• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens köptråden!

Jag gillar den teorin:)
Konstigt nog så hittade jag nu samma modell fast manuell på tratten, med ett lock som ser likadant ut utifrån! Ska be om en bild på insidan;-)
https://www.tradera.com/item/388743843
5DCDFC3C-3A38-4012-B460-E07119A25798.jpeg
60F3F660-7720-48B5-A3AD-194EB004424D.jpeg

Den på tratten var märkt precis på samma sätt, så teori 2b om att locket är original skulle faktiskt kunna stämma;-)
632C2EF6-C6C5-4E79-ACA2-2190CFF74EC1.jpeg
Intressant! Då kanske vi kan konstatera att Zenith inte hade nån vidare koll på hur dom skulle märka sina klockor back in the day! :D
Kan ju vara så att dom tillverkade så få icke-guldpläterade ex av modellen att det inte var värt att tillverka lock med annan märkning?

Intressant! Då kanske vi kan konstatera att Zenith inte hade nån vidare koll på hur dom skulle märka sina klockor back in the day! :D
Kan ju vara så att dom tillverkade så få icke-guldpläterade ex av modellen att det inte var värt att tillverka lock med annan märkning?
Vi har ju bara sett två exempel än så länge, men det skulle ju kunna vara så! Jag fortsätter spana;-) Utan att köpa hem allt som det står Zenith på:banghead:

Senast ändrad:
Supersnygg och häftigt att få se det ovanliga urverket! Buren var verkligen innovatörer med det här verket (kallas det hammarautomat, eller är det en helt unik kösning?) och mikrorotorn. Tack för delning!

Takker! Det er en form for hammerautomat, men den ble kun produsert fra 1945 til 1949 da det ikke var en særlig god patent. Selve «rotoren» beveger seg kun noen
mm inne i boetten:bookworm:

A0D3FB14-9A96-4ED0-9B52-29D94E49B6CE.jpeg

Tillbaka
Topp