• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Kan väl inte säga så mycket mer än att jag gillar det jag ser. De kommer bli fina med lite TLC. Eller lite kanske jag kan säga … Bumpern har ett cal 92 på Ebel-lingo, borde vara ett AS 1250 eller likande från AS. 40-tal eller tidigt 50-tal. Men det borde vara 40-tal då Ebels klassiska logo med ”kissing E” sägs ha kommit till år 1950. Den med svart tavla är äldre, pga den äldre första logon.
Tack! Kul med lite mer info kring ålder. Båda ’fungerar’ men skulle behöva en service. Den svarta behöver uppenbart plexi och ny krona och bumpern behöver ny bom/ngt i keyless då kronan bara snurrar. Själva ’bumpandet’ fungerar. Blir lite lättare att leta delar nu om det är ett AS 1250!
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Tack! Kul med lite mer info kring ålder. Båda ’fungerar’ men skulle behöva en service. Den svarta behöver uppenbart plexi och ny krona och bumpern behöver ny bom/ngt i keyless då kronan bara snurrar. Själva ’bumpandet’ fungerar. Blir lite lättare att leta delar nu om det är ett AS 1250!
Ta mig inte på ordet att det just ett AS 1250. Men det borde vara ett tidigt AS-bumper-verk. Du får öppna och undersöka.
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Ett väldigt kul fynd för en länknörd som mig. Några kompletta samt lite fina länkar att rädda 😄
1665850437118.png
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
En till Zenith 135 på väg hem! Inga urverks-bilder, men baserat på serienumret på boetten så daterar jag den preliminärt till 1954 och då bör den ha ett tidigt andra seriens urverk. Oftast är dessa ju rodinerade, men kan också vara förgyllt. Tycker boetten med den feta glasringen är en av de bästa med kaliber 135. Ska absolut kosta på en service!
BF866147-6483-4D16-98D7-6E75A965A209.jpeg
A460CA9C-DA0A-4FF1-889A-89C130175719.jpeg
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
En till Zenith 135 på väg hem! Inga urverks-bilder, men baserat på serienumret på boetten så daterar jag den preliminärt till 1954 och då bör den ha ett tidigt andra seriens urverk. Oftast är dessa ju rodinerade, men kan också vara förgyllt. Tycker boetten med den feta glasringen är en av de bästa med kaliber 135. Ska absolut kosta på en service!
BF866147-6483-4D16-98D7-6E75A965A209.jpeg
A460CA9C-DA0A-4FF1-889A-89C130175719.jpeg

Kul att du knep den. En såndär liten vintagepärla som är oansenlig på ytan men som bär mycket historia. Det finns väl en siffra på hur ungefär hur många cal. 135 som producerades?
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Kul att du knep den. En såndär liten vintagepärla som är oansenlig på ytan men som bär mycket historia. Det finns väl en siffra på hur ungefär hur många cal. 135 som producerades?
Tackar! Ja, jag är rätt förtjust i dessa ulvar i fårakläder. Det tillverkades faktiskt en hel del, ca 11000 från sent 40-tal till tidigt 60-tal. Men väldigt ovanlig jämfört med t.ex. Omegas kronometrar. En skillnad är också att alla kaliber 135 gjordes från början i kronometerkvalitet; finns ingen enklare basversion som t.ex. Omegas 30T2-familj.
 
Topp