Korrekt.Så om alla packningar är nya korrekta så är en skruvad krona inte mer tät än en vanlig oskruvad krona även där alla packningar korrekta ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Korrekt.Så om alla packningar är nya korrekta så är en skruvad krona inte mer tät än en vanlig oskruvad krona även där alla packningar korrekta ?
Så om alla packningar är nya korrekta så är en skruvad krona inte mer tät än en vanlig oskruvad krona även där alla packningar korrekta ?
Aja. , trodde faktiskt att en skruvad krona va snäppet bättre mot damm/vatten etc än en oskruvad.Stora skillnaden är väl att en skruvad krona tål lite mer stryk.
Det där är väldigt teoretiskt.Aja. , trodde faktiskt att en skruvad krona va snäppet bättre mot damm/vatten etc än en oskruvad.
Alltid lär man sig något nytt
Majoriteten av kronor som är täta till 100m+ är just skruvade. Så blir ju snabbt lite missvisande ditt inlägg utan mer detaljer. Finns inget värre än skadade kronhalsar enligt mig. Kompletta kronor med kronhals till gamla ur är inte kul. Sedan är det ju inte alla kronhalsar som är gjorda för att bytas ut heller.Det där är väldigt teoretiskt.
I praktiken tror jag en skruvad krona har en bra funktion. Har tagit hand om långt fler fuktskadade klockor som tagit in fukt/vatten genom kronan med oskruvade kronor än tvärtom.
Själv föredrar jag en skruvad krona.
Ganska många runt 100m, typ Certina-kronografer och liknande som tagit in fukt genom den oskruvade kronan. Fipplande med kronan under fuktiga förhållanden när den inte är helt ny verkar ställa till med problem, något man ofta undviker när kronan är skruvad.Majoriteten av kronor som är täta till 100m+ är just skruvade. Så blir ju snabbt lite missvisande ditt inlägg utan mer detaljer. Finns inget värre än skadade kronhalsar enligt mig. Kompletta kronor med kronhals till gamla ur är inte kul. Sedan är det ju inte alla kronhalsar som är gjorda för att bytas ut heller.
Det är aldrig gängorna som håller tätt.Panerai har ju inte skruvade kronor på sina ur. Iofs ett speciellt kronlås, men det är ju packningen och inte gängorna som håller tätt där. Bara en tanke som slog mig.
Panerai har ju inte skruvade kronor på sina ur. Iofs ett speciellt kronlås, men det är ju packningen och inte gängorna som håller tätt där. Bara en tanke som slog mig.
Javisst, men gängor och klämmor försäkrar integriteten i tätningen som packningen håller och är därmed en del av lösningen. Kort och gott är det mindre risk att den ruckas på vid en stöt eller dylikt, såsom @DrKlocka nämnde.Det är aldrig gängorna som håller tätt.
Det är aldrig gängorna som håller tätt.
Precis, eller mindre rörelser för den delen som också kan låta vatten smita in, om än i mindre mängder. Förstår dock fullt ut den poäng @Aurum har att det kan vara en mindre huvudvärk att fixa både krona och boetthals till en äldre klocka. Sitter i precis den sitsen med en Zenith Defy från 70-talet.Nej precis, det är väl det som grejen. Skruvad krona liksom kronlås är väl för att försvåra att den hoppar ut i visarläge.
Typ, men väldigt liten risk i praktiken om det inte är en dåligt designad krona som kan haka i saker. Finns tyvärr många som tror att en krona måste vara skruvad för att vara tät.Javisst, men gängor och klämmor försäkrar integriteten i tätningen som packningen håller och är därmed en del av lösningen. Kort och gott är det mindre risk att den ruckas på vid en stöt eller dylikt, såsom @DrKlocka nämnde.
Riktigt trevlig!Det kom en till
Supersnygg! Boetten påminner rätt mycket om en Borgel-boett, men nummer 3 i en nyckel verkar vara lite av ett mysterium!Trevligt köp idag av Gösta Petterssons gamla förtjänstklocka som ska få sig en varsam renovering inom kort.
Någon expert får gärna fylla i där.Supersnygg! Boetten påminner rätt mycket om en Borgel-boett, men nummer 3 i en nyckel verkar vara lite av ett mysterium!
Blev nyfiken och försökte kolla upp det men nummer tre var inte med i tabellen. Bra sida för den här typen av nörderier annars.Någon expert får gärna fylla i där.
Cool! Är det originallänk?Humle är gammal, dumle är ny.
Kul köp! Borgel-boett?Budade hem denna förra veckan utan närmare info utöver att den rullar vid uppdrag.. Räknade med en 32.5-33mm klocka men visade sig vara 34.5 exkl kronan och i trevligt skick (Om man räknar in radiumbränna som en positiv sak vilket jag gör) Ska få lite småfix sen blir den grym
Tack! Har inte öppnat den ännu men tror det är borgelKul köp! Borgel-boett?
Tack! Har inte öppnat den ännu men tror det är borgel
Blev nyfiken och försökte kolla upp det men nummer tre var inte med i tabellen. Bra sida för den här typen av nörderier annars.
Riktigt fin! Du är ju verkligen Mr Ebel, men inte sett så många pre-80s från din sida. Har själv köpt två risiga 40-60-talare?, varav en bumper. Ingen av dem i vettigt skick i dagsläget, men särskilt bumpern vill jag ha igång. Båda tavlorna ser fina ut under de repade plexina.Köpt för länge sedan - men klar med servicen nu. Ebel bumper
Kan väl inte säga så mycket mer än att jag gillar det jag ser. De kommer bli fina med lite TLC. Eller lite kanske jag kan säga … Bumpern har ett cal 92 på Ebel-lingo, borde vara ett AS 1250 eller likande från AS. 40-tal eller tidigt 50-tal. Men det borde vara 40-tal då Ebels klassiska logo med ”kissing E” sägs ha kommit till år 1950. Den med svart tavla är äldre, pga den äldre första logon.Riktigt fin! Du är ju verkligen Mr Ebel, men inte sett så många pre-80s från din sida. Har själv köpt två risiga 40-60-talare?, varav en bumper. Ingen av dem i vettigt skick i dagsläget, men särskilt bumpern vill jag ha igång. Båda tavlorna ser fina ut under de repade plexina.
Har inte postat dem tidigare, men tänkte att du kanske vet lite mer om dem?
Edit: Ref/sn 16513/1090? (Svart) och 992903/401 (bumper)