• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

rogart-63

Patek
Denna lume lyste en del . Från watchlume
Köpt på Ebay.
Finns en vitare modell oxå .köpte en grönare och en vitare för att blanda fram olika nyanser.
 

Bilagor

  • IMG_20220309_002107.jpg
    IMG_20220309_002107.jpg
    363.2 KB · Visningar: 16

Watcheyes

Cartier
Funderar här, denna Omega cal 491 har så små juveler, jag använder här den minsta oljestickan jag har men olja träffar över pivot och kan enkelt hamna utanför juvelen också. Oljestickan är för stor, den får knappt plats att gå ned i juvelen och träffa just på det specifika stället.

Kan inte riktigt förstå hur man ska olja dessa små juveler utan att sprida runt olja över pivot och utanför juvelen. I bild nedan ser man oljan börjar gå över pivot medans jag ska träffa juvelen.

VideoCapture_20220309-221225.jpg
 

rogart-63

Patek
Funderar här, denna Omega cal 491 har så små juveler, jag använder här den minsta oljestickan jag har men olja träffar över pivot och kan enkelt hamna utanför juvelen också. Oljestickan är för stor, den får knappt plats att gå ned i juvelen och träffa just på det specifika stället.

Kan inte riktigt förstå hur man ska olja dessa små juveler utan att sprida runt olja över pivot och utanför juvelen. I bild nedan ser man oljan börjar gå över pivot medans jag ska träffa juvelen.

VideoCapture_20220309-221225.jpg
Vad kör du för sticka . Enda som är okej tycker jag är Bergeon svarta billiga. Ergonomic varianten är mindre . Den är inte alls dum. Dock dyr .Helst om man som jag gör tappar dom med jämna mellanrum . Sen finns horotec incabloc oljesticka . Men den är nästan väl tunn. Har en galet tunn pinne . Men är man rädd om den håller den ett tag . Och vänder den i hållaren när man använt den- Tappar man den går den direkt.
 

Watcheyes

Cartier
Vad kör du för sticka . Enda som är okej tycker jag är Bergeon svarta billiga. Ergonomic varianten är mindre . Den är inte alls dum. Dock dyr .Helst om man som jag gör tappar dom med jämna mellanrum . Sen finns horotec incabloc oljesticka . Men den är nästan väl tunn. Har en galet tunn pinne . Men är man rädd om den håller den ett tag . Och vänder den i hållaren när man använt den- Tappar man den går den direkt.
Oj, glömde nämna, detta är den billiga röda Bergeon stickan. Den man får i ett paket med 4 stickor. Aha, så bergeon ergonomi svart är ännu mindre alltså. Ska kika på den och horotec. Jag tycker det är lugnt om den är väldigt liten, jag kan hellre köra flera vändor än att oljan rinner överallt. Tack för svar.
 

Rolle50

Omega
Pledge Member
Oj, glömde nämna, detta är den billiga röda Bergeon stickan. Den man får i ett paket med 4 stickor. Aha, så bergeon ergonomi svart är ännu mindre alltså. Ska kika på den och horotec. Jag tycker det är lugnt om den är väldigt liten, jag kan hellre köra flera vändor än att oljan rinner överallt. Tack för svar.
Ja, inlärningskurvan att få till oljandet är brant och lång. Har provat med många vinklar och funnit det bäst med om den lite flata oljaren doppas vertikalt, halvsnabbt ned i poten. Då kan jag också gå ned vertikalt mot pivot och får oftast minst slabb och rätt mängd.
 

Watcheyes

Cartier
Ja, inlärningskurvan att få till oljandet är brant och lång. Har provat med många vinklar och funnit det bäst med om den lite flata oljaren doppas vertikalt, halvsnabbt ned i poten. Då kan jag också gå ned vertikalt mot pivot och får oftast minst slabb och rätt mängd.
Okej, hmm klurigt. Som bilden ovan så har jag börjat provat att ha den snett och gå ned mot pivot men tror jag behöver en mindre sticka, kanske den där horotec incabloc
 

Watcheyes

Cartier
Oljandet blev bra. Körde stickan vertikalt ned i oljan @Rolle50 som du sa sedan gick mot pivot med en vinkel där den platta delen av stickan är vertikal. Som att hugga ned med en "kniv" mot pivot.
 

Watcheyes

Cartier
Har en fundering, Omega seamaster klockan från 1956 behöver nytt glas ser jag. Jag tabbade mig lite här.

Inre diameter boett är 29,50 mm men jag har inget armerat acrylglas i detta mått, har däremot icke armerade glas kring 29,60 och 29,70 mm, ska jag köra icke armerad? Eller köpa en armerad?
 

Kupad Hand

Panerai
Har en fundering, Omega seamaster klockan från 1956 behöver nytt glas ser jag. Jag tabbade mig lite här.

Inre diameter boett är 29,50 mm men jag har inget armerat acrylglas i detta mått, har däremot icke armerade glas kring 29,60 och 29,70 mm, ska jag köra icke armerad? Eller köpa en armerad?
Sitter på 29,5 med kromring så dra ett pm om du behöver!
 

Watcheyes

Cartier
Jag har nu funderat ett tag, något stämmer inte med gången, klockan går ca 120 s+ per dygn vid kortaste "slaglängden", reglerat ned till max. Jag har inspekterat balansfjädern och kan inte se något problem, varken smuts, fibrer eller att den klibbar sig vid gång.

Jag körde ett par vändor för att avmagnetisera men inget resultat med det. Fjädern ser ut att gå som den ska, dock tycker jag den ser väldigt ny ut. Övriga verket var väldigt smutsigt och oljigt medans fjädern ser ut att vara i perfekt skick, kan det vara så att fjädern är bytt och att den är för lång? Ej korrekt längd.

Inspektion av fjäder vid gång:
VideoCapture_20220313-083653.jpg
VideoCapture_20220313-083727.jpg

"Ihoptryckt" tillstånd här
VideoCapture_20220313-083759.jpg
 

rogart-63

Patek
Jag har nu funderat ett tag, något stämmer inte med gången, klockan går ca 120 s+ per dygn vid kortaste "slaglängden", reglerat ned till max. Jag har inspekterat balansfjädern och kan inte se något problem, varken smuts, fibrer eller att den klibbar sig vid gång.

Jag körde ett par vändor för att avmagnetisera men inget resultat med det. Fjädern ser ut att gå som den ska, dock tycker jag den ser väldigt ny ut. Övriga verket var väldigt smutsigt och oljigt medans fjädern ser ut att vara i perfekt skick, kan det vara så att fjädern är bytt och att den är för lång? Ej korrekt längd.

Inspektion av fjäder vid gång:
VideoCapture_20220313-083653.jpg
VideoCapture_20220313-083727.jpg

"Ihoptryckt" tillstånd här
VideoCapture_20220313-083759.jpg
Ser lite ojämnt ut. Hur ser den ut om du monterar av den från bryggan.
 

rogart-63

Patek
Behöver byta incablocfjäder på detta verk. Fjädern sitter ju instängd mellan juvelhållaren och regulatorarmen. Vilka delar ska lossas och hur?
407F5E14-EF64-4665-999B-033B0216796E.jpeg
Antingen knacka ur den med drivnitsverktyg . Eller om det sitter en häst sko formad låsdel under. Har du vilket verk det är så finns listor över vilken incabloc fjäder du ska ha på Cousinsuk.
Kan gå att pilla loss ruckarmen då den är delad oxå.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Rengörning urtavla?

Har följande Seiko. Mellan kl 3 och 4 finns en liten missfärning (violett/brun).

Hur tror ni man kan få bort denna, om ens möjligt?

Har kört med lite tvål i vatten på tops, hjälpte kanske något samt Rodico.
Något starkare eller är det risk att man skadar tavlan då?

Tavlan har även små bulor som syns i bild (antar att aluminiumen har reagerat på något), så dessa kan man ju inte göra något åt.

20220315_122507.jpg


Skulle någon ha en urtavla i bättre skick så säg till!
 

Watcheyes

Cartier
Jag avslutade mitt Omega cal 491 projekt igår. Klockan går som ovan sades ca 110+ sek per day men amplitud är strålande, ca 300 grader. Felmarginal på tickandet ca 3 ms.

Jag har filmat hela servicen/ restaureringen så håller på att klippa ihop den filmen :). Tack alla för hjälpen här!
 
Topp