• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

Fadershan

Patek
Här ärr förresten ett fint köp för den som är ute efter en Certina Labora och det är en tidig modell från ca 1943.
https://www.tradera.com/item/190111/294503725/certina-labora-50-tal-med-liten-sekundvisare-fungerar
Har en fin Labora med cal 320, kan rekommendera oxå! :) Nu glömde säljaren skriva men 35mm är inklusive krona. Gillar inte när de skriver så faktiskt.. gått på den själv flera gånger i budandets hets :p

Här är min
442471-1464914fec1644b9a876a3c30a307961.jpeg
 

Martin Lovasz

Audemars
Håller med för det skall vara ca 32mm på de första.

Labora var Certinas största satsning vid den här tiden och de är kvalité i dessa klockor.
 

Psykel

Patek
Har en fin Labora med cal 320, kan rekommendera oxå! :) Nu glömde säljaren skriva men 35mm är inklusive krona. Gillar inte när de skriver så faktiskt.. gått på den själv flera gånger i budandets hets :p

Här är min
442471-1464914fec1644b9a876a3c30a307961.jpeg
Håller med för det skall vara ca 32mm på de första.

Labora var Certinas största satsning vid den här tiden och de är kvalité i dessa klockor.
Här är min. Astrevliga, verkligen! Grym storlek som bär större än sina 32 mm, tycker jag. Min är tyvärr grymt trög i uppdraget och det känns som den inte alltid tar, så rätt osäker gång. Tickar på fint när den väl tickar, dock.
00e180bf-0ec8-4639-9135-19526b965097-jpeg.656337
 

Martin Lovasz

Audemars
Här är min. Astrevliga, verkligen! Grym storlek som bär större än sina 32 mm, tycker jag. Min är tyvärr grymt trög i uppdraget och det känns som den inte alltid tar, så rätt osäker gång. Tickar på fint när den väl tickar, dock.
00e180bf-0ec8-4639-9135-19526b965097-jpeg.656337
Mycket fin! (har en sådan själv liggande någonstans.)

Testa med en finare olja/fett, jag använder samma fett som till gånghaken på äldre uppdragsfjädrar och det gör dem mindre tröga att dra upp.
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Mycket fin! (har en sådan själv liggande någonstans.)

Testa med en finare olja/fett, jag använder samma fett som till gånghaken på äldre uppdragsfjädrar och det gör dem mindre tröga att dra upp.
Hade testat det om jag fick upp baklocket, men sitter som berget!
Fanns för övrigt inte ett ens ett minne av ett spår av ett serienummer på min DS. Det borde finnas mellan paddan och fasningen där spåren till boettnyckeln finns va?
 

Martin Lovasz

Audemars
Hade testat det om jag fick upp baklocket, men sitter som berget!
Fanns för övrigt inte ett ens ett minne av ett spår av ett serienummer på min DS. Det borde finnas mellan paddan och fasningen där spåren till boettnyckeln finns va?
Under svansen mellan två av hålen för nyckeln är den vanliga platsen.

Exakt vilken får jag fråga då jag testat lite olika på förekommen anledning.
Både Moebius 941 och 9415 går bra. De har nämligen egenskaper av både fett och olja så de flyter lätt men klarar tryck mycket bra. Har man slut på något fett eller olja så kan man använda dessa som substitut och en del hävdar att man skulle kunna använda bara någon av dessa för hela urverket.
 

Fadershan

Patek
Under svansen mellan två av hålen för nyckeln är den vanliga platsen.

Både Moebius 941 och 9415 går bra. De har nämligen egenskaper av både fett och olja så de flyter lätt men klarar tryck mycket bra. Har man slut på något fett eller olja så kan man använda dessa som substitut och en del hävdar att man skulle kunna använda bara någon av dessa för hela urverket.
Ledsen alla för offtopic, det var jag som startade så jag för vidare denna diskussion till Dagens fix och trix -tråden!
 

Fadershan

Patek
Detta "fynd" damp ner i lådan idag. En noname kronograf med ett Landeron 48 i ganska sopig gång men ok tidshållning, tre olika sorters metaller, (kanske bara två ändå;), blånerade visare och en tveksam kronografkomplikation men med en hel skopa charm imho. Vad tycks?
IMG_20171107_211330.jpg
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Detta "fynd" damp ner i lådan idag. En noname kronograf med ett Landeron 48 i ganska sopig gång men ok tidshållning, tre olika sorters metaller, (kanske bara två ändå;), blånerade visare och en tveksam kronografkomplikation men med en hel skopa charm imho. Vad tycks?
IMG_20171107_211330.jpg
Mycket trevlig!!! Eftersom det är fynd-köp-tråden och jag inte postat min FABUNA-fynd här ännu så kontrar jag! ;)
891affc6-80b5-4ca7-9db7-2c905079bc64-jpeg.663060


2acd6bdf-4a5d-4f38-b119-79d4680bf689-jpeg.663061


9823d42a-a256-45da-acea-67f54e69ff46-jpeg.663063
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Haha! Ja det går absolut att förbättra, jag har bara tagit med grön scotch-svamp (med maskerat glas)
McGyver ska få titta på den och kanske ultraljudstvätta armbandet.
Vet inte hur grov den svampen är men jag körde som sagt med slipduk. Det jag reagerar på är att slipmärkena är långt ifrån parallella och det tror jag du kan få till bättre. Vid de avslutande dragen ska hela ovansidan av klockan ha kontakt med duken så slipränderna iaf blir parallella. Att de sedan inte blir helt raka är lättare att leva med. Ska mcgyver ändå rengöra kan han dra några drag med lämpligt slipdon.
 

Psykel

Patek
Ser ju finfin ut! En Albatross (Amphibia) med Gagarinband!:) Allt verkar original! Patinerad tavla är ju kult!
Kul att höra! Den ska vara på väg nu, spännande att få hem den! Hoppas den går bra också, ska funka iallafall. Bandet ska som sagt fräschas upp. Sen får vi se om Amphibian eller nåt annat åker på bandet, bara för att. Min guld-JLC kanske? :D
 
Topp