• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Håller på att fixa en Omega Seamaster quarts åt en vän. Tavlan satt löst, tavelfötterna har gått av såklart. Kollat runt lite och verkar finnas lite olika vägar att gå. Lödning verkar riskabelt, tavlan är väldigt bra skick annars, känns som att det är lätt att skada den målade tavlan. Sett diverse tavelfräsar, men vad jag förstår det är spetsen för fräsen ofta för djup och man riskerar att gå igenom tavlan.
Hur gör ni?
Jag håller i skrivande stund på med precis detta. Har labbat lite med billigare ur, nu igårkväll tavla till ett 7750 verk. Jag planerar dela en arbetsflödet med tillvägagångssätt i en egen tråd inom kort. Är det något du behöver svar på här och nu? Annars ge mig några dagar så borde jag kunna posta helheten.
 
Jag håller i skrivande stund på med precis detta. Har labbat lite med billigare ur, nu igårkväll tavla till ett 7750 verk. Jag planerar dela en arbetsflödet med tillvägagångssätt i en egen tråd inom kort. Är det något du behöver svar på här och nu? Annars ge mig några dagar så borde jag kunna posta helheten.
Kan allt hålla mig i skinnet, ser fram emot tråden!
 
Spiralen (balans fjäder) eller hairspring på engelska är en av de mest komplicerade komponenterna i en klocka att tillverka så det finns inte många tillverkare av dessa annat än i absoluta ”high end” segment.

Då används oftast processer som LIGA eller vanligast MEMS och materialet i spiralerna är då kisel (si) och man uppnår toleranser på tiotusendelar av en millimeter.

För traditionella spiral material köper i princip alla schweiziska märken, åtminstone inom Swatch Group, spiralerna från Nivarox som är en helägd leverantör till dem.

Annars bland de som är värda att nämna tillverkar även Seiko och Citizen/Miyota spiraler.

Jag har själv varit involverad i produktionen av spiraler på Lange & Söhne och de tillverkar egna traditionella spiraler dock inte till alla modeller. En del köps in som råspiraler från externa leverantörer (bland annat JLC och Nivarox)

Råspiraler (enligt bild nedan)
IMG_1061.jpeg


Dessa behöver sedan anpassas och räknas in till klockorna. Vilket kräver specialiserad kunskap som långt ifrån alla urmakare besitter plus mycket dyra specialiserade och ovanliga verktyg (åtminstone om det ska vara bra skick på dem)

IMG_1060.jpeg


Så för att återgå till ursprungsfrågan så är ca. 1200kr för en komplett balans den absolut billigaste och effektivaste lösningen för att åtgärda problemet. Alternativt om man håller utkik efter ett donator urverk och chansar på att balans/spiral är i OK skick så kan man säkert hitta det billigare om man har tålamod att vänta in tillfället.

Synd det inte var en Tissot 27.B1 (18000 vbh) balans för isåfall hade jag haft en sådan till övers i min balanslåda.
IMG_1062.jpeg
Hur kan man tillverka en fjäder manuellt? Det vore något! =D
 
Hur kan man tillverka en fjäder manuellt? Det vore något! =D
Går absolut att göra men för att uppnå önskvärd precision i ett armbandsur är toleranserna mycket snäva. Sen ställer det stora krav på materialet osv.

I princip går det till såhär.

1. En tråd av en nickellegering som har icke magnetiska egenskaper dras genom ett hålplan. (Guldsmed använder liknande för guld och silver när de gör trådar)

2. När tråden har exakt rätt diameter valsas den ut till ett band med mycket stor noggrannhet på tjockleken.

3. När man har bandet viras den in i en vinda (typ som en mainspring winder) beroende på avståndet mellan varven lindas 2, 3 eller 4 trådar in samtidigt så de bildar en plan ”kanelbulle” inuti fixturen.

4. Fixturen värmebehandlas så att legeringen ändrar struktur

5. Rå spiralerna tas ut och sedan poleras de oftast via elektrolys.

6. Spiralerna stiftas fast i centrum ”collet” så de går att fästa på balansen. Sedan böjs knä och ytterkurva alternativt Breguet kurva med overcoil på spiralen sedan räknas den in (vibrating) d.v.s de mäts mot en referens så spiralen kan kortas av tills den når rätt frekvens för balansen och vad övriga urverket är designat för. Normalt 18000, 19800, 21600, 28800 eller 36000 bph och de två övre brukar klassas som High-Beat.

Med andra ord är det som presenteras i denna video mäktigt imponerande:

 
Går absolut att göra men för att uppnå önskvärd precision i ett armbandsur är toleranserna mycket snäva. Sen ställer det stora krav på materialet osv.

I princip går det till såhär.

1. En tråd av en nickellegering som har icke magnetiska egenskaper dras genom ett hålplan. (Guldsmed använder liknande för guld och silver när de gör trådar)

2. När tråden har exakt rätt diameter valsas den ut till ett band med mycket stor noggrannhet på tjockleken.

3. När man har bandet viras den in i en vinda (typ som en mainspring winder) beroende på avståndet mellan varven lindas 2, 3 eller 4 trådar in samtidigt så de bildar en plan ”kanelbulle” inuti fixturen.

4. Fixturen värmebehandlas så att legeringen ändrar struktur

5. Rå spiralerna tas ut och sedan poleras de oftast via elektrolys.

6. Spiralerna stiftas fast i centrum ”collet” så de går att fästa på balansen. Sedan böjs knä och ytterkurva alternativt Breguet kurva med overcoil på spiralen sedan räknas den in (vibrating) d.v.s de mäts mot en referens så spiralen kan kortas av tills den når rätt frekvens för balansen och vad övriga urverket är designat för. Normalt 18000, 19800, 21600, 28800 eller 36000 bph och de två övre brukar klassas som High-Beat.

Med andra ord är det som presenteras i denna video mäktigt imponerande:

Hur gör proffsen för att kontrollera dimensionerna när man är färdig? Räcker det med en bra profilprojektor eller hur går man tillväga med sånna små saker?
 
Hur gör proffsen för att kontrollera dimensionerna när man är färdig? Räcker det med en bra profilprojektor eller hur går man tillväga med sånna små saker?
Profilprojektor funkar bra på de flesta komponenter men när man kommer ner på sub micron värden är det nästan alltid fråga om komparativ mätning mot ett kalibrerat referensmått (typ passbitar) och med en Mikrokator eller annan extremt noggrann mätutrustning.

I min egen hobby verkstad kör jag med CEJ passbitar plus en Mikrokator och mikrometer.
IMG_1104.jpeg

IMG_1105.jpeg


Profilprojektor finns med på inköpslistan en liten bit ner.
 
Profilprojektor funkar bra på de flesta komponenter men när man kommer ner på sub micron värden är det nästan alltid fråga om komparativ mätning mot ett kalibrerat referensmått (typ passbitar) och med en Mikrokator eller annan extremt noggrann mätutrustning.

I min egen hobby verkstad kör jag med CEJ passbitar plus en Mikrokator och mikrometer.
IMG_1104.jpeg

IMG_1105.jpeg


Profilprojektor finns med på inköpslistan en liten bit ner.
Häftigt! En mikrokator ligger långt upp på min lista! Lite mer lättmotiverad att köpa för hobbybruk än en profilprojektor :happyhappy:
 
Jag sitter i valet och kvalet ang. ett inköp av ett armband samt en ä box/etui för att förenkla samt öka chanserna för en mer lukrativ deal. Skillnaden på armbandet i pris är nästan femsiffrig, trots att viklås samt annan mindre detalj som skiljer. Folk som gillar flash och är desperata och hungriga på ett maffigt armbandsur kan ofta se förbi detaljer som dessa. Dock investering totalt på ca 2,500:- för kedja, box, ytterbox, bok: i princip komplett boxset (dock relativt slitet) och vet ej om jag tjänar mycket mer än de 2,500-3k jag lägger ut.
Singlar nog slant. Tack för mig.
 
Grymt! Är du urmakare eller hur har du lärt dig såna grejer? 😃
Är inte utbildad urmakare på skolan, men investerat väldigt mycket tid och pengar i yrket senaste åren och framför allt kommit i kontakt med extremt erfarna urmakare som agerat bollplank, väglett och hjälpt mig över lång tid. Väldigt tacksam för för det och klocksnack har varit guld värt, underbart forum vi har och härlig inställning att hjälpa varandra tycker jag.
 
Dagens tips jag lärde mig den hårda vägen. Lägg inte klockor för nära skärmar. Har lagt projekt och andra klockor framför min skärm och märkt att de bara efter någon dag har betett sig konstigt. Men efter en avmagnetisering funkar som de ska igen. Mycket oklart vart magnetfältet kommer ifrån eftersom det inte handlar om några stora effekter här och finns inget annat i närheten som kan generera något fält.. 🤔
1000002849.jpg
 
Dagens tips jag lärde mig den hårda vägen. Lägg inte klockor för nära skärmar. Har lagt projekt och andra klockor framför min skärm och märkt att de bara efter någon dag har betett sig konstigt. Men efter en avmagnetisering funkar som de ska igen. Mycket oklart vart magnetfältet kommer ifrån eftersom det inte handlar om några stora effekter här och finns inget annat i närheten som kan generera något fält.. 🤔
1000002849.jpg
Samma sak gäller högtalare, induktionshällen i köket och kassadisken i klädaffären (stark elektromagnet som avlarmar kläder).

En annan ful fisk är magnetlåsning på handväskor och portföljer.

Som du redan märkt behövs inga jättestora magnetfält för att konstiga symptom ska uppträda så det är bra att undvika riskområden så gott det går.
 
Samma sak gäller högtalare, induktionshällen i köket och kassadisken i klädaffären (stark elektromagnet som avlarmar kläder).

En annan ful fisk är magnetlåsning på handväskor och portföljer.

Som du redan märkt behövs inga jättestora magnetfält för att konstiga symptom ska uppträda så det är bra att undvika riskområden så gott det går.
Magnetlåsta armband på samma handled som klockan är nog inte helt ovanligt heller.
 
Samma sak gäller högtalare, induktionshällen i köket och kassadisken i klädaffären (stark elektromagnet som avlarmar kläder).

En annan ful fisk är magnetlåsning på handväskor och portföljer.

Som du redan märkt behövs inga jättestora magnetfält för att konstiga symptom ska uppträda så det är bra att undvika riskområden så gott det går.
Japp. Jag jobbar i egen ateljé hela dagen. Där har jag olika power tools, datorer samt flera stora högtalare nära arbetsytorna. Vissa klockor magnetiserades så lätt hela tiden att jag investerade i en sådan där avmagnetiserare som man bara lägger klockan ovanpå, trycker på en knapp och så är det klart på en sekund, väldigt smidig och effektiv. Det är ingen raketforskning jag bedriver, är faktiskt inte ens en hemmapulare, men jag ser skillnaden tydligt när jag mäter före och efter på timegrapher. Rekommenderar verkligen en sådan om man ofta är nära magnetfält.
 
Japp. Jag jobbar i egen ateljé hela dagen. Där har jag olika power tools, datorer samt flera stora högtalare nära arbetsytorna. Vissa klockor magnetiserades så lätt hela tiden att jag investerade i en sådan där avmagnetiserare som man bara lägger klockan ovanpå, trycker på en knapp och så är det klart på en sekund, väldigt smidig och effektiv. Det är ingen raketforskning jag bedriver, är faktiskt inte ens en hemmapulare, men jag ser skillnaden tydligt när jag mäter före och efter på timegrapher. Rekommenderar verkligen en sådan om man ofta är nära magnetfält.
Intressant! Hade ingen aning om att det så känsligt. Har investerat i en avmagnetiserare för service, låter som att den kommer komma till användning oftare än så.
 
Intressant! Hade ingen aning om att det så känsligt. Har investerat i en avmagnetiserare för service, låter som att den kommer komma till användning oftare än så.
Ja, är man ofta är nära starka elektromagnetiska fält, som jag är, är det en vettig investering tycker jag. Det går bokstavligen på en sekund. Har också varit med om att klockor magnetiserats i frakten när jag köpt från utlandet, så nyinköpta mekaniska klockor börjar jag alltid med att avmagnetisera för säkerhets skull.
 
Ja, är man ofta är nära starka elektromagnetiska fält, som jag är, är det en vettig investering tycker jag. Det går bokstavligen på en sekund. Har också varit med om att klockor magnetiserats i frakten när jag köpt från utlandet, så nyinköpta mekaniska klockor börjar jag alltid med att avmagnetisera för säkerhets skull.
Jag håller helt med, speciellt om man vet om att man har magnetfält omkring sig. Är väldigt enkelt som första steg om ens klocka börjar uppträda konstigt att avmagnetisera och om det löser problemet bespara sig ett besök hos urmakaren.

Vissa lite kraftigare dykarklockor kräver dock en vettig avmagnetiserare för att orka avmagnetisera urverket inuti då boetten agerar lite som en faradays bur. Med andra ord inte säkert att man får bort magnetismen helt med en sån där liten blå puck eller liknande, dock fortfarande bra budget alternativ.

Jag satsade på en ganska gedigen modell för att va helt säker på att få bort all magnetisering när jag behöver.
IMG_1245.jpeg
 
Jag håller helt med, speciellt om man vet om att man har magnetfält omkring sig. Är väldigt enkelt som första steg om ens klocka börjar uppträda konstigt att avmagnetisera och om det löser problemet bespara sig ett besök hos urmakaren.

Vissa lite kraftigare dykarklockor kräver dock en vettig avmagnetiserare för att orka avmagnetisera urverket inuti då boetten agerar lite som en faradays bur. Med andra ord inte säkert att man får bort magnetismen helt med en sån där liten blå puck eller liknande, dock fortfarande bra budget alternativ.

Jag satsade på en ganska gedigen modell för att va helt säker på att få bort all magnetisering när jag behöver.
IMG_1245.jpeg
Något mindre variant.. men satsade på något man kan lita på efter alla dåliga verktyg jag införskaffat tidigare där jag försökt spara lite kostnad 😂
1000002854.jpg
 
Dagens mini projekt blir till att komma igång med polering. Polermaskin anlände för någon vecka sedan. Behöver något för att hålla baklocket och samtidigt kunna rotera. Inte redo att köpa den från Horotec än.

Har istället printat hållare i olika storlekar som kan släppa fast locket på. Sedan har jag printat en axel som man kan fästa i skruvdragaren för rotation. Helt klart inspirerat av Red Dead Restoration, men äger ingen svarv, så det fick bli printat.
1000002863.jpg

1000002861.jpg
1000002862.jpg
 
Håller på att meka med min första klocka, tagit isär och monterat detta seiko 7s26 verk. Håller på att testa att olja verket också. Försöker lära mig som hobbyist :).
IMG_20201115_122159.jpg
Jag fick för mig att kika om jag kunde se mina gamla posts här på KS och fann denna gamla post. Väldigt skoj att kika tillbaka.

Detta var absolut första gången jag rörde vid en klocka öht, kommer ihåg att jag tog isär den och satte ihop den flera gånger om. Sedan har det eskalerat totalt :D
 
Dagens mini projekt blir till att komma igång med polering. Polermaskin anlände för någon vecka sedan. Behöver något för att hålla baklocket och samtidigt kunna rotera. Inte redo att köpa den från Horotec än.

Har istället printat hållare i olika storlekar som kan släppa fast locket på. Sedan har jag printat en axel som man kan fästa i skruvdragaren för rotation. Helt klart inspirerat av Red Dead Restoration, men äger ingen svarv, så det fick bli printat.
1000002863.jpg

1000002861.jpg
1000002862.jpg
Du är i full gång med att printa, det är skoj att se för tips, tack :)
 
Före och efterbilder på poleringsprojektet.
Inte perfekt men mycket bättre än innan. Svårt att komma åt runt bandhornen, någon som har några tips på hur man kan komma åt där? Både med slippapper och vid polering.

Baklocket har fortfarande rätt djupa märken efter ett natoband eller liknande. Ska nog gå på det en vända till.
1000002868.jpg

1000002878.jpg

1000002877.jpg
 

Bilagor

  • 1000002876.jpg
    1000002876.jpg
    977.2 KB · Visningar: 2
Dagens mini projekt blir till att komma igång med polering. Polermaskin anlände för någon vecka sedan. Behöver något för att hålla baklocket och samtidigt kunna rotera. Inte redo att köpa den från Horotec än.

Har istället printat hållare i olika storlekar som kan släppa fast locket på. Sedan har jag printat en axel som man kan fästa i skruvdragaren för rotation. Helt klart inspirerat av Red Dead Restoration, men äger ingen svarv, så det fick bli printat.
1000002863.jpg

1000002861.jpg
1000002862.jpg
Är det nåt du hållt på med länge? Kan man tydligt se om en klocka som polerats? Några igenkännande?
 
Är det nåt du hållt på med länge? Kan man tydligt se om en klocka som polerats? Några igenkännande?
Mitt första poleringsprojekt. Inte så mycket erfarenhet, men vad jag förstått så kan man se om en klocka polerats "för mycket" genom att titta på hur kanterna ser ut. Man får vara försiktig så att man inte rundar av kanterna och bryter linjer som finns där. Kan även synas på baklocket om det finns ev. Text där som har rundstav av och inte är lika skarp ut.
Såg en Omega Constellation på ebay för ett tag sedan där observatoriet såg ut som en amöba.

Själv tog jag det väldigt försiktigt och slipade med sandpapper 600, 800, 1200, 1500 och 2000 innan jag gick över till polermaskinen. Där körde jag 2 olika trissor, först en med Dialux grå och sedan en med Dialux grön. Detta för att bevara de skarpa linjerna och steget som är i boetten. Förmodli inte den enklaste boetten att börja med.
 
Håller på med en Oris Pointer date.
Boettlocket har sett bättre dar med en hel del repor och lite släpp av klistermärke som innehåller modellnummer mm. Vågar man köra detta i ultraljudstvätten eller ryker allt då? Rejält kladdig på insidan.

Kluven om man ska försöka rädda det på nått sätt, har inget att slipa och polera glas med, eller om man ska köpa ett NOS lock. Hur hade ni gjort?
1747.jpg
 
Tillbaka
Topp