• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens köptråden!

Normalt tittar jag bort när jag ser 1. Timex (pga sopiga verk) 2. Fulmetall 3. Boetter utan "normala" luggar.

Den här jäveln kvalar in på alla punkter och går sådär halvbra men jag kunde inte låta bli den! Nu köpte jag den för länken som satt på men när den landa hemma gilla jag den som tusan.. konstigt det där! Men visst e den lite cool!?
IMG_20171031_000014.jpg

Normalt tittar jag bort när jag ser 1. Timex (pga sopiga verk) 2. Fulmetall 3. Boetter utan "normala" luggar.

Den här jäveln kvalar in på alla punkter och går sådär halvbra men jag kunde inte låta bli den! Nu köpte jag den för länken som satt på men när den landa hemma gilla jag den som tusan.. konstigt det där! Men visst e den lite cool!?
IMG_20171031_000014.jpg
Cool ! gillar Timex, skräpurverk visst, men de tickar och går rätt bra. Det roliga med Timex tycker ändå jag är att Timex var med och la grunden för användandet av armbandsur. På 50 talet var varannat sålt armbandsur en timex. De kostar ju även idag nästan ingenting och kommer nog aldrig bli samlarur, men visst repsekt måste de ändå få då de är klockornas T-ford.

https://theidleman.com/manual/arrivals/brands/history-timex-watches/

Kände att jag behövde en DS i samlingen, så ikväll blev det ett köp. Satt på ett JB-Champion mesh med böjda ändar, vad kan den vara värd? :)

Edit: Insåg min vaga formulering, syftade på länkens värde! :)
D85992F7-1B22-4992-ADF2-6099E0653D57.png

259031659_53536edf-5a39-44af-8877-964cf1ff0d4d.jpg
Grattis! Jag har själv en fin DS som bara legat i flera månader nu. Måste få ur verket och synkronisera visarna + få tag på en originalkrona, men båda jobben verkar rätt knepiga, tyvärr.
Vad är det för årgång(ish) på din?

Grattis! Jag har själv en fin DS som bara legat i flera månader nu. Måste få ur verket och synkronisera visarna + få tag på en originalkrona, men båda jobben verkar rätt knepiga, tyvärr.
Vad är det för årgång(ish) på din?
Oklart, inte fått närmare titt än säljarens bilder. Däremot kan har den en ”platt” sköldpadda på baklocket, vilket jag tror innebär att den är tidig? :) @Martin Lovasz När bytte de sköldpaddstyp? :)

Oklart, inte fått närmare titt än säljarens bilder. Däremot kan har den en ”platt” sköldpadda på baklocket, vilket jag tror innebär att den är tidig? :) @Martin Lovasz När bytte de sköldpaddstyp? :)

Haha, tillykke med uret - jeg kom ca. 5 sekunder for sent til auktionen, da jeg skulle lave aftensmad :D

Bagboetten betyder at det er et manuelt værk, ikke at den er tidlig... Sig til hvis du vil sælge lænken, den er rigtigt fin :)

Min är från 1960, vilket jag kom fram till genom referensen som tillverkades 1958-1960 och att den har sköldpadda, vilken tillkom 1960. Tyvärr är det nog den enda ref och år man kan göra så med, utan man behöver nog serienumret som i 9 fall av 10 är bortnött.

Haha, tillykke med uret - jeg kom ca. 5 sekunder for sent til auktionen, da jeg skulle lave aftensmad :D

Bagboetten betyder at det er et manuelt værk, ikke at den er tidlig... Sig til hvis du vil sælge lænken, den er rigtigt fin :)

Tack! You snooze you lose, som man säger ;)

Det kanske hade kommit på tal, men jag har ingen susning vad den kan vara värd? Ser liknande som ligger för 1-3k på ebay. :)

Det kanske hade kommit på tal, men jag har ingen susning vad den kan vara värd? Ser liknande som ligger för 1-3k på ebay. :)
Det är väl lite så dom brukar gå, beroende på skick och tavla. Jag fick min knasbilligt, under femhundringen. Men den är som sagt en fixer-upper, men tickar på väldigt bra! Inom 30 sek/dygn.

Min är från 1960, vilket jag kom fram till genom referensen som tillverkades 1958-1960 och att den har sköldpadda, vilken tillkom 1960. Tyvärr är det nog den enda ref och år man kan göra så med, utan man behöver nog serienumret som i 9 fall av 10 är bortnött.
Mina undersökningar visar att det var i slutet av 1961 som sköldpaddan kom till och de flesta utan sköldpadda är från 1961. Det kan dock vara ett fall av att man tog det som fanns i lager så mycket möjligt att det kan finnas med sköldpadda från 1960 men inget jag träffat på.

Man kan se liknade fall med serienumret som infördes 1958 med den nya loggan för det dyker upp klockor då och då som har den nya loggan men det gamla serienumret så det finn överlappande modeller.

Intressant! En väldigt sen 5101-13 med 25-36 verket då? Enligt VintageCertinas tillverkades den endast 1959-1960, men min har padda där bak.
Vi har pusslat ihop serienumren (VintageCertinas och jag) med hjälp av gravyrer och säljkvitton och det visar tydligt på att dessa såldes även 1961. Ofta kan man hitta serienumren på DS och DS-2 men de är så slitna att man verkligen får stirra en längre tid innan man ser det.

Senast ändrad:

"You make dinner, you lose" :D

De eneste JB Champion mesh-lænker der sælges til den slags penge, er de der passer til vintage Speedmastere, så 19-20mm. Men den passer fremragende på DS'eren, så jeg synes da, at du skal beholde den på!

Alright, dåså! En 61:a har jag då, helt enkelt! Litar på dina kunskaper!
Det skall du inte göra utan försök om du kan titta i ett mikroskop efter serienumret för Certina överraskar hela tiden. :)

Det kan hjälpa om du suddar över serienumret med en blyertspenna och sedan torkar av det. Jag har jobbat med serienummer en längre tid men har inte haft orken det sista året och det finna mycket att lära.

En sak att tänka på med årtalen för olika urverk är att ett urverk kan ha slutat att tillverkas ett specifikt år men att klockan den sitter i kan ha skruvats ihop flera år senare.

Senast ändrad:
"You make dinner, you lose" :D

De eneste JB Champion mesh-lænker der sælges til den slags penge, er de der passer til vintage Speedmastere, så 19-20mm. Men den passer fremragende på DS'eren, så jeg synes da, at du skal beholde den på!
Nu är ju dessa visserligen NOS, men ändå? Förstår också att dessa är saftigt prissatta, men vad kan ett rimligt värde vara? :)
30176D3A-721B-490C-8A55-EC70B96423BC.png
3680E4A1-7AFF-4927-A118-5B4DE2AD194A.png

Det skall du inte göra utan försök om du kan titta i ett mikroskop efter serienumret för Certina överraskar hela tiden. :)

Det kan hjälpa om du suddar över serienumret med en blyertspenna och sedan torkar av det. Jag har jobbat med serienummer en längre tid men har inte haft orken det sista året och det finna mycket att lära.

En sak att tänka på med årtalen för olika urverk är att et urverk kan ha slutat att tillverkas ett specifikt år men att klockan den sitter i kan ha skruvats ihop flera år senare.
Ska testa penntricket när jag kommer hem! Har inte tillgång till mikroskop, men har lupp och macroobjektiv, så kan testa det också.
Det är ju samma ref på klockorna med 25-36 och 25-66. Så kan ju vara en klocka som borde fått ett 25-66, men fick ett överblivet 25-36 istället.

Tillbaka
Topp