• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens köptråden!

Jag är ganska ny på området men har snabbt blivit "såld" på klockvärlden. Jag hör lite olika om tradera. Vad är den allmänna uppfattningen? Blir man lurad? Kan man hitta guldkorn?
Att göra fynd på tradera kan vara lite svårt då det finns många potentiella köpare, men ibland händer det så håll koll. Sen ska man vara medveten om att klockorna är gamla, delar kan vara bytt och mest troligt kan den behöva service någon gång. Om du är intresserad av en specifik klocka, börja med att nörda ner dig på den, googla bilder, ta reda på hur hur detaljerna ska se ut som krona, visare, tavla, boett. Jämför och åter jämför. Då får du hyfsad koll på vad du budar på. Min uppfattning är att tradera är bra.

Som varför såldes den under annat namn och vem sålde den?? Om någon sitter på bra information så är jag allt nyfiken...
Ett möjligt spår att följa...

Punkt är ett varuhus i Västerås som invigdes 1969 och var då även Skandinaviens största parkeringshus med 1 534 platser. Förebilden var Åhléns-varuhushuset i Stockholm, uppfört 1964. Åtminstone en ur-butik fanns då i det nyinvigda varuhuset. Hjalmars ur.

Ett möjligt spår att följa...

Punkt är ett varuhus i Västerås som invigdes 1969 och var då även Skandinaviens största parkeringshus med 1 534 platser. Förebilden var Åhléns-varuhushuset i Stockholm, uppfört 1964. Åtminstone en ur-butik fanns då i det nyinvigda varuhuset. Hjalmars ur.

Ja visst kan vara men ändå lite skeptisk sitter ett Oris 695 verk i klockan och de verket kom i slutet av 90-talet..
så tror att Punkt varuhuset och klockan Punkt är två skilda saker... Oavsett 70tal eller senare gjord i retro stil tar
inte att jag tycker de är en yberfräsig klocka vilket som...

Kom lite frihet i en låda idag... Men ett inköp är ju ett inköp...
idag6.jpg
Frihet i form av bestämt mig tillåta att utöka min samling med 10 klockor till.
Så sjukt skönt slippa en in och en ut principen i alla fall ett tag framöver...
För ärligt visst finns risk att denna lådan blir full den också...
Klocka nummer ett till den lådan kom också idag...
idag5.jpg
Så helt tom blir den inte och säkert inte ensam så länge till heller..

Ja visst kan vara men ändå lite skeptisk sitter ett Oris 695 verk i klockan och de verket kom i slutet av 90-talet..
så tror att Punkt varuhuset och klockan Punkt är två skilda saker... Oavsett 70tal eller senare gjord i retro stil tar
inte att jag tycker de är en yberfräsig klocka vilket som...
Finns inget modernt automatiskt Oris 695-verk i den där. Men kan tänka mig att det sitter ett enkel från 60-talet med samma beteckning, dvs 695. Varuhus-spåret håller ännu…:)

Cal 692, 7j och cal 695, 17j.
1736282936576.jpeg

Finns inget modernt automatiskt Oris 695-verk i den där. Men kan tänka mig att det sitter ett enkel från 60-talet med samma beteckning, dvs 695. Varuhus-spåret håller ännu…:)

Cal 692, 7j och cal 695, 17j.
Jag kan tyvärr inget om urverk men kan öppna och ta bild mitt urverk ser ut så här...
p6.jpg

Sen om det går se om det 695 är tillverkat på 60-70-80-90 eller när vore ju toppen om inte för egen del att veta om det är ett retro eller ett modernare i retro stil...

Tillbaka
Topp