• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

Jonis96

Omega
Fick tag i lite tillbehör i nyskick 😃
PXL_20230707_104817057.jpg
 

Bilagor

  • PXL_20230707_105237907.jpg
    PXL_20230707_105237907.jpg
    545.8 KB · Visningar: 12
  • PXL_20230707_105215248.jpg
    PXL_20230707_105215248.jpg
    459.1 KB · Visningar: 11
  • PXL_20230707_104806533.jpg
    PXL_20230707_104806533.jpg
    749.1 KB · Visningar: 17

Pictor

Audemars
Haha ja kanske det. Låt oss hoppas:)

Var väl ändå en hanterbar chansning mtp priset :)
Trevligt köp !
Du börjar se lite mot den vackra horisonten..
Ur med bedagad historia.
Lite motvikt till dina fina superur.
Sen får du en Grå tavla att gotta blicken på.
Lycka till !! Och även jag hoppas att den lilla sekundvisaren ligger gömd längst ner kring glaskransen !
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Trevligt köp !
Du börjar se lite mot den vackra horisonten..
Ur med bedagad historia.
Lite motvikt till dina fina superur.
Sen får du en Grå tavla att gotta blicken på.
Lycka till !! Och även jag hoppas att den lilla sekundvisaren ligger gömd längst ner kring glaskransen !
Haha tack! I ärlighetens namn har jag alltid tyckt att patina är trevligt, men har väldigt svårt för ojämnhet. Alltså typ fläckar/repor/ojämnheter på tavlan, trasig lume, en relumad visare eller annat ojämnt slitage/patina rent allmänt. Om det är jämn patina kan det förhöja.

Jag uppskattar den mentala tidsresan vintageklockor (och bilar/hus även om jag ej har råd med de ;) ), och för mig blir den tydligast med LNOS. Då är det ju verkligen som att man reser bak 70 år och tar på sig klockan som den såg ut då. Alternativt med jämn patina så man föreställer sig klockans liv.

Det andra jag uppskattar är ren design, då man förr helt enkelt var mycket bättre på design generellt vad gäller klockor. Mycket snyggare helt enkelt, och känns mer välarbetade med detaljer. En gammal boett har ofta massa fina fasningar och finish, medans en modern ofta bara är grovhuggna och tråkiga. Rolex är ju ett tydligt exempel. Förut var det vackra gilt-tavlor i välbalanserade boetter med snygga fasningar. Nu är det platta tråkiga tavlor i grovhuggna boetter. Ingen känsla, bara massproduktion…

När det blir för ojämnt känns det mest slitet och trasigt för mig. Tillslut blir det ”gammalt skrot” om man överdriver. Det som jag uppskattar med tidsresan och designen försvinner när boettfasningarna är bortpolerade och och tavellacken/lumen är fläckig och repig eller fult utbytt. Den ser inte längre ut som den en gång så smakfullt designades.

:)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Grattis! Härligt att se lite patina på din handled 🤩 Det är väl den annons jag klickat mest på de senaste månaderna...
Tack!
Väldigt nöjd. Underbar tropic-tavla och index/visare är ju tokfeta, även om jag stör mig lite på att minutvisaren delvis tappat lumen. Lite sugen på att köpa något sandfärgat canvas eller så… Får se :)

Jag hade helt missat annonsen fram tills i förrgår :)
 
Topp