• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

Psykel

Patek
En 38 mm Viking sport med trevlig svart tavla trillade in.

20230729_152437.jpg
20230729_152658.jpg
Sjukt fin! Lumeplupp i loggan?
 

Anders Forsberg

Vacheron
2-Faktor
2BDF8468-7216-470C-90F1-799D749BF2CB.jpeg


3D960381-7B84-4D92-8AB7-EC0CBC7C5D1D.jpeg


2x Quartz. 2x 1982.
Jag har aldrig aktivt jagat årsklockor, men lite synd är det att de inte vara var ett år yngre.

Seiko Rotocall-modellerna var, så vitt jag förstår, klockorna som var godkända för användande vid 1980-talets Space Shuttle-uppdrag. Om än kanske inte precis den här referensen.
Oaktat rymdfärder så är den lite charmigt kufig med den roterbara ringen för ändrande av funktion.

En smula kufig är Juvenian, som jag mestadels köpte då jag tyckte den var rolig i och med sitt modellnamn.
Urverket sitter nämligen i en någorlunda rejäl bit solitt 18k som sedan spänns fast med hjälp av länkens ”klor” och baklocket.
Inuti sitter ett F Piguet 8.20. Vilket ju, om inte annat, kan göra att den kan agera donator åt diverse Cartiers.
Kostade långt mindre än vad bara guldet kan smältas för, så jag förutsätter att närmsta budgivare var lika rudis som jag var.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
2BDF8468-7216-470C-90F1-799D749BF2CB.jpeg


3D960381-7B84-4D92-8AB7-EC0CBC7C5D1D.jpeg


2x Quartz. 2x 1982.
Jag har aldrig aktivt jagat årsklockor, men lite synd är det att de inte vara var ett år yngre.

Seiko Rotocall-modellerna var, så vitt jag förstår, klockorna som var godkända för användande vid 1980-talets Space Shuttle-uppdrag. Om än kanske inte precis den här referensen.
Oaktat rymdfärder så är den lite charmigt kufig med den roterbara ringen för ändrande av funktion.

En smula kufig är Juvenian, som jag mestadels köpte då jag tyckte den var rolig i och med sitt modellnamn.
Urverket sitter nämligen i en någorlunda rejäl bit solitt 18k som sedan spänns fast med hjälp av länkens ”klor” och baklocket.
Inuti sitter ett F Piguet 8.20. Vilket ju, om inte annat, kan göra att den kan agera donator åt diverse Cartiers.
Kostade långt mindre än vad bara guldet kan smältas för, så jag förutsätter att närmsta budgivare var lika rudis som jag var.

Juvenian var riktigt fin. Bjud på ett foto på handleden.
 

Fedor

Cartier
Denna fina Albatros (145.301.8) kom inflygandes igår. Varit på jakt efter en automat i helstål väldigt länge. Vet inte så mycket om modellen annat än att det är ett 889 verk. Hittar knappt någonting online heller….

Sjukt nöjd. 35mm och farligt bekväm!


IMG_9425.png

IMG_9439.jpeg

IMG_9442.jpeg
 
Senast ändrad:

Hugger69

Patek
2-Faktor
Fan @Aurum att du alltid ska ha rätt....har fastnat mer och mer för den guldkantade tillvaron så den här udda men stenhårda skapelsen dök upp i lådan idag! 😍

Mycket ovanlig GMT-klocka från mitten eller slutet av 1960-talet som togs fram för resande män som piloter och, med tanke på namnet, även de som färdades på haven! 🌏 🚢

Länken är integrerad och skönt ställbar i steg. Guldpläterad boett med baksida i rostfritt såklart.
Verken är Enicars egna men bygger förmodligen på FHF 69-21.

Med lite TLC kommer den att bli ett trevligt tillskott i samlingen! 🪐

IMG_2980.jpg
IMG_2981.jpg
IMG_2982.jpg
IMG_2788.jpg
IMG_2789.jpg
IMG_2791.jpg
IMG_2790.jpg
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Gjorde sig riktigt bra på länk. Sitter det ett Eta i den?
Tack! Detta är en Flagship kvartsvarianten (nästan 36 mm diameter, 6,6 mm tjock) men den finns även med automatiskt verk och då är det ju nära till att tro att det är baserat på ETA. Höll på buda på en vit likadan med automatverk för några veckor sedan.

Vid närmare efterforskning så är nog inte klockan så gammal som jag trott. Modellen tycks finnas (även?) idag(!) i olika storlekar och med olika verk. Boettens storlek och utformning lurade mig. Men den har ett modernt referensnummer L4.716.4. Så går det när man börjar behöva läsglasögon..
 
Senast ändrad:
Topp