• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

DrKlocka

Vacheron
2-Faktor
Aja. , trodde faktiskt att en skruvad krona va snäppet bättre mot damm/vatten etc än en oskruvad.
Alltid lär man sig något nytt 😀
Det där är väldigt teoretiskt.
I praktiken tror jag en skruvad krona har en bra funktion. Har tagit hand om långt fler fuktskadade klockor som tagit in fukt/vatten genom kronan med oskruvade kronor än tvärtom.
Själv föredrar jag en skruvad krona.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det där är väldigt teoretiskt.
I praktiken tror jag en skruvad krona har en bra funktion. Har tagit hand om långt fler fuktskadade klockor som tagit in fukt/vatten genom kronan med oskruvade kronor än tvärtom.
Själv föredrar jag en skruvad krona.
Majoriteten av kronor som är täta till 100m+ är just skruvade. Så blir ju snabbt lite missvisande ditt inlägg utan mer detaljer. Finns inget värre än skadade kronhalsar enligt mig. Kompletta kronor med kronhals till gamla ur är inte kul. Sedan är det ju inte alla kronhalsar som är gjorda för att bytas ut heller.
 

DrKlocka

Vacheron
2-Faktor
Majoriteten av kronor som är täta till 100m+ är just skruvade. Så blir ju snabbt lite missvisande ditt inlägg utan mer detaljer. Finns inget värre än skadade kronhalsar enligt mig. Kompletta kronor med kronhals till gamla ur är inte kul. Sedan är det ju inte alla kronhalsar som är gjorda för att bytas ut heller.
Ganska många runt 100m, typ Certina-kronografer och liknande som tagit in fukt genom den oskruvade kronan. Fipplande med kronan under fuktiga förhållanden när den inte är helt ny verkar ställa till med problem, något man ofta undviker när kronan är skruvad.
Hjälpte nyligen en kund som fått in fukt genom kronan på sin PO 600m när han ställde om tiden i badkaret så problem kan uppstå där med :)

Ja det är ett trist bekymmer med krånglande halsar, men det är ett annat problem.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Panerai har ju inte skruvade kronor på sina ur. Iofs ett speciellt kronlås, men det är ju packningen och inte gängorna som håller tätt där. Bara en tanke som slog mig.
 
Panerai har ju inte skruvade kronor på sina ur. Iofs ett speciellt kronlås, men det är ju packningen och inte gängorna som håller tätt där. Bara en tanke som slog mig.

Det är aldrig gängorna som håller tätt.
Javisst, men gängor och klämmor försäkrar integriteten i tätningen som packningen håller och är därmed en del av lösningen. Kort och gott är det mindre risk att den ruckas på vid en stöt eller dylikt, såsom @DrKlocka nämnde.
 
Nej precis, det är väl det som grejen. Skruvad krona liksom kronlås är väl för att försvåra att den hoppar ut i visarläge.
Precis, eller mindre rörelser för den delen som också kan låta vatten smita in, om än i mindre mängder. Förstår dock fullt ut den poäng @Aurum har att det kan vara en mindre huvudvärk att fixa både krona och boetthals till en äldre klocka. Sitter i precis den sitsen med en Zenith Defy från 70-talet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Javisst, men gängor och klämmor försäkrar integriteten i tätningen som packningen håller och är därmed en del av lösningen. Kort och gott är det mindre risk att den ruckas på vid en stöt eller dylikt, såsom @DrKlocka nämnde.
Typ, men väldigt liten risk i praktiken om det inte är en dåligt designad krona som kan haka i saker. Finns tyvärr många som tror att en krona måste vara skruvad för att vara tät.
 

80-talet

Cartier
2-Faktor
IMG_20221011_160548.jpg
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Blev nyfiken och försökte kolla upp det men nummer tre var inte med i tabellen. Bra sida för den här typen av nörderier annars.

Och 3an lyser med sin frånvaro även i denna tabell: https://www.gregsteer.net/IWC/Case/Solving_the_case.html

Det är ju ett s.k Maker’s Mark där siffran i kombination med antingen en nyckel, sköld, hammare eller armborst ger en unik tillverkare. Det är väl en extremt anti-social typ som inte ville medverka i dåtidens sociala medier som varit i farten. ☺️
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Köpt för länge sedan - men klar med servicen nu. Ebel bumper
5E4CA5E5-B569-47B9-8735-4D73649751CF.jpeg
Riktigt fin! Du är ju verkligen Mr Ebel, men inte sett så många pre-80s från din sida. Har själv köpt två risiga 40-60-talare?, varav en bumper. Ingen av dem i vettigt skick i dagsläget, men särskilt bumpern vill jag ha igång. Båda tavlorna ser fina ut under de repade plexina.
Har inte postat dem tidigare, men tänkte att du kanske vet lite mer om dem?
Edit: Ref/sn 16513/1090? (Svart) och 992903/401 (bumper)

CCDF0673-120B-41C4-8BD2-6F2F85A393B9.jpeg

A0518292-76CB-4432-A311-CD7A45A53B2A.jpeg
 
Senast ändrad:

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Riktigt fin! Du är ju verkligen Mr Ebel, men inte sett så många pre-80s från din sida. Har själv köpt två risiga 40-60-talare?, varav en bumper. Ingen av dem i vettigt skick i dagsläget, men särskilt bumpern vill jag ha igång. Båda tavlorna ser fina ut under de repade plexina.
Har inte postat dem tidigare, men tänkte att du kanske vet lite mer om dem?
Edit: Ref/sn 16513/1090? (Svart) och 992903/401 (bumper)

CCDF0673-120B-41C4-8BD2-6F2F85A393B9.jpeg

A0518292-76CB-4432-A311-CD7A45A53B2A.jpeg
Kan väl inte säga så mycket mer än att jag gillar det jag ser. De kommer bli fina med lite TLC. Eller lite kanske jag kan säga … Bumpern har ett cal 92 på Ebel-lingo, borde vara ett AS 1250 eller likande från AS. 40-tal eller tidigt 50-tal. Men det borde vara 40-tal då Ebels klassiska logo med ”kissing E” sägs ha kommit till år 1950. Den med svart tavla är äldre, pga den äldre första logon.
 
Topp