Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tyvärr, nu vet hela Sverige!Hittade för övrigt vad som ser ut att vara en JB Champion flexlänk på tratten som jag hoppas på att klicka hem billigt! Man får ha ögonen med sig!
Har en fin Labora med cal 320, kan rekommendera oxå! Nu glömde säljaren skriva men 35mm är inklusive krona. Gillar inte när de skriver så faktiskt.. gått på den själv flera gånger i budandets hetsHär ärr förresten ett fint köp för den som är ute efter en Certina Labora och det är en tidig modell från ca 1943.
https://www.tradera.com/item/190111/294503725/certina-labora-50-tal-med-liten-sekundvisare-fungerar
Har en fin Labora med cal 320, kan rekommendera oxå! Nu glömde säljaren skriva men 35mm är inklusive krona. Gillar inte när de skriver så faktiskt.. gått på den själv flera gånger i budandets hets
Här är min
Här är min. Astrevliga, verkligen! Grym storlek som bär större än sina 32 mm, tycker jag. Min är tyvärr grymt trög i uppdraget och det känns som den inte alltid tar, så rätt osäker gång. Tickar på fint när den väl tickar, dock.Håller med för det skall vara ca 32mm på de första.
Labora var Certinas största satsning vid den här tiden och de är kvalité i dessa klockor.
Mycket fin! (har en sådan själv liggande någonstans.)Här är min. Astrevliga, verkligen! Grym storlek som bär större än sina 32 mm, tycker jag. Min är tyvärr grymt trög i uppdraget och det känns som den inte alltid tar, så rätt osäker gång. Tickar på fint när den väl tickar, dock.
Hade testat det om jag fick upp baklocket, men sitter som berget!Mycket fin! (har en sådan själv liggande någonstans.)
Testa med en finare olja/fett, jag använder samma fett som till gånghaken på äldre uppdragsfjädrar och det gör dem mindre tröga att dra upp.
Exakt vilken får jag fråga då jag testat lite olika på förekommen anledning.Mycket fin! (har en sådan själv liggande någonstans.)
Testa med en finare olja/fett, jag använder samma fett som till gånghaken på äldre uppdragsfjädrar och det göre dem mindre tröga att dra upp.
Nu är ju dessa visserligen NOS, men ändå? Förstår också att dessa är saftigt prissatta, men vad kan ett rimligt värde vara?
Under svansen mellan två av hålen för nyckeln är den vanliga platsen.Hade testat det om jag fick upp baklocket, men sitter som berget!
Fanns för övrigt inte ett ens ett minne av ett spår av ett serienummer på min DS. Det borde finnas mellan paddan och fasningen där spåren till boettnyckeln finns va?
Både Moebius 941 och 9415 går bra. De har nämligen egenskaper av både fett och olja så de flyter lätt men klarar tryck mycket bra. Har man slut på något fett eller olja så kan man använda dessa som substitut och en del hävdar att man skulle kunna använda bara någon av dessa för hela urverket.Exakt vilken får jag fråga då jag testat lite olika på förekommen anledning.
Ledsen alla för offtopic, det var jag som startade så jag för vidare denna diskussion till Dagens fix och trix -tråden!Under svansen mellan två av hålen för nyckeln är den vanliga platsen.
Både Moebius 941 och 9415 går bra. De har nämligen egenskaper av både fett och olja så de flyter lätt men klarar tryck mycket bra. Har man slut på något fett eller olja så kan man använda dessa som substitut och en del hävdar att man skulle kunna använda bara någon av dessa för hela urverket.
Brassade på med 100 lumen-lampa utan att kunna se nåt som ens skulle kunna påminna om rester av ett serienummer. Frustrerande, då paddan är rätt skarp. Och serienumret på min Labora ser så gott som nytt ut.Under svansen mellan två av hålen för nyckeln är den vanliga platsen.
100 lumen är inte så mkt "brassa" Du kanske glömde en nolla?Brassade på med 100 lumen-lampa utan att kunna se nåt som ens skulle kunna påminna om rester av ett serienummer. Frustrerande, då paddan är rätt skarp. Och serienumret på min Labora ser så gott som nytt ut.
Det har du rätt i! Brassade på med 1000 lumen!100 lumen är inte så mkt "brassa" Du kanske glömde en nolla?
Mycket trevlig!!! Eftersom det är fynd-köp-tråden och jag inte postat min FABUNA-fynd här ännu så kontrar jag!Detta "fynd" damp ner i lådan idag. En noname kronograf med ett Landeron 48 i ganska sopig gång men ok tidshållning, tre olika sorters metaller, (kanske bara två ändå, blånerade visare och en tveksam kronografkomplikation men med en hel skopa charm imho. Vad tycks?
Betalade du det som står på baklocken är det bara att gratuleraMycket trevlig!!! Eftersom det är fynd-köp-tråden och jag inte postat min FABUNA-fynd här ännu så kontrar jag!
Nej inte riktigt, fast ändå ganska precis så mycket! Kör summan och troligt år i en prisomräknare så stämmer det ganska så bra!Betalade du det som står på baklocken är det bara att gratulera
Bättre tror jag nog du kan, hur gjorde du?Putsade upp en Seamaster Polaris (quartz) som frugan ska få i julklapp. Blev helt ok!
Bättre tror jag nog du kan, hur gjorde du?
Vet inte hur grov den svampen är men jag körde som sagt med slipduk. Det jag reagerar på är att slipmärkena är långt ifrån parallella och det tror jag du kan få till bättre. Vid de avslutande dragen ska hela ovansidan av klockan ha kontakt med duken så slipränderna iaf blir parallella. Att de sedan inte blir helt raka är lättare att leva med. Ska mcgyver ändå rengöra kan han dra några drag med lämpligt slipdon.Haha! Ja det går absolut att förbättra, jag har bara tagit med grön scotch-svamp (med maskerat glas)
McGyver ska få titta på den och kanske ultraljudstvätta armbandet.
Ser ju finfin ut! En Albatross (Amphibia) med Gagarinband! Allt verkar original! Patinerad tavla är ju kult!Klickade precis hem den här för 150kr på tratten:
Dessutom med kommunistläder på köpet! Det måste fräschas upp och användas!
Kul att höra! Den ska vara på väg nu, spännande att få hem den! Hoppas den går bra också, ska funka iallafall. Bandet ska som sagt fräschas upp. Sen får vi se om Amphibian eller nåt annat åker på bandet, bara för att. Min guld-JLC kanske?Ser ju finfin ut! En Albatross (Amphibia) med Gagarinband! Allt verkar original! Patinerad tavla är ju kult!
KalasfinaMycket trevlig!!! Eftersom det är fynd-köp-tråden och jag inte postat min FABUNA-fynd här ännu så kontrar jag!
Fina, var på vippen att bjuda på dem. Funkade kronograf-funktionen på dessa? Vad sitter det för verk i?Mycket trevlig!!! Eftersom det är fynd-köp-tråden och jag inte postat min FABUNA-fynd här ännu så kontrar jag!