Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag har haft två chronometermärkta Lagondor tror jag.
Det var vanliga AS-verk i dem som suttit i massa andra märken som det inte stått chronometer på tavlan på
De chronometrar som du undrar över mellan -61 och -73 kan i och för sig för varje enskilt ur ha genomgått de rigorösa observatorietesterna, men det var påkostade procedurer. Så parallellt fungerade även byråerna (BO) som tog sig an varje kaliber i klump för att testa och certifiera och där skulle jag gissa att Atlantic-uren hamnade. Det blev då till viss del en kvalitetsstämpel att verket höll tiden bra, men framför allt ett marknadsföringsknep. (men klassificeringen av "chronometer" är mycket rörig, så jag tänker inte strida om någon påstår att jag har fel)En tolkning av det skulle ju kunna innebära att alla chronometer/chronometre-märkta klockor mellan -61 och -73 genomgått dessa rigorösa test. Jag ställer mig tveksam, eller, det är nog inte så enkelt. Det finns ju ett tillägg på en del tavlor (inte bara Omega) med ”officially certified”. De faller nog inom kategorin på något sätt. Men jag undrar t ex om den uppsjö av Atlantic-ur och dylika testats på det sättet, trots att de faller inom årspannet.
De chronometrar som du undrar över mellan -61 och -73 kan i och för sig för varje enskilt ur ha genomgått de rigorösa observatorietesterna, men det var påkostade procedurer. Så parallellt fungerade även byråerna (BO) som tog sig an varje kaliber i klump för att testa och certifiera och där skulle jag gissa att Atlantic-uren hamnade. Det blev då till viss del en kvalitetsstämpel att verket höll tiden bra, men framför allt ett marknadsföringsknep. (men klassificeringen av "chronometer" är mycket rörig, så jag tänker inte strida om någon påstår att jag har fel)
Förmodligen har just det enskilda AS-verket kronometertestats. En parallell: När det gäller Omega så finns kal 501 som normalt inte är en certifierad kaliber, i en del Constellation (som ju alltid har chronometertestade verk).Jag har haft två chronometermärkta Lagondor tror jag.
Det var vanliga AS-verk i dem som suttit i massa andra märken som det inte stått chronometer på tavlan på
Den blev inte dum alls! Tycker BoR passade rätt bra (ska justera ändlänkarna så den passar korrekt).Spontanbud slutade med fynd. Trodde verkligen att någon skulle buda högre. En tuff och välanvänd Nilax
Stålboett? Hojta gärna till om du ska sälja den framåt isåfall.NOS från Åtvidaberg. Slår nya SM300 Diver på fingrarna med den gröna tavlan. 281kr 1970 var ett högt pris.
Tyvärr inte.Stålboett? Hojta gärna till om du ska sälja den framåt isåfall.
Nä tyvärr kromad. Men helt utan skav (än så länge…)Tyvärr inte.
Grattis till köpet, den var jag med på! Hojta om du ska sälja framåt.Klocka…
Band…
Para ihop…
Tack! Will do.Grattis till köpet, den var jag med på! Hojta om du ska sälja framåt.
Well, skicket var väl helt ok, inte det bästa - men länken var bra. Blir dock liggandes då jag har en sen tidigare.Tror mig ha fyndat en fin och ovanlig DS på Pansarlänk Skeva bilder men tycker tavlan ser bra ut under glaset.
Såg helt ok ut ja, men lite stor?Landade en till Eterna cal 852, lite risigare än min andra men trots det ganska charmig!
Den är bara 36,5 som min andra men knasigt nog känns den större.Såg helt ok ut ja, men lite stor?
Efter lite TLC hos min uris och med ett 16 mm band och spänne jag hade liggandes så blev den rätt ok ändå!Den här lille rackaren kom häromdagen efter ett trevligt köp av @MacRulez4ever.
Chronometern lär kräva lite kärlek från min uris Per-Erik men det blir spännande att se om den går igång.
Klockan seglar direkt upp i topp på min äldsta-lista och kan vara närmare 100 år gammal enligt dem som vet, troligen sent 1920-ta!?
Enligt vad jag förstår så fick man inte märka tavlan med "Chronometer" om den inte var officiellt testad via COSC, men det där finns det säkert någon, @Aurum kanske, som vet mer om det stämmer!
Helståls-boett som det verkar och mysig storlek på svulstiga 31 mm.
Snyggt blånerade visare, vilket också är premiär för mig!
Här är lånade bilder från @MacRulez4ever på baksida och verk:
Nåt jag själv upptäckt när 2 klockor av nästan samma bredd av nån anledning så känns den ena klart större än den andra, är att den med större tavla och med smalare boettring som ger intrycket av att den är större. Exempelvis är mina 2 senast köpta klockor samma bredd, men det intrycket får man ju inte när de är bredvid varandra.Den är bara 36,5 som min andra men knasigt nog känns den större.
Men inser nu att boetterna är olika, bredare ring runt glaset på min gamla: