• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Redan ställt frågan i en annan tråd men slänger in den även här då jag tror expertisen hänger här! Om jag behöver reservdelar (sekundvisarhjul, sekundtapp, sekundvisare) till ett Felsa 692-verk; går det att använda ett Felsa 690/693 osv som donator? Som jag förstår det samma basverk med olika komplikationer (http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Felsa_692).
Nja, jag skulle vara så säker på det. Verk med datum/dag brukar kunna ha något längre tappar för att nå upp till visarna, då verken med datum/dag ofta är lite tjockare. De flesta andra delar borde dock passa.
 

Koppe

Cartier
Nja, jag skulle vara så säker på det. Verk med datum/dag brukar kunna ha något längre tappar för att nå upp till visarna, då verken med datum/dag ofta är lite tjockare. De flesta andra delar borde dock passa.
Tack! Då letar jag efter ett 692-verk. Det verk jag letar delar till har även månfas, månad osv - Kan ett 692-verk utan dessa komplikationer ändå fungera som ett donatorverk till dessa delar, tror du? :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack! Då letar jag efter ett 692-verk. Det verk jag letar delar till har även månfas, månad osv - Kan ett 692-verk utan dessa komplikationer ändå fungera som ett donatorverk till dessa delar, tror du? :)
Oj, ingen aning. Jag skulle försökt få tag i reservdelsnumret/sprängskiss över verkdelen du vill ha och den du kan få tag på. Om det är samma reservdelsnummer så ska de ju passa.
 

Watcheyes

Cartier
Då var det dags för nästa projekt, en Longines, troligtvis spräckt balans nere eller uppe, den kan inte gå när den står helt upprätt.

Long1_1.1.1.jpg
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Dagens uppfix visuellt. Lite problem med verken, ortis vill bara gå 15s i stöten. Bytt till för lågt glas? På Sea Devil så flyttar man bara visarna när kronan är helt intryckt, känns som den hakat fel på ngt sätt. Lätt fixat? Annars får de säljas på tratten som defekta :)

Före:
E7AAFAFE-3EBA-4574-8953-652083703210.jpeg

Efter:
CC2BF157-A489-4621-A79D-E12958FBBC19.jpeg
 

Embl

Omega
Hej, jag kan verkligen inte få bort denna(bandstiftet):(
Någon som har tips?
 

Bilagor

  • IMG_20210909_160530.jpg
    IMG_20210909_160530.jpg
    341.4 KB · Visningar: 14

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Länge sedan jag pillade!
kollade bara igenom vilka projekt som låg i lådorna, och i skrothögen låg denna!
Och så bara började jag pilla….
Gick igång direkt, men inget pip!
Saknade en liten fjäder, så det är fixat!
Var skönt att inte bry sig om utfallet, är ju väldans sliten sprickor mm.
Är nog svårt att hitta delar gissar jag kollade EBay, men hitta inget!
0592AB1B-E316-4898-A2FB-AC3AA6A87ACE.jpeg
 

rogart-63

Patek
Tack för ditt svar Rogart, jag har kikat upp det då jag inte hört talas om några namn förut för dessa stötanordningar, det är som du säger, det är en KIF A flector, har du hela paketet (se bild, 1, 2 och 3)? Det vore guld.

Screenshot_20210912-215602_Samsung Internet.jpg
Enligt kif manual eller vad man ska säga så ska det vara en 508 ändsten och en 312 chaton med diameter 9mm . Tyvärr sakna jag just 508 ändsten. Men ska kolla bland verken om jag har nåt. 420 och 428 är samma. 1 och 2 sitter redan ihop. Den har jag. Men tyvärr inte 3.
file:///C:/Users/Administrat%C3%B6r/Downloads/1414_Kif%20Lemania,%20Liengme,%20Longines,%20Looping%20(1).pdf
 

Watcheyes

Cartier
Enligt kif manual eller vad man ska säga så ska det vara en 508 ändsten och en 312 chaton med diameter 9mm . Tyvärr sakna jag just 508 ändsten. Men ska kolla bland verken om jag har nåt. 420 och 428 är samma. 1 och 2 sitter redan ihop. Den har jag. Men tyvärr inte 3.
file:///C:/Users/Administrat%C3%B6r/Downloads/1414_Kif%20Lemania,%20Liengme,%20Longines,%20Looping%20(1).pdf
Jag har lite ändstenar, kanske har jag någon som passar, osäker på vad för mått man ska utgå ifrån. Jag tar gärna manualen du länkade, jag kan gärna köpa 1 och 2, tackar ännu en gång!
 

rogart-63

Patek
Jag har lite ändstenar, kanske har jag någon som passar, osäker på vad för mått man ska utgå ifrån. Jag tar gärna manualen du länkade, jag kan gärna köpa 1 och 2, tackar ännu en gång!
Kan kanske skaka fram en . kan fråga en kompis . Han har oxå Kif delarna . Vet inte varför just den saknas i min . kanske är det en vanlig storlek så den gått åt .
 

Hipsterlunch

Cartier
2-Faktor
Dagens uppfix visuellt. Lite problem med verken, ortis vill bara gå 15s i stöten. Bytt till för lågt glas? På Sea Devil så flyttar man bara visarna när kronan är helt intryckt, känns som den hakat fel på ngt sätt. Lätt fixat? Annars får de säljas på tratten som defekta :)

Före:
E7AAFAFE-3EBA-4574-8953-652083703210.jpeg

Efter:
CC2BF157-A489-4621-A79D-E12958FBBC19.jpeg
Jäklar va tuff sea devil, aldrig sett förut. Hojta om den ska byta ägare!
 
Topp