• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

virrooo

Audemars
2-Faktor
Första chansningen hemm, boett ser orörd ut och länken var en rejäl bonus :)

0908C0F2-9A70-48C1-BAC8-3C9A8D9C7700.jpeg
FEEB8131-900A-4D0B-826D-BF2E4005B33B.jpeg
66DBBD1C-E0B0-46D7-A3F7-8BE823AD3DDA.jpeg
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Nästa italienska El Primero i helguld på väg hem! En tidig modell, kanske t.o.m. en av de allra första. Om ni vill läsa mer om dessa udda fåglar kolla här:
https://www.watchuseek.com/threads/...-ca-1989-1991-a-primer.5223138/#post-52193232
B6BA6C8D-0E59-419D-AD8B-AE4338C8C7F7.png
2A4FA567-05EB-42BF-8D1E-0C27D5CF2930.png
734F0635-3FBA-4619-A4A9-C832F3E2BDA7.png

Kunde inte låta bli att chansa på den här på Blocket. En bild, inga ytterligare efter förfrågan utan bara beskrivning i ord. Tror guldpläterad, ett 2562PC-verk och första halvan av det glada 70-talet. Galenskaperna fortsätter;-)
7BECAE19-A1E7-420A-9E5E-85EDEBF0D2E4.jpeg

Kunde jag inte låta bli att klicka hem den här från Marocko:eek:! Inte ofta en Zenith 2532PC-kronometer kommer ut på marknaden! Grymt fin stålboett och det coola verket med 30 stenar! Tippar på att den är från ca 1962.
View item 3.png
View item 5.png
View item 7.png
View item 8.png

Tjusiga allihop, men hur många Zenith's har du nu?
Känns som det börjar bli ett tvångsbeteende/beroende :);)
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Tjusiga allihop, men hur många Zenith's har du nu?
Känns som det börjar bli ett tvångsbeteende/beroende :);)
Vet faktiskt inte säkert med alla på väg in och ett gäng hos urmakaren! Ja, det börjar närma sig utkanten av det friska, men jag har faktiskt sålt mina första två Zenith och har tre till salu på KS. Så det kanske finns hopp för mig trots allt;-)
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Kunde inte låta bli att chansa på den här på Blocket. En bild, inga ytterligare efter förfrågan utan bara beskrivning i ord. Tror guldpläterad, ett 2562PC-verk och första halvan av det glada 70-talet. Galenskaperna fortsätter;-)
7BECAE19-A1E7-420A-9E5E-85EDEBF0D2E4.jpeg
Hemma nu! Guld på stål och mycket fint skick. Tavlan är grym! Har inte fått upp boetten än, utan får ta till mitt vanliga knep med superlimmad mutter:eek:
7B8015CA-25C7-46BC-BF85-4C76605A4DEE.jpeg
3E7493DE-D5E6-4FB5-B40B-F0283935A072.jpeg
AAC0419A-5D48-431D-9619-67F46864445D.jpeg

E9E8155D-67B9-427C-8DE2-0606BD218CD0.jpeg
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Tänker att det inte borde stå "fond acier inoxydable" isåfall, märkningen betyder just det att bara baklocket är i stål.
Fin klocka oavsett men jag tycker det känns konstigt att en Zenith från denna period med ett tjockt guldlager inte har stålboett!
Fast å andra sidan är det väl konstigt om dom bara kromade baksidan, eller la ett tjockt guldlager ovanpå en kromad boett? Skulle nog tippa på att det är texten som är knas på nåt sätt. Kanske ett "tryckfel" i fabriken?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Fast å andra sidan är det väl konstigt om dom bara kromade baksidan, eller la ett tjockt guldlager ovanpå en kromad boett? Skulle nog tippa på att det är texten som är knas på nåt sätt. Kanske ett "tryckfel" i fabriken?
Ja det är därför jag menar att jag tycker det är märkligt, är det något känt att vissa har sådana tryckfel från fabrik?’
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Är det inte lite ovanligt med vad som ser ut att vara ganska tjock guldlager på en icke-stålboett?

Jag är förstås inte helt säker, men boetten ser inte ut att vara i ”base metal” utan i stål. Så jag tror faktiskt tjockt guld på stål trots ”fond acier inoxydable ”!

Menar du att baklocket inte tillhör boetten då?

Tänker att det inte borde stå "fond acier inoxydable" isåfall, märkningen betyder just det att bara baklocket är i stål.
Fin klocka oavsett men jag tycker det känns konstigt att en Zenith från denna period med ett tjockt guldlager inte har stålboett!

Fast å andra sidan är det väl konstigt om dom bara kromade baksidan, eller la ett tjockt guldlager ovanpå en kromad boett? Skulle nog tippa på att det är texten som är knas på nåt sätt. Kanske ett "tryckfel" i fabriken?

Ja det är därför jag menar att jag tycker det är märkligt, är det något känt att vissa har sådana tryckfel från fabrik?’
Härligt med allt engagemang! Det är detta som gör KS så kul;-) Jag ser som sagt inga tecken på att boetten skulle vara kromad, utan det ser ut som en klassiskt guld på stål-boett. Varför texten ser ut som den gör har jag två teorier om:
1. Baklocket är utbytt vid service
2. Det sattes dit hos Zenith:
a) Av misstag
b) Medvetet eftersom guld som ej var solitt fick ett sådant baklock.

Det går förstås inte att veta, men jag tror lite på 2b eftersom de allra flesta Zenith som var guldbelagda på 60-talet inte var guld på stål utan förgyllda med 20-80 mikrometer på fulmetall. Hur många guld på stål Zenith har ni sett? Omega gjorde ju massor och i dem ska det ju stå ”acier inoxydable”, men gjorde Zenith så? Jag vet inte utan frågar helt öppet;-)
 

Psykel

Patek
Härligt med allt engagemang! Det är detta som gör KS så kul;-) Jag ser som sagt inga tecken på att boetten skulle vara kromad, utan det ser ut som en klassiskt guld på stål-boett. Varför texten ser ut som den gör har jag två teorier om:
1. Baklocket är utbytt vid service
2. Det sattes dit hos Zenith:
a) Av misstag
b) Medvetet eftersom guld som ej var solitt fick ett sådant baklock.

Det går förstås inte att veta, men jag tror lite på 2b eftersom de allra flesta Zenith som var guldbelagda på 60-talet inte var guld på stål utan förgyllda med 20-80 mikrometer på fulmetall. Hur många guld på stål Zenith har ni sett? Omega gjorde ju massor och i dem ska det ju stå ”acier inoxydable”, men gjorde Zenith så? Jag vet inte utan frågar helt öppet;-)
Jag tror nog snarare på 2a. Har aldrig sett en guld på stål-klocka med fond acier eller stainless steel back. Hela syftet med den märkningen är ju att visa att endast baklocket är i stål, och boetten är i ett annat material. Det är lika "fel" som alla traderaannonser som kallar guldpläterade mässingsklockor för guld på stål...
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror nog snarare på 2a. Har aldrig sett en guld på stål-klocka med fond acier eller stainless steel back. Hela syftet med den märkningen är ju att visa att endast baklocket är i stål, och boetten är i ett annat material. Det är lika "fel" som alla traderaannonser som kallar guldpläterade mässingsklockor för guld på stål...
Ja, du har nog rätt i att det är det troligaste scenariot! Jag ändrar mig, men undrar fortfarande om det finns några exempel här på KS med guld på stål Zeniths? Skulle vara kul att se hur de är märkta!
 

Psykel

Patek
Ja, du har nog rätt i att det är det troligaste scenariot! Jag ändrar mig, men undrar fortfarande om det finns några exempel här på KS med guld på stål Zeniths? Skulle vara kul att se hur de är märkta!
Hmm, nåt som slog mig nu är att en möjlig förklaring är att den fick ett nytt baklock för gravyren. Hade inte en del Zeniths på den tiden ett stort stjärnemblem på baklocket? Kanske kan varit ett sånt som original, och den fick ett nytt lock för att kunna gravera den?
 
Topp