• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Oklar fyndstatus, igen, men jag kunde inte låta bli. En Silena från gissningsvis 40-tal eller möjligen sent 30-tal. Den går inte men tavla och visare var fina så den fick följa med hem ändå. Nu är jag nyfiken på vad det är för verk och boettillverkare. Verket är fullt uppdraget så jag kan inte flytta hjulet med patentnummer tillräckligt för att läsa hela men det bör vara *02795. Boetten är märkt "BREVET +" men saknar patentnummer som skulle kunna ge ledtrådar. Tacksam för eventuella insikter! :)
3XGIToV.jpg

PGj923P.jpg

Akdkjp6.jpg

AtiDl2h.jpg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Det här blev intressant över förväntan. Har ställt frågorna annat håll och fått ledtrådar av en hjälpsam herre. Verket är i grunden ett AS men jag tror det kan vara modifierat av Silena. Patentnumret på verket är 102795 vilket är ett av de allra tidigaste för stötskyddad balansaxel. Inlämnat 1923 och beviljat 1924 till Theodor Koch, som också ägde varumärket Silena. Obs att det inte är samma Theodor Koch som är känd för Heckler & Koch. :D
https://worldwide.espacenet.com/pub...T=D&ND=3&date=19240317&DB=EPODOC&locale=en_EP
Det här blev ett impulsköp som gav anledning att snöa in på lite nördhistoria. Sånt är skoj tycker jag. Förresten, @Psykel, visst har du också en Silena? Har den samma stötskyddsanordning?
pxOp70O.jpg
 

Psykel

Patek
Det här blev intressant över förväntan. Har ställt frågorna annat håll och fått ledtrådar av en hjälpsam herre. Verket är i grunden ett AS men jag tror det kan vara modifierat av Silena. Patentnumret på verket är 102795 vilket är ett av de allra tidigaste för stötskyddad balansaxel. Inlämnat 1923 och beviljat 1924 till Theodor Koch, som också ägde varumärket Silena. Obs att det inte är samma Theodor Koch som är känd för Heckler & Koch. :D
https://worldwide.espacenet.com/pub...T=D&ND=3&date=19240317&DB=EPODOC&locale=en_EP
Det här blev ett impulsköp som gav anledning att snöa in på lite nördhistoria. Sånt är skoj tycker jag. Förresten, @Psykel, visst har du också en Silena? Har den samma stötskyddsanordning?
pxOp70O.jpg
Skoj! Jo, jag har en Silena. En tank, dock. Ska se ifall jag kan öppna den och se efter.
Min tickar, men stannar då och då. Ska försöka få den servad av nån forumräv.
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Det här blev intressant över förväntan. Har ställt frågorna annat håll och fått ledtrådar av en hjälpsam herre. Verket är i grunden ett AS men jag tror det kan vara modifierat av Silena. Patentnumret på verket är 102795 vilket är ett av de allra tidigaste för stötskyddad balansaxel. Inlämnat 1923 och beviljat 1924 till Theodor Koch, som också ägde varumärket Silena. Obs att det inte är samma Theodor Koch som är känd för Heckler & Koch. :D
https://worldwide.espacenet.com/pub...T=D&ND=3&date=19240317&DB=EPODOC&locale=en_EP
Det här blev ett impulsköp som gav anledning att snöa in på lite nördhistoria. Sånt är skoj tycker jag. Förresten, @Psykel, visst har du också en Silena? Har den samma stötskyddsanordning?
pxOp70O.jpg
Nörderi i sin allra finaste och ädlaste form! Älskar det!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Köpte den här igår också. En stor klump på över 40 mm, och med originallänk från J B Champion. Hade länken varit bara några få mm längre hade den nog hamnat i lådan för klockor som ska behållas och servas. Men nu lutar det åt att jag släpper vidare den.
NNj1rS6.jpg

OTpf7Tm.jpg

9vRajeP.jpg

Sälj inte riktigt ännu... Tror att jag har en sån länk (dock en Titus-märkt) liggande.
Eftersom jag inte har särskilt kralliga armar så har jag säkert råd att bli av med en länkbit eller så. Kikar på det ikväll när jag är hemma från jobbet.

Cool klocka, för övrigt!

/A.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Riktigt tuff, Swissonic är ju kul det med. Går den ok?
Jo den är ball. Ganska påkostad tavla också med borstad finish, applicerad logga, och jättefina index. Bilden gör den inte rättvisa. Den går dock jävligt knackigt. Ett par sekunder åt gången oftast om man skakar igång den. Ibland har den gått länge utan att stanna. Positionen när det funkar längre har varierat så jag gissar på nåt löst skräp snarare än stötskada, men jag vet egentligen inte.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Sälj inte riktigt ännu... Tror att jag har en sån länk (dock en Titus-märkt) liggande.
Eftersom jag inte har särskilt kralliga armar så har jag säkert råd att bli av med en länkbit eller så. Kikar på det ikväll när jag är hemma från jobbet.

Cool klocka, för övrigt!

/A.
Ja kika gärna! Behöver bara en bit. Det fattas kanske ett hål i mikrojusteringen för att den ska passa perfekt. :)
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Jo den är ball. Ganska påkostad tavla också med borstad finish, applicerad logga, och jättefina index. Bilden gör den inte rättvisa. Den går dock jävligt knackigt. Ett par sekunder åt gången oftast om man skakar igång den. Ibland har den gått länge utan att stanna. Positionen när det funkar längre har varierat så jag gissar på nåt löst skräp snarare än stötskada, men jag vet egentligen inte.
Går den så pass, är det troligen en service som behövs bara!
Urverket är som i en mekanisk, men med magneter på balanshjulet och spole på bryggan så det blev en motor :)
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Går den så pass, är det troligen en service som behövs bara!
Urverket är som i en mekanisk, men med magneter på balanshjulet och spole på bryggan så det blev en motor :)
Ja det är nog inte så risigt. Jag gissar på att en smutsflaga som letat sin in via batteriluckan vid byte och hamnat på något känsligt ställe bara. Det är inte en skitbra konstruktion. Även om man gör rent runt batteriluckan innan man öppnar så sitter det skit under kanten och väntar på att få ramla ner i hålet.
 

Psykel

Patek
Kul att den kom till ett kärleksfullt hem, och till ett fyndpris dessutom om jag får säga det själv :)
Det får jag nog hålla med om! Behöver bara ett roligare band, no offense. :D
Enda 20mm jag har är ett blått perlon som får funka så länge. Får se om jag skaffar en länk eller gummi eller nåt senare.
 

koze

Panerai
2-Faktor
Det får jag nog hålla med om! Behöver bara ett roligare band, no offense. :D
Enda 20mm jag har är ett blått perlon som får funka så länge. Får se om jag skaffar en länk eller gummi eller nåt senare.
Sladdriga och lite för korta svarta natos är ledsamt, håller med. Drömmen vore ju att ha ett originalgummi med flat vents i 20 mm, men vet inte om det finns.
 
Topp