• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

oftast

Panerai
2-Faktor
Jag har haft två chronometermärkta Lagondor tror jag.
Det var vanliga AS-verk i dem som suttit i massa andra märken som det inte stått chronometer på tavlan på :)
 
En tolkning av det skulle ju kunna innebära att alla chronometer/chronometre-märkta klockor mellan -61 och -73 genomgått dessa rigorösa test. Jag ställer mig tveksam, eller, det är nog inte så enkelt. Det finns ju ett tillägg på en del tavlor (inte bara Omega) med ”officially certified”. De faller nog inom kategorin på något sätt. Men jag undrar t ex om den uppsjö av Atlantic-ur och dylika testats på det sättet, trots att de faller inom årspannet.
De chronometrar som du undrar över mellan -61 och -73 kan i och för sig för varje enskilt ur ha genomgått de rigorösa observatorietesterna, men det var påkostade procedurer. Så parallellt fungerade även byråerna (BO) som tog sig an varje kaliber i klump för att testa och certifiera och där skulle jag gissa att Atlantic-uren hamnade. Det blev då till viss del en kvalitetsstämpel att verket höll tiden bra, men framför allt ett marknadsföringsknep. (men klassificeringen av "chronometer" är mycket rörig, så jag tänker inte strida om någon påstår att jag har fel)
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
De chronometrar som du undrar över mellan -61 och -73 kan i och för sig för varje enskilt ur ha genomgått de rigorösa observatorietesterna, men det var påkostade procedurer. Så parallellt fungerade även byråerna (BO) som tog sig an varje kaliber i klump för att testa och certifiera och där skulle jag gissa att Atlantic-uren hamnade. Det blev då till viss del en kvalitetsstämpel att verket höll tiden bra, men framför allt ett marknadsföringsknep. (men klassificeringen av "chronometer" är mycket rörig, så jag tänker inte strida om någon påstår att jag har fel)

Intressant kunskap, tack. Är ju svårt att veta och utifrån ser det ju onödigt dyrt ut, för relativt billiga postorder-ur.
 
Jag har haft två chronometermärkta Lagondor tror jag.
Det var vanliga AS-verk i dem som suttit i massa andra märken som det inte stått chronometer på tavlan på :)
Förmodligen har just det enskilda AS-verket kronometertestats. En parallell: När det gäller Omega så finns kal 501 som normalt inte är en certifierad kaliber, i en del Constellation (som ju alltid har chronometertestade verk).
 

JonathanR

Panerai
2-Faktor
Nytt paket idag, en snabb Tissot PR 516
58D89485-93C2-4C5A-8AC8-A7681A44EC55.jpeg
 

kuma-kun

Audemars
Inte dagens köp men låg i brevlådan idag.
Att köpa på internetauktion med mindre bra bilder är ett litet lotteri och jag har lika ofta blivit positivt överraskad som besviken.
Den här 62 GS, guld på stål från 66 hamnar någonstans mittimellan.
Boetten rätt slagen och även rund i kanterna men lyckligtvis ingen genomslitning.
Behöver minst nytt glas och uppdragsfjäder men hoppas den ska bli en hygglig bruksklocka.

B85B223C-4B6E-4DA8-8B40-25D7FEC3084A.jpeg

01318C3E-3574-48B1-B354-DF1A3F42229B.jpeg


Ska bli stallkompis med min 6246-9001 som är av den ovanligare senare varianten från 67.
GS 62 tillverkade under kort period, mindre än 2 år, och blev sedan ersatt av kaliber 61 som det finns fler av.

4AC54D2E-359B-4CF4-AA40-D3A8A8D29DDF.jpeg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Kom ett litet paket från Karl-Johan Auktioner som öppnades idag!
IMG_5271.JPG
IMG_5272.JPG


Ett riktigt roligt ur som jag redan har ett fint exemplar av men nu var jag mest ute efter bandet och spännet faktiskt!
Fick allt till helt rätt kurs, även om frakten var osedvanligt dyr och inte valbar!
IMG_5276.jpg
IMG_5275.JPG
IMG_5274.JPG
IMG_5277.JPG


Jag visste att klockan inte var funktionstestad så jag anade att den kunde bli svår att få igång.

Ett batteri monterat gav heller ingen respons så förmodligen är det gamla SuperQuartz-verket från ENICAR kört...men min uris Per-Erik på Olofsfors Ur får kika på den först innan vi helt ger upp och sparar denna som reservdelsklocka!

Reservdelar är extremt svåra att få tag på till dessa AR 320 men det kan ju vara att den bara beckat igen med...

IMG_5278.JPG
 
Senast ändrad:

Hugger69

Patek
2-Faktor
Den här lille rackaren kom häromdagen efter ett trevligt köp av @MacRulez4ever.
Chronometern lär kräva lite kärlek från min uris Per-Erik men det blir spännande att se om den går igång.

Klockan seglar direkt upp i topp på min äldsta-lista och kan vara närmare 100 år gammal enligt dem som vet, troligen sent 1920-ta!?
Enligt vad jag förstår så fick man inte märka tavlan med "Chronometer" om den inte var officiellt testad via COSC, men det där finns det säkert någon, @Aurum kanske, som vet mer om det stämmer! 🤔

Helståls-boett som det verkar och mysig storlek på svulstiga 31 mm.
IMG_5136.jpg
IMG_5135.jpg


Snyggt blånerade visare, vilket också är premiär för mig!
IMG_5134.jpg


Här är lånade bilder från @MacRulez4ever på baksida och verk:
Foto 2022-04-17 19 34 42.jpg
Foto 2022-04-17 19 35 30.jpg
Efter lite TLC hos min uris och med ett 16 mm band och spänne jag hade liggandes så blev den rätt ok ändå!

7086BEC2-E76E-4CC2-AE94-D7AE74A35DD1.jpeg
5BD51668-CBFF-4362-ABA8-BAC02D3070E2.jpeg
 

TimC

Omega
Den är bara 36,5 som min andra men knasigt nog känns den större.

Men inser nu att boetterna är olika, bredare ring runt glaset på min gamla:

38B1E0E1-19A9-4FB5-81B8-044200FA9742.jpeg
Nåt jag själv upptäckt när 2 klockor av nästan samma bredd av nån anledning så känns den ena klart större än den andra, är att den med större tavla och med smalare boettring som ger intrycket av att den är större. Exempelvis är mina 2 senast köpta klockor samma bredd, men det intrycket får man ju inte när de är bredvid varandra.
PXL_20220511_123711920.jpg
 
Topp