• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Någon som har erfarenhet av att få bort länkar på ett bracelet som har nå konstiga springbars istället för vanliga man trycker eller skruvar ut. Har försökt trycka från båda hålen samtidigt men funkar ej. Det är en original länk för seiko 5717.
1742227490172.png

Någon som har erfarenhet av att få bort länkar på ett bracelet som har nå konstiga springbars istället för vanliga man trycker eller skruvar ut. Har försökt trycka från båda hålen samtidigt men funkar ej. Det är en original länk för seiko 5717.
1742227490172.png
Jag har varit med om något liknande. Var tvungen trycka in från båda håll. Tror jag körde ultraljudstvätten och sen varmt vatten för å få skit och loctite att lossna och mjukna. Alternativt (utöver) lägg även ner i ett bad med babyolja över natten för att få stiften att lättare lossna.
Å så rätt juck då, såklart 😬
Är det några indikatorer på undersidan av länken? Pilar hit eller dit?

Senast ändrad:
1742227490172.png
Den här är av någon liknande konstruktion. En liten springbar, och som du säger så trycker man från båda hållen, sen får man vika upp dom yttersta länkbitarna för att dra ut stiftet ur dom mittre. Pilligt och omständigt men med lite tålamod så ska det gå!
20250318_122047.jpg

Sen kan nog gammal smuts ställa till det också

Den här är av någon liknande konstruktion. En liten springbar, och som du säger så trycker man från båda hållen, sen får man vika upp dom yttersta länkbitarna för att dra ut stiftet ur dom mittre. Pilligt och omständigt men med lite tålamod så ska det gå!
20250318_122047.jpg

Sen kan nog gammal smuts ställa till det också
Ser ut att vara samma konstruktion som på vanliga bandstift då?

Har en del på en jaxa som gått sönder (skall vara nästan helt runt och inte bara halva), verkar vara ungefär som fjäderstål.

Tänkte man kanske kan ta en del av en fjäder ifrån ett väggur eller liknande?

Någon som har en sådan fjäder över? Skall vara minst 3mm bred (jag kan slipa ner om den är bredare).

Bilagor

• 20250318_203654.jpg
    20250318_203654.jpg
    1 MB · Visningar: 2
  • 20250318_203641.jpg
    20250318_203641.jpg
    1 MB · Visningar: 1
Tänkvärt om man jobbar med Radiumklockor...

Tycker det är lite synd att de har räknat på att man har skrapat av färg under tiden man jobbat med klockan, hade vart intressant och se värden utan det arbetet.

Enligt rapporten skulle man få en dos av 0.229 mrem av att jobba med en radioaktiv klocka som amatör, dvs 2.29 µSv.

Tänkvärt om man jobbar med Radiumklockor...

Tycker det är lite synd att de har räknat på att man har skrapat av färg under tiden man jobbat med klockan, hade vart intressant och se värden utan det arbetet.

Enligt rapporten skulle man få en dos av 0.229 mrem av att jobba med en radioaktiv klocka som amatör, dvs 2.29 µSv.
Intressant! För att sätta det hela i lite perspektiv, så är 2.29 µSv alltså lika med 0.00229 mSv. Den kosmiska bakgrundsstrålningen (beroende på vilken höjd man befinner sig) är mellan 0,3 mSv och 1mSv per år. En vanlig lungröntgen ger dig en stråldos på ca 0.1 mSv och en CT (datortomografi) av bröstkorgen ca 5 mSv.
Du kan alltså serva över 200 klockor innehållandes radium innan du har kommit upp i en stråldos som motsvarar den du får från rymden på ett år.
Så jag hoppas att ingen misstolkar studien och gör sig av med sina radium klockor.
Om någon trots detta tycker att det är läskigt med klockor som innehåller Radium, kan jag ta en för laget och ta emot alla klockor innehållandes radium, free of charge =)

Morsning!
Har fått ärva en äldre Omega Seamaster med servicebehov av min bortgångne morfar.

Är det någon hobbyurmakare här som hade varit intresserad av att ta sig an den mot betalning?

Klockan tickar och går, men går inte att ställa tiden då krona med stam sitter löst. Drar man ut kronan följer stammen med och går att ta loss från klockan helt.

Bilagor

• IMG_2562.jpeg
    IMG_2562.jpeg
    798.5 KB · Visningar: 1
Lite stökigt på arbetsbänken men fick testat min nya digital mikroskop set up här också som jag blev nöjd med. Kommer funka kanonbra tillfälligt tills verkstan är färdigbyggd då det blir inskaffande av ett riktigt stereo mikroskop. 😃
34A35BE6-5453-4BE3-9F55-D46C423698D5.jpeg

IMG_7708.jpeg
Nackdel för arbete på urverk är väl arbetshöjd på mikroskopet. Men det funkar ju kanon att montera på svarven eller liknande. Och är väl det du tänkt använda det till som jag förstått det? 😃

Hej! Tänkte dela med mig lite av ett projekt denna helg. Har servat en IWC Mk 11 från troligen 1948-1953 nånting.

IMG_5094.jpeg
IMG_5095.jpeg

Jag börjar med att montera av baklock och magnetsköld. Fasta bandstift så kan inte ta av läderremmen.
IMG_5096.jpeg

IMG_5097.jpeg
IMG_5098.jpeg
IMG_5099.jpeg

Som ni ser är den issued till brittiska militären. Fick denna infon:
Mk 11, the "air chronometer" Beställd på tuffa spec fr British ministry of defence. Den skulle vara lättläst, exakt, antimagnetisk (pga cockpitmiljön), robust och lättservad. IWC vann upphandlingen. Ngr tusen klockor levererades mellan 1948 och 1953. De kallades regelbundet in för service och rotation. Klockan utrangerades helt först på 80-talet. En civil variant såldes på 70-talet. Alla IWCs pilotmodeller har denna som mamma. På 60talet kallades alla in och all radium ersättes med Tritium.

Inuti sitter ett IWC cal 89:
IMG_5100.jpeg

Väldigt vackert verk med omväxlande perlage och geneva stripes.

Jag montera ur verket ur boetten och tar av verkringen, tavla och visare. Sen timhjul och minutrör innan den sätts på plats i en verkhållare.
IMG_5102.jpeg
IMG_5103.jpeg
IMG_5104.jpeg
IMG_5105.jpeg

Sen monteras verket ner som dom flesta andra manuella verk utan datum. Men några saker fångar mitt öga.
IMG_5106.jpeg

Mest uppenbara är ju dom fina linjerna/formerna på alla bryggor. Egna bryggor för gånghjul och fjärdehjul också.
Vid bryggan för sekundpinnen kan man se dom fina borstningarna i olika riktningar som skapat geneva stripes mönstret.
IMG_5110.jpeg

Fjädern som håller sekundpinnen stabil är också lite special med en fasning i tappen. Lite skitigt här men smart lösning.
IMG_5111.jpeg

Trumman har också en fin form och borstning:
IMG_5109.jpeg

Innan trumman togs ur verket kan man också se en lite annorlunda lösning för klicken:
IMG_5108.jpeg

balansen är en blånerad s.k brequet over coil.
IMG_5107.jpeg

Sen rengör jag hela verket och boett/baklock. Försiktigt då jag inte kan få bort läderremmen.
Här är alla delar och jag vevar in fjädern igen med en fjädervinda.
IMG_5119.jpeg
IMG_5120.jpeg

När fjäderhusbommen ska monteras har jag nyligen skaffat ett verktyg för det. Verkligen värt då det är mycket enklare nu att göra det utan att riskera slinta med korntången.
IMG_5121.jpeg
IMG_5122.jpeg

Monterat verket och det går fint och smidigt. Tog några bilder på gånghaken med. På engelska kallas det Black Polish. Delen är blankpolerad så väl att den reflekterar allt ljus i samma riktning. Och upplevs nästan svart i vissa vinklar.
IMG_5124.jpeg
IMG_5125.jpeg

IMG_5126.jpeg

IMG_5146.jpeg

Grym klocka är det, well done IWC och grattis @Gärdinge för en fantastiskt fin klocka 😊 tack för förtroendet 🙏
Grymmt jobbat😍

Tillbaka
Topp