat regulatorn till max (vilket är fel att göra då det är problem med klockans gång). Amplitud ca 270-300 grad, 3,0 ms beat error.

Felsökningen:

1. Kontroll magnetism med kompass mot klockan.
-Kan inte se att det skulle vara någon magnetism på kompassen, ser mer ut som att urverkshållaren ger lite utslag, har avmagnetiserat hela urverket flera gånger (10 ggr+)

2. Kontrollera fjäderns position i regulatorn mellan pinnarna.
-Båda pinnarna ser parallella ut mot varandra. Fjädern studsar mellan båda pinnarna vid gång. Max och min på regulatorn ser ut att följa fjädern fint. Fjädern verkar ha korrekt form.

4. Kontrollera om blandat ihop ändjuvelerna med varandra, ovan och undre ändjuvel.
-Det är korrekt ändjuvel på sin plats, installerat om. Kan Chaton blandas ihop?

5. Kontrollera om fjädern verkar kladdig.
-Tröck på fjädern mot sig, kan inte se att fjädern fastnar mot sig själv, fjädern verkar ren. Rengjorde igen i bensin. Verkar inte heller vara magnetisk, fjädern fastare inte på sig själv. Dock noterade eventuellt någon förbättrad gång, från ca +120s till ca +110s i gången. Kan vara slump kanske.

6. Kontroll ändarna på balansen.
-Vad jag kan se i mikroskop ser ändarna bra ut. Balansen rör sig utan "vobbel" under gång. Ändarna har inte heller någon vobbel när de inspekteras i chaton vid gång.

7. Inpsketera fjäder när den ligger i princip rakt.
-Allt ser ok ut vad jag kan se.

Tar tacksamt emot tips, hoppas mina kontrollera kan hjälpa någon.

Jag funderar på att ta bort gånghaken för att se balansen på plats själv för att kontrollera om fjädern är för kort genom att gå från max till min på regulatorn utan att balansen ska röra sig.

VideoCapture_20220323-221942.jpg
Enda jag kan se och ev tänka mig är att första eller sista varvet hur man nu ser det.
Att fjädern ligger på vid infästningen . Och gör så att avvikelsen blir lite högre.
 
Enda jag kan se och ev tänka mig är att första eller sista varvet hur man nu ser det.
Att fjädern ligger på vid infästningen . Och gör så att avvikelsen blir lite högre.
Kontrollerade nu om fjädern stötte emot regulatorn eller om fjädern mellan pinnarna i regulatorn stötte i hållaren på regulatorn. Allt ser OK ut. Kontrollerade fjäderns alla delar igen, hittade något långt damm på balanshjulet, ingen skillnad, +100 spd just nu, 3,0 ms, 270 grad amp.

Kontrollerade även vart impulsjuveln hamnar när klockan står still, nu är det med ankaret på plats men juvelen verkar stanna i mellan pinnarna vid ankaret, alltså impusljuvelen verkar vara centrerade "korrekt" (visuellt kontrollerat med ankaret på plats, kan inte bekräfta 100%).

Kände på fjädern igen om den ville fastna mellan varven av fjädern, ser OK ut, kan inte antyda att den vill fastna mellan varven.
 
Klockan var jättesmutsig och oljig innan service, vi pratar säkert om tiotal år av smuts, smutsen gick inte ens bort med bensinbad i flera timmar, smutsen var som sten kring barrel arbor och på flera ställen men balansfjädern ser jättefin ut, inge smuts på den, ser i princip ny ut. Något stämmer inte här, jag kan bara gissa med min lilla kunskap men jag börjar tro balansen/balansfjädern är fel typ, för kort, eller att något är felmonterat med balansens olika delar.
 
Bestämde mig för att modda bakgrundsbelysningen på min GW-5000. Man måste verkligen vara stadig på handen och var ju livrädd att råka ha sönder nåt. Men det gick bra och resultatet blev ju helt ok imo.
Är det någon annan här som moddat belysningen på en G-Shock?
gw5000_49.jpg
 
Är det någon som har en lös datumskiva till en Certina 25-011 (ETA 2783)?

Saknar flera siffror på mitt ex.

Skulle dessutom någon ha en Blue ribbon blå tavla över? Antar att detta är svårt o få tag på utan att köpa en donatorklocka?

Tänkte få ordning på farsans Volvo Certina som han fick från Volvo när han jobbade där.

20220403_152123.jpg
 
Är det någon som har en lös datumskiva till en Certina 25-011 (ETA 2783)?

Saknar flera siffror på mitt ex.

Skulle dessutom någon ha en Blue ribbon blå tavla över? Antar att detta är svårt o få tag på utan att köpa en donatorklocka?

Tänkte få ordning på farsans Volvo Certina som han fick från Volvo när han jobbade där.

20220403_152123.jpg
Ska bli kul att följa! Klenod!
 
Är det någon som har en lös datumskiva till en Certina 25-011 (ETA 2783)?

Saknar flera siffror på mitt ex.

Skulle dessutom någon ha en Blue ribbon blå tavla över? Antar att detta är svårt o få tag på utan att köpa en donatorklocka?

Tänkte få ordning på farsans Volvo Certina som han fick från Volvo när han jobbade där.

20220403_152123.jpg
2783 finns nog något här. Sitter det ett 25-011 . Brukar det inte vara ett 25-651 verk i dessa. Men fanns två varianter
 
Tillbaka
Topp