• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Hej alla på forumet. Jag har en fråga gällande seiko 4r36 urverk. Finns det något urverk man kan byta ut detta mot, den lokala urmakare som jag gått till har dömt ut urverket och föreslog att det behövs ett nytt? Det jag söker är ett bättre urverk än 4r36?
Vad är prismässigt okej för att göra detta?

Klockan det gäller är en Seiko 4r36-04y0
srpe91k1

Hej alla på forumet. Jag har en fråga gällande seiko 4r36 urverk. Finns det något urverk man kan byta ut detta mot, den lokala urmakare som jag gått till har dömt ut urverket och föreslog att det behövs ett nytt? Det jag söker är ett bättre urverk än 4r36?
Vad är prismässigt okej för att göra detta?

Klockan det gäller är en Seiko 4r36-04y0
srpe91k1
Tjenare! 4R36 är ett relativt billigt urverk, varpå man oftast byter det rakt av vid service istället för att serva det. Blir billigare så att säga. Om det finns någon ersättare vågar jag inte säga.

Tjenare! 4R36 är ett relativt billigt urverk, varpå man oftast byter det rakt av vid service istället för att serva det. Blir billigare så att säga. Om det finns någon ersättare vågar jag inte säga.
Hej, okej spännande.. Vill som sagt få ett urverk som håller tiden bättre än 4r36. Vad blir arbetskostnaden när man byter urverket?

fix-o-trixade lite med ett par lapis stentavlor som behövde bli fyrkantiga (stentavlor har ju inte varit så här hett sen Moses typ…)

gjorde mallar från original plåttavlan i 3mm plywood, sen satte jag stenen mellan två, och originalplåten mellan de andra två som referens,

sen slipade jag bara mot plant underlag med lilla tvingen som handtag, så noga "längs med" stenen det gick (sprött som f-n)

Blev tillräckligt bra!
IMG_8669.jpeg
IMG_8670.jpeg

IMG_8683.jpeg

Tillbaka
Topp